Informacja pasażerska

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Post autor: kuba_bed »

Nie każdy też patrzy na rozkład, jesli porusza się w ciągu gdzie jeździ sporo linii, także karteczek też nie będzie czytał. Nie wiem dlaczego nie zamontowano tablic na wszystkich przystankach, bo w takich momentach byłyby bardzo przydatne. Na odcinku pozbawionym komunikacji na tablicach byłby wyświetlany odpowiedni komunikat i podane, że więcej informacji można znaleźć na stronie przewoźnika (ludzie mają już internet w telefonach) i na przystankach. Wtedy większość (co prawda już w trakcie objazdów, ale jednak) już na pewno by o tym wiedziała i nie staliby jak te kołki czekając na tramwaj.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez kuba_bed, łącznie zmieniany 1 raz.
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

Moim zdaniem kolorowe kartki są widoczne z daleka i rzucają się w oczy. Ale nie można zmusić nikogo do czytania informacji, są ludzie, którzy wolą pozostać nieświadomymi kołkami, żeby mieć na co biadolić. I wtedy żadne komunikaty, nawet wielkości bilbordów, do nich nie dotrą.

Co do samej informacji, tablice elektroniczne to dobry pomysł, o ile umie się z nich korzystać (zasada "dać małpie zegarek"). Komunikat "tramwaje kierowane objazdami" nie jest żadną istotną informacją, ani na tablicy, ani na stronie www.

Jeśli chodzi o brak info na stronie, to istotny błąd MPK. Powinno być jedno miejsce, gdzie pasażer znajdzie KAŻDĄ istotną dla niego informację i imho powinna być to oficjalna strona przewoźnika, a nie żaden profil na fb, komunikator inżyniera miasta czy strona ZDiT.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Z komunikacji miejskiej korzystają w dużej mierze starsi ludzie i o ile w godzinach szczytu nie byłby to może problem (młodzi wracają/jadą do szkół i zawsze mogą poinformować resztę), to poza nim już tak.

Wystarczyłoby zrobić użytek z wyświetlaczy i na przystankach, gdzie tymczasowo nie zatrzymują się tramwaje, podać trasę objazdu i linii zastępczej. Na tych wyświetlaczach wbrew pozorom mieści się sporo tekstu. Jeśli dobrze przeliczyłem, to są 42 znaki w poziomie i 5 w pionie. Komunikaty na wyświetlaczu mogą się zmieniać, tak więc można podać wszystko, czego może oczekiwać pasażer.

Przykładowo:
1/
ZMIANY TRAS
Z POWODU OBCHODÓW
ROCZNICY WPROWADZENIA
STANU WOJENNEGO

Dalej dla kierunku północnego:
2/
LINIE 2,3,6,16,16A JADĄ OBJAZDEM
PRZYBYSZEWSKIEGO, KILIŃSKIEGO,
PIŁSUDSKIEGO, MICKIEWICZA
DO KOŚCIUSZKI

3/
LINIA 11 JEDZIE POLITECHNIKI,
ŻEROMSKIEGO, GDAŃSKĄ, LEGIONÓW
DO ZACHODNIEJ

4/
KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA Z4
Z PLACU NIEPODLEGŁOŚCI JEDZIE
PIOTRKOWSKĄ, CZERWONĄ, WÓLCZAŃSKĄ,
MICKIEWICZA DO KOŚCIUSZKI

Dla kierunku południowego:
2/
LINIE 2,3,6,16,16A JADĄ OBJAZDEM
MICKIEWICZA, PIŁSUDSKIEGO,
KILIŃSKIEGO, PRZYBYSZEWSKIEGO
DO PL.NIEPODLEGŁOŚCI LUB LODOWEJ

3/
LINIA 11 JEDZIE LEGIONÓW, GDAŃSKĄ,
ŻEROMSKIEGO, POLITECHNIKI
DO RONDA LOTNIKÓW LWOWSKICH

4/
KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA Z4
OD MICKIEWICZA/WÓLCZAŃSKIEJ JEDZIE
MICKIEWICZA, KOŚCIUSZKI, RADWAŃSKĄ,
WÓLCZAŃSKĄ, CZERWONĄ, PIOTRKOWSKĄ
DO PLACU NIEPODLEGŁOŚCI


Wtedy pasażerowie byliby poinformowani. A na przystankach, gdzie nie ma tablic elektronicznych, duże kartki z informacjami.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 1 raz.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

1 - totalnie niepotrzebne na tablicach, to może być na kartkach
2,3,4 - zgoda, ale widziałbym to bardziej graficznie (nawet jak się nie da to się da, z ramkami też się miało nie dać), jakoś tak:
http://img546.imageshack.us/img546/2212/23408231.png
http://img854.imageshack.us/img854/3176/12512096.png
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Wydaje mi się, że opis będzie bardziej zrozumiały dla pasażerów niż wersja graficzna, szczególnie proponowana przez ciebie.

Jeśli już, to:

Kod: Zaznacz cały

1,3,6,16 - OBJAZD - PRZYBYSZEWSKIEGO,
           KILIŃSKIEGO, PIŁSUDSKIEGO,
             MICKIEWICZA, KOŚCIUSZKI
Nie wiem, jak wygląda programowanie tych tablic, ale pewnie w jakimś "centrum sterowania ruchem" pracownicy po prostu wklepują odpowiedni tekst w komputer. Nie wiadomo, czy można go dowolnie ustawić pod względem graficznym, czy komputer ustawia go automatycznie na środku tablicy. Jeśli to drugie, to nic poza tekstem ciągłym raczej nie wchodzi w grę.

I nie wiadomo, czy taka plansza z tekstem nie może być czasem tylko jedna. W takiej sytuacji zostanie coś takiego:
OBJAZDY: 2,3,6,16,16A - PRZYBYSZEWSKIEGO,
KILIŃSKIEGO, MICKIEWICZA, PIŁSUDSKIEGO;
11 - POLITECHNIKI, GDAŃSKA, LEGIONÓW;
KOM.ZAST. Z4: PL.NIEPODLEG - PIOTRKOWSKA,
CZERWONA,WÓLCZAŃSKA,MICKIEWICZA - CENTRAL

I tak to lepsze niż "TRAMWAJE JADĄ OBJAZDAMI".
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

kuba_bed pisze:Nie wiem dlaczego nie zamontowano tablic na wszystkich przystankach, bo w takich momentach byłyby bardzo przydatne.
Nie zapominaj że są też równie ważne trasy co ŁTR, a tam tablic w ogóle nie. Trzeba by na każdym jednym przystanku montować tablice.
Adamix pisze:Moim zdaniem kolorowe kartki są widoczne z daleka i rzucają się w oczy. Ale nie można zmusić nikogo do czytania informacji, są ludzie, którzy wolą pozostać nieświadomymi kołkami, żeby mieć na co biadolić. I wtedy żadne komunikaty, nawet wielkości bilbordów, do nich nie dotrą.
Dokładnie. Komunikaty dobra rzecz, można by się postarać żeby bardziej były widoczne z daleka, ale nigdy do każdego nie trafisz. Pomijając już tramwaje, w 53 jak słyszę teksty w stylu "bilet do Brzezin za 5 zł" to nie wiadomo, czy się śmiać, czy płakać. Ludzie nie widzą, czy przyjechał bus, czy MPK, a wymaga się od nich czytania komunikatów.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 2 razy.
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Post autor: kuba_bed »

I znowu nie podano na stronie MPK informacji, że linia 72 wraca na swoją stałą trasę...
Wojtek94
Weteran
Posty: 5360
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Post autor: Wojtek94 »

Na Fb byłoObrazek I to się dla nich pewnie bardziej liczy docierają do większej ilości osób.
MKM2010
Stały bywalec
Posty: 371
Rejestracja: czw 17:26, 11 lut 2010
Lokalizacja: PKP Łódź-Niciarniana

Post autor: MKM2010 »

Ale nie każdy ma Facebook, więc nie każdy wie że 72 wraca na stała trasę.
Takie informacje muszą być umieszczane na stronie z rozkładami. Tak naprawdę dzięki Fb docierają do znacznie mniejszej grupy ludzi.
Wojtek94
Weteran
Posty: 5360
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Post autor: Wojtek94 »

Widocznie MPK inaczej rozumuje niż inni.
pawelczyk
Sympatyk forum
Posty: 998
Rejestracja: sob 22:09, 05 sty 2008

Post autor: pawelczyk »

Problem jest w tym, że nawet jak ktoś polubi konta MPK na facebooku to niekoniecznie się dowie z nich o zmianach, bo domyślne ustawienia facebooka są takie, że wyświetlają się jedynie wybrane powiadomienia znajomych i lubianych. Bardzo łatwo więc coś przegapić.
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Wojtek94 pisze:Widocznie MPK inaczej rozumuje niż inni.

W ogóle MPK powinno być znacznie mniej od rozumowania, a bardziej od sumiennego wykonywania usług zleconych przez miasto. Ale najpierw miasto powinno stworzyć wystarczająco silnego organizatora transportu.

Co do elektronicznych tablic informacji pasażerskiej na przystankach, to byłoby świetnie, gdyby treści nie były wyświetlane samymi wielkimi literami. To naprawdę nie poprawia czytelności.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Nie poprawia? Wydaje mi się, że na tych tablicach małe litery nie mają racji bytu, zwłaszcza że tekst ma być też widoczny z daleka (a nie w najlepszym razie że jest jakiś komunikat).

Ale największym problemem jest wielkość tych tablic - na odcinku centralnym powinny mieć po 6+1 wierszy (na DTC, jeśli się doczekamy, powinna się pojawić zbiorcza tablica dworcowa dla każdego kierunku i 2x6+1 albo LCD na każdym ze stanowisk), a takie jak teraz mogą stanąć na peryferiach.
I taki drobiazg - zauważyliście że Rapid ma totalnie niedorobione pokazywanie pojazdów, które nie są jeszcze włączone na linię? Jeśli tramwaj stoi na krańcówce, ale jeszcze nie wystartował rozkładu, na całej sieci pojawia się godzina rozkładowa zamiast minut, tak samo jakby tego pojazdu wcale nie było. W poprawnej wersji powinien być wyświetlany czas w minutach wg. wzoru (czas rozkładowy + [jeśli jest] opóźnienie - przerwa + 2 minuty), z dodanym "ok." jeśli opóźnienie przekracza przerwę. Do niedawna nie stanowiło to problemu bo wszystkie linie krańcowały daleko od tablic, ale teraz są aż 2 krańcówki tuż przy tablicach i niestety '3' i '16A' nie będą miały w okresie zimowych spóźnień wiarygodnej informacji.
SZAUTER
Gaduła
Posty: 1643
Rejestracja: wt 01:00, 12 lip 2005

Post autor: SZAUTER »

Rapid ma wiele innych niedociągnięć jak i same sterowniki:/ Wystarczy że dany wagon jeździł powiedzmy do 12 na 2 zjechał awaryjnie i po naprawie jedzie na 16 to często bywa tak że uparcie wczytuje Ci zamiast 16 linie 2 mimo wykasowania rozkładu i przydzielenia tej konkretnej brygady linii 2 na inny wagon. Bardzo częsta przypadłość. Albo linia 6 kierunek Kurczaki. Wiele sterowników wiesza się w tej relacji na przystanku Franciszkańska/Północna i nie chce przeskoczyć dalej bez ingerencji ręcznej (nie licząc sterowników które robią autokorektę przystanku).
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

(nie licząc sterowników które robią autokorektę przystanku).
A są takie które nie robią?! Przecież to jest właśnie główny cel przejścia na lokalizację przez GPS jeśli chodzi o informacją pojazdową, dzięki temu pojazd może dojechać do przystanku dowolną trasą (nawet gubiąc kilka po drodze ;) ) a i tak informacja pokładowa się zgadza. Wyłączanie nawet tej żenującej namiastki takiej funkcji (tylko 10 przystanków i tylko do przodu), którą serwuje R&G to nieodpowiedzialność
Wojtek94
Weteran
Posty: 5360
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Post autor: Wojtek94 »

W 2655[82] zapowiadane Stróża zamiast Ludwikowa.
jelcz2612
Sympatyk forum
Posty: 665
Rejestracja: pn 13:32, 28 cze 2010
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: jelcz2612 »

92 na odwrót ludwików zamiast stróża
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Ok. 17:45 na krańcówce przy Dw. Północnym stało Urbiono 18. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że na wyświetlaczach (za wyjątkiem tylnego, który był wygaszony) miał wpisane: "PRZERWA NA POSIŁEK". Nie spotkałem się jeszcze z takim komunikatem na wyświetlaczu autobusowym w MPK. Po chwili, ok. 18:50, podjechał normalnie na stanowisko jako 85A.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

To już jest od 15-lat (pierwsze O405N i Jelcze M181MB), tylko nie każdy to ustawia.
RifRaf1988
Bywalec
Posty: 162
Rejestracja: czw 13:03, 20 sie 2009
Lokalizacja: Łódź-Śródmieście

Post autor: RifRaf1988 »

Wcześniej były małe dykty z takim napisem.
ODPOWIEDZ