Trasa W-Z + tramwaj na Olechów/do DELLa

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Nie!
ŁTR we wnioskowanej części został zrealizowany! (no powiedzmy, że do końca wakacji zostanie).
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

No w sumie masz rację. Na ten okres był przewidziany odcinek "łódzki".
no, uspokoiłem się. Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontakt:

Post autor: gothmucha »

prof_klos pisze:Oby i z Olechowem tak się nie skończyło, że wyremontuje się tylko W-Z a reszta chlapnie się na nowym odcinku... Odpukać!

Śmiem stwierdzić, że łatwiej jest zrealizować nową linię na przygotowanym terenie (rezerwa), niż niż zbudować od podstaw starą (a do tego się sprowadzi remont W-Z w centrum), nie wspominając o zmianach tras etc - odcinek "olechowski" akurat będzie najprostszy do realiacji. Tylko trzeba chcieć.

Ps - porównanie z ŁTR wybitnie nietrafione - całość trasy znajduje się na terenie jednej gminy i może zostać objęta jednym etapem - jak ŁTR między Chocianowicami a Helenówkiem.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Post autor: geograf »

ukalo pisze:
geograf pisze:Wpierw powinno się wyremontować WZetkę
Akurat "dokończenie" WZ i zakup taboru ma być połączone z przedłużeniem linii do DELLa. Kompleksowy projekt, jak w przypadku ŁTR.

To teraz jeszcze bądź tak miły i przypomnij mi, które odcinki "starej" WZ mają być wyremontowane w ramach tego kontraktu :)

Z góry dziękuję.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Oj byłbym miły, gdybym sam wiedział. W sumie więcej poza tym co tu napisano nie wiem. Liczę na kolegów bliżej źródła Obrazek
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Jeśli chodzi o przebieg, to poprowadzenie trasy w pasie rozdzielczym Rokicińskiej to zwyczajna głupota, a wiec przypuszczalnie ten przebieg zostanie zrealizowany. "Minimum" to prowadzenie na południe od Rokicińskiej. "Medium" to prowadzenie obrzeżem osiedla, optimum - przecięcie osiedla (jeśli wrzucona tu mapka jest w miarę solidna to można spokojnie tam gdzie jest lasek oddzielający najdalej na północ wysunięte bloki od drugiej części osiedla).
No ale w Łodzi sie tak nie da, bo tramwaj zjada dzieci. W Łodzi musi być taaaki tramwaj na taaaaakiej arteryi, coby ludność czuła potęgę naszego cudnego planowania. Ot, ponarzekałem sobie, dziękuję, bardzo proszę.
M.C.
Gaduła
Posty: 1958
Rejestracja: sob 16:08, 01 gru 2007

Post autor: M.C. »

Nie zapominajmy o szklarniach znajdujących się między obecną pętlą, a osiedlem na Janowie, poza tym jest tam też dużo linii napowietrznych, biegnących stosunkowo nisko nad ziemią, od transformatorów na Rokicińskiej, przez co "pola" są tam niejako wymuszone. A tramwaj mógłby spokojnie po Hetmańskiej mieć pierwszy przystanek dopiero przy Lermontowa.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: Kuba »

geograf pisze:ale zbudujemy zabawkę przez pola. Ekstra
Nie powiedziałbym, ze przez pola. Pozwoliłem sobie zmodyfikować mapkę profa i naniosłem tam kolorem błękitnym obszary zamieszkałe (blokowiska) i kolorem pomarańczowym tereny planowane pod zabudowę blokową (tereny albo są już uzbrojone: Olechów Południe, albo dopiero zaczynają uzbrajać: na wschód od Hetmańskiej).
Obrazek
Tak więc jeśli już to tramwaj woziłby tylko przez "pola" na odc. Augustów-Hetmańska i już stricte z jeden przystanek przed samym Dellem.
M.C. pisze:A tramwaj mógłby spokojnie po Hetmańskiej mieć pierwszy przystanek dopiero przy Lermontowa.
Myślę, że może jeszcze jakiś przystanek w okolicy tych autobusowych "Rokicińska 156". W kier. centrum nie wsiada zbyt wiele osób, ale zdarza się, że popołudniami sporo osób wysiada i idzie do pobliskich bloków przy ul. Jagienki czy Maćka z Bogdańca.

W ogóle denerwuje mnie to, że o Olechowie panuje opinia "głębokiego przedmieścia", "wiochy". Przez to właściwie nic tu nie ma. Nawet jakiegoś porządnego pubu, żeby można było gdzieś ze znajomymi pójść. Ciągle tylko do centrum i do centrum trzeba jeździć. I tramwaj by się przydał... Nie tylko w celach transportowych, ale może jakoś rozkręciłby okolicę.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Bros
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 15:07, 18 lip 2006
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Bros »

Tomasz.bu pisze:optimum - przecięcie osiedla (jeśli wrzucona tu mapka jest w miarę solidna to można spokojnie tam gdzie jest lasek oddzielający najdalej na północ wysunięte bloki od drugiej części osiedla).
Jeśli chodzi Ci o ten lasek co myślę, to niedługo zostanie przekształcony w park.
EI pisze:Pięciohektarowy park z oświetlonymi alejkami powstanie na Olechowie. Tak zdecydowali wczoraj łódzcy radni. Nowy park będzie się mieścił między ulicami Hetmańską, Billewiczówny, Maćka z Bogdańca i Juranda ze Spychowa. Obecnie rosną tam ponad 50-letnie drzewa i krzewy.

Sama linia na Olechów powinna w końcu powstać. Jeśli ktoś sądzi, że tramwaj jest tutaj nie potrzebny to chciałbym uświadomić, że to nie jest jakieś zapyziałe osiedle z dwoma blokami na krzyż. Osiedle Janów - Olechów ma co najmniej 20 tysięcy mieszkańców. Obecnie trwa budowa bloków na osiedlu Olechów Północ w stronę Andrzejowa a będzie kontynuowana w stronę Rokicińskiej bo wszelkie zbrojenia są układane w ziemi aż do krańcówki na Janowie. Na Janowie przy Rokicińskiej też powstają kolejne bloki więc automatycznie więcej ludzi będzie korzystać z komunikacji. Każdego dnia ludzie w porannym szczycie na drugim przystanku od krańcówki walczą o fotele. Autobusy z osiedla wyjeżdżają pełne ludzi a ci wsiadający na Widzewie ledwo się mieszczą choć zdarzały się przypadki, że zostawali na przystanku. Gdy mieszkańcy wprowadzą się do kilkunastu nowo wybudowanych bloków obecna częstotliwość autobusów może nie być wystarczająca a jak wiemy opornie idzie ZDiTowi jej zwiększanie, szczególnie że nie narzeka się na nadmiar kierowców. Tramwaj rozwiązałby problem częstotliwości i przepełnienia autobusów.

Na koniec mała dygresja o Kozinach. Obawiam się, że może być podobnie jak Prof napisał o Pabianicach, że ludzie chwalili Z11 bo miał niską podłogę. Na Kozinach obecnie jeździ 96, które też jest w większości niskopodłogowe i podejrzewam, że większość starszych ludzi jeżdżących na cmentarz przy Ogrodowej jest z tego faktu zadowolona, że nie muszą gramolić się do wysokiego tramwaju. Później ZDiT będzie miał argument, że ludzie jednak wolą autobus zamiast tramwaju na Kozinach i likwidacja linii 7 stanie się faktem. Mam nadzieję że będzie inaczej.
gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontakt:

Post autor: gothmucha »

Tomasz.bu pisze:optimum - przecięcie osiedla (jeśli wrzucona tu mapka jest w miarę solidna to można spokojnie tam gdzie jest lasek oddzielający najdalej na północ wysunięte bloki od drugiej części osiedla).

Rozumiem, że sz. kolega wskazał właśnie teren dzisiaj przegłosowanego nowego parku, jednocześnie przyległy do nowego kościoła (i jeszcze nowszej plebanii)? :twisted:

Nie w tym mieście :twisted:

Ps - założę się o czteropak Żywca, że skończy się na tym, że pętla będzie na pustym polu między Rokicińską a pętlą autobusową na Janowie (przynajmniej ta działka jest zablokowana dla inwestycji).
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Nie znam Olechowa, więc nie wiem dokładnie co będzie na miejscu jakiego lasku. Tak czy inaczej bycie laskiem lub parkiem nie wyklucza wygospodarowania pasa o szerokości 5-6 metrów na tramwaj. Gdzieś się ten lasek musi kończyć i tam jest miejsce na tramwaj. Żeby była jasność o co chodzi - dorysowałem swoje do mapki, a wiec przebieg "medium" jaśniejszym kolorem i "optimum" - ciemniejszym. Oczywiście przy założeniu, że Hetmańska będzie kiedyś w środku osiedla, a nie na jego skraju, oczywiście z łagodnymi łukami umożliwiającymi jazdę z pełną prędkością, oczywiście z przystankiem nie przy Rokicińskiej, ale już w osiedlu. Narysowany przebieg wydaje się być w pełni wykonalny, ale może też da się przebić gdzieś na tyłach szklarni i tym samym zahaczyć o domki w okolicach Augustowa? Nie wiem - nie znam terenu. Wiem natomiast, że przy Rokicińskiej nie ma tam nic, co by generowało ruch pasażerski.

Obrazek

P.S. Oczywiście pamiętam, że jesteśmy w Łodzi. Dlatego napisałem wyraźnie, że mogę się założyć, iż linia zostanie poprowadzona w przebiegu najgłupszym z możliwych czyli w pasie rozdzielczym wylotówki biegnącej przez puste tereny.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Pozostaje czekać na jakąś oficjalną informację czy dokumentację.
Obyśmy się nie zawiedli.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Tomasz.bu pisze:Nie znam Olechowa

I tutaj żadna argumentacja Ci nie pomoże, bo jak możesz proponować rozwiązania dla osiedla, które znasz tylko z mapy? Za dużo teorii za mało praktyki.
Tomasz.bu pisze:P.S. Oczywiście pamiętam, że jesteśmy w Łodzi. Dlatego napisałem wyraźnie, że mogę się założyć, iż linia zostanie poprowadzona w przebiegu najgłupszym z możliwych czyli w pasie rozdzielczym wylotówki biegnącej przez puste tereny.

Torowisko po środku Rokicińskiej jest pewne. Nie dlatego, że żyjemy w Polsce, w Łodzi, czy na Janowie, tylko dlatego, że tak zostało zaplanowane, gdy budowano drugą nitkę Rokicińskiej (nie oceniam tu, czy to dobrze czy źle). I w tej kwestii wszystkie nasze dyskusje są jałowe, bo i tak przebiegu torowiska nie zmienią.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

morton pisze: I tutaj żadna argumentacja Ci nie pomoże, bo jak możesz proponować rozwiązania dla osiedla, które znasz tylko z mapy?

Normalnie. Patrzę na mapę, widzę strukturę osiedla, proponuję rozwiązanie. Twoim zdaniem powinienem zrobić pomiary geodezyjne, czy badania ankietowe z wszystkimi mieszkańcami? To trzeba znać każdy blok i plac zabaw, żeby widzieć, że przy Rokicińskiej nic nie ma i że linia idzie bokiem osiedla zamiast przez jego środek?
morton pisze:Torowisko po środku Rokicińskiej jest pewne. Nie dlatego, że żyjemy w Polsce, w Łodzi, czy na Janowie, tylko dlatego, że tak zostało zaplanowane, gdy budowano drugą nitkę Rokicińskiej

No i co z tego, że tak ileś lat temu zostało zaplanowane? Dopóki inwestycja nie ruszyła plany można zmienić. To tylko w Łodzi jest niemożliwe, bo "tylko krowa nie zmieniać zdania". To tylko u nas ciągle wraca się do poronionych planów liczących sobie nawet pół wieku (vide przerobienie Narutowicza na dwupasmówkę) i na siłę próbuje się je realizować, zamiast pójść po rozum do głowy i zrozumieć, że przez pół wieku trochę się świat zmienił.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Idąc tym tropem należy przebudować pół miasta. Ale pamiętaj - najpierw centrum, potem tramwaj na Olechów!...

Przebiją Książąt Polskich do Rokicińskiej, skierują tam 85 od Janowa przez Hetmańską, Zagłoby, Książat Polskich, Rokcińską i się problem z budową linii tramwajowej skończy...
gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontakt:

Post autor: gothmucha »

morton pisze:Torowisko po środku Rokicińskiej jest pewne. Nie dlatego, że żyjemy w Polsce, w Łodzi, czy na Janowie, tylko dlatego, że tak zostało zaplanowane, gdy budowano drugą nitkę Rokicińskiej (nie oceniam tu, czy to dobrze czy źle). I w tej kwestii wszystkie nasze dyskusje są jałowe, bo i tak przebiegu torowiska nie zmienią.

Niekoniecznie. Moja koleżanka, która pracuje w biurze architektonicznym mówiła mi ostatnio, że pas po południowej stronie Rokicińskiej jest zarezerwowany i nie ma możliwości postawienia tam czegokolwiek (jej biuro się staralo w imieniu klienta) - cokolwiek by to nie znaczyło...

@ Tomasz.bu - najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby tramwaj szedł od Rokicińskiej przedłużeniem al. Książąt i potem Przybyszewskiego do Hetmańskiej - przynajmniej obsłużyłby zachodnią część Janowa (wschodnią obsłużyłyby autobusy). Skuśka przez lasek nic nie pomoże.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez gothmucha, łącznie zmieniany 1 raz.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Tomasz.bu pisze:Normalnie. Patrzę na mapę, widzę strukturę osiedla, proponuję rozwiązanie. Twoim zdaniem powinienem zrobić pomiary geodezyjne, czy badania ankietowe z wszystkimi mieszkańcami? To trzeba znać każdy blok i plac zabaw, żeby widzieć, że przy Rokicińskiej nic nie ma i że linia idzie bokiem osiedla zamiast przez jego środek?

Trzeba troche rozeznania w terenie. Trzeba też wiedzieć, że osiedle się rozbudowuje i linia będzie szła północnym obrzeżem a potem skręci i będzie jechać samym środkiem. Wpychanie na siłę tramwaju w uliczki osiedlowe to bardzo genialne rozwiązanie, Ale, wiem, wiem, Ty wiesz lepiej.
Tomasz.bu pisze:No i co z tego, że tak ileś lat temu zostało zaplanowane? Dopóki inwestycja nie ruszyła plany można zmienić.

Inwestycja jest w połowie skończona, bo nie ma tylko zbudowanej infrastruktury tramwajowej. Wciśnięcie tramwaju między gustowny nasyp a chodnik może jest lepszym rozwiązaniem ale czy dostatecznie bezpiecznym i wygodnym? Nie liczyłbym za bardzo na takie rozwiązanie.

Tomasz.bu pisze:To tylko w Łodzi jest niemożliwe, bo "tylko krowa nie zmieniać zdania". To tylko u nas ciągle wraca się do poronionych planów liczących sobie nawet pół wieku (vide przerobienie Narutowicza na dwupasmówkę) i na siłę próbuje się je realizować, zamiast pójść po rozum do głowy i zrozumieć, że przez pół wieku trochę się świat zmienił.

Ten plan nie jest taki stary. A że nie jest dobry, to nie jest wina planu, tylko planujących. To od nich wszystko zależy i dopóki tam się nic nie zmieni to będzie tak jak jest. Piekleniem się na forum nic nie zmienisz. No ale pewnie zyjesz w przekonaniu, że każdy post przesuwa tory o 2 centymetry, więć powodzenia. Spamuj dalej!
gothmucha pisze:
morton pisze:Torowisko po środku Rokicińskiej jest pewne. Nie dlatego, że żyjemy w Polsce, w Łodzi, czy na Janowie, tylko dlatego, że tak zostało zaplanowane, gdy budowano drugą nitkę Rokicińskiej (nie oceniam tu, czy to dobrze czy źle). I w tej kwestii wszystkie nasze dyskusje są jałowe, bo i tak przebiegu torowiska nie zmienią.

Niekoniecznie. Moja koleżanka, która pracuje w biurze architektonicznym mówiła mi ostatnio, że pas po południowej stronie Rokicińskiej jest zarezerwowany i nie ma możliwości postawienia tam czegokolwiek (jej biuro się staralo w imieniu klienta) - cokolwiek by to nie znaczyło...

Może i zarezerwowany. Pytanie tylko na co?
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez morton, łącznie zmieniany 1 raz.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Post autor: geograf »

SEC pisze:Idąc tym tropem należy przebudować pół miasta. Ale pamiętaj - najpierw centrum, potem tramwaj na Olechów!...

To miłe, że kolejna osoba zrozumiała tą dosyć prostą zależność :) ;)
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

morton pisze:Trzeba troche rozeznania w terenie.

No i owo trochę daje mi mapa. Jak by przebieg każdej linii tramwajowej musiał projektować "miejscowy" to większości byśmy w ogóle nie zbudowali.
morton pisze:Trzeba też wiedzieć, że osiedle się rozbudowuje i linia będzie szła północnym obrzeżem a potem skręci i będzie jechać samym środkiem.

Spojrzałeś chociaż na załączoną mapkę? Właśnie ze względu na planowaną budowę osiedla po drugiej stronie Hetmańskiej linia miałaby iść po niej. Na północ od Rokicińskiej nie jest planowana żadna rozbudowa osiedla, wiec omawiany odcinek w ogóle nic do planowanych inwestycji nie ma.
morton pisze:Wpychanie na siłę tramwaju w uliczki osiedlowe to bardzo genialne rozwiązanie

Dużo bardziej genialne, niż wpychanie tramwaju na siłę na środek autostrady biegnącej przez pola. Jak byś nie zauważył tramwaje służą do wożenia ludzi, a że nie są zbyt szybkie, to powinny być dobrze dostępne = podjeżdżać blisko generatorów ruchu. I wcale nie musi być to w uliczce osiedlowej - może być zwyczajnie po trawniku. Dodałbym, że w normalnych miastach doskonale się takie rozwiązanie sprawdza.
morton pisze:Ale, wiem, wiem, Ty wiesz lepiej.

Wolisz sie bawić w pyskówki, zamiast posłuchać argumentów? Typowe.
morton pisze:Inwestycja jest w połowie skończona, bo nie ma tylko zbudowanej infrastruktury tramwajowej.

Jaka znowu inwestycja? Gdzie ty tu widzisz do połowy skończoną inwestycję? Równie dobrze można by napisać, ze budowa osiedli na Henrykowie jest w połowie skończona, bo brakuje tylko bloków. Droga to jedno, tramwaj to co innego. Może sobie iść choćby przez Mileszki. Pasy rozdzielcze są w wielu różnych miejscach - ich istnienie nie obliguje do prowadzenia po nich tramwaju. W tej chwili nie ma żadnych formalnych przeszkód w dowolnym wytrasowaniu tramwaju na Olechów.
morton pisze:Wciśnięcie tramwaju między gustowny nasyp a chodnik może jest lepszym rozwiązaniem ale czy dostatecznie bezpiecznym i wygodnym?

A co w nim takiego niebezpiecznego, poza tym, że ludzie nie będą wpadać pod koła samochodów biegnąc na przystanki? Co w tym takiego niebezpiecznego, że nie będzie trzeba łazić do tramwaju po nocy przez pola?
A co w tym takiego niewygodnego poza faktem, że do tramwaju będzie bliżej (zgroza, nie?) i nie będzie trzeba pokonywać przejścia (niech zgadnę, podziemnego?)
morton pisze:Piekleniem się na forum nic nie zmienisz. No ale pewnie zyjesz w przekonaniu, że każdy post przesuwa tory o 2 centymetry, więć powodzenia. Spamuj dalej!

Łojezu, ale jesteś śmieszny. A Ty po co spamujesz, skoro jesteś taki wspaniały i wiesz wszystko lepiej? Po to, żeby się pokłócić? Jak Ci się nie podoba dyskutowanie tu na forum to nie dyskutuj, skoro tak Cię boli, że pozjadałeś wszystkie rozumy, a tu nagle ktoś ma czelność się z Tobą nie zgodzić. Na razie jeśli ktoś tu spamuje to Ty, bo zamiast dyskutować o meritum, to robisz sobie wycieczki pod moim adresem.
gothmucha pisze:najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby tramwaj szedł od Rokicińskiej przedłużeniem al. Książąt i potem Przybyszewskiego do Hetmańskiej - przynajmniej obsłużyłby zachodnią część Janowa (wschodnią obsłużyłyby autobusy). Skuśka przez lasek nic nie pomoże.

Jeśli Janów - Olechów miałby się nie rozbudowywać, to być może tak było by lepiej. Ale jeśli Hetmańska ma się stać osią osiedla to jednak tramwaj wzdłuż niej zdaje się być najlepszym rozwiązaniem. Skuśka przez lasek w najmniejszym stopniu tego nie pogarsza, nie wydłuża czasu przejazdu, ale za to daje dobrze dostępny tramwaj dla dwóch "północnych" kwartałów osiedla, zamiast tramwaju dostępnego dla pól i kawałka północnego kwartału.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 1 raz.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

geograf pisze:
SEC pisze:Idąc tym tropem należy przebudować pół miasta. Ale pamiętaj - najpierw centrum, potem tramwaj na Olechów!...

To miłe, że kolejna osoba zrozumiała tą dosyć prostą zależność :) ;)
No niestety, to była ironia.


Widzę, że zaczęła się kolejna fascynująca dyskusja z tomaszem.bu w roli głównej.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ