Oznaczanie wariantów i czasów przejazdów w rozkładach

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Graficzny pisze:Co to za różnica, czy w tabelce pisze w nagłówku "min" "min" "min".. czy "A" "B" "C"?
Przecież przez taką zmiane kolumny się nie zmnożą, tylko zostanie taka liczba jak dotychczas..

Tak, ale trzeba oznaczać kursy dodatkowymi literami. To jest właśnie nieczytelne. Nie wiem co jest złego w "min". Trzeba tylko zmniejszyć ilość rubryk i dobrze je oznaczyć.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

Kpc21 pisze:Wariant "A" jest oznaczony podwójnie. Po pierwsze - inną czcionką (bo ma inne czasy przejazdu niż wariant normalny, tzn. te same, ale zatrzymuje się na innych przystankach), po drugie - literką A.
Jak już było pisane, oznaczenie linii jako "A" itd można sę też oszczędzić. Np. od aktualnie ul. Lniana w stronę centrum już nikt nie potrzebuje oznaczeń 78A, bo wszystkie linie jadą do Pl. Wolności.Jenocześnie zniknie wreszczie bałagan na przystankowych tablicach.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Graficzny pisze:Jak już było pisane, oznaczenie linii jako "A" itd można sę też oszczędzić. Np. od aktualnie ul. Lniana w stronę centrum już nikt nie potrzebuje oznaczeń 78A, bo wszystkie linie jadą do Pl. Wolności.Jenocześnie zniknie wreszczie bałagan na przystankowych tablicach.

Ale w czym rzecz skoro w takich przypadkach, gdy trasy się połączą - nie ma liter przy kursach?
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

W MPK to chyba jacyś ułomni pracują przy układaniu rozkładów.
Robienie wariantu czasu przejazdu różniącego się na całej trasie w granicy tolerancji odjazdu..... Jednak prawdę kiedyś Einstein powiedział na temat nieskończonych rzeczy
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Praktycznie brak jakiejkolwiek ingerencji w to co wypluwa "odpowiedni i drogi" program do rozkładów jazdy.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

SEC pisze:Praktycznie brak jakiejkolwiek ingerencji w to co wypluwa "odpowiedni i drogi" program do rozkładów jazdy.

Ingerencja to powinna być w etaty osób odpowiedzialnych za tej bajzel oraz za zakup bubla. A po prawdzie to nie jedyna koeniczna ingerencja, tam w MPK i ZDiT konieczne jest dokładne przewietrzenie stęchlizny.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

Obrazek

Co byścię powiedzieli na taki rozkład jazdy? Jest bardziej informacyjny niż aktualny wzór?
Kolorystyka z oznaczeniem kursu (zielono-niebieski) może być oczewiście inna. To tylko przykład.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Do Matek Polskich są łącznie 4 czasy przejazdu - 36, 37, 38 i 41 minut. Tak jak mówiłem niejednokrotnie - powyżej 8 tabelek zaczyna się problem.

Co do samego rozkładu. Wybacz, ale on nadal jest nieczytelny. Oprócz gąszcza literek, pojawiły się jeszcze cyfry. Generalnie gorzej niż było. Naprawdę dużo czytelniejszym byłoby pogrubienie kursów do Starowej Góry/Rzgowa, gdzie w większości przypkadów można podpiąć pod te same rubryki z czasem przejazdu.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

SEC pisze:Do Matek Polskich są łącznie 4 czasy przejazdu - 36, 37, 38 i 41 minut. Tak jak mówiłem niejednokrotnie - powyżej 8 tabelek zaczyna się problem.

Faktycznie. Sprawdziłem jeszcze raz na rozkładzie na stronie MPK.
To naprawde jest głupota. Prawie wszystkie odjazdy są wg. pierwszego przedziału, a przedziały 2-8 praktycznie po tyle kursach, że można na palcach odliczyć.
Dodatkowo - co mnie właśnie zagubiło- było to, że na rozkładzie ("jak na przystanku") po prostu nie ma tabelki z przystankami dla rejonu szpitala CZMP.
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Post autor: kuba_bed »

Nie ma tabelki bo...? Bo się nie zmieściła... Chore! -,-'
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

To samo jest z 65/65A (odj. z Świtezianki). To jest norma od wielu lat. Nie wiem co was dziwi. Omawialiśmy wcześniej 99/99A. Tam to jest kosmos.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 2 razy.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

kuba_bed pisze:Nie ma tabelki bo...? Bo się nie zmieściła... Chore! -,-'

Dokładnie.
Odjazdy z Pl. Dąbrowskiego: 0 kolumn dla przystanków linii 70A na trasie do szpitala.
Przystanek Kopcińskiego - Narutowicza: Doszła 1 kolumna dla 70A do szpitala.
Przystanek Rzgowska - Bankowa: Teraz nagle są już dwie kolumny dla 70A oraz jeszcze jedna dla 70B, która przecież nie ma ani jednego przystankiem poza trasą linii 70! Obrazek
Przystanek Zagłoby: Nadal specjalna kolumna dla 70B, a jedzie tak samo 2 minuty, jak linia 70..
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Graficzny pisze: Co byścię powiedzieli na taki rozkład jazdy? Jest bardziej informacyjny niż aktualny wzór?
Trasa jest podana nieczytelnie. niestety.
Jeśli są warianty znacznie się różniące w środku przebiegu to trzeba je oddzielnie wymienić.
Czyli dwie trzy trasy oznaczone jakimś widocznym wyróżnikiem.

Za dużo kolumn z czasami przejazdu.
Graficzny pisze: Kolorystyka z oznaczeniem kursu (zielono-niebieski) może być oczewiście inna. To tylko przykład.
Wg mnie zły pomysł. Słonce a raczej UV zrobi swoje i będzie to nieczytelne. Sodówki tęż nie ułatwia rozpoznanie oznakowania, a co jak ktoś jest daltonistą?


Generalnie - to jeśli trasa w środku jest inna to oddzielna tabliczka niestety. Mniej zamieszania.

Zaniechać wyróżników typu kursywa, pogrubienie, podkreślenie. Nie czytelne. Jeśli już to literka obok odjazdu - tej samej wielkości co cyfry minut. Zostawić można tylko pogrubienie o tym dalej.

Należy zminimalizować warianty czasowe.

Przy dłuższej trasie jadącej przez centrum tolerancja powinna być większa niż dla trasy peryferyjnej. Różnica czasu przejazdu mniejsza lub na poziomie tolerancji nie powinna skutkować oddzielna kolumną.

Można jedynie wydzielić pory szczytu (dla roboczego dnia i dla sobót).
ale wtedy trzeba wymusić identyczny schemat informacyjny.
dzień roboczy / dzień roboczy szczyt, pozostałe dni, sobota szczyt.
W sumie tylko cztery kolumny z czasem przejazdu!!!. dla lini peryferyjnych wystarczy jedna kolumna z rozpiską czasową.

Druga kwestia czy potrzeba wymieniać każdy przystanek? Po co. Wystarczyłaby tylko informacja do ważniejszych przystanków na trasie.

Wyróżnienie atrybutem pisma. Najlepiej się sprawdza jedynie bold.
Italic jest słabo odróżnialny, zaś podkreślenie to już problem często.
Dwa atrybuty wystarczą - pogrubienie dla wielu odjazdów plus litera dla szczególnych przypadków.

Nie należy się bać wprowadzenia nowej linii byleby liczbę wariantów przejazdu skrócić. Np. 77 przez Lodową. Jeśli w jakichś godzinach musi jechać inna trasą to zrobić z tych kursów oddzielna linię!!!. Będzie łatwiej dla pasażerów. Tabliczki przejrzyste.

Skończyć z magiczną barierą 100 dla autobusów w Łodzi. Prosty schemat <50 tramwaje, >=50 autobusy. nie trzeba zmieniać numerów już istniejących (to niedopuszczalne wg mnie) linii a można mieć ich więcej niż system może pomieścić. Nawet te dodatkowe 20 to i tak limit i to wcale nie taki odległy.

Na koniec jeszcze jeden problem. Chodzi o długie weekendy i komunikat że linia kursuje jak w soboty z wcześniejszymi kursami. tylko że jakie te kursy to już brak info/ Przecież z góry wiadomo o jakie dni chodzi. Jaki problem jest umieścić na tabliczkach z adnotacja kursuje w dni: wymienić.
Wymiana tabliczki raz na rok? Dla większości linii i tak jest wprowadzany rozkład letni więc no problem.

Jak ktoś będzie egzekwował powyższe to da się. System linii ma być też taki aby informacja przystankowa były zwięzła. bo to co mamy w Łodzi to koszmar, absurd, nadaje się szczególnie na demotywatory.pl.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

STUDI pisze:Zaniechać wyróżników typu kursywa, pogrubienie, podkreślenie. Nie czytelne. Jeśli już to literka obok odjazdu - tej samej wielkości co cyfry minut.

Raczej powinno się unikać dodatkowych liter przy godzinie odjazdu poza informacją o wariancie.

Należy zminimalizować warianty czasowe.
Można jedynie wydzielić pory szczytu (dla roboczego dnia i dla sobót).
ale wtedy trzeba wymusić identyczny schemat informacyjny.
dzień roboczy / dzień roboczy szczyt, pozostałe dni, sobota szczyt.
W sumie tylko cztery kolumny z czasem przejazdu!!!. dla lini peryferyjnych wystarczy jedna kolumna z rozpiską czasową.

Czas przejazdu w dni robocze po szczycie popołudniowym są często prawie takie same jak w sobote i niedzielę przez cały dzień (zerknij na 70A z Matek Polskich). Ujednolicić, a nie dodawać dodatkową czy więcej rubryk różniących się o jedną minutę. To podstawa.

Ja to widzę tak:
1.) Czas nocny (autobusy nie będą się wlokły bez powodu; obecnie taki czas nie jest praktykowany na liniach dziennych):
ROB 4.30-6.30, 20.30-22.30
SO/ND 4.30/5.30-8.00, 19.00-22.30
2.) Czas normalny
ROB 17.30-20.30
SO, ND 8.00-19.00
3.) Czas szczytowy
ROB 6.30-17.30

To są 3 rubryki. W przypadku czasożernych linii typu 99/99A, można faktycznie dodać czwartą rubrykę właśnie w stylu sobotniego szczytu, czy jakąś inną. Takich przypadków jednak będzie mało.
Druga kwestia czy potrzeba wymieniać każdy przystanek? Po co. Wystarczyłaby tylko informacja do ważniejszych przystanków na trasie.

Zostawmy to. Pasażerowie niekiedy "studiują" rozkłady jazdy. Kwestia, czy dojadą, czy starczy biletu czasowego, itd. Łatwiej też udowodnić kontolerowi jego błąd na miejscu.
Wyróżnienie atrybutem pisma. Najlepiej się sprawdza jedynie bold.
Italic jest słabo odróżnialny, zaś podkreślenie to już problem często.
Dwa atrybuty wystarczą - pogrubienie dla wielu odjazdów plus litera dla szczególnych przypadków.

Jaką czcionkę stosuje MPK?
Nie należy się bać wprowadzenia nowej linii byleby liczbę wariantów przejazdu skrócić. Np. 77 przez Lodową. Jeśli w jakichś godzinach musi jechać inna trasą to zrobić z tych kursów oddzielna linię!!!. Będzie łatwiej dla pasażerów. Tabliczki przejrzyste.

Przy minimalnej ilości rubryk, powiedzmy że jest jeszcze czytelne. Problem jest z podjazdem na Manewrową, gdzie zamiast 77, powinno kończyć trasę 95A zamiast na ślepym końcu Puszkina, przystanek przed Indesitem. Tu jednak EOT.
Na koniec jeszcze jeden problem. Chodzi o długie weekendy i komunikat że linia kursuje jak w soboty z wcześniejszymi kursami. tylko że jakie te kursy to już brak info/ Przecież z góry wiadomo o jakie dni chodzi. Jaki problem jest umieścić na tabliczkach z adnotacja kursuje w dni: wymienić.
Wymiana tabliczki raz na rok? Dla większości linii i tak jest wprowadzany rozkład letni więc no problem.

Zdarza się, że nie zawsze ten sam rozkład (roboczy lub sobotni) obowiązuje na danej linii w "specjalne dni". Aczkolwiek najczęściej tak i można faktycznie dodatkowe kursy dopisać.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

SEC pisze:Jaką czcionkę stosuje MPK?
Arial bądź jakaś zbliżona.
STUDI pisze:Skończyć z magiczną barierą 100 dla autobusów w Łodzi. Prosty schemat <50 tramwaje, >=50 autobusy. nie trzeba zmieniać numerów już istniejących (to niedopuszczalne wg mnie) linii a można mieć ich więcej niż system może pomieścić. Nawet te dodatkowe 20 to i tak limit i to wcale nie taki odległy.
Z tym jest problem. Jak wypadnie zrobić powiedzmy takie 100A (skrócony wariant linii 100), to to nie przejdzie, bo w przypadku gdy do tego dojdzie jeszcze objazd, system od R&G tego nie ogarnie (na numer linii są 4 bajty, gdzie informacja o objeździe zajmuje dodatkowy bajt - dokładnie wygląda na to, że jest to litera "o"). Trzeba będzie kombinować z jakimś 101, czy co gorsza 200, które informacji o tym że to jest skrócona trasa linii 100 nie przekazuje.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Kpc21 pisze: Z tym jest problem. Jak wypadnie zrobić powiedzmy takie 100A (skrócony wariant linii 100), to to nie przejdzie, bo w przypadku gdy do tego dojdzie jeszcze objazd, system od R&G tego nie ogarnie (na numer linii są 4 bajty, gdzie informacja o objeździe zajmuje dodatkowy bajt - dokładnie wygląda na to, że jest to litera "o").

Jakoś w GOPie można. Tam są numery od 1 praktycznie do 999.
W Krakowie, Warszawie, Gorzowie, Trójmieście .... i wielu innych miastach są trzycyfrowe numery linii. Tylko oczywiście w Łodzi się nie da.

To nie jest wytłumaczenie.
Nie potrzeba kodować informacji o objeździe na tym poziomie. Jak jest objazd to zmienia się trasę i ew. atrybut tekstu. Obecna rameczka nie jest aż tak widocznym sygnałem zmiany trasy.
Lepiej gdyby tablice kierunkowe wyświetlały w takim przypadku na przemian nazwę przystanku docelowego plus teks zmiana trasy (może byc tez scroll). Problem 5 bajtu odpada.

SEC pisze: Raczej powinno się unikać dodatkowych liter przy godzinie odjazdu poza informacją o wariancie.
Nie w tym sensie to napisałem. Wyraźniejsze rozróżnienie jest dodatkową literą (symbolem) niż mało rozróżnialnym pochyleniem czy podkreśleniem

Ujednolicić, a nie dodawać dodatkową czy więcej rubryk różniących się o jedną minutę. To podstawa.
Typowe kolumny zaproponowałem. Tam gdzie nie potrzeba dajemy jedna może dwie. Jak będzie prosty standard to łatwiej będzie pasażerom go ogarnąć.
Ja to widzę tak:
1.) Czas nocny (autobusy nie będą się wlokły bez powodu; obecnie taki czas nie jest praktykowany na liniach dziennych):
W Niemczech np. Drezno, Lipsk, jest jeden czas przejazdu dla całego dnia i niezależnie czy to roboczy dzień czy niedziela/święto.
Te pory nocna w przypakdu nasze super często kursującej KM to często odjazdy liczone na palcach jednej dłoni. Może sobie powoli jechać autobus/tramwaj.
Zostawmy to. Pasażerowie niekiedy "studiują" rozkłady jazdy. Kwestia, czy dojadą, czy starczy biletu czasowego, itd. Łatwiej też udowodnić kontolerowi jego błąd na miejscu.
No to popatrz jak wygląda informacja przystankowa takiej linii jak N3.
Co do czasówki, niestety ale wywieszony wyciąg regulaminu opłąt nie zawiera żadnej wzmianki o tym że obowiązuje czas przejazdu wg rozkładu a nie ten który wynika z wybitego na bilecie przez kasownik. Praktycznie nikt z pasażerów o tym nie wie a kontrolerzy skrupulatnie wykorzystują to bo dla nich jest korzystne. Kontroler i tak wypisze tobie mandat a potem Ty musisz tracić czas na reklamacje.
Ponadto ta rozpiska minutowa czasu przejazdu w godzinach szczytu jest w praktyce pozbawiona sensu.

Jaką czcionkę stosuje MPK?
Bezszeryfowa podobna do Helvetici (Arial w Windows jest obejściem prawa autorskiego na krój pisma).
się, że nie zawsze ten sam rozkład (roboczy lub sobotni) obowiązuje na danej linii w "specjalne dni". Aczkolwiek najczęściej tak i można faktycznie dodatkowe kursy dopisać.

Dla kilku dni w roku można to ujednolicić.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

STUDI pisze: Jakoś w GOPie można. Tam są numery od 1 praktycznie do 999.
W Krakowie, Warszawie, Gorzowie, Trójmieście .... i wielu innych miastach są trzycyfrowe numery linii. Tylko oczywiście w Łodzi się nie da.
Taa, a kto ma sobię takie kiełbaszenie zapamiętac? Tak jak jest teraz, może nie jest najlepiej, ale też nie najgorzej.
Tylko, "bo jest tak gdzieś indziej", nie znaczy, że w Łodzi musi być tak samo.
W Berlinie trzeba wsiadać pierwszymi drzwiami non stop i pokazywać bilety.. A tylko, bo tam taka głupota obowiązuje, musi być też tutaj tak samo?
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Graficzny pisze: Taa, a kto ma sobię takie kiełbaszenie zapamiętac? Tak jak jest teraz, może nie jest najlepiej, ale też nie najgorzej.
Jakie kiełabaszenie, jakie nienajgorzej. Mamy najmniej czytelne rozkłady jazdy.
Osiem a może więcej kolumienek a każdy odjazd inaczej oznaczony, na dodatek różnice w tych czasach odjazdu typu 1 minut. Gratulacje z nazwaniem tego czym nienajgorszym. Napisana trasa nie mająca nijka do niektórych kursów. No ideał panie.

Mamy bałagan wprowadzonymi bezmyślnie literkami gdzie literka oznacza czasem zupełnie inną trasę. Przykładzik 74 i 74A/B jakoś można mieć dwa numery dla 81 i 87 a tu nie dało się zrobić 97 i 74/74A.
Graficzny pisze: Tylko, "bo jest tak gdzieś indziej", nie znaczy, że w Łodzi musi być tak samo.

Tyle że tam ta komunikacja działa sprawnie. U nas to tragedia. Oznakowanie ja popadnie, rozkłady nieczytelne i niezrozumiałe, schematy sieci nieczytelne itd.....

http://transitmaps.tumblr.com/post/16005493364/leipzig-lvb
Można zrobić schemat całej sieci. Na dodatek kolory linii tramwajowych dobrane z określona logiką.

http://www.dvb.de/images/de/Linien-Karten/Liniennetzplaene/netz_091128-standard.jpg
Daje się całość sieci przedstawić, strefy taryfowe ...A dla centrum możmy skorzystać z innego schematu:
http://www.dvb.de/push.aspx?de/Linien-Karten/Liniennetzplaene/stadtplan_top_021213_w.pdf

Rozkłady jazdy

http://www.lvb.de/file/lvb_maps/fahrplan_dl_L29wdC9jb25yYWQtNC4xLXNpdGVzL2x2Yl93ZWI0L3dlYi9saXZlL2Fzc2V0cy9mYWhycGxhbi9UcmFtLzdfXzIwMTQwNTI1MDAwMDAwL0JvZWhsaXR6LUVocmVuYmVyZy9BRlBfTEk3XzJfMTAwODYwMV82LlBERg==/f

http://www.dvb.de/de/Fahrplan/Haltestellenfahrplaene/getfahrplan.do/a92feb7c4fee3e7c06b964c917f2e780.pdf?uk_id=1402400130

Rozkład jazdy, taka sama jest tabliczka przystankowa. Porównać ją z naszym kretyńskim wymysłem np. 69....
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

STUDI pisze: Jakie kiełabaszenie, jakie nienajgorzej. Mamy najmniej czytelne rozkłady jazdy.

Chodziło o numeracje linii 50-99. TYLKO o numeracje. NIE o rozkłady jazdy czy co kolwiek innego..
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

A to sorki za niezrozumienie.

Zaś przekroczenie bariery 100 nie uważam za jakiś problem. Bałganu nie wprowadzi. Byłoby gorzej gdyby przenumerowywać te linie z 50-99 na 100->
ODPOWIEDZ