Strona 12 z 19

Re: Przystanki na żądanie

: ndz 14:19, 01 wrz 2019
autor: jan_defecto
Kpc21 pisze:No ale raczej nikt nie oczekuje, że jeśli nocne będą mieć wszystkie przystanki na żądanie, to będzie to zapowiadane w pojazdach. To by było przeabsurdalne.
Moim zdaniem brak zapowiedzi "przystanek na żądanie" byłby absurdem skoro przyjęliśmy system specjalnych przystanków na żądanie.
Jakby był wprowadzony system niemiecki czyli wszystkie przystanki są NŻ niezależnie od typu linii (czy dzienna czy nocna) to wtedy rozumiem brak dodatkowej zapowiedzi.
Moim zdaniem na nocnych musi być zapowiedź "przystanek na żądanie" przed każdym tego typu przystankiem mimo, że na liniach nocnych 95% przystanków będzie miało taki status.
W Trójmieście, Warszawie, Poznaniu są zapowiedzi "przystanek na żądanie" w nocnych.
W Gdańsku jest R&G czyli u nas zróżnicowanie statusu przystanku w zależności od typu linii (dzienna/nocna) powinno być możliwe.

Re: Przystanki na żądanie

: ndz 15:26, 01 wrz 2019
autor: mig
Kpc21 pisze:Ale z powodu jakich linii dziennych? Zasada wszystkich linii nocnych zatrzymujących się wszędzie na żądanie nie ma nic wspólnego z liniami dziennymi.
Sam się już zaplątałeś w swoich wywodach. Pisałeś, że można było zamiast etapowania wdrożyć zasadę wszystkich przystanków NŻ na nocnych bo rzekomo "wtedy nie trzeba oznaczać przystanków, które są na żądanie, a które nie, bo po prostu wszystkie byłyby na żądanie". Z tym, że:
1. Wdrożone dziś lokalizacje obowiązują dla WSZYSTKICH linii a nie tylko nocnych więc montaż oznaczeń na przystankach i tak musi być.
2. Z tego samego powodu wdrożenie na nocnych nie zamknie tematu wdrażania przystanków NŻ. Obowiązywanie takiej samej zasady także dla linii dziennych nie jest planowane w dającej się przewidzieć perspektywie.
3. Wdrożenie na nocnych jest związane z dodatkowymi oznaczeniami na przystankach, korektami rozkładów a także tras linii (także tych będących na porozumieniu międzygminnym) więc nie jest to przysłowiowe pstryknięcie palcem.

Co do postaw naszego społeczeństwa, z doświadczenia mam pewne obawy czy pasażerowie szybko "ogarną" które przystanki od września są na żądanie i jak się zachować chcąc wysiąść. Dla tych nieporuszających się ciągami peryferyjnymi będzie to nowość. Może najpierw niech się tego nauczą a potem można ewentualnie dyskutować o wdrożeniu "modelu berlińskiego". Na razie jest na to zdecydowanie za wcześnie. Wiem, że Wy to wiecie i macie w małym palcu ale zejdźcie na ziemię i nie wysuwajcie ogólnych wniosków na własnym przykładzie.

Re: Przystanki na żądanie

: ndz 19:29, 01 wrz 2019
autor: Kpc21
1. Wdrożone dziś lokalizacje obowiązują dla WSZYSTKICH linii a nie tylko nocnych więc montaż oznaczeń na przystankach i tak musi być.
Gdyby wdrożyć wszystkie przystanki w mieście na żądanie dla linii nocnych (przesiadkowego nie liczę, bo siłą rzeczy skoro w rozkładzie jest tam postój, to autobus musi się zatrzymać), raczej oczywistym byłoby, że oznaczenia dotyczyłyby tylko linii dziennych. Nie trzeba by było wtedy robić specjalnych oznaczeń NOCNY NA ŻĄDANIE dla przystanków, na których linie dzienne zatrzymują się zawsze, a nocne tylko na żądanie.

Inaczej. Czy skoro miasto planuje wdrożenie zatrzymywania się nocnych na żądanie na wszystkich przystankach, oznacza to, że docelowo WSZYSTKIE przystanki w mieście (poza przesiadkowym i tymi, gdzie na żądanie zatrzymują się także linie dzienne) otrzymają te tabliczki NOCNY NA ŻĄDANIE? Naprawdę to nie wygląda według ciebie absurdalnie?
2. Z tego samego powodu wdrożenie na nocnych nie zamknie tematu wdrażania przystanków NŻ. Obowiązywanie takiej samej zasady także dla linii dziennych nie jest planowane w dającej się przewidzieć perspektywie.
Ale ja nie mówię w ogóle o liniach dziennych, a jedynie o nocnych...
3. Wdrożenie na nocnych jest związane z dodatkowymi oznaczeniami na przystankach, korektami rozkładów a także tras linii (także tych będących na porozumieniu międzygminnym) więc nie jest to przysłowiowe pstryknięcie palcem.
Jeśli wdrażasz na żądanie na nocnych w 10 turach, musisz takie korekty rozkładów przeprowadzić 10 razy. 10 razy powymieniać na całej trasie kartki z rozkładami i tak dalej. Jeśli wdrożysz je w jednej turze, taki proces wykonujesz tylko raz.

Re: Przystanki na żądanie

: ndz 20:25, 01 wrz 2019
autor: mig
Kpc21 pisze:Inaczej. Czy skoro miasto planuje wdrożenie zatrzymywania się nocnych na żądanie na wszystkich przystankach, oznacza to, że docelowo WSZYSTKIE przystanki w mieście (poza przesiadkowym i tymi, gdzie na żądanie zatrzymują się także linie dzienne) otrzymają te tabliczki NOCNY NA ŻĄDANIE? Naprawdę to nie wygląda według ciebie absurdalnie?
Wg mnie nie. Pasażer będzie mieć czarno na białym, że dany przystanek jest NŻ dla linii nocnej i nie będzie mógł mieć do kogoś pretensji, że "nie wiedział".
Kpc21 pisze:Jeśli wdrażasz na żądanie na nocnych w 10 turach, musisz takie korekty rozkładów przeprowadzić 10 razy. 10 razy powymieniać na całej trasie kartki z rozkładami i tak dalej. Jeśli wdrożysz je w jednej turze, taki proces wykonujesz tylko raz.
A kto powiedział, że kolejne wdrożenia będą w ogóle dotyczyć nocnych? Wiele z nich będzie na ciągach peryferyjnych gdzie nocnych nie ma.

Re: Przystanki na żądanie

: ndz 21:02, 01 wrz 2019
autor: Kpc21
No ale ktoś wspomniał, że nocne też będą wdrażane w turach, by ostatecznie uzyskać efekt wszystkich przystanków będących dla nocnych przystankami NŻ.

Re: Przystanki na żądanie

: pn 19:03, 02 wrz 2019
autor: Kpc21
Przejechałem się dzisiaj popołudniowym 60 do Strykowa i faktycznie na części przystanków autobus przystawał bezproduktywnie. NŻ byłoby wskazane.

A swoją drogą – na odcinku poza granicami Łodzi, gdzie dopuszczalna prędkość dla autobusów to 70 km/h, autobus nie przekraczał 50 km/h, czekał na zielone światło na zwężce w Dobrej (której normalnie nie ma, a rozkładu na czas prac MPK chyba nie zmieniało) i dotarł planowo (chyba nawet minutę przed czasem) do placu Łukasińskiego. Tak chyba nie powinno to wyglądać?

Re: Przystanki na żądanie

: wt 18:26, 03 wrz 2019
autor: mig
Kpc21 pisze:No ale ktoś wspomniał, że nocne też będą wdrażane w turach, by ostatecznie uzyskać efekt wszystkich przystanków będących dla nocnych przystankami NŻ.
Jakieś źródło? Jeśli nawet ktoś tak pisał to jest w błędzie.

Re: Przystanki na żądanie

: wt 20:48, 03 wrz 2019
autor: Kpc21
Sam o tym napisałeś (powołując się na czyjąś wcześniejszą wypowiedź).
Kpc21 pisze:Skoro na żądanie wprowadza się teraz tylko na wybranych przystankach linii nocnych, to czy w takim razie nie ma planów wprowadzenia zatrzymywania się linii nocnych na żądanie na wszystkich przystankach (poza przesiadkowym, gdzie w rozkładzie jest postój)?
mig pisze:Było już pisane, że są takie plany, jedno nie wyklucza drugiego. Tak samo jak pisałem, że nie ma możliwości wdrożenia wszystkich lokalizacji w jednym momencie. Proszę uważnie czytać wątki.

Re: Przystanki na żądanie

: śr 07:58, 04 wrz 2019
autor: mig
To mnie źle zrozumiałeś, napisałem, że są plany wprowadzenia zasady wszystkich przystanków NŻ na nocnych. Nie pisałem natomiast, że etapowanie wdrażania dotyczy też nocnych.

Re: Przystanki na żądanie

: śr 20:29, 04 wrz 2019
autor: Kpc21
To raczej teraz się źle zrozumieliśmy :) Teraz chodziło mi o zasadę wszystkich NŻ, a nie o etapowanie.

Ale dobrze, że już się rozumiemy.

Czyli:
– etapowania na nocnych nie będzie,
– będą wszystkie nocne NŻ.

Dobrze rozumiem?

Re: Przystanki na żądanie

: sob 11:26, 07 wrz 2019
autor: mig
Zgadza się, z tym, że najprawdopodobniej będzie kilka wyjątków od tej reguły w postaci przystanków przesiadkowych (np. r. Lotników Lwowskich, Zielona, pl. Niepodległości).

Re: Przystanki na żądanie

: sob 11:39, 07 wrz 2019
autor: Kpc21
No i to ma sens :)

Ciekawe, czy w tej sytuacji wszystkie przystanki w mieście, gdzie stają nocne (poza tymi kilkoma), zostaną obklejone napisami NOCNY NA ŻĄDANIE :)

Re: Przystanki na żądanie

: sob 12:14, 07 wrz 2019
autor: TramMomentyStudenta
Kpc21 pisze: Ciekawe, czy w tej sytuacji wszystkie przystanki w mieście, gdzie stają nocne (poza tymi kilkoma), zostaną obklejone napisami NOCNY NA ŻĄDANIE :)
Nie wiem, czy nie łatwiej, jak pisałem wcześniej, zrobić taką większą akcję informacyjną:
TramMomentyStudenta pisze:Wystarczy, według mnie, przeprowadzić porządną kampanię społeczną w mediach, najlepiej zacząć na miesiąc przed uruchomieniem tegoż i tak przez miesiąc ciągnąć. To zadanie należałoby do mediów społecznościowych typu Facebook, Instagram, oraz media lokalne, takie jak Radio Łódź, TVP 3 Łódź, strony internetowe UMŁ i MPK, a w początkowym okresie funkcjonowania wyraźnie zaznaczone zapowiedzi przystankowe (tak też przez około miesiąc).

Re: Przystanki na żądanie

: sob 12:33, 07 wrz 2019
autor: Kpc21
Oczywiście, że łatwiej, natomiast obawiam się, że będzie właśnie tak, jak napisałem.

Re: Przystanki na żądanie

: sob 13:21, 07 wrz 2019
autor: Karol
A co z przystankami dla linii nocnych, które nie występują na trasie podstawowej? Chodzi o trasę dojazdową i zjazdową. Tak czy siak, nie ma na nich rozkładów dla takich linii, ale zasada zatrzymania się obowiązuje nadal, tylko stały czy warunkowy?

Re: Przystanki na żądanie

: sob 14:56, 07 wrz 2019
autor: Kpc21
Na zjazdach i wyjazdach w ogóle wszystkie przystanki mogłyby być na żądanie. One i tak nie mają rozkładów na przystankach, a dla kierowcy lepiej, by zjechał jak najszybciej. Natomiast dobrze, by zjazdy autobusów były wytrasowane po ulicach, na których są przystanki. Raz wieczorem wsiadłem w jakiś zjazdowy autobus przy Kaliskim, który wywiózł mnie bez przystanków pośrednich aż do Kopcińskiego/Narutowicza.

Re: Przystanki na żądanie

: sob 14:59, 07 wrz 2019
autor: komlo13
A czy nocne Z46 również miałoby wszystkie na żądanie?
Natomiast co do przystanku Wojska Polskiego-Głowackiego nie ma na nim żadnych oznaczeń, że jest na żądanie. Przystanki na ulicy Doły w kierunku Smutnej nie są zapowiadane jako na żądanie. W kierunku Żubardzia w większości autobusów są. Jako na żądanie nie jest również zapowiadany przystanek Północna-Kilińskiego.

Re: Przystanki na żądanie

: sob 17:42, 07 wrz 2019
autor: BB93
Co do Z46 to na tej linii większość przystanków powinna być na żądanie przez całą dobę. Rozkład jazdy jest napięty, więc pozwoliłoby to minimalizować opóźnienia.

Re: Przystanki na żądanie

: sob 18:12, 07 wrz 2019
autor: jan_defecto
Jeżeli chodzi o Z46 (oraz w mniejszym stopniu na Z45 i przyszłym Z41) powinno się rozważyć przystanki NŻ na tych liniach skoro są na zastępczym 43AB.
Co do nocnego Z46 to chyba musieliby zrobić osobne N46 po tej samej trasie, bo nie wiem czy dałoby się oznaczyć te kursy nocne przykładowo:
N - "kurs nocny - wszystkie przystanki mają status na żądanie" i wgrać na tych kursach zapowiedź "przystanek na żądanie" przed każdym przystankiem

Dzisiaj przypadkowo odkryłem przystanek NŻ. Tuwima/Kilińskiego ma na słupku napis "na żądanie". W rozkładach (80 i 83) i w rozpisce nowych NŻ tego przystanku nie uwzględniono. Ciekawe czy w zapowiedziach głosowych dodano informację "przystanek na żądanie".

Ponadto w linii 87AB brakuje dopisków NŻ w pojazdach dla przystanków Tamka/Styrska kierunek Doły Smutna/Telefoniczna Zajezdnia i Pomorska/Tamka kierunek Żubardź (sprawdzane w Solarisach z 2011 i 2013 w tym tygodniu). Ponadto w tym tygodniu jechałem autobusem 2352 na linii która ma przystanki na żądanie z niesprawną informacją głosową.

W tym tygodniu trafiłem na pierwszą drobną aferę związaną z niezatrzymaniem się pojazdu na przystanku na żądanie. Pasażerka powinna mieć pretensje sama do siebie, bo wcisnęła przycisk otwierania drzwi jak autobus mijał zatokę (w wozie dobrze działała gadaczka i był komunikat "przystanek na żądanie"). Ogółem widziałem trzy próby skorzystania z NŻ przez pasażerów dwie były udane (pasażerowie ładnie wcisnęli STOP po ruszeniu z poprzedniego przystanku) i jedna nieudana.

Ponadto zauważyłem, że niektórzy kierowcy są nadmiernie ostrożni i potrafią się zatrzymać na NŻ jak nie ma takiej potrzeby (nie ma nikogo na przystanku, nikt nie wcisnął przycisku, brak przyspieszenia powyżej minuty). Miałem już trzy takie przypadki w tym dwa w tym tygodniu
Jak tak będą robili to nigdy pasażerowie nie nauczą się NŻ i będą pretensję typu "co pan robi, pana kolega się wczoraj zatrzymał dla nikogo".
Może kierowcy boją się skarg.
Jeżeli chodzi o NŻ to skargi powinny być rozpatrywane następująco:
- pasażer zachował się nieprawidłowo, ale zawiodła informacja - brak komunikatu "przystanek na żądanie", brak napisu "na żądanie" na słupku, przeprosić pasażera, niezwłocznie uzupełnić/usprawnić informację
- pasażer wcisnął za późno przycisk - skarga niezasadna, odpisać że ma wciskać wcześniej najlepiej po ruszeniu/minięciu poprzedniego przystanku
- pasażer schował się za wiatą/siedział w wiacie/wyskoczył z wiaty jak autobus mijał przystanek - skarga niezasadna, odpisać że ma stać w widocznym miejscu, najlepiej przy słupku przystankowym, przed wiatą przy krawędzi peronu (oczywiście w odległości takiej, żeby nie dostać w łeb lusterkiem), lub na tym białym kwadracie na przystankach w niego wyposażonych.
- pasażer wcisnął odpowiednio wcześniej przycisk ale nie zadziałał - skarga zasadna bez karania kierowcy, przeprosić, kłaść nacisk na sprawdzanie sprawności przycisków
- pasażer wcisnął odpowiednio wcześniej przycisk, ale kierowca nie zatrzymał się - skarga zasadna, kierowca do ukarania
- pasażer stał w widocznym miejscu, ale kierowca nie zatrzymał się - skarga zasadna, kierowca do ukarania
- kierujący pominął przystanek z przyspieszeniem powyżej minuty - skarga zasadna, kierowca do ukarania
- kierujący pominął przystanek na którym stał inny autobus, który zasłaniał oczekujących pasażerów np. na Mickiewicza/Łąkowa NŻ w kierunku dworca Kaliskiego stoi 65B, z wykopu wyskakuje pędząca zjazdówka, kierowca zjazdówki pomija przystanek i nie zauważa osoby oczekującej, która chciała dostać się na Nowe Sady - skarga zasadna, kierowca do ukarania - kierujący kolejnym pojazdem powinien zatrzymać się i oczekiwać na zwolnienie przystanku przez pierwszy pojazd, a potem w zależności od potrzeb zatrzymać się jak są chętni do wymiany pasażerskiej, lub jechać dalej.
Jeszcze odnośnie przystanku Mickiewicza/Łąkowa NŻ i zjazdówek to kierujący powinni jechać z prędkością umożliwiającą zmianę pasa i zatrzymanie się na przystanku w razie oczekiwania na nim osób.
Ponadto jeżeli na przystanku jest ograniczona widoczność (np. zasłania jakiś samochód dostawczy) to kierujący autobusem powinien dostosować prędkość jazdy, żeby miał możliwość zatrzymania się na przystanku jeżeli są na nim osoby oczekujące.
Generalnie 95% wozów ma monitoring więc nie powinno być problemów z ustaleniem co się działo.
Ponadto powinno się likwidować reklamy w wiatach od strony od której nadjeżdża autobus (na obecnych NŻ jest to m.in. przystanek Drewnowska/Karskiego w kierunku Teofilowa), dla wygody pasażerów.

Re: Przystanki na żądanie

: sob 19:17, 07 wrz 2019
autor: Kpc21
No i jeszcze w razie deszczu trzeba bardziej zwracać uwagę na pasażerów, bo ci nie będą stać przy jezdni, tylko pod wiatą.