Wsiadanie pierwszymi drzwiami

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Wsiadanie pierwszymi drzwiami

Post autor: Tomasz.bu »

Trochę temat ŁTR w Pabianicach mnie natchnął, żeby po raz wtóry poruszyć temat stopnia "wyłapania gapowiczów".
Z jakiejś z ucha wyjętej analizy wynika, że z tramwaju do Pabianic średnio korzysta 12,8 osoby. Jest to jakiś piramidalny absurd, wniosek więc nasuwa się sam - większość jedzie na gapę. Pominę tym razem wątek celowości przedstawienia takiej analizy, a skupię się na biletach.
W wielu miastach obowiązuje taka zasada, że wsiada się wyłącznie pierwszymi drzwiami i pokazuje kierowcy bilet, lub kasuje go w drzwiach. Nie da się ukryć, że niemal całkowicie eliminuje to gapowiczów. Oczywiście nie wszędzie i nie zawsze istnieją takie regulacje, ale w wielu przypadkach tak. Zwróćmy też uwagę, że kontrole stosunkowo najrzadziej zdarzają się w weekendy, wieczorami, w nocnych i rankiem - a więc pokusa jazdy na gapę większa, a problem nadmiaru wsiadających - w zasadzie zerowy.

Może jednak należałoby taki system wprowadzić w Łodzi, przynajmniej na niektórych liniach, przynajmniej o niektórych porach?

Wybrane przykłady z innych miast:
- Liberec: pierwszymi drzwiami do tramwaju wsiadamy w niedziele i w pozostałe dni po 20tej
- Częstochowa - nie znam szczegółów, ale na drzwiach autobusów widziałem stosowne nalepki, więc da się i w Polsce (!)
- Giessen - po 20.00
- Helsinki - w autobusach zawsze, w tramwajach nie
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Ciężkie do realizacji, bo przecież pierwsze drzwi są najmniejsze.
Poza tym, okiem wyobraźni już widzę tę masę "ataków", że niewygodne to to, że tłoczno i tak dalej.
Na koniec jeszcze pozostaje kwestia ogólnego stosowania się do tejże reguły.

Nie. To nie przejdzie u nas.

A co do 12,8 osoby - czy to jest bilans "pasażerów na dobę"?!
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Karol »

W Łodzi metoda wsiadania pierwszymi drzwiami jest nierealna do zastosowania.
Obrazek
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

@Prof: ZTCW na kurs.

Na Śląsku metoda obowiązuje na co mniej obleganych liniach autobusowych, przewoźnik ma, OIDP, 3 gr więcej na wozokm. Sprawdza się. Podobno w pierwszych dniach można było zaobserwować tłumek idący za autobusem Obrazek Choć, rzecz jasna, są też kierowcy, którzy wpuszczają nawet na papierek po gumie do żucia.

Do zastosowania na liniach peryferyjnych - tam, gdzie kontroler i tak nie zajrzy:
54* 56 60A/B** 66 67 68* 84* 89* 90/A 91 92/A* 97 46B N1-7*

* - z ograniczeniami pory dnia
** - bez kursów do Strykowa
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez rkplodz, łącznie zmieniany 1 raz.
rafal_ost
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn 12:04, 24 wrz 2007
Lokalizacja: Złotno/Retkinia
Kontakt:

Post autor: rafal_ost »

Teoretycznie fajny pomysł, w praktyce nierealny (już to widzę np. na Z1/Z2, lub 96/99/10). Na mniej obleganych liniach - do wykonania.
px33
Weteran
Posty: 5842
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

A może lepiej po prostu kanarom kazać wypuścić się na linie peryferyjne.

I może w tej 11 zrobić co jakiś czas kompleksową kontrolę - wszyscy wysiadają i przy wyjściu okazują bilet. To jest najlepsza metoda przy tłokach, chociaż trwa.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Nie mogę sobie uzmysłowić, jakim cudem "ktoś" tego do dziś nie dostrzegł?
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Adam Alex(ex1022)
Sympatyk forum
Posty: 814
Rejestracja: pn 21:18, 15 maja 2006
Lokalizacja: Aleksandrów Ł.

Odp

Post autor: Adam Alex(ex1022) »

To prawda ,ze na liniach peryferyjnych jest mało kontroli. Sam zauważyłem,że na 78 od przystanku Aleksandrowska -Szparagowa mało kto kasuje bilety w kierunku Aleksa. A połów byłby spory.
jacub
Czasem wpada
Posty: 59
Rejestracja: śr 14:46, 04 lip 2007
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: jacub »

Pozostaje jeszcze kwestia egzekwowania manadatów.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Ważniejsza jest kwestia świadomości, że ktoś tego pilnuje, niż ściągalności mandatów. Zresztą za niepłacenie mandatów trafia się na listy dłużników. To dość skuteczna metoda.
Adam Alex(ex1022)
Sympatyk forum
Posty: 814
Rejestracja: pn 21:18, 15 maja 2006
Lokalizacja: Aleksandrów Ł.

Odp

Post autor: Adam Alex(ex1022) »

O tak to prawda, zagrożenie ,że trafi sie na krajowy rejestr dłuzników działa bardzo skutecznie
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Z tą 11 to na pewno jakiś błąd. Sporo osób jeździ na gapę, ale nie aż tyle, by mówić że zaledwie 12 kupuje bilet. MPK nie utrzymywało by tej linii z 12 biletów/kurs.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Wsiadanie pierwszymi drzwiami w tramwajach ma pewien mały mankament: motorniczy jest tylko w pierwszym wagonie.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Ja tylko podkreślę, że napisałem "w niektórych liniach, w niektórych porach". To oczywiste, że np. na Z1 jest to nie do wprowadzenia. Ale twierdzenie, że w Łodzi nigdzie się nie sprawdzi, to chyba spora przesada. Nie wydaje mi się, żeby Łódź jakoś dramatycznie odstawała od innych miast...
W tramwajach byłoby ciężko zarówno ze względu na wagony, jak i zabudowę kabiny. Ale może jednak w jakiś porach (strzelam - np. niedziela po 20.00, albo do 6.00 rano) na części tras nie byłby to problem.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

Po pierwsze info o ilosci pasazerow do Zgierza i Pabianic jest kompletnie wyssane z palca, nie wiem tylko czy ktos nie pomylil danych z tygodnia i podal je jako miesiac czy cos innego mu sie pomylilo.

A zanim wprowadzimy wsiadanie pierwszymi drzwiami, nalezaloby zmusic ZDiT do wziecia sie za kontrole biletow, bo obecnie sa one czesto fikcja. Zastanawiajace jest to ze w Lodzi wplywy z biletow pokrywaja okolo 60% kosztow funkcjonowania KM (a raczej tego ile ZDiT placi MPK, bo rzeczywiste koszty sa wyzsze), natomiast w Krakowie bilety pokrywaja ponad 95% kosztow (i to realnych, bo do niedawna krakowskie MPK dostawalo kase z biletow bezposrednio, chociaz u nich tez powstal ZDiT wiec szybko to sie zmieni Obrazek )

Akejseh
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Tomasz.bu pisze:Ja tylko podkreślę, że napisałem "w niektórych liniach, w niektórych porach". To oczywiste, że np. na Z1 jest to nie do wprowadzenia. Ale twierdzenie, że w Łodzi nigdzie się nie sprawdzi, to chyba spora przesada.

Ale może jednak w jakiś porach (strzelam - np. niedziela po 20.00, albo do 6.00 rano) na części tras nie byłby to problem.
Na liniach podmiejskich, gdzie proponujecie wprowadzić okazywanie biletu przy wsiadaniu pierwszymi drzwiami dużo się nie zyska. Pasażerowie peryferyjnych, czy podmiejskich linii najczęściej mają bilet, bądź migawkę. Pasażerów jadących na gapę najlepiej szukać w centrum miasta.
Adam Alex(ex1022)
Sympatyk forum
Posty: 814
Rejestracja: pn 21:18, 15 maja 2006
Lokalizacja: Aleksandrów Ł.

Odp

Post autor: Adam Alex(ex1022) »

Oj przejedź sie linią 78 do Aleksandrowa w sobote lub niedziele i najlepiej wieczorem zobaczysz jak to wygląda
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Adam Alex(ex1022), łącznie zmieniany 2 razy.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

78 dojeżdza do innego, mniejszego miasta, a mam na myśli linie typu 92.
Bros
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 15:07, 18 lip 2006
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Bros »

Mnie zastanawia fakt jakby wyglądało wysiadanie pasażerów. Jak ktoś będzie chciał wysiąść ostatnimi drzwiami to zawsze znajdzie się ktoś inny kto wsiądzie nimi nie płacąc jednocześnie za przejazd. I jak wtedy egzekwować opłatę od takiego jegomościa? Zatrudnić konduktora pilnującego? W Łodzi niewykonalne moim zdaniem bo za duże koszty Obrazek Podobny system z konduktorem sprzedającym bilety był w linii za 1 zł ale jak ta linia skończyła wszyscy doskonale wiemy. Konduktorzy w Citkach to także przeszłość.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Zerówka pokazuje, że jak się chce, to można. Tyle, że właściwie czemu to MPK miałoby się chcieć?
ODPOWIEDZ