Nowy jednotor w Łodzi
: czw 12:25, 16 paź 2014
Rusza przetarg na projekt przebudowy ulicy Alksandrowskiej od ulicy Szczecińskiej do granicy miasta.
SIWZ: http://zdit.uml.lodz.pl/files/tender/1364/SIWZ%20.pdf
DZ.3321.129.2014
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Wytyczne do projektowania
Przedmiot zamówienia
Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę/rozbudowę: ulicy Aleksandrowskiej w Łodzi na odcinku od ul. Szczecińskiej do granicy miasta długość ok. 2, 4 km
Wytyczne dla projektu
Podstawowe założenia do projektowania są następujące:
a) Jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w śladzie istniejącej. Jednocześnie Zamawiający
dopuszcza zmianę istniejącej geometrii celem poprawy bezpieczeństwa ruchu;
b) Obustronne chodniki i droga rowerowa;
c) Budowa pojedynczego toru tramwajowego i przebudowa pętli
przy ul. Chochoła i ul. Szczecińskiej;
d) Projektant winien dokonać oceny stanu technicznego istniejącego budynku podstacji trakcyjnej „Szczecińska” pod względem możliwości ewentualnego zaadoptowania tego obiektu do nowych urządzeń. W przypadku braku takiej liwości należy przewidzieć wybudowanie nowego budynku podstacji trakcyjnej.
e) W ramach dokumentacji należy uwzględnić rozwiązania projektowe ujęte w opracowaniu GDDKIA dla przebiegu S14. (dokumentacja w trakcie opracowania)
Wymagania dla przystanków tramwajowych:
a) długość prostej krawędzi użytkowej (bez ramp) przystanku pojedynczego powinna być nie mniejsza niż 32 m;
b) przystanki zlo kalizowane przy torowisku wydzielonym z jezdni należy wyposażyć w perony o wzniosie krawędzi użytkowej powyżej główki szyny wynoszącym 0,25 m;
c) odległość pomiędzy osią toru a krawędzią użytkową przystanku powinna wynosić 1,25 m przy torze prostym;
d) górna powierzchnia krawędzi użytkowej powinna być wykonana z materiału uszorstkowionego, utrudniającego poślizg obuwia;
e) na przystankach należy przewidzieć wiaty nie mniejsze niż trzyprzęsłowe o architekturze, kolorystyce i wymiarach uzgodnionych z zamawiającym; wiata powinna posiadać ławkę na całej długości konstrukcji, z wyjątkiem przęsła na gablotę z rozkładami; nie dopuszcza się stosowania gablot reklamowych w ściance bocznej od strony nadjeżdżającego pojazdu; kosz na śmieci wolnostojący lub na indywidualnym słupku; wiata w odstępie około 6-7 m od czoła krawędzi peronowej ze znakiem mocowanym do okapu;
f) przystanki należy zlokalizować: na pętli Chochoła (osobne dla wysiadających i wsiadających), przy skrzyżowaniu z ul. Lechicką (w obu kierunkach), po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Szczecińską (w obu kierunkach, wspólne dla tramwajów korzystających z pętli Szczecińska i Chochoła).
g) pętlę tramwajową Chochoła przystosować do awaryjnego ruchu autobusowego z wykorzystaniem wspólnej nawierzchni drogowo-torowej i peronów tramwajowo-autobusowych;
h) w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie pętli Szczecińska i Chochoła przewidzieć stanowiska do parkowania rowerów; ponadto przy pętli Chochoła przewidzieć stanowiska parkingowe dla podróżnych przesiadających się w systemie P&R, w miarę dostępnego miejsca;
i) na pętli Szczecińska zlokalizować kontenerowy budynek zaplecza socjalnego dla prowadzących pojazdy transportu zbiorowego, z WC, przyłączem elektroenergetycznym i wodno-kanalizacyjnym; architekturę i kolorystykę uzgodnić z zamawiającym i BAM;
j) na pętli Chochoła zaprojektować poza peronami płytę do ustawienia przenośnej kabiny WC.
Wymagania dla przystanków autobusowych:
a) długość prostej krawędzi użytkowej (bez ramp) przystanku pojedynczego powinna być nie mniejsza niż 20 m;
b) krawędź użytkowa przystanku powinna posiadać wyprofilowanie na koła autobusu, umożliwiające dojazd pojazdu i jego przyległe oraz równoległe ustawienie względem tej krawędzi, a także zapobiegające bocznemu niszczeniu opon;
c) wznios krawędzi użytkowej przystanku powinien wynosić 0,20 m powyżej powierzchni zatrzymania autobusu na przystankach bez zatok; na przystankach z zatokami zalecane jest obniżenie tej wartości;
d) górna powierzchnia krawędzi użytkowej powinna być wykonana z materiału uszorstkowionego, utrudniającego poślizg obuwia;
e) na przystankach należy przewidzieć wiaty nie mniejsze niż trzyprzęsłowe o architekturze, kolorystyce i wymiarach uzgodnionych z zamawiającym; wiata powinna posiadać ławkę na całej długości konstrukcji, z wyjątkiem przęsła na gablotę z rozkładami; nie dopuszcza się stosowania gablot reklamowych w ściance bocznej od strony nadjeżdżającego pojazdu; kosz na śmieci wolnostojący lub na indywidualnym słupku; wiata w odstępie około 6-7 m od czoła krawędzi peronowej ze znakiem mocowanym do okapu;
f) przystanki na odcinku wzdłuż linii tramwajowej należy zlokalizować na jezdni, bez zatok, w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków tramwajowych i przejść dla pieszych do nich prowadzących; zaleca się zastosowanie dwukrawędziowych peronów tramwajowo-autobusowych dla autobusów jadących w kierunku wschodnim; peron na odcinku użytkowanym przez tramwaj należy wyposażyć w wygrodzenie od strony jezdni, zaś na odcinku użytkowanym przez autobus – w wygrodzenie od strony torowiska;
g) dopuszcza się „esowanie” (odgięcie) jezd ni w celu poszerzenia platform przystankowych po stronie torowiska, np. w przypadku braku wystarczającej przestrzeni na ustawienie wiat;
h) pozostałe przystanki zaprojektować w lokalizacjach zbliżonych do obecnych; dopuszcza się stosowanie zatok, jeżeli szero kość pasa drogowego na to pozwala (szerokość potrzebnej przestrzeni należy podporządkować priorytetowi lokalizacji wiaty, z uwagi na umiejscowienie przystanków na odcinku peryferyjnym, gdzie brak jest możliwości zapewnienia osobom oczekującym innego schronienia przed zjawiskami atmosferycznymi);
i) nawierzchnie jezdni w miejscach zatrzymania autobusu należy zaprojektować z betonu; nie dopuszcza się stosowania kostki lub innych elementów drobnowymiarowych ze względu na zjawisko klawiszowania i koleinowania;
j) w przypadku zastosowania wspólnych krawędzi peronowych dla tramwaju i autobusu, należy przyjąć wznios tej krawędzi i wykonanie z elementów profilowanych jak dla przystanków autobusowych.
Sygnalizacja świetlna (fragment)
Sygnalizacje świetlne mają być zaprojektowane do pracy w trybie acyklicznym z akomodacją wszystkich uczestników ruchu i włączone do istniejącego systemu sterowania ruchem obecnie eksploatowanego na terenie miasta. Nowe sygnalizacje zaprojektować na skrzyżowaniu z ulicą Zimna Woda oraz Romanowską.
Przewidzieć remont / przebudowę istniejących sygnalizacji tj. z ulicą Szczecińską oraz Chochoła. Dokonać odpowiednich modernizacji przedmiotowych sygnalizacji zgodnie z wytycznymi oraz włączyć do istniejącego Systemu Sterowania Ruchem.
Wymagania ogólne dla torowisk:
1) Do projektowania toro wiska przyjąć poniższe parametry:
1. rozstaw toru 1000 mm
2. rodzaj stosowanych szyn: tramwajowa rowkowa Ri60N (na przejazdach, w ciągach pieszych i jezdnych, na pętlach, w obrębie rozjazdów i krzyżownic), kolejowa S49 (w pozostałych miejscach).
Zapewniona ciągłość szyn przez spawanie termitowe,
2) Torowisko tramwajowe powinno być wykonane w technologii zapewniającej maksymalne wytłumienie wibracji, drgań i hałasu (zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami w tym zakresie), odwodnienie torów oraz zapewniającej elektryczna izolację.
3) Zastosować technologię torowiska przewidującą zapewnienie ochrony przed wibracjami, hałasem pochodzącym od przejazdu tramwajów, a także minimalizację prądów błądzących spowodowanych upływnością torowiska Proponowane rozwiązania konstrukcyjne to:
1. Torowisko wydzielone w zależności od lokalizacji (obszaru Miasta) wykonane jako tor na podkładach żelbetowych z zasypką tłuczniową do główki szyny bądź w technologii ekologicznej tzw. „torowisko zielone” z elastycznym mocowaniem szyn posadowio nych na podbudowie betonowej zbrojonej o nawierzchni trawiastej odseparowanej od szyn,
2. Torowisko wbudowane w jezdnię, na przejazdach drogowych i na pasach tramwajowo-autobusowych z zastosowaniem mat wibroizolacyjnych, na podbudowie betonowej,
3. Torowisko na obiektach inżynierskich projektowane indywidualnie z zachowaniem warunków maksymalnego bezpieczeństwa
Tor prosty na torowisku należy wykonać z szyn Ri60N o minimalnej długości 3m. Torowisko na odcinku od ul. Szczecińskiej do pętli Chochoła zaprojektować jako jednotorowe, z zastosowaniem na pętli Chochoła dwóch torów postojowo-przejazdowych z peronami.
Odcinek jednotorowy powinien zaczynać się w odstępie od skrzyżowania z ul. Szczecińską umożliwiającym minięcie się tramwajów o długości 32 m pomiędzy zachodnim przejściem dla pieszych na tym skrzyżowaniu a ukresem przy rozjeździe rozpoczynającym odcinek jednotorowy. Należy przewidzieć również odstęp pomiędzy czołem tramwaju i sygnalizatorem, zapewniający widoczność wyświetlanych sygnałów zarówno podczas dojazdu do skrzyżowania, jak i podczas oczekiwania wagonu przed skrzyżowaniem.
W międzytorzu przy rozjazdach toru pojedynczego na tor podwójny zastosować słupki okresowe.
Nie znalazłem w SIWZ w opisie przedmiotu zamówienia informacji o przebudowy samej pętli Szczecińska. Czyli albo ZDiT ma gotowy projekt, albo to będzie oddzielna procedura przetargowa.
SIWZ: http://zdit.uml.lodz.pl/files/tender/1364/SIWZ%20.pdf
DZ.3321.129.2014
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Wytyczne do projektowania
Przedmiot zamówienia
Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę/rozbudowę: ulicy Aleksandrowskiej w Łodzi na odcinku od ul. Szczecińskiej do granicy miasta długość ok. 2, 4 km
Wytyczne dla projektu
Podstawowe założenia do projektowania są następujące:
a) Jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w śladzie istniejącej. Jednocześnie Zamawiający
dopuszcza zmianę istniejącej geometrii celem poprawy bezpieczeństwa ruchu;
b) Obustronne chodniki i droga rowerowa;
c) Budowa pojedynczego toru tramwajowego i przebudowa pętli
przy ul. Chochoła i ul. Szczecińskiej;
d) Projektant winien dokonać oceny stanu technicznego istniejącego budynku podstacji trakcyjnej „Szczecińska” pod względem możliwości ewentualnego zaadoptowania tego obiektu do nowych urządzeń. W przypadku braku takiej liwości należy przewidzieć wybudowanie nowego budynku podstacji trakcyjnej.
e) W ramach dokumentacji należy uwzględnić rozwiązania projektowe ujęte w opracowaniu GDDKIA dla przebiegu S14. (dokumentacja w trakcie opracowania)
Wymagania dla przystanków tramwajowych:
a) długość prostej krawędzi użytkowej (bez ramp) przystanku pojedynczego powinna być nie mniejsza niż 32 m;
b) przystanki zlo kalizowane przy torowisku wydzielonym z jezdni należy wyposażyć w perony o wzniosie krawędzi użytkowej powyżej główki szyny wynoszącym 0,25 m;
c) odległość pomiędzy osią toru a krawędzią użytkową przystanku powinna wynosić 1,25 m przy torze prostym;
d) górna powierzchnia krawędzi użytkowej powinna być wykonana z materiału uszorstkowionego, utrudniającego poślizg obuwia;
e) na przystankach należy przewidzieć wiaty nie mniejsze niż trzyprzęsłowe o architekturze, kolorystyce i wymiarach uzgodnionych z zamawiającym; wiata powinna posiadać ławkę na całej długości konstrukcji, z wyjątkiem przęsła na gablotę z rozkładami; nie dopuszcza się stosowania gablot reklamowych w ściance bocznej od strony nadjeżdżającego pojazdu; kosz na śmieci wolnostojący lub na indywidualnym słupku; wiata w odstępie około 6-7 m od czoła krawędzi peronowej ze znakiem mocowanym do okapu;
f) przystanki należy zlokalizować: na pętli Chochoła (osobne dla wysiadających i wsiadających), przy skrzyżowaniu z ul. Lechicką (w obu kierunkach), po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Szczecińską (w obu kierunkach, wspólne dla tramwajów korzystających z pętli Szczecińska i Chochoła).
g) pętlę tramwajową Chochoła przystosować do awaryjnego ruchu autobusowego z wykorzystaniem wspólnej nawierzchni drogowo-torowej i peronów tramwajowo-autobusowych;
h) w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie pętli Szczecińska i Chochoła przewidzieć stanowiska do parkowania rowerów; ponadto przy pętli Chochoła przewidzieć stanowiska parkingowe dla podróżnych przesiadających się w systemie P&R, w miarę dostępnego miejsca;
i) na pętli Szczecińska zlokalizować kontenerowy budynek zaplecza socjalnego dla prowadzących pojazdy transportu zbiorowego, z WC, przyłączem elektroenergetycznym i wodno-kanalizacyjnym; architekturę i kolorystykę uzgodnić z zamawiającym i BAM;
j) na pętli Chochoła zaprojektować poza peronami płytę do ustawienia przenośnej kabiny WC.
Wymagania dla przystanków autobusowych:
a) długość prostej krawędzi użytkowej (bez ramp) przystanku pojedynczego powinna być nie mniejsza niż 20 m;
b) krawędź użytkowa przystanku powinna posiadać wyprofilowanie na koła autobusu, umożliwiające dojazd pojazdu i jego przyległe oraz równoległe ustawienie względem tej krawędzi, a także zapobiegające bocznemu niszczeniu opon;
c) wznios krawędzi użytkowej przystanku powinien wynosić 0,20 m powyżej powierzchni zatrzymania autobusu na przystankach bez zatok; na przystankach z zatokami zalecane jest obniżenie tej wartości;
d) górna powierzchnia krawędzi użytkowej powinna być wykonana z materiału uszorstkowionego, utrudniającego poślizg obuwia;
e) na przystankach należy przewidzieć wiaty nie mniejsze niż trzyprzęsłowe o architekturze, kolorystyce i wymiarach uzgodnionych z zamawiającym; wiata powinna posiadać ławkę na całej długości konstrukcji, z wyjątkiem przęsła na gablotę z rozkładami; nie dopuszcza się stosowania gablot reklamowych w ściance bocznej od strony nadjeżdżającego pojazdu; kosz na śmieci wolnostojący lub na indywidualnym słupku; wiata w odstępie około 6-7 m od czoła krawędzi peronowej ze znakiem mocowanym do okapu;
f) przystanki na odcinku wzdłuż linii tramwajowej należy zlokalizować na jezdni, bez zatok, w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków tramwajowych i przejść dla pieszych do nich prowadzących; zaleca się zastosowanie dwukrawędziowych peronów tramwajowo-autobusowych dla autobusów jadących w kierunku wschodnim; peron na odcinku użytkowanym przez tramwaj należy wyposażyć w wygrodzenie od strony jezdni, zaś na odcinku użytkowanym przez autobus – w wygrodzenie od strony torowiska;
g) dopuszcza się „esowanie” (odgięcie) jezd ni w celu poszerzenia platform przystankowych po stronie torowiska, np. w przypadku braku wystarczającej przestrzeni na ustawienie wiat;
h) pozostałe przystanki zaprojektować w lokalizacjach zbliżonych do obecnych; dopuszcza się stosowanie zatok, jeżeli szero kość pasa drogowego na to pozwala (szerokość potrzebnej przestrzeni należy podporządkować priorytetowi lokalizacji wiaty, z uwagi na umiejscowienie przystanków na odcinku peryferyjnym, gdzie brak jest możliwości zapewnienia osobom oczekującym innego schronienia przed zjawiskami atmosferycznymi);
i) nawierzchnie jezdni w miejscach zatrzymania autobusu należy zaprojektować z betonu; nie dopuszcza się stosowania kostki lub innych elementów drobnowymiarowych ze względu na zjawisko klawiszowania i koleinowania;
j) w przypadku zastosowania wspólnych krawędzi peronowych dla tramwaju i autobusu, należy przyjąć wznios tej krawędzi i wykonanie z elementów profilowanych jak dla przystanków autobusowych.
Sygnalizacja świetlna (fragment)
Sygnalizacje świetlne mają być zaprojektowane do pracy w trybie acyklicznym z akomodacją wszystkich uczestników ruchu i włączone do istniejącego systemu sterowania ruchem obecnie eksploatowanego na terenie miasta. Nowe sygnalizacje zaprojektować na skrzyżowaniu z ulicą Zimna Woda oraz Romanowską.
Przewidzieć remont / przebudowę istniejących sygnalizacji tj. z ulicą Szczecińską oraz Chochoła. Dokonać odpowiednich modernizacji przedmiotowych sygnalizacji zgodnie z wytycznymi oraz włączyć do istniejącego Systemu Sterowania Ruchem.
Wymagania ogólne dla torowisk:
1) Do projektowania toro wiska przyjąć poniższe parametry:
1. rozstaw toru 1000 mm
2. rodzaj stosowanych szyn: tramwajowa rowkowa Ri60N (na przejazdach, w ciągach pieszych i jezdnych, na pętlach, w obrębie rozjazdów i krzyżownic), kolejowa S49 (w pozostałych miejscach).
Zapewniona ciągłość szyn przez spawanie termitowe,
2) Torowisko tramwajowe powinno być wykonane w technologii zapewniającej maksymalne wytłumienie wibracji, drgań i hałasu (zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami w tym zakresie), odwodnienie torów oraz zapewniającej elektryczna izolację.
3) Zastosować technologię torowiska przewidującą zapewnienie ochrony przed wibracjami, hałasem pochodzącym od przejazdu tramwajów, a także minimalizację prądów błądzących spowodowanych upływnością torowiska Proponowane rozwiązania konstrukcyjne to:
1. Torowisko wydzielone w zależności od lokalizacji (obszaru Miasta) wykonane jako tor na podkładach żelbetowych z zasypką tłuczniową do główki szyny bądź w technologii ekologicznej tzw. „torowisko zielone” z elastycznym mocowaniem szyn posadowio nych na podbudowie betonowej zbrojonej o nawierzchni trawiastej odseparowanej od szyn,
2. Torowisko wbudowane w jezdnię, na przejazdach drogowych i na pasach tramwajowo-autobusowych z zastosowaniem mat wibroizolacyjnych, na podbudowie betonowej,
3. Torowisko na obiektach inżynierskich projektowane indywidualnie z zachowaniem warunków maksymalnego bezpieczeństwa
Tor prosty na torowisku należy wykonać z szyn Ri60N o minimalnej długości 3m. Torowisko na odcinku od ul. Szczecińskiej do pętli Chochoła zaprojektować jako jednotorowe, z zastosowaniem na pętli Chochoła dwóch torów postojowo-przejazdowych z peronami.
Odcinek jednotorowy powinien zaczynać się w odstępie od skrzyżowania z ul. Szczecińską umożliwiającym minięcie się tramwajów o długości 32 m pomiędzy zachodnim przejściem dla pieszych na tym skrzyżowaniu a ukresem przy rozjeździe rozpoczynającym odcinek jednotorowy. Należy przewidzieć również odstęp pomiędzy czołem tramwaju i sygnalizatorem, zapewniający widoczność wyświetlanych sygnałów zarówno podczas dojazdu do skrzyżowania, jak i podczas oczekiwania wagonu przed skrzyżowaniem.
W międzytorzu przy rozjazdach toru pojedynczego na tor podwójny zastosować słupki okresowe.
Nie znalazłem w SIWZ w opisie przedmiotu zamówienia informacji o przebudowy samej pętli Szczecińska. Czyli albo ZDiT ma gotowy projekt, albo to będzie oddzielna procedura przetargowa.