Trasa W-Z + tramwaj na Olechów/do DELLa

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

A dlaczego mają sobie nie poradzić? Jak wstawią transformator i resztę wyposażenia o odpowiedniej mocy, to sobie poradzą. Nie ma opcji by było inaczej, chyba że ktoś będzie chciał zaoszczędzić albo rąbnie się w obliczeniach.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Co to w ogóle za pomysł żeby robić jakieś dziadowskie oszczędności, jeśli płaci się tylko mały procent kosztów, a późniejsze poprawki będzie trzeba robić już z własnej kieszeni?
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

XboXC pisze:Spadki napięć w Pabianicach są wywołane przez kiepskie przewodnictwo szyn, które prócz kabli również wpływają na spadki napięć.

Gdyby nie było mostków to wierz mi wagon by nawet nie ruszył. Ziemia jest słabym przewodnikiem. Przekrój przewodu jezdnego kontra przekrój szyn obawiam się że gorsze przewodnictwo stali zostanie skompensowane.

Problem jest zupełnie gdzie indziej. Schemat zasilania co pociąga za sobą chociażby przekrój mostków prądowych był opracowany w erze wagonów przedwojennych i dwuosiowych jak seria N. Odcinki zasilania są za długie a sama podstacja za słaba. Cała infrastruktura wymaga gruntownej przebudowy i przeprojektowania.


kuba_bed pisze: No dobra. A jak przebudują obie podstacje (w tym Duży Skręt) to poradzą sobie one z 12 kursami na godzinę w obu kierunkach? Bo takie jest założenie dla przebudowy pabianickiego odcinka. Weźmy pod uwagę, że planowany jest zakup nowych tramwajów.
Kpc21 pisze:A dlaczego mają sobie nie poradzić? Jak wstawią transformator i resztę wyposażenia o odpowiedniej mocy, to sobie poradzą. Nie ma opcji by było inaczej, chyba że ktoś będzie chciał zaoszczędzić albo rąbnie się w obliczeniach.

Podstacja to jedno ale ona sam nie wystarczy dla zapewnienia odpowiedniej jakości zasilania. Co z tego że będziesz miał potężny zasilacz jak połączenie od niego do odbiornika będzie wykonane przewodem o małym przekroju? Dla nowoczesnych wagonów trzeba będzie podzielić trakcję na większą liczbę sekcji - albo zastosować np. podwójny przewód jezdny i dodatkowe przewody powrotne. Kwestia do jest droższe ciągną grube przewody w ziemi do oddalonej sekcji czy ciągnąć dodatkowy przewód jezdny.

Ponadto spadki napięcia to straty energii elektrycznej. Po co grzać powietrze i grunt?

Załóżmy średnią moc 280 kW. To średni pobór prądu przy 600V wynosi ~470A. Przy rezystancji 0.5 oma daje to ~ 240V spadek napięcia - wiem upraszczam bo zdolność pogrania mocy przez silniki spada wraz napięciem zasilania, więc grube szybkie szacowanie - przyjmijmy 60% tych 470A -> około 280A. Dla 0.5 oma rezystancji strat na przewodach daje to nam spadek napięcia 140V a to podpowiada mocy strat ~40kW.
To jeden wagon. Ale przy ruszaniu chwilowa moc pobierana przez napęd jest znacznie wiesza od średniej godzinowej (praca silnika nie jest ciągłą wiec chwilowo można przekroczyć jego moc wyliczoną dla stałego obciążenia).
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 5 razy.
XboXC
Coś mówi
Posty: 47
Rejestracja: pt 19:20, 05 mar 2010
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: XboXC »

Rozmawiałem z czlowiekiem z sieciowców i mowił mi, że podstawowy problem w Pabianicach to spadki napięcia wywołane złym stanem szyn (chodzi nie tu o szyny same w sobie a ich łączenia). To ile wagon bierze kW to inna sprawa, ale jeśli przewodnik nie jest w stanie tyle mocy przenieść następuje spadek napięcia. I czesto sie zdarza ze spadek jest tak duzy ze podstacja wywala.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

XboXC pisze:to spadki napięcia wywołane złym stanem szyn (chodzi nie tu o szyny same w sobie a ich łączenia). .... I czesto sie zdarza ze spadek jest tak duzy ze podstacja wywala.

Pierwsze OK, drugie to sorry ale brednia. Zastanów się a zrozumiesz czemu. Jeśli na skutek dużego oporu przewodnictwa na drodze od postaci do tramwaju spadnie znacząco napięcie to jednocześnie spadnie maksymalne chwilowo natężenie prądu.

Podstacja "to wywali się" z racji przekroczenie chwilowej wartości pobieranego natężenia prądu.

Prawo Ohma się kłania oraz prawa Kirchoffa. W sumie to obwód z dwóch połączonych rezystorów, jedne to tramwaj i jego wartość jest niezmienna (rezystancja uzwojeń silnika ta jest stałą) a drugi to opór trakcji, powrotu i przewodów i ta wartość jest zmienna. Rezystancja łączna obwodu rośnie wraz zer wzrostem oporu na trakcji, szynach itd. Wiec przy tej same sile elektromotorycznej (napięcie bez uwzględnienia oporów strat w samej podstacji) natężenie musi być niższe.
mateeusz
Sympatyk forum
Posty: 649
Rejestracja: ndz 20:54, 07 gru 2014

Post autor: mateeusz »

Nie wiem czy to odpowiednie miejsce do tego typu spraw, ale tablice elektroniczne na przystanku Włókniarzy/Mickiewicza wyświetlają odjazdy w odwrotnym kierunku niż powinny (np. dla linii 8 w kierunku Chochoły jest Lodowa). Dodatkowo widnieje na nich błędna nazwa przystanku: 'Włókniarzy - Dworzec Łódź Kaliska (estakada)'
michal7778
Coś mówi
Posty: 44
Rejestracja: wt 18:22, 28 lip 2015

Post autor: michal7778 »

Nie są to jedyne pozamieniane tablice, podobnie jest na Piotrkowska Centrum (tam to jest zupełny bałagan, może dzisiaj coś z tym zrobili, rano widziałem tam monterów) czy na Zachodnia-Manufaktura.
pawlak
Gaduła
Posty: 1041
Rejestracja: śr 19:38, 14 sty 2009

Post autor: pawlak »

Jeśli tablice założyli odwrotnie 'bo nazwa przystanku się zgadzała' to powinna wystarczyć zamiana adresu na poziomie komputera. Proponuje zgłosić problem do właściwego zarządcy i powinni to szybko ogarnąć (powiem tylko tyle, że w jednym z miast po takim zgłoszeniu wszystko było poprawione jeszcze tego samego dnia).
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Ponoć o takich przypadkach wiedzą, i rzeczywiście to jest kwestia poprawek na poziomie software, nie trzeba przełączać kabli między tablicami.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 1 raz.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Proponuje zgłosić problem do właściwego zarządcy i powinni to szybko ogarnąć (powiem tylko tyle, że w jednym z miast po takim zgłoszeniu wszystko było poprawione jeszcze tego samego dnia).
Oni na 100% wiedzą, że jest źle bo te tablice właściwie codziennie mają przypisany inny przystanek i codziennie inne są wyłączone.
pawlak
Gaduła
Posty: 1041
Rejestracja: śr 19:38, 14 sty 2009

Post autor: pawlak »

Można im to póki co wybaczyć bo jednak mają do ogarnięcia 'trochę' więcej niż kilka skrzyżowań. Czekajmy cierpliwie skoro i tak projekt jest realizowany z opóźnieniem.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Właściwie to są odrębne części. A ten sam system juz był przecież wdrożony w mpk, w zasadzie mogli wcześniej wszystko do testów podpiąć pod tamten serwer
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez px33, łącznie zmieniany 1 raz.
Josek101
Stały bywalec
Posty: 312
Rejestracja: wt 05:45, 30 lip 2013
Lokalizacja: Łódź

Trasa w z

Post autor: Josek101 »

Przejazd z Retkini na Al.Włokniarzy to tragedia. Jade 12 i za skrzyżowabuemmam przesiadkę na 8 lub 14 w kierunku Teofilowa to lepoej wysiąśc z 12 iprzejsc ma pieszo jeden przystanek
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

[url][/url] pisze:[...] Oczywiście najpierw trzeba dopracować sygnalizację (teraz np. normą jest czekanie 4 minut przed Kaliskim w stronę Retkini bo sygnalizacja nie daje pozwolenia tramwajowi jeśli wjedzie w trakcie fazy dla samochodów, o priorytecie nawet nie wspomnę. Bez priorytetu nie sposób napisać dobrego rozkładu
Skoro już jesteśmy przy sygnalizacji na Włókniarzy/Mickiewicza, to warto poruszyć też temat czekania na światła nie tylko tramwaju, ale też autobusu. Wydaję mi się, że przed modernizacją Trasy WZ czekało się tam trochę mniej. Teraz czas oczekiwania się chyba wydłużył.
Przejazd od Łaskiej do przystanku pod estakadą trwa według rozkładu 2 min. W praktyce, nie raz dłużej czeka się tylko na światła przy Mickiewicza.
Szczerze mówiąc nie widzę, by tam SSR dawał priorytet KM.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Mat, łącznie zmieniany 1 raz.
Mateusz

EA-1 8-)
mateeusz
Sympatyk forum
Posty: 649
Rejestracja: ndz 20:54, 07 gru 2014

Post autor: mateeusz »

Warto też dodać że bardzo często dochodzi do zablokowania skrzyżowania przez tramwaje, np. 8 i 14 skręcające z Mickiewicza w Włókniarzy blokują przejazd samochodom Mickiewicza w stronę Retkinii gdyż na przystanku stoi 12 oczekując na swoją zmianę. Również tramwaje nie rzadko same blokują sobie przejazd.
Aver
Niemowa
Posty: 9
Rejestracja: wt 21:34, 15 paź 2013
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Aver »

Światła a co za tym idzie czas przejazdu na skrzyżowaniu Włókniarzy/Mickiewicza to jakiś smieszny żart i nawet szkoda tego komentowaćObrazek
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1622
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Post autor: kuba_bed »

Wczoraj miałem szczęście, że wysiadłem z 93 na przystanku Włókniarzy/Mickiewicza, bo miałem chyba tylko 3 (albo 4) minuty do odjazdu 50 z dworca, a okazało się że kiedy ja już wyjeżdżałem z dworca to 93 dopiero stało na światłach przy wiadukcie kolejowym, żeby wjechać na plac dworcowy. Ile można jechać ten kawałek? Skoro pieszo zdążyłem przejść ze wspomnianego przystanku (czekając chwilę na światłach) na plac dworcowy, odjechać 50 i minąć 93 dopiero na światłach przy wiadukcie...
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

Jak to możliwe? Ano tak, że oprócz problemu ze światłami przy Mickiewicza, jest jeszcze problem ze światłami dla KM, by wyjechać z przystanku pod estakadą. Tam też nie ma priorytetu. Autobus czeka sporo czasu by opuścić przystanek. Później masz jeszcze światła, by skręcić w Karolewską, następny przystanek i kolejne światła by wjechać pod wiaduktem na plac. Dlatego to tyle trwa i dlatego przechodząc przez jezdnię z przystanku, idąc na przełaj, jesteś szybciej niż autobus.
Mateusz

EA-1 8-)
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Post autor: eDragon55 »

Motorniczowie chcą zmian na trasie WZ.
http://www.dzienniklodzki.pl/wiadomosci/lodz/a/mpk-lodz-motorniczowie-chca-zmian-na-trasie-wz,9416109/

Opóźnienia są dosyć spore a najwięcej czasu traci się przy dworcu Kaliskim, ponieważ tramwaje linii 12 blokują przejazd tramwajom linii 8 i 14 oraz na odwrót. Słabo też jest przy rondzie Inwalidów oraz na Przybyszewskiego przy Lodowej dla linii 3.
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

SSR swoją drogą. Nie wystarczy ułożyć odpowiednio cykli na Włókniarzy/Mickiewicza? Autobusy na tym przystanku wydaję mi się, że mają po części ułożoną sygnalizację, że gdy mają zielone na wjazd na przystanek (chyba tylko z Bandurskiego) to mają także zielone na wyjazd, dzięki temu nie dochodzi często do blokowania. Z autobusami jest tu gorzej bo kierunki się nie pokrywają. Oczywiście, problemem jest nadal częstotliwość i długość cykli. Co z tego, że autobus wjedzie na przystanek w momencie, gdy jest zielone na wyjazd, jak na kolejny cykl trzeba czekać kilka minut. Inny przykład. Trzeci z kolei autobus ma ciężko, by opuścić przystanek na tym samym cyklu co autobusy przed nim.
Jeśli chodzi o tramwaje, to gdy zapala się światło do skrętu w Kopernika, za połowę czasu trwania wszystkich cykli, powinno się zapalić światło do skrętu z Mickiewicza w Włókniarzy. Gdy pali się światło do jazdy na wprost al. Włókniarzy wtedy za połowę czasu wszystkich cykli zapala się światło do jazdy z Bandurskiego w Włókniarzy. W ten sposób ogranicza się prawdopodobieństwo blokowania. Oczywiście zawsze są sytuacje nie do uniknięcia.
Mateusz

EA-1 8-)
ODPOWIEDZ