Rondo Solidarności po nowemu

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Rondo Solidarności po nowemu

Post autor: Ventlan »

[img]http://img.naszemiasto.pl/grafika/nnm_DLodz_logo.gif[/img] pisze:Miasto rozstrzygnęło konkurs na przebudowę ronda Solidarności

Bez przerwy zakorkowane, niezbyt reprezentacyjne, ma być łatwiejsze do przejechania i zdecydowanie zyskać na estetyce. Wczoraj poznaliśmy wyniki konkursu na zagospodarowanie i przebudowę ronda Solidarności wraz z jego otoczeniem. Realizacja projektu potrwa co najmniej trzy lata.


(...)

- Konkurs miał charakter studialny, co oznacza, że nagrodzona praca będzie podstawą do ustalenia ostatecznego zagospodarowania ronda i jego okolic - mówił Kralkowski.

A co zaproponowano w zwycięskim projekcie? Architekt Jacek Janiec zaczął od rozwiązania największego problemu, czyli nieustannych korków na rondzie. Dlatego, jak tłumaczył, w projekcie ruch tranzytowy ulicą Kopcińskiego i dalej Strykowską i Palki umiejscowił na poziomie minus jeden, czyli w wykopie pod obecną jezdnią. Samo rondo także przeprojektował tak, by było klasycznym rondem.

- Na górze ronda widzę stożek, a na jego szczycie umieściłem obecne drzewo, czyli pomnik Solidarności - opowiadał Janiec. - Pomnik jest nieco większy, a na murze oporowym jest relief z widokiem korzeni drzewa "Solidarności". Tak uwypuklam symbolikę tego pomnika, symbolu "Solidarności".

Tramwaj jadący ulicą Pomorską, według zwycięskiego projektu, ma jechać nie na wprost ronda, jak teraz, ale omijać je z boku, przy kościele św. Teresy i zjeżdżać w ul. Pomorską. Piesi mają się przemieszczać przejściami podziemnymi, uzupełnionymi małą architekturą. Parkingi dla samochodów zaprojektowano pod ziemią.

(...)

Według ostrożnych szacunków, około dwóch lat potrzeba na dokładne zaplanowanie prac, przygotowanie infrastruktury podziemnej oraz kosztorys i wpisanie inwestycji do budżetu miasta. Same prace to kolejne dwa lata, zatem nowe rondo Solidarności powinniśmy zobaczyć w roku 2013.

(...)

Obrazek
Kolejny po pl. Wolności pomysł na wyrzucenie tramwaju z środka ronda. Do tego księdzowi może we mszy przeszkadzać ;) Ale na razie to koncepcja pomysłu, trzeba poczekać jak to ma ostatecznie wyglądać.

Dodatkowo mamy kolejne nory w ziemi dla pieszych i to tam, gdzie są najmniej potrzebne - przez Palki i Kopcińskiego są przejścia naziemne, bo pod ziemią jest akurat tunel dla samochodów.
krzychu_zarzew
Bywalec
Posty: 218
Rejestracja: wt 07:21, 12 lip 2005
Lokalizacja: Zarzew

Post autor: krzychu_zarzew »

Gdyby zamiast wykopu zrobić tunel to tramwaje mogłyby zostać na środku Obrazek. Tylko, że to droższe rozwiązanie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez krzychu_zarzew, łącznie zmieniany 1 raz.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Jakie są wady tramwaju jadącego na wprost przez rondo - widać czasem na r.Insurekcji Kościuszkowskiej. A rondo (prawdziwe) z sygnalizacją się trochę kłócą (ale nie wykluczają).
Przejścia podziemne - niekoniecznie. Tunel (czy wykop, z dwoma wiaduktami lub trzema)- obowiązkowo.
Trasa Konstytucyjna by też temu miejscu pomogła.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

Jakie są minusy tramwaju jadącego bokiem widać czasem na rondzie Biłyka. Nie znając szczegółów za wcześnie jest cokolwiek przesądzać.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Racja. Tylko żeby ktoś nie stwierdził przypadkiem, że skoro przeszkadza to wywalić całkiem...
krzyskup
Bywalec
Posty: 195
Rejestracja: pt 19:41, 31 mar 2006
Lokalizacja: Retkinia
Kontakt:

Post autor: krzyskup »

Przejścia ku... podziemne?! I gdzie ta nowoczesność? Przyjazne miasto, transport publiczny, mniejsze korki... Czy w tych hasłach nie chodzi właśnie o zachętę dla pieszych/rowerzystów/korzystających z komunikacji miejskiej? A może by tam jeszcze drogi rowerowe przewidzieli?
Tak, wiem... pewnie za dużo bym chciał Obrazek
msq
Stały bywalec
Posty: 447
Rejestracja: czw 11:47, 20 mar 2008

Post autor: msq »

Przejścia ku... podziemne?!
Co jest złego w przejściach podziemnych? Dla mnie to tylko plus, bo nie muszę czekać na światłach ;)
Przyjazne miasto, transport publiczny, mniejsze korki...
Póki nie mamy obwodnicy i nie ma gdzie skierować ruchu stamtąd, musimy zwiększyć przepustowość tego ronda. Zresztą nawet nie chce myśleć co będzie, jak zaczną robić tę przebudowę.
krzyskup
Bywalec
Posty: 195
Rejestracja: pt 19:41, 31 mar 2006
Lokalizacja: Retkinia
Kontakt:

Post autor: krzyskup »

[quote="msq"]Co jest złego w przejściach podziemnych? Dla mnie to tylko plus, bo nie muszę czekać na światłach Obrazek[/guote]

A chodziłeś kiedyś o kulach/jeździłeś na wózku/chodziłeś z dzieckiem w wózku? Wtedy przejście podziemne naprawdę "ułatwia" sprawę. Po prostu czasem nie ma sensu ruszać się z domu.
teufel
Sympatyk forum
Posty: 793
Rejestracja: wt 09:02, 03 sty 2006

Post autor: teufel »

Krzysiu, powiem Ci tak, niestety żeby udrożnić to miejsce trzeba chyba zrobić przejścia podziemne, chociaż nie pochwalam, a co do inwalidów i emerytów to pewnie zrobia jak przy rondzie inwalidów.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Żeby udrożnić ma być wykop, więc po cholerę jeszcze przejścia podziemne?
teufel
Sympatyk forum
Posty: 793
Rejestracja: wt 09:02, 03 sty 2006

Post autor: teufel »

No np. w tej samej relacji co wykop:>
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Ta, i jeszcze sygnalizację świetlną. A jak kasy starczy, to estakadę.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

msq pisze:Póki nie mamy obwodnicy i nie ma gdzie skierować ruchu stamtąd, musimy zwiększyć przepustowość tego ronda.

A co da zwiększenie przepustowości jednego ronda, skoro wszystko i tak stanie na skrzyżowaniach z Narutowicza i Piłsudskiego? Inwestowanie miejskich pieniędzy nie polega na wywalaniu kasy to tu to tam na przypadkowe pomysły, tylko na konsekwentnym lokowaniu pieniędzy w taki sposób, aby najszybciej się zwróciły umożliwiając dalsze inwestycje. Pomijając już fakt, że obwodnica autostradowa najprawdopodobniej powstanie szybciej niż ten cały wykop.
msq pisze:Zresztą nawet nie chce myśleć co będzie, jak zaczną robić tę przebudowę.

I to jest kolejny powód dla którego pieniądze powinny iść NAJPIERW na budowę Konstytucyjnej a dopiero POTEM na przebudowę ronda, które koło 10 lat temu gruntownie przebudowywano.
Święty
Bywalec
Posty: 144
Rejestracja: wt 16:57, 27 lut 2007
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Święty »

Tomasz.bu pisze: A co da zwiększenie przepustowości jednego ronda, skoro wszystko i tak stanie na skrzyżowaniach z Narutowicza i Piłsudskiego?

Zauważ że korek przed Rondem Solidarności w kierunku S jest z reguły większy niż korek przed Narutowicza/Piłsudskiego. Rondo S to "tylko" 2 pasy do jazdy Kopcińskiego.


Inwestowanie miejskich pieniędzy nie polega na wywalaniu kasy to tu to tam na przypadkowe pomysły, tylko na konsekwentnym lokowaniu pieniędzy w taki sposób, aby najszybciej się zwróciły umożliwiając dalsze inwestycje. Pomijając już fakt, że obwodnica autostradowa najprawdopodobniej powstanie szybciej niż ten cały wykop.

msq napisał: Zresztą nawet nie chce myśleć co będzie, jak zaczną robić tę przebudowę.


I to jest kolejny powód dla którego pieniądze powinny iść NAJPIERW na budowę Konstytucyjnej a dopiero POTEM na przebudowę ronda, które koło 10 lat temu gruntownie przebudowywano.

Powiem tak że nie wyobrażam sobie przebudowy tego ronda bez alternatywy w postaci objazdu. Wykop spowodowałby prawdopodobnie całkowite wyłączenie ronda z komunikacji a obecnie nie ma alternatywy dla objazdu. To byłby największy paraliż komunikacyjny w historii w tym miejscu. Wystarczy zobaczyć co się dzieje na Rondzie jak np zostanie zerwana trakcja :D
Samo wybudowanie A1 która oczywiście powstanie w ciągu najbliższych kilku lat problem rozwiąże połowicznie bo spowoduje tylko wywalenie tranzytu (Tirów) chociaż tutaj nie byłbym optymistyczny skoro za przejazd autostradową obwodnicą Łodzi najprawdopodobniej będzie trzeba płacić (W poznaniu, Krakowie, Wrocławiu nie trzeba będzie). Większość zapychających to skrzyżowanie to rejestracje samochodów zaczynających się na EL.



Przejście podziemne ? ROTFL ? Skoro ma być tunel na poziomie minus 1 to to przejście chyba na -2. Albo pójdźmy dalej. Tramwaj na poziomie -2 a przejście -3.
To na pewno nie spodoba się moherowym babciom spieszącym do kościoła św. Teresy
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Zwróćcie uwagę na jeszcze jedna "ciekawostkę". Źródłowa i Pomorska są dwupasmowe...
gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontakt:

Post autor: gothmucha »

Tomku, nie jest powiedziane, że to będzie na całej długości Źródłowej. Może to będzie przebudowa samego wlotu w skrzyżowanie. Po drugie - już teraz trzeba pomyśleć o rozwiązaniu północnego domknięcia wewnętrznej obwodnicy miasta, które w każdym wariancie będzie jakoś w to nieszczęsne rondo wpadać. Bardziej mi się nie podoba dwupasmowa Pomorska na wchód od ronda...
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

gothmucha pisze:Tomku, nie jest powiedziane, że to będzie na całej długości Źródłowej. Może to będzie przebudowa samego wlotu w skrzyżowanie.

Nie, w to to raczej nie wierzę, a i z dokumentacji i wizualizacji wynika co innego
gothmucha pisze:Po drugie - już teraz trzeba pomyśleć o rozwiązaniu północnego domknięcia wewnętrznej obwodnicy miasta, które w każdym wariancie będzie jakoś w to nieszczęsne rondo wpadać.

Dlatego też nie napisałem, że to źle :)Jeżeli Źródłowa ma stanowić element I obwodnicy śródmieścia - to i dobrze. Z dokumentacji konkursowej wynika jednak, że chodzi raczej o konsekwentny ciąg Źródłowa - Pomorska. Potwierdza to praca Wiśniewskiego (II miejsce), która dla ciągu ulic Źródłowa - Pomorska przewiduje drugi tunel, zaś Uniwersytecka do Pl. Pokoju miałaby być drogą jednojezdniową...
gothmucha pisze:Bardziej mi się nie podoba dwupasmowa Pomorska na wchód od ronda...

W przekroju 2x3 pasy ruchu...

Dodajmy do tego, że zwycięski projekt zakłada przeniesienie przystanków tramwajowych pod WPiA UŁ, a główne przystanki autobusowe pozostają na Źródłowej i Uniwersyteckiej i autorzy nazywają to "integracją transportu publicznego".

Kolejna ciekawostką jest to, że ruch pieszy wokół całego ronda (z wyj. przekroczeń ul. Kopcińskiego i Palki) ma być w wykopie! Mimo to rondo ma stanowić "atrakcyjną przestrzeń publiczną" ponieważ w jego rejonie "nastąpi duża koncentracja ruchu pieszego".

Przewiduje się też ponad 500 podziemnych miejsc parkingowych + 170 powierzchniowych i to przy założeniu, że wszystkie nowe inwestycje będą parkingowo samowystarczalne.

Ciekawostką jest to, że miasto zakłada do roku 2012 dwukrotny wzrost liczby samochodów na węźle (względem roku 2006), co tłumaczy, dlaczego "wszystkie trzy pracownie uznały za najlepsze rozwiązanie poprowadzenie głównego kierunku ruchu w tunelu". Jednocześnie założenie to wydaje się być wzięte z sufitu, bowiem przepustowość innych skrzyżowań na ciągu nie jest w stanie przepuścić takiej liczby samochodów. Czyli klasyczna manipulacja - na podstawie lipnych danych wejściowych powstają wyliczenia udowadniające konieczność przyjęcia rozwiązania, z którym, z jakichś względów komuś jest po drodze.

Pozostaje pytanie: o co w tym wszystkim chodzi? Prawdopodobnie o zablokowanie możliwości budowy tramwaju na Kopcińskiego. Prawdopodobnie także o to, żeby na Pomorskiej/Północnej zrobić północny odpowiednik trasy Wróblewskiego/Milionowa. Prawdopodobne też, że tunel w tym miejscu to nowy "miś" urzędników po odstawieniu pomysłu estakady nad Rondem Inwalidów. Prawdopodobne, że nieszczęściem dla skrzyżowania jest też jego nazwa wraz z jabłonką - pewnie prezydent sobie zażyczył, żeby drzewko stało w dostojniejszej przestrzeni. Zapewne chodzi o coś jeszcze i coraz bardziej zastanawia mnie o co...

P.S. Byłbym zapomniał - owo drzewko na stożku jest tak umiejscowione, że prawie połowa postumentu wisi nad tunelem samochodowym :D
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 1 raz.
gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontakt:

Post autor: gothmucha »

Tomasz.bu pisze:Zapewne chodzi o coś jeszcze i coraz bardziej zastanawia mnie o co...

Jak już pisalem w innym miejscu - jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to... wiadomo ;)

Zauważ, że to jeden z ostatnich tak dużych przetargów, które w całości przeprowadzą jeszcze dzisiejsze władze miasta.
Ciuchajka
Bywalec
Posty: 241
Rejestracja: wt 19:30, 09 gru 2008
Kontakt:

Post autor: Ciuchajka »

Zaczęli już rozbiórkę tego starego akademika WSHE przy rondzie.
Bartek1988
Czasem wpada
Posty: 60
Rejestracja: śr 16:44, 20 lut 2008

Post autor: Bartek1988 »

To akurat nie ma kompletnie nic wspólnego z przebudową ronda.
ODPOWIEDZ