Przystanki na żądanie
Re: Przystanki
Pierwsze przystanki na żądanie pojawią na dwóch liniach: 68 i 94. Nowe rozwiązanie zostanie wprowadzone 15 października. Informacje o tym, że przystanek jest na żądanie, pojawią się na przystankach, rozkładach jazdy i w zapowiedziach głosowych w pojazdach.
Do poinformowania pasażerów wykorzystamy wszystkie dostępne nośniki. Na wiacie przystankowej oraz na słupku przystankowym pojawi się informacja, że jest to przystanek na żądanie. Na rozkładzie przystanki oznaczone zostaną literami NŻ przy nazwie przystanku i w przebiegu trasy. Również informacje pojawią się w zapowiedziach głosowych w pojazdach. Na przystankach pojawi się krótka informacja o tym, co trzeba zrobić, aby wsiąść do pojazdu.
Jeśli chcemy wsiąść na przystanku na żądanie, wystarczy stanąć w widocznym dla kierowcy miejscu. Nie trzeba nic robić, autobus zatrzyma się na przystanku. Jeśli chcemy wysiąść, wystarczy nacisnąć przycisk.
W październiku przystanki na żądanie pojawią się na dwóch liniach. Następnie będziemy chcieli wprowadzić to rozwiązanie na kolejnych liniach autobusowych. Głównie będą to peryferyjne linie, a następnie linie nocne. Wyznacznikiem dla przystanków na żądanie jest procentowa ilość zatrzymań, które nie zakończyły się wymianą pasażerów.
Oto lista przystanków, które staną się przystankami na żądanie od 15 października:
Chocianowicka 199 (0082)
Chocianowicka 95 (0084)
Chocianowicka 57 (0085)
Chocianowicka 57 (0086)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0518)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0519)
Maratońska - Sanitariuszek (0536)
Maratońska - Sanitariuszek (0556)
Maratońska 172 (0537)
Maratońska 172 (0555)
Maratońska - Kolarska (0539)
Maratońska - Kolarska (0553)
Maratońska - Gimnastyczna (1981)
Maratońska - Gimnastyczna (1982)
Sanitariuszek - Łaskowice (1039)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1040)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1041)
Sanitariuszek - Łaskowice (1042)
Sanitariuszek - Biwakowa (1571)
Sanitariuszek - Biwakowa (1572)
Sanitariuszek - G.O.Ś. (1672)
https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul ... 2018/9/14/
Do poinformowania pasażerów wykorzystamy wszystkie dostępne nośniki. Na wiacie przystankowej oraz na słupku przystankowym pojawi się informacja, że jest to przystanek na żądanie. Na rozkładzie przystanki oznaczone zostaną literami NŻ przy nazwie przystanku i w przebiegu trasy. Również informacje pojawią się w zapowiedziach głosowych w pojazdach. Na przystankach pojawi się krótka informacja o tym, co trzeba zrobić, aby wsiąść do pojazdu.
Jeśli chcemy wsiąść na przystanku na żądanie, wystarczy stanąć w widocznym dla kierowcy miejscu. Nie trzeba nic robić, autobus zatrzyma się na przystanku. Jeśli chcemy wysiąść, wystarczy nacisnąć przycisk.
W październiku przystanki na żądanie pojawią się na dwóch liniach. Następnie będziemy chcieli wprowadzić to rozwiązanie na kolejnych liniach autobusowych. Głównie będą to peryferyjne linie, a następnie linie nocne. Wyznacznikiem dla przystanków na żądanie jest procentowa ilość zatrzymań, które nie zakończyły się wymianą pasażerów.
Oto lista przystanków, które staną się przystankami na żądanie od 15 października:
Chocianowicka 199 (0082)
Chocianowicka 95 (0084)
Chocianowicka 57 (0085)
Chocianowicka 57 (0086)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0518)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0519)
Maratońska - Sanitariuszek (0536)
Maratońska - Sanitariuszek (0556)
Maratońska 172 (0537)
Maratońska 172 (0555)
Maratońska - Kolarska (0539)
Maratońska - Kolarska (0553)
Maratońska - Gimnastyczna (1981)
Maratońska - Gimnastyczna (1982)
Sanitariuszek - Łaskowice (1039)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1040)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1041)
Sanitariuszek - Łaskowice (1042)
Sanitariuszek - Biwakowa (1571)
Sanitariuszek - Biwakowa (1572)
Sanitariuszek - G.O.Ś. (1672)
https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul ... 2018/9/14/
-
- Megagaduła
- Posty: 2286
- Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
- Lokalizacja: Łódź-Retkinia
Re: Przystanki na żądanie
Testy NŻ od połowy października. Kampania informacyjna pod koniec września.
Wg MPK (informacja na FB) test będzie na liniach 68 i 94.
Obstawiam, że na 68 NŻ będzie wprowadzone od Maratońska/Golfowa do Chocianowicka 57, a na 94 od Maratońska/Golfowa do granicy strefy taryfowej.
Mam nadzieję, że np. od nowego roku ZDiT rozszerzy system NŻ na wszystkie linie które tego potrzebują, a nie tylko na dwie testowe.
LINK
Wg MPK (informacja na FB) test będzie na liniach 68 i 94.
Obstawiam, że na 68 NŻ będzie wprowadzone od Maratońska/Golfowa do Chocianowicka 57, a na 94 od Maratońska/Golfowa do granicy strefy taryfowej.
Mam nadzieję, że np. od nowego roku ZDiT rozszerzy system NŻ na wszystkie linie które tego potrzebują, a nie tylko na dwie testowe.
LINK
Re: Przystanki
Na Maratońskiej przy Kolarskiej i Gimnastycznej zatrzymują się również G1 i G2 - dla tych linii to będą przystanki stałe ?
Re: Przystanki
Przystanki dla G1 i G2 na Maratońskiej również będą na żądanie, ale nie wpłynie to na czas przejazdu tych linii.
Re: Przystanki na żądanie
Wykaz przystanków:
Chocianowicka 199 (0082)
Chocianowicka 95 (0084)
Chocianowicka 57 (0085)
Chocianowicka 57 (0086)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0518)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0519)
Maratońska - Sanitariuszek (0536)
Maratońska - Sanitariuszek (0556)
Maratońska 172 (0537)
Maratońska 172 (0555)
Maratońska - Kolarska (0539)
Maratońska - Kolarska (0553)
Maratońska - Gimnastyczna (1981)
Maratońska - Gimnastyczna (1982)
Sanitariuszek - Łaskowice (1039)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1040)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1041)
Sanitariuszek - Łaskowice (1042)
Sanitariuszek - Biwakowa (1571)
Sanitariuszek - Biwakowa (1572)
Sanitariuszek - G.O.Ś. (1672)
Źródło: https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul ... 2018/9/14/
Chocianowicka 199 (0082)
Chocianowicka 95 (0084)
Chocianowicka 57 (0085)
Chocianowicka 57 (0086)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0518)
Łaskowice - Nad Dobrzynką (0519)
Maratońska - Sanitariuszek (0536)
Maratońska - Sanitariuszek (0556)
Maratońska 172 (0537)
Maratońska 172 (0555)
Maratońska - Kolarska (0539)
Maratońska - Kolarska (0553)
Maratońska - Gimnastyczna (1981)
Maratońska - Gimnastyczna (1982)
Sanitariuszek - Łaskowice (1039)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1040)
Sanitariuszek - Dw. Łódź Lublinek (1041)
Sanitariuszek - Łaskowice (1042)
Sanitariuszek - Biwakowa (1571)
Sanitariuszek - Biwakowa (1572)
Sanitariuszek - G.O.Ś. (1672)
Źródło: https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul ... 2018/9/14/
Re: Przystanki na żądanie
Proszę nie dublować informacji, informacja została już podana w wątku o przystankach.jan_defecto pisze:Testy NŻ od połowy października. Kampania informacyjna pod koniec września.
Wg MPK (informacja na FB) test będzie na liniach 68 i 94.
Obstawiam, że na 68 NŻ będzie wprowadzone od Maratońska/Golfowa do Chocianowicka 57, a na 94 od Maratońska/Golfowa do granicy strefy taryfowej.
Mam nadzieję, że np. od nowego roku ZDiT rozszerzy system NŻ na wszystkie linie które tego potrzebują, a nie tylko na dwie testowe.
LINK
Re: Przystanki
A musi? Przynajmniej nie będzie nikogo denerwować stawanie autobusu bez sensu na przystanku.Solar pisze: ale nie wpłynie to na czas przejazdu tych linii.
Re: Przystanki
Ale będzie się wlókł, żeby na następnych przystankach nie być za wcześnie.
Re: Przystanki
Aż dwa przystanki na trasie G będą na żądanie, czasy na obydwu odcinkach to jedna minuta, no naprawdę jest co ucinać...
Re: Przystanki
To nie można na pierwszym z nich dać zera?
Re: Przystanki
A Busman coś takiego łyknie, nie będzie się krzaczyć? I ten skrypt/program generujący "ładne" rozkłady na stronę MPK (te wyświetlające się domyślnie zamiast brzydkiej, ale lepszej wersji "jak na przystanku") to też zaakceptuje?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Re: Przystanki
Ciekawe jak na nocnych to będzie, bo tam jest sporo takich przystanków blisko siebie, które możnaby dać w 1 minutę...
No i jak to się odbije na 68 i czasach przejazdu. Dzisiaj nawet poza szczytem autobusy strasznie się ślimaczą po tej "wsi"...
No i jak to się odbije na 68 i czasach przejazdu. Dzisiaj nawet poza szczytem autobusy strasznie się ślimaczą po tej "wsi"...
Re: Przystanki
Łyknie, w wielu miastach są zerowe czasy i to działa (np. Poznań i linia 80), a każde duże miasto w Polsce pracuje na Busmanie.Kpc21 pisze:A Busman coś takiego łyknie, nie będzie się krzaczyć?
Re: Przystanki
No to tym bardziej trzeba ciąć, zawsze przecież można oddać w przerwie.
Niestety obawiam się, że cięcia czasów nie będzie albo będzie symboliczne. Po reformie różni ludzie zaczęli chwalić się punktualnością (którą z jakiegoś powodu udało się sprzedać jako główny czynnik oceny komunikacji), a po urealnieniu czasów ten wskaźnik siłą rzeczy będzie musiał spaść poniżej 99.99999%.
Niestety obawiam się, że cięcia czasów nie będzie albo będzie symboliczne. Po reformie różni ludzie zaczęli chwalić się punktualnością (którą z jakiegoś powodu udało się sprzedać jako główny czynnik oceny komunikacji), a po urealnieniu czasów ten wskaźnik siłą rzeczy będzie musiał spaść poniżej 99.99999%.
Re: Przystanki na żądanie
W następnej kolejności ZDiT chce wprowadzić przystanki na żądanie na liniach 51, 53, 71.
http://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,23 ... owano.html
http://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,23 ... owano.html
Re: Przystanki na żądanie
Na 60 by się przydały - kierowcy wjeżdżający do Łodzi Strykowską też by się ucieszyli.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Re: Przystanki na żądanie
Rozumiem, że ZDiT ma wszystko dogadane z Markabem, bo 51 i 61 mają dużo wspólnego. A na żądanie mógłby być na przykład przystanek przy Nowaka-Jeziorańskiego. No i też przystanki DK 71 na 51B.
-
- Megagaduła
- Posty: 2286
- Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
- Lokalizacja: Łódź-Retkinia
Re: Przystanki na żądanie
Moim zdaniem złym pomysłem jest wprowadzanie NŻ etapami (chyba, że mają niepoliczoną ilość niepotrzebnych zatrzymań na wszystkich liniach i będą liczyć teraz na bieżąco, albo chcą wyliczyć dokładnie czasy przejazdów).
Po testach na 68 i 94 (np. od nowego roku) wprowadzić wszędzie tam gdzie jest to potrzebne (na dziennych ilość niepotrzebnych zatrzymań 50% i więcej, a na nocnych "zasada wszystkich przystanków na żądanie" - tak jak w wielu innych polskich miastach).
Ponadto ZDiT nie powinien się skupiać tylko na peryferiach np. są takie przystanki jak Mickiewicza/Łąkowa, Maratońska/Bandurskiego (przy dw. Kaliskim na wiadukcie), Waltera-Janke/wiadukt, Retkińska/Wileńska, Traktorowa/Nektarowa dość blisko centrum/dużych osiedli i mimo tego wymiana pasażerska jest rzadkością (a jak już to pojedyncze osoby).
Jak będziemy wprowadzać etapami, to ludzie mogą być bardziej zaskoczeni. Teraz ktoś np. z Łagiewnik usłyszy w TV, że NŻ na 68 i oleje taki komunikat, bo nawet nie wie gdzie jeździ 68.
Potem za np. miesiąc wprowadzą mu NŻ na jego przystanku, jadąc do roboty wsiądzie bo będzie akurat stał w widocznym miejscu (nie przeczyta informacji, bo i tak ich zwyczajowo nie czyta), ale jak będzie wracał to podjedzie akurat wóz z niesprawną gadaczką (lub z brakiem gadaczki jak Volvo 13xx) nie wciśnie przycisku, nie wysiądzie i poleci z ryjem do kierowcy. Chociaż w Łagiewnikach (linie 51 i 61) ludzie szybko załapią o co chodzi, bo tam są dwaj przewoźnicy i zauważyłem, ze jeden nich podchodzi luźniej do obecnej obowiązkowości przystanków.
Mam nadzieję, że kierowcy będą stosować się do statusów przystanków.
Ja mam taki zwyczaj, że jak wysiadam na jakimś mniej uczęszczanym przystanku, albo jadę słabo napełnionym autobusem poza szczytem (np. jakiś podmiejski/zjazdówka/nocny) to wciskam przycisk po ruszeniu z poprzedniego przystanku (po wprowadzeniu NŻ, będę wciskał tylko przed NŻ, bo przecież się znajdą kierowcy, którzy będą marudzić "nie pikać mi tu, przystanek stały będzie").
Jakby nie on to bym pewnie wiele razy nie wysiadł, bo zauważam, że kierowcy nie zawsze zatrzymują się na przystankach. Teraz dochodzi do tego rzadziej, ale dawniej jak nie było GPS, to np. nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek autobus zatrzymał się na np. Maratońska/Bandurskiego jeżeli przystanek był pusty i nikt nie stał przy drzwiach. Kiedyś była właśnie taka zwyczajowa zasada, na przystanku bez zatoki brak oczekujących (jak była zatoka i wiata to zawsze zajeżdżali, jakby się ktoś schował), w autobusie mało osób, nikt nie podchodził do drzwi to autobus jechał dalej.
PS Jechałem niedawno Citaro G 1498 (Markab) i zauważyłem, że nie ma on ani jednego przycisku (STOP/DRZWI) w przestrzeni pasażerskiej.
Ciekawe jak w takim wozie mam zażądać zatrzymania w tym pojeździe. Sposób ustnego powiadomienia kierowcy nie zawsze się sprawdzi (np. z powodu tłoku nie dam rady dojść z końca do kabiny kierowcy). Ten wóz jest chyba sprowadzony z lotniska i dlatego nie ma przycisków.
Ciekawe czy jazda z otwartą połówką drzwi (częste latem w wysokich Conecto) nie wpływa na sprawność systemu NŻ. Obawiam się, że otwarte drzwi = NŻ automatycznie skasowany i będzie se można wciskać, a nic z tego nie będzie.
Po testach na 68 i 94 (np. od nowego roku) wprowadzić wszędzie tam gdzie jest to potrzebne (na dziennych ilość niepotrzebnych zatrzymań 50% i więcej, a na nocnych "zasada wszystkich przystanków na żądanie" - tak jak w wielu innych polskich miastach).
Ponadto ZDiT nie powinien się skupiać tylko na peryferiach np. są takie przystanki jak Mickiewicza/Łąkowa, Maratońska/Bandurskiego (przy dw. Kaliskim na wiadukcie), Waltera-Janke/wiadukt, Retkińska/Wileńska, Traktorowa/Nektarowa dość blisko centrum/dużych osiedli i mimo tego wymiana pasażerska jest rzadkością (a jak już to pojedyncze osoby).
Jak będziemy wprowadzać etapami, to ludzie mogą być bardziej zaskoczeni. Teraz ktoś np. z Łagiewnik usłyszy w TV, że NŻ na 68 i oleje taki komunikat, bo nawet nie wie gdzie jeździ 68.
Potem za np. miesiąc wprowadzą mu NŻ na jego przystanku, jadąc do roboty wsiądzie bo będzie akurat stał w widocznym miejscu (nie przeczyta informacji, bo i tak ich zwyczajowo nie czyta), ale jak będzie wracał to podjedzie akurat wóz z niesprawną gadaczką (lub z brakiem gadaczki jak Volvo 13xx) nie wciśnie przycisku, nie wysiądzie i poleci z ryjem do kierowcy. Chociaż w Łagiewnikach (linie 51 i 61) ludzie szybko załapią o co chodzi, bo tam są dwaj przewoźnicy i zauważyłem, ze jeden nich podchodzi luźniej do obecnej obowiązkowości przystanków.
Mam nadzieję, że kierowcy będą stosować się do statusów przystanków.
Ja mam taki zwyczaj, że jak wysiadam na jakimś mniej uczęszczanym przystanku, albo jadę słabo napełnionym autobusem poza szczytem (np. jakiś podmiejski/zjazdówka/nocny) to wciskam przycisk po ruszeniu z poprzedniego przystanku (po wprowadzeniu NŻ, będę wciskał tylko przed NŻ, bo przecież się znajdą kierowcy, którzy będą marudzić "nie pikać mi tu, przystanek stały będzie").
Jakby nie on to bym pewnie wiele razy nie wysiadł, bo zauważam, że kierowcy nie zawsze zatrzymują się na przystankach. Teraz dochodzi do tego rzadziej, ale dawniej jak nie było GPS, to np. nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek autobus zatrzymał się na np. Maratońska/Bandurskiego jeżeli przystanek był pusty i nikt nie stał przy drzwiach. Kiedyś była właśnie taka zwyczajowa zasada, na przystanku bez zatoki brak oczekujących (jak była zatoka i wiata to zawsze zajeżdżali, jakby się ktoś schował), w autobusie mało osób, nikt nie podchodził do drzwi to autobus jechał dalej.
PS Jechałem niedawno Citaro G 1498 (Markab) i zauważyłem, że nie ma on ani jednego przycisku (STOP/DRZWI) w przestrzeni pasażerskiej.
Ciekawe jak w takim wozie mam zażądać zatrzymania w tym pojeździe. Sposób ustnego powiadomienia kierowcy nie zawsze się sprawdzi (np. z powodu tłoku nie dam rady dojść z końca do kabiny kierowcy). Ten wóz jest chyba sprowadzony z lotniska i dlatego nie ma przycisków.
Ciekawe czy jazda z otwartą połówką drzwi (częste latem w wysokich Conecto) nie wpływa na sprawność systemu NŻ. Obawiam się, że otwarte drzwi = NŻ automatycznie skasowany i będzie se można wciskać, a nic z tego nie będzie.
Re: Przystanki na żądanie
Ale przecież w większości autobusów samo wciśnięcie przycisku otwierania drzwi przed ich odblokowaniem przez kierowcę (co pasażerowie powinni robić żeby nie opóźniać postoju na przystankach - szkoda, że w 805Na to nie działa) wywołuje żądanie zatrzymania się na przystanku na żądanie. Więc ludzie pikają i będą pikać, i, jak wspomniałem, jest to właśnie pożądane.jan_defecto pisze:(po wprowadzeniu NŻ, będę wciskał tylko przed NŻ, bo przecież się znajdą kierowcy, którzy będą marudzić "nie pikać mi tu, przystanek stały będzie").
Cóż, źle, że centrala zaczęła egzekwować od kierowców przestrzeganie zatrzymywania się na wszystkich przystankach. Wcześniej było lepiej. Choć teraz, jak wejdą przystanki na żądanie, będzie to przynajmniej transparentne dla pasażerów.jan_defecto pisze:Jakby nie on to bym pewnie wiele razy nie wysiadł, bo zauważam, że kierowcy nie zawsze zatrzymują się na przystankach. Teraz dochodzi do tego rzadziej, ale dawniej jak nie było GPS, to np. nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek autobus zatrzymał się na np. Maratońska/Bandurskiego jeżeli przystanek był pusty i nikt nie stał przy drzwiach. Kiedyś była właśnie taka zwyczajowa zasada, na przystanku bez zatoki brak oczekujących (jak była zatoka i wiata to zawsze zajeżdżali, jakby się ktoś schował), w autobusie mało osób, nikt nie podchodził do drzwi to autobus jechał dalej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
-
- Megagaduła
- Posty: 2286
- Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
- Lokalizacja: Łódź-Retkinia
Re: Przystanki na żądanie
Co do pikania to zgadzam się, przycisk należy wcisnąć wcześniej, żeby wymiana pasażerska była szybsza. Ludzie są tego nauczeni, w każdym pojeździe jest nalepka "przed wysiadaniem nacisnąć przycisk".
Ciekawe dlaczego nikt nigdy na to nie wpadł na wprowadzenie systemu niemieckiego. Skoro pasażer musi wcisnąć przycisk, żeby otworzyć drzwi, to czemu nie nauczono go wciskać tego przycisku z wyprzedzeniem umożliwiającym zatrzymanie. Wystarczyło zmienić przepisy, powiesić w każdym pojeździe kartki "Przed wysiadaniem nacisnąć przycisk STOP lub otwierania drzwi z wyprzedzeniem umożliwiającym kierowcy zatrzymanie pojazdu", a na przystanku informacje, żeby czekać w widocznym miejscu (+likwidacja reklam w wiatach od strony nadjeżdżającego autobusu).
Dlatego moim zdaniem lepszy jest system niemiecki, czyli pasażer jest zobowiązany zawsze do wciśnięcia przycisku jak chce wysiąść i nie ma tam podziału na przystanki stałe i na żądanie.
Podział ma sens jeżeli będzie ściśle przestrzegany, a podejrzewam, że mimo wszystko nie będzie (szczególnie nie będzie przestrzegany na wyjazdówkach/zjazdówkach, liniach peryferyjnych innych niż 68 i 94 które dostaną NŻ w drugiej kolejności, na liniach nocnych do czasu gdy nie dostaną systemu NŻ takiego jak w Warszawie, liniach LTZ obsługiwanych przez innych przewoźników niż MPK).
Ciekawe dlaczego nikt nigdy na to nie wpadł na wprowadzenie systemu niemieckiego. Skoro pasażer musi wcisnąć przycisk, żeby otworzyć drzwi, to czemu nie nauczono go wciskać tego przycisku z wyprzedzeniem umożliwiającym zatrzymanie. Wystarczyło zmienić przepisy, powiesić w każdym pojeździe kartki "Przed wysiadaniem nacisnąć przycisk STOP lub otwierania drzwi z wyprzedzeniem umożliwiającym kierowcy zatrzymanie pojazdu", a na przystanku informacje, żeby czekać w widocznym miejscu (+likwidacja reklam w wiatach od strony nadjeżdżającego autobusu).
Dlatego moim zdaniem lepszy jest system niemiecki, czyli pasażer jest zobowiązany zawsze do wciśnięcia przycisku jak chce wysiąść i nie ma tam podziału na przystanki stałe i na żądanie.
Podział ma sens jeżeli będzie ściśle przestrzegany, a podejrzewam, że mimo wszystko nie będzie (szczególnie nie będzie przestrzegany na wyjazdówkach/zjazdówkach, liniach peryferyjnych innych niż 68 i 94 które dostaną NŻ w drugiej kolejności, na liniach nocnych do czasu gdy nie dostaną systemu NŻ takiego jak w Warszawie, liniach LTZ obsługiwanych przez innych przewoźników niż MPK).