Bye, bye nowe trasy tramwaje w NCŁ - c.d.

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Bye, bye nowe trasy tramwaje w NCŁ - c.d.

Post autor: STUDI »

widać że znowu pośpiesznie się zamyka wątek (zazwyczaj daje się możliwość udzielenia odpowiedzi ale jak widać nie tutaj niestety)....

Poniżej link do fragmentu rysunku projektowego (B154-PB-PZT-DD-GAD-50002-2.pdf) wykonania projektu budowlanego ulicy Nowowęglowej od projektowanej Nowotargowej do wierzbowej:

http://hostuje.net/file.php?id=cafbd7ed05bb012901dcae9ae2653a1a

Zaznaczono liniami przerywanymi (kolor fioletowy - kreskowanie, ktoś jednak edytował te warstwy czyli jakieś "polecenie odgórne" było) przebieg planowanej w przyszłości trasy tramwajowej.
Oczywiste fakty wynikające z tegoż rysunku:

- całość trasy od P.O.W. do Kopcińskiego ma status planu do realizacji w bliżej nieokreślonej przyszłości.
- na projektowanym skrzyżowaniu Wierzbowej i Nowowęglowej brak jest budowy torowiska przecinającego ul. Węglową (czyli ta ew. przyszłość jest daleka....).
- brak rozjazdów i skrętu z projektowanego przebiegu w ul. Tramwajową (czyli zrezygnowano z pierwszego wariantu przebiegu trasy przez NCŁ).

W SIWZ w szczegółowym opisie przedmiotu realizacji nie ma ani jednej wzmianki o budowie linii tramwajowej pomimo iż jej planowany przebieg przecina projektowane ciągi drogowe i piesze..

Z treści SIWZ, załączonych rysunków wynika, że już pojawiła się koncepcja wykreślenia przebiegu linii od Narutowicza do P.O.W ulica Tramwajową i śladem ulicy Węglowej.
W sumie nie dziwię bowiem budowa takiej trasy jest pozbawiona sensu przeciwnie do planowanego łącznika P.O.W. Kopcińskiego.

cytaty -> Kpc21:
(...)
Na chwilę obecną torowisko miało powstać tylko na odcinku do Tramwajowej. A dalej - w przyszłości. To wiadomo już od dłuższego czasu, chyba od jakiegoś roku. Coś w tej kwestii się zmieniło?
(...)


-> SEC
(...)
Nic się nie zmieniło.
(...)

No właśnie się zmieniło bowiem "wykreślono" torowisko na Tramwajowej. Taki sygnał przemycono w oficjalnej dokumentacji projektowej opublikowanej na stronie ZDiT jako załącznik do przetargu na projekt wykonawczy (budowlany) budowy ul. Nowowęglowej.

Pozostaje jedynie projektowany w bliżej niekreślonej przyszłości łącznik P.O.W. - Kopcińskiego śladem ul. Węglowej, Wierzbową i planowanym fragmentem ul. Nowowęglowej od Wierzbowej do Kopcińskiego (acz odłożonym na dalszą - wątpliwą - przyszłość bowiem nie przewiduje się wlotu dla wschodniej części ul. Nowowęglowej w budowane nowe skrzyżowanie Wierzbowej i Nowowęglowej co jednoznacznie oznacza że taki docinek nie powstanie w przeciągu najbliższych kilku lat).

Ewentualna budowa takiej trasy to już na pewno za kadencji przyszłych władz Łodzi (bo budowa Nowowęglowej to dopiero najwcześniej druga połowa tego roku). Zgodnie z "naszą lokalną tradycją" plany takiej trasy zostaną raczej porzucone.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Prosimy zatem o dogłębną analizję drugiego rysunku projektowego, który to uwzględnia linie tramwajowe. Do tego prosilibyśmy o odpowiedź, który rysunek jest wiążący i który odzwierciedla faktyczne prace do wykonania (zgodnie z SIWZ). Czekamy, popcorn już się praży.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

SIWZ - tom II Opis przedmiotu zamówienia, wytyczne do projektowania.


I. Przedmiot zamówienia
Opracowanie dokumentacji projektowej budowy ul. Nowowęglowej na odcinku
od ul. Wierzbowej do ul. Kopcińskiego wraz z włączeniem w drogę krajową nr 14
(ul. Kopcińskiego).



Wytyczne dla projektu


1. Wytyczne ogólne dla opracowania
Prace projektowe prowadzone powinny być zgodnie z:
a) uchwalonym przez Radę Miejską „Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi” (uchwała nr XCIX/1826/10
z dnia 27 października 2010 r.) dostępnym na stronach internetowych Miejskiej
Pracowni Urbanistycznej (www.mpu.lodz.pl)
b) obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego
(w szczególności z projektem mpzp dla obszaru Nowego Centrum Łodzi załączonym
do Specyfikacji)
c) wytycznymi do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych
w Łodzi opracowanymi na podstawie zarządzenia Nr 3303/V/09 Prezydenta Miasta
Łodzi z dnia 25 czerwca 2009 r. (http://bip.uml.lodz.pl/index.php?str=161&id=23543)


Zamawiający podaje następujące wytyczne do opracowania projektu budowlano
-wykonawczego:
• Parametry techniczne i geometryczne ulicy winny odpowiadać warunkom
technicznym stawianym drogom publicznym odpowiedniej kategorii, zawartym
w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z dnia
2 marca 1999 r.
• Zaprojektować przebudowę wlotów poprzecznych skrzyżowań w zakresie
wynikającym z potrzeb sterowania (detekcji) lub zmian w organizacji ruchu
na odcinku 100 m od osi skrzyżowań
• Należy zaproponować i zaprojektować lokalizację parkingów rowerowych
w miejscach generujących ruch rowerzystów
• Należy projektować drogę tak, aby uniknąć konieczności wyburzeń. Niezbędne
wyburzenia należy uzasadnić oraz wykonać stosowną inwentaryzację
• Słupy oświetleniowe, trakcyjno-oświetleniowe czy trakcyjne projektować jako stalowe
wraz ze stalowymi lub żeliwnymi elementami dekoracyjnymi.
• Promienie łuków oraz linie rozgraniczające na skrzyżowaniach winny uwzględniać
istniejącą oraz planowaną zabudowę


Dla przedmiotowego zadania w dniu 27.09.2010 r. została wydana przez Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi decyzja Nr 22/2010 o środowiskowych
uwarunkowaniach obejmująca obszar 90 ha Nowego Centrum Łodzi oraz ulice Kilińskiego
i Targową. Zgodnie z zapisami przedmiotowej decyzji należy przewidzieć przeprowadzenie
ponownej procedury oddziaływania na środowisko na etapie decyzji o zezwoleniu
na realizację inwestycji drogowej. Jej przeprowadzenie stanowi element przedmiotowego
zamówienia.

Wstępne rozwiązania drogowe należy przedłożyć do zaopiniowania Radzie Technicznej
przy Zarządzie Dróg i Transportu.


2.1 Powiązania z innymi projektami
Opracowywane dokumentacje techniczne należy dowiązać do projektów realizowanych
w ramach budowy multimodalnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna, przez konsorcjum
Torpol-Astaldi-Intercor-PBDiM oraz skoordynować z projektem przebudowy ul. Wierzbowej
opracowywanym przez firmę Transprojekt Gdański oraz pracownię drogową Wojciech
Sobolewski.




Nic o tym któy rysunek jest wazniejszy.... Ani słowa o tramwaju



3. Wytyczne szczegółowe


Należy sporządzić i uzgodnić koncepcję rozwiązań drogowych, która po akceptacji
Zamawiającego stanowić będzie bazę do sporządzenia projektów budowlano
-wykonawczych. Jako podstawę do sporządzenia koncepcji Zamawiający zamieszcza projekt
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Nowego Centrum Łodzi
• Należy pozostawić pętlę autobusową Wydawnicza w obecnej lokalizacji
• Pętlę zaprojektować w taki sposób, aby możliwe było zlokalizowanie na jej terenie
dodatkowego peronu przystankowego o długości 40 m. dla pasażerów wysiadających
• Należy zapewnić skomunikowanie z projektowanym układem drogowym istniejących ulic
Tuwima oraz Wydawniczej
• Na projektowanym odcinku ulicy Nowowęglowej należy zaprojektować dwukierunkową
drogę rowerową zapewniając połączenie z drogami poprzecznymi
• Droga rowerowa nie powinna być zlokalizowana bezpośrednio przy jezdni,
aby uniemożliwić parkowanie na niej samochodów
• Należy zaprojektować połączenie drogi rowerowej z Parkiem 3 Maja
• Nawierzchnię chodników należy wykonać stosując trójpodział materiałów: opaska
od strony krawężnika z kostki granitowej łamanej 6x6x8cm (lub mniejszej), główna część
piesza z płyt betonowych 25x25x8cm o szerokości minimalnej 150 cm
(lub większej w zależności od całkowitej szerokości chodnika), druga opaska z kostki
granitowej łamanej analogicznie do pierwszej
• Nawierzchnię dróg rowerowych należy wykonać z betonu asfaltowego w kolorze
naturalnym dla mieszanki
• Meble, galanterię miejską, małą architekturę i kolorystykę należy stosować zgodnie
z wytycznymi, które będą przekazane przez Zamawiającego na dalszym etapie
• Należy zaprojektować nasadzenia z zieleni wysokiej przynajmniej po jednej stronie
jezdni wzdłuż ul. Nowowęglowej. Gatunki oraz projekt zieleni należy zaopiniować
w Zarządzie Zieleni Miejskiej. W opracowaniu projektu należy zapewnić udział architekta
krajobrazu
• W przypadku, gdy nie będzie przewidziana możliwość parkowania, należy uniemożliwić
nielegalne parkowanie np. poprzez stosowanie separatorów
• W przypadku, gdy przewidziana jest możliwość parkowania, należy zaprojektować
miejsca postojowe z kostki granitowej łamanej dużej o wymiarach min. 15x15cm,
dopuszcza się zastosowanie kostki z odzysku
• Zaprojektować granitowe krawężniki i obrzeża
• Zjazdy z kostki granitowej w krawężniku granitowym
• Systemy oznakowania z płytek wskaźnikowych dla osób z dysfunkcją wzroku należy
opracować w oparciu o normę niemiecką DIN 32984 i uzgodnić z Miejskim Rzecznikiem
Osób Niepełnosprawnych.


Znowu nic o wązności jednego rysunku nad drugim jak też ani słowa o tramwaju


4. Wytyczne dla opracowań branżowych


4.1 Konstrukcja drogi
• Konstrukcję projektowanych dróg przyjąć w oparciu o przeprowadzone prognozy ruchu
oraz badania geologiczne.
• Uzbrojenie podziemne typu wodociąg, gaz, teletechnika, kanalizacja (głównie studnie)
lokalizować poza jezdniami
• Nie należy lokalizować studzienek kanalizacyjnych w świetle przejść dla pieszych,
w szczególności w pasach z płytek wskaźnikowych dla osób z dysfunkcją wzroku.
• Materiały kamienne przeznaczyć do ponownego wykorzystania, w kosztorysach
uwzględnić wywóz do miejsca składowania wskazanego przez ZDiT (wywóz
na odległość do 15 km). Nie dopuszcza się możliwości przerobu starej kostki na materiał
podkładowy - przeznaczyć ją należy do wbudowania w nawierzchni chodnika w pasie
przyległym elewacji lub w pasie technicznym chodnika.
• Dostosować konstrukcję projektowanych dróg i technologię wykonania robót
z uwzględnieniem wpływu na istniejącą zabudowę


KOnsekwentnie jak wczesniej.


4.2 Zjazdy
4.3 Kolidujące ogrodzenia

Nie ma sensu tego cytować. Nic istotnego


4.4 Rozwiązania dla osób niepełnosprawnych
Projekt należy uzgodnić z Miejskim Rzecznikiem Osób Niepełnosprawnych. Ponadto:
• Przejścia dla pieszych wykonać z uwzględnieniem obniżenia krawężników do 3 cm,
umożliwiających korzystanie z nich przez osoby niepełnosprawne
• Krawędź użytkowa przystanków autobusowych, tramwajowo-autobusowych
i tramwajowych powinna być barwiona w sposób trwały w kolorze kontrastowym
względem nawierzchni jezdni i chodnika (kolor należy uzgodnić z Miejskim Rzecznikiem
Osób Niepełnosprawnych). Górna powierzchnia krawędzi uszorstkowiona, utrudniająca
poślizg obuwia
• Wzdłuż krawędzi użytkowej przystanków oraz przy przejściach dla pieszych zastosować
nawierzchnię chodnikową integracyjną dla osób z dysfunkcją narządu wzroku,
fakturowaną guzami lub rowkami, barwioną w sposób trwały w kolorze kontrastowym
(rodzaj faktury i kolor nawierzchni oraz materiał uzgodnić z Miejskim Rzecznikiem Osób
Niepełnosprawnych)
• Nawierzchnię peronu przystankowego należy na całej jego powierzchni wyróżnić
z chodnika poprzez zastosowanie ww. nawierzchni zwiększającej kontrast
• Przystanki tramwajowe oraz przejścia dla pieszych powinny być oznakowane systemem
płyt wskaźnikowych i sygnalizacyjnych zgodnie z normą DIN 32984


Przepisane ogołne wytyczne. Na rysunkach projektowych nie ma w ogóle przystanków.


4.5 Meble miejskie oraz estetyzacja przestrzeni miejskiej

Nic istotnego


4.6 Organizacja ruchu (wraz z uspokojeniem ruchu)
• Zastosować pionowe znaki drogowe o tarczach podwójnie zawijanych, malowanych
proszkowo i licach z folii drugiej generacji
• Należy przedstawić projekt konstrukcyjny montażu znaków na wydzielonych
konstrukcjach oraz sposób ich mocowania na konstrukcjach istniejących. Elementy
mocowania winny być ocynkowane. Słupki w kolorze RAL 7016 (konstrukcję) posadowić
w systemie gniazd (np. Retention). Dolne krawędzie znaków pionowych
na wysokości min. 2,5m
• Oznakowanie poziome należy wykonać w technologii grubowarstwowej,
chemoutwardzalnej w technice strukturalnej
• Oprócz standardowego oznakowania poziomego dróg rowerowych dużymi malowanymi
symbolami rowerów należy uwzględnić na całej jej długości dodatkowe oznaczenia
symbolami roweru, pomniejszonymi do wielkości stanowiącej 1/3 - 1/4 symbolu
standardowego.
• Pasy ruchu przeznaczone do prowadzenia komunikacji autobusowej powinny mieć
szerokość 3,5 m. Dopuszcza się miejscowe ograniczenia tej wartości do 3,25m, np. na
wysokości przystanków, przejść dla pieszych itp.
• Na drogach z dopuszczalną prędkością ruchu maksymalnie do 30 km/h klasy D i L oraz
wewnętrznych będących we władaniu Zamawiającego, przed przystankami, przejściami
dla pieszych i przejazdami rowerowymi należy stosować urządzenia wymuszające
ograniczenie prędkości pojazdów samochodowych, np. poprzez zmianę toru jazdy,
zwężenie pasa ruchu, elementy progowe, wyniesienie części jezdni itp. Na drogach z
ruchem autobusowym elementy to nie mogą uniemożliwiać lub utrudniać eksploatacji
takich pojazdów. Na drogach wyższych klas oraz z wyższą niż 30 km/h maksymalną
prędkością ruchu, stosowanie takich elementów dopuszcza się w uzasadnionych
przypadkach, po uzgodnieniu z Zamawiającym.
• Dopuszcza się stosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość ruchu
po uzgodnieniu z Zamawiającym.
• Na odcinkach chodników pomiędzy przejściami dla pieszych lub przejazdami
dla rowerów, a miejscami parkingowymi, zastosować urządzenia separujące
uniemożliwiające nielegalne parkowanie pojazdów samochodowych w odstępie poniżej
10 m od przejścia/przejazdu i wjazd na chodnik. Dopuszcza się stosowanie
analogicznych rozwiązań przed przystankami oraz celem odseparowania miejsc
parkingowych
od chodnika, a także w innych lokalizacjach


Projekt organizacji ruchu należy uzgodnić w Wydziale Inżynierii Ruchu i Sterowania Ruchem
ZDiT.


4.7 System Informacji Miejskiej


Nic istotnego


4.8 Sygnalizacja świetlna
Sygnalizacje świetlne mają być zaprojektowane do pracy w trybie acyklicznym z akomodacją
wszystkich uczestników ruchu i włączone do systemu sterowania ruchem.
Przygotowanie dokumentacji dla sygnalizacji świetlnej według następujących
wytycznych:
• akomodacja grup kołowych
• wzbudzanie sygnałów zielonych przez pieszych
• układ detekcji do 50 m dla wlotu w układzie: przy linii warunkowej (pętla 2mx4m) -
w odległości 1,5m od linii zatrzymania, pętla wykrywająca rowery dla wlotów
podporządkowanych i lewoskrętów (nie stosujemy pętli rowerowych dla kierunków
głównych) zlokalizowana bezpośrednio za pętlą (2mx4m), 50 m - detekcja
umożliwiająca pomiar ruchu (2m x 2m),
• instalacja pierścieniowa w kanalizacji (minimum 2-otworowa) z odgałęzieniami
w studniach sygnalizacyjnych
• magistrala kablowa rozszyta w konstrukcjach wysięgnikowych
• sygnalizacja winna zapewnić poprawne sterowanie dla transportu zbiorowego


Rozwiązania winny spełniać wymagania przyjętych standardów dla urządzeń sygnalizacji
świetlnej na terenie miasta Łodzi.
Należy zachować ujednoliconą kolorystykę słupów i słupków stosując kolor RAL 7016 szary
antracytowy.
Po uzyskaniu technicznych warunków zasilania sygnalizacji powinny one być
zaakceptowane przez ZDiT.


Jak wcześniej....


Wymagania ogólne
4.9.1 Wymagania dot. sterownika sygnalizacji świetlnej

W pełni spełnia wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia
3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków
i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich
umieszczania na drogach – Załącznik Nr 3,

...


zacytowano wyciąg z rozporządzenia. Bez edycji. Nie ma projektowanych przystanków
zaś cytuje się np. wymogi dt detekcji rucu na przystankach tramwajowych.


4.10 Oświetlenie drogowe
4.11 Odwodnienie ulicy
4.12 Zieleń
4.13 Usuwanie kolizji
4.14 Sprawy terenowo-prawne
4.15 Wizualizacja 3D

C. Wymagania Zamawiającego dotyczące wykonania projektu

Te punkty tęż nie zawierają nic istotnego do zacytowania

A teraz rysunki co zawierają:




1.
B154-PB-PZT-DD-GAD-50002-2:

PLAN SYTUACYJNY
NOWOWEGLOWA na odc od Nowotargowej do Wierzbowej
NOWOTARGOWA do Tuwima


zawiera on szczegółowy wykaz elementów drogi do zaprojektowania. Tj chodniki, zjazdy, jezdnie itd.
Na tymże rysunku ktoś zmienił warstwy dt torowiska tramwajowego. Zmienił tj wykonał polecenie.
Nawet w pozostawionej warstwie nie ma torów w ul. Tramwajowej.


2.
B154-PB-PZT-ZB-GAD-50002-3
PLAN SYTUACYJNY

Uboższy w treści od poprzedniego (brak poziomego oznakowania drogowego).
Ale za to naniesiono granice obowiązywania opracowania których nie naniesiono na poprzednim rysunku.
Tu jest przebieg linii tramwajowych wraz torowiskiem w ul. Tramwajowej


3.
B154-PB-PZT-DD-GLS-50004-2
PROFIL PODŁUŻNY ULICY NOWOWĘGLOWEJ

Z oczywistych względów do zignorowania

A teraz zajmijmy się datami / chronologia tylko tych dwóch rysunków.

1.
15.01.2013 - wydanie oryginalne
27.09.2013 - zmiana geometrii ul. Wierzbowej.

2.
15.01.2013 - wydanie oryginalne
27.09.2013 - zmiana geometrii jezdni
12.11.2013 - rozszerzenie zakresu prac na ul. Wierzbowej. (rozszerzono o fragment ul. Węglowej)


Przyjmując że rysunek 1, jest wcześniejszy od 2. to jednak pozostaje on w sprzeczności z historią publikowanych
propozycji przebiegu linii tramwajowej przez NCŁ:

- Najpierw mówiono i linii od P.O.W. śladem ul. Weglowej i dalej do ul. Tramwajowej a następnie Tramwajową

do Narutowicza z włączeniem w relacji S-E.
- Następnie dodano drugą linię łączącą P.O.W z ul. Kopcińskiego śladem ul. Węglowej, dalej do Wierzbowej,

ul. Wierzbową do Nowowęglowej i Nowowęglową do Kopcińskiego.

Zaś wcześniejszy rysunek pokazuje tylko ten drugi (późniejszy) przebieg.

Rysunek 2. zawiera jedynie granice terenów, które mają być objęte projektem.
Z różnic względem rysunku 1. wynika że włączono w zakres opracowania odcinek ul. Węglowej od Lindley'a do Nowotargowej
wraz z przyległymi działkami po północnej i południowej stronie tego odcinka u. Węglowej (likwidacja i uporządkowanie terenu).
Niestety pomimo włączenia tego obszaru do zakresu zamawianego projektu [n]nie naniesiono informacji o konstrukcji torowiska tramwajowego[/b], którego przebieg zaznaczono na mapie (jak dla mnie jest oczywistym że planowane torowisko ma nie być uwzględnione w projekcie) .

Rysunjek 2. ma (wg mnie) tylko informować o rozszerzeniu terenu jaki ma być objęty projektem.

Ktoś grzebał przy warstwie opisującej przebieg linii tramwajowej. Sam bez polecenia tego nie wykonał. Czyli pojawia się koncepcja porzucenie linii w ul. Tramwajowej zaś budowę pozostałej trasy odkłada się na dalszą przyszłość.


Ponadto formalnie mówi się o projekcie tej ulicy biegnącej aż do ulicy Kopcińskiego.
Co ma byc zrobione z wiaduktem na Kopcińksiego nie wiadomo. Nie ma wytycznych co do dowiązania Nowowęglowej do ul. Kopcińskiego (lub Tuwima pod wiaduktem).
Załączone rysunki projektowe nie zakładają budowy wjazdów na odcinek ul. Nowowęglowej od Wierzbowej na wschód.


P.S. Zwrócę jeszcze uwagę na fakt że przecież w szczegółowych i ogólnych wytycznych umieszczono ile się tylko da a jednak nie ma punktu dotyczącego branży torowej.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Kolejne kastrowanie projektów nowych ulic w NCŁ.
Mapy które dostali wykonawcy wstępnych prac po południowej stornie ul. Narutowicza naprzeciw ul Uniwersyteckiej pokazują, że z dwujezdniowej arterii nazwanej Nowotargową pozostała tylko zwykła niezbyt szeroka jednojezdniowa uliczka.
ODPOWIEDZ