Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kpc21 »

No ale to, że autobusy nie będą mogły wjechać na pl. Wolności, nie oznacza jeszcze, że trzeba je skracać do Zachodnia/Lutomierska. Zawsze możliwe jest zrobienie pętli ulicznej dookoła pl. Wolności. I wtedy będzie bezpośredni dojazd do Piotrkowskiej i na przesiadkę na tramwaje jadące Legionów. Względnie bezpośredni, no bo na Zachodniej przy Legionów nie ma w kierunku południowym przystanku i trzeba wysiadać przy Ogrodowej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Jordi »

No to po kolei:

18 - idea zacna, ale już na start parodia w postaci kursowania 2h rano i 4h po południu... Idealnym rozwiązaniem wydaje się ucięcie międzyszczytu na 10A, dzięki czemu 18 kursowałaby od 6 do 19:30-20 (liczę zjazdy do zajezdni).

57 - nie biorę tego jako plusu, bo to tylko naprawa ogromnego błędu. Większego ta siatka moim zdaniem nie widziała. Oberwało 85, ale moim zdaniem takt 24 spokojnie wystarczy poza tym Marysin dzięki zostawieniu tej linii ma ewidentnie lepiej od lutego 2018. 57 co 12, 70 co 12, 81 co 12 plus uzupełniające 85AB co 24 - lepiej niż jeszcze parę lat temu (od lutego aż 17-18 kursów/h, a rok wstecz 10-11).

78 - też poniekąd naprawa błędu. ROzwala mnie płacz na FB niektórych, że "jak to nie do Placu Wolności, tylko w okolice Manu?" - przecież i tak z 2 lata nic na Plac Wolności nie pojedzie...

65AB - takt 12, więc ciekawe jak to rozbiją... zwłaszcza w weekendy. Chyba najlepsze byłoby, żeby w weekendy był jeden wariant - obstawiam 65B.

75 - pomysł wyszedł od samego obecnego wicedyrektora ZDiT na spotkaniu konsultacyjnym na Rudzie ;) Plus za wywalenie wjazdu do SAPA, no i wariant A przez Starorudzką - trochę osób narzekało, że zabrano połączenie "ryneczku" na Marysinie z okolicami Demokratycznej. Niemniej przy takcie 12/20 jaki ma 75 kursowanie powinno być takie:

75A takt 36/60, 75B takt 12-24/20-40.

Mimo megawywijasa, moim zdaniem całkiem sporo osób będzie naprawdę zadowolonych ze zmiany - ja znam parę, które narzekały na brak bezpośredniego połączenia Widzewa/Dąbrowy mieszkaniowej z Rudą :)

H - nareszcie ktoś pomyślał - moim zdaniem takt robocze 20/40 (20 w godzinach 5-8, 13-16, 21-22 - 40 w pozostałe i weekendy). Krótka trasa na 1-2 brygady - relatywnie niewielkie koszta, a załatwia problem :)

73 - ważne, że wysłuchano mieszkańców - 99 na Liściastej starczy.

92 - to tak naprawdę kolejna naprawa byka.

58 - wywalają przejazdy przez Podgórze, z których i tak praktycznie nikt nie korzystał. Dwa warianty to też większa przejrzystość niż 3 :)

64 - podjazd do ŁTR super, ale na Widzewie ciekawe jak to rozwiążą... Podejrzewam od 7:30 do 16:30 (godziny pracy US) częstsze kursy A, a wieczorem i w weekendy B - tak chyba byłoby najlepiej. Niemniej czy takt 40-60 w dzień roboczy kogoś będzie urządzał?

68 - Szkoda, że tylko rano. Rozumiem, że od 8:30 jedzie do IKEI, bo ta się otwiera, ale ostatnie 2 wieczorne kursy (Z Retkini 21:48, 22:33 - w weekendy 21:54, 22:34) też mogłyby jechać na Dubois, bo IKEA o 21:00 się zamyka. Bardzo to by pomogło tym parunastom zwykle osobom jadącym z Józefowa Nowego na Rudę (przesiadka na N4 mimo cofnięcia ostatniego 68 nadal często jest problematyczna, bo część kierowców jedzie jak na piknik i wali spóźnienie 3-4 minuty :/ )

54 - drobna korekta, ale też na plus.

60 - powinna jeździć na Fabryczny - zmiana trasy niewiele zmieni.

63 - gdzie to na Dąbrowę będzie jeździć? Na pętlę Dąbrowa? To dopiero wywijas - prawie że kółko robi :P Niemniej postulat Rokicia będzie spełniony, więc to na plus (chociaż już są pierwsze narzekania, że 24-30-40 to za rzadko). Szkoda tylko, że od 3 maja do Czahary będzie nadal wożenie powietrza i strata kasy...

56 - czyli plotki się potwierdzają. Będzie 56 co 40-60 minut w robocze i 60 w weekendy, ale za to okrojona nieco będzie 50BC.


Zmiany w większości trafione, jak i szacunek za przyznanie się do błędu choćby z 57.

Niemniej zwłaszcza w tramwajach niczego nie uwzględniono i nadal miasto trzyma się swoich "dziwnych przekonań", że mają rację typu 16, czy niestety brak 17 w weekendy choćby do Placu Wolności :(

Na Rudzie po tych zmianach jeszcze tylko dorzucić 17 do Placu Wolności w weekendy i choćby te 2 ostatnie kursy 68 od razu na Dubois i ja już bym nie narzekał kompletnie :)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: mig »

@Kpc: pętla uliczna bliżej ścisłego Centrum nie ma większego sensu, bo powoduje większe prawdopodobieństwo opóźnień, których i tak nie byłoby gdzie wyrównać i spowoduje konieczność dołożenia co najmniej jednej brygady, jeśli nie dwóch. Najlepszy byłby Fabryczny (zwolni się stanowisko po 88), ale póki co ani na to taboru, ani wzkm.
@Jordi: w moim odczuciu 10B samo sobie nie poradzi w międzyszczycie na wschodnim odcinku. 18 należy potraktować na razie jako pewien punkt wyjścia, może później uda się coś dorzucić chociaż na ten międzyszczyt. Co do 64, w godzinach pracy urzędu mniej więcej co drugi kurs na US a co drugi na Czajkowskiego plus pojedyncze kursy dowozowe i odwozowe na US na 6 i 22. W weekendy tylko Czajkowskiego, gdzie stanie kontener socjalny.
Gdzie wyczytałeś o 63 na Dąbrowie? Nie widzę tego na slajdach.
Dla Rudy od lutego będzie bonusik rozkładowy :)
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Jordi »

Aha czyli ta korekta 63, to tylko wywalenie z Karpackiej? Łeeeee :P

No bonusik Rudy to 75 pewno co 12/20, czyli lepiej niż dotychczasowe 95. No chyba, że mnie zaskoczysz czymś jeszcze ;)

Ja tam poproszę o danie 17 choćby 2 minuty dalej od 11 (4-8 zamiast 2-10) ;)


No i jeszcze jedno - przez 68 i 75A przywrócą nawracanie na Pabianickiej przy 3 maja, bo teraz jest zakaz xD
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kpc21 »

mig pisze:@Kpc: pętla uliczna bliżej ścisłego Centrum nie ma większego sensu, bo powoduje większe prawdopodobieństwo opóźnień, których i tak nie byłoby gdzie wyrównać i spowoduje konieczność dołożenia co najmniej jednej brygady, jeśli nie dwóch.
Ale do Legionów autobus powinien dojeżdżać. W proponowanym rozwiązaniu tym, co chcą jechać 15/17, każe się dwa razy przesiadać. Co jest bez sensu.

Docelowo autobus powinien po prostu przejeżdżać przez plac Wolności, np. tak: Zachodnia - Ogrodowa - Nowomiejska - pl. Wolności - Legionów - Zachodnia. A na czas zamknięcia pl. Wolności, to niestety trzeba jechać albo Zachodnia - Próchnika - Wschodnia - Północna - Ogrodowa - Zachodnia, albo Zachodnia - Ogrodowa - Gdańska - Legionów - Zachodnia (bądź odwrotnie, ale to bez sensu, bo po co stać w korku na Ogrodowej, jak jest Legionów dedykowane tylko dla MPK?).
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: domino »

mig pisze:
Maxx pisze:Żegnamy 88,95.
I 58A oraz 79.
To przystanki Włókniarzy - Zgierska i Niezapominajki - Stawowa mają być zlikwidowane?
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: mig »

Jordi pisze:Aha czyli ta korekta 63, to tylko wywalenie z Karpackiej? Łeeeee :P

No bonusik Rudy to 75 pewno co 12/20, czyli lepiej niż dotychczasowe 95. No chyba, że mnie zaskoczysz czymś jeszcze ;)

Ja tam poproszę o danie 17 choćby 2 minuty dalej od 11 (4-8 zamiast 2-10) ;)
Dokładnie tak, tylko wywalenie Karpackiej.
Prawdopodobnie uda się od lutego zrobić Rudzie bonus rozkładowy ale nie będzie on ściśle wiązać się z lutową korektą więc to nie 75. Na razie nic więcej nie powiem póki nie mam 100% pewności.
@Kpc: z dojazdem do Legionów pełna zgoda, ale wszelkie próby robienia na siłę pętli ulicznej w ścisłym Centrum spowodują, że opóźnienia na 78 będą jeszcze większe niż przed reformą, gdzie 15-30 minut w plecy w popołudniowym szczycie było normą. To nonsens. A Gdańska odpada bo zaraz idzie do przeróbki na woonerf. Ogrodowa to jeden wielki korek, a i Legionów niewiele lepsza od niej. Konieczna jest pętla z możliwością postoju, a w Centrum za dużo możliwości nie ma, tylko Fabryczny i Wydawnicza.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Jordi »

O jakaś niespodzianka :D

I teraz będę obgryzać paznokcie z ciekawości :P

W ogóle podliczyłem czas przejazdu 75AB i 75A z Ikei na Widzew pobije czasowo 96 - wychodzi od 71 do 76 minut O.o

Niemniej moim zdaniem to dobre wyjście. Zwłaszcza, że będzie w szczycie równy takt 12, a nie 15 jak do tej pory.

Ogólnie i tak ta "reforma reformy" ogółem jest na plus w większości przypadków :)


Na FB największe zadowolenie z 57, 78 i właśnie 75.
Ostatnio zmieniony czw 21:39, 14 gru 2017 przez Jordi, łącznie zmieniany 1 raz.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kpc21 »

A na Nowomiejskiej przed pl. Wolności nie dałoby się wygospodarować stanowiska do postoju autobusów? Zaparkowany autobus nie zmieści się tam między krawężnikiem a skrajnią torowiska?

Brak możliwości kończenia trasy autobusu w tym rejonie jest problemem.

Swoją drogą, coś będą musieli też wymyślić z 59 i 73.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kuba »

mig pisze:Konieczna jest pętla z możliwością postoju, a w Centrum za dużo możliwości nie ma, tylko Fabryczny i Wydawnicza.
Nie wiem czy jest już koncepcja przebudowy ul. Północnej, ale myślę, że kosztem wycięcia kilku drzew i przesunięcia torów na pętli przy Północnej można by wybudować zatokę autobusową, która mogłaby pełnić funkcję krańcówki. Nie byłoby to coś wielkiego, ale dla takiego 78 (czy od czasu do czasu jakieś KZ czy inne linie specjalne) by wystarczyło. Takie 78 mogłoby w przyszłości jeździć np. trasą: Zachodnia, Ogrodowa, Nowomiejska, Plac Wolności, Pomorska, Kilińskiego, Północna - PÓŁNOCNA - Północna, Nowomiejska, Plac Wolności, Legionów, Zachodnia (...)
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: eDragon55 »

Według mnie zmiany są na lepsze bo naprawiają niektóre błędy z kwietniowej reformy lub łączą niektóre linie co zmniejsza liczbę przesiadek.

Linie 57, 78, 92
Te trasy sprzed reformy były sprawdzone, więc powrót jest wskazany. Podobnie jak z 92 można było zrobić też z W i D. Co do 85 to latem powinno być więcej kursów do Arturówka.

Linia 18
Pomysł ciekawy ale ma sens gdy kursuje w godzinach 6 - 20 bo jeśli ta linia ma kursować mniej niż 8 godzin dziennie to lepiej pozostać przy obecnym 12A.

Linia 56
W końcu wraca dobry i szybki dojazd do Rzgowa bo obecnie to trzeba jechać naokoło 50 lub długo czekać na 56.

Linie 54, 58, 60 i 63
Zmiany dużo nie wprowadzają ale jest lekka poprawa. Co do 60 to skończeniu inwestycji drogowych w NCŁ przydałoby się ją wydłużyć na Dworzec Łódź Fabryczna.

Linia 64
Dobry pomysł to wydłużenie linii do skrzyżowania Zachodnia - Limanowskiego ale na Widzewie będzie na gorzej. Jeśli już wydłużamy do Czajkowskiego to przez Widzewską, Przybyszewskiego (co drugi kurs).

Linia 65
Powrót na lotnisko jest dobry ale z drugiej strony zniknie połączenie lotnisko - Fabryczny. Tutaj kompromisem mogłoby być pozostawienie 88 bez zmian, wprowadzenie dwóch wariantów 65 z czego A skrócony do Dworca Łódź Kaliska, a wariant B na Lotnisko przez Jana Pawła II i Obywatelską.

Linie 68 i 75
Cieszy kursowanie 75 przez cały tydzień i wydłużenie do Portu ale nadal nie wprowadzono linii dwukierunkowo na Kruczkowskiego. Trasa jest strasznie kręta między Rzgowską a Pabianicką. Spokojnie można byłoby pozbyć się wariantu A i zostawić tylko B co 12 minut, a trasą 75A skierować 68 na Dworzec Łódź Chojny.

Linia 79
Zmiana na lepsze bo częściowo rekompensuje 99 i nie powtarza tramwajów.

Linia H
Dobry pomysł i odciąża 75 od dodatkowych wjazdów ale mogłoby jeszcze bardziej przez Kurczaki, Sternfelda i Św. Wojciecha.

Linia N1
Korzystniejsza trasa bez dodatkowego krążenia przy Dworcu Łódź Widzew.


Niestety nie będzie poprawy z tramwajami linii 7, 16 i 17 ale tego się nie przeskoczy jak nie będzie większego budżetu. Koziny nadal zostaną bez poprawy bo większej częstotliwości to szybko nie będzie.
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: TramMomentyStudenta »

Ogrodowa to jeden wielki korek.
Nie zapominajmy, że Ogrodową też za chwilę zaczną robić, więc w sumie znalezienie jakiejkolwiek rozsądnej pętli ulicznej dla 78 jest w ogóle bezsensowne i nierealne. Szkoda, że zlikwidowano pętlę przy Dworcu Północnym (mówię o MPK).
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: nowy1212 »

mig pisze:18 należy potraktować na razie jako pewien punkt wyjścia, może później uda się coś dorzucić chociaż na ten międzyszczyt.
Tylko, że znowu gdyby zrobić 10 co 6min, 12 co 12min, 14 co 12 min, 18 co 12min to wyjdzie 25kursów na godzinę, gdzie 20 kursów jedzie do Centralu przesada.

Ja bym jednak docelowo widział to tak:
10,12,18 bez zmian (w tym 18 co 12min)
14A Żabieniec (poza szczytem)
14B Teofilów (w szczycie i w weekendy)

16 wtedy usunąć i tyle. Stracą trochę Kurczaki i al. Politechniki, ale no nie jest to linia specjalnie popularna na południowym odcinku trasy.


Choc póki co dobrze by było znaleźć pieniądze na 18 chociaż co 24min poza szczytem. To myślę, ze by na razie wystarczyło.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kazik »

Zdecydowanie zestaw:
18 Retkinia-DTC-NCŁ-Telefoniczna
14 Dąbrowa-Żabieniec
16 likwidacja
to coś za czym bym głosował
a żeby Retkinii zrekompensować zmniejszenie liczby tramwajów, to może warto skierować tam 45, mieliby tramwaj na Bałuty
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Jordi »

A Kurak i ich prośby od miesięcy o przekierowanie 16 to nic?

16 za czasów przed reformą przy RLL nie miała wolnych miejsc siedzących (dziś to nagminna sytuacja prócz ścisłego szczytu).

Dąbrowa psioczyła na 14 na Żabieniec i żądała powrotu na Retkinię, więc teraz powrót na Żabieniec ma ją zadowolić?

Retkinia to największe, ale nie jedyne osiedle w Łodzi. 18 skrócić na Karolew i dać międzyszczyt nawet 24, 14 na Retkinię, 16 przez Piotrkowską nawet w obecnym takcie - moim zdaniem to najlepsze co można w obecnej sytuacji zrobić.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Graficzny »

Takie pętle jak Żabieniec i Karolew powinny być skasowane. Mija się zupełnie z celem. Często widać, jak cały tramwaj się opróżnia na Żabieńcu i ludzie czekają na tramwaj który jedzie dalej do Teofilowa.

Skoro niby nie starczy taboru, jest rozwiązanie: Pozostawienie Koro na 58.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Kpc21 »

Nie powinny być skasowane, bo bardzo się przydają w sytuacjach awaryjnych.

Ale nic nie powinno tam kończyć regularnie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: nowy1212 »

Jordi pisze:A Kurak i ich prośby od miesięcy o przekierowanie 16 to nic?
Hmm to zmienić 11A na 16 i z Pl. Niepodległości wydłużyć przez RLL na Kurczaki. Choć no to już by wymagało dorzucenia kasy, więc nalezałoby znaleźć coś do ucięcia.
Dąbrowa psioczyła na 14 na Żabieniec i żądała powrotu na Retkinię, więc teraz powrót na Żabieniec ma ją zadowolić?
Byłaby przecież zamiast 14 linia 18. Sorry, ale tez bez przesady bo Widzew Wschód ma wariant 3/8,9,10, czyli 5+5+10=20. Czemu Retkinia ma mieć więcej?
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: Jordi »

No ale nie kumam co 18 da Dąbrowie za 14 na Retkinię... Oni walczyli o powrót połączenia z Retkinią, a na 14 na Żabieniec psioczyli ile się dało. 14 odzyskała potoki, jakie miała przed zmianami, to znowu ją uwalać, żeby półpusta kursowała? Poza tym na Teofilów nie starczy kasy - to kupę dalej niż na Karolew, a nawet Retkinię...

11A to dodatkowe fundusze, których nie ma skąd wytrzasnąć na ten moment i raczej na bank najbliższe miesiące.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Post autor: nowy1212 »

Jordi pisze:No ale nie kumam co 18 da Dąbrowie za 14 na Retkinię... Oni walczyli o powrót połączenia z Retkinią,
Po pierwsze dojeżdża jedynie na Karolew, a po drugie mają/bedą mieli możliwość przesiadki na 10 jeżdżącą co 6min i do tego 18 w szczycie. No to chyba nie jest zła oferta? Rozumiem krytykę systemu przesiadkowego, ale jesli przesiadka ma odbywać sie na tym samym peronie i zajac realnie 1-3minuty to jest to świetna oferta.
a na 14 na Żabieniec psioczyli ile się dało. 14 odzyskała potoki, jakie miała przed zmianami, to znowu ją uwalać, żeby półpusta kursowała?
Za to teraz Teofilów psioczy na ścisk w linii 8. Poza tym tu bym proponował 14 na Teofilów, a nie Zabieniec (ew Żabieniec poza szczytem) o czym piszę niżej.
Poza tym na Teofilów nie starczy kasy - to kupę dalej niż na Karolew, a nawet Retkinię...
Tutaj uwaga robię przybliżone obliczenia!!!
Powinno starczyć. Likwidując 16, która ma 16km i takt 24min, a chcąc mieć 14 o takcie 12min możemy wydłużyć linię 14 o 8km. Odcinek Łódź Kaliska-Teofilów to 8km, czyli idealnie. Jedynie w weekendy 14 by musiała iść na Karolew, ale 8 da radę sama tak jak daje teraz bez 16.
Do tego jeszcze mamy oszczędność 1,5km na odcinku Łódź Kaliska-Karolew. To by pozwoliło na wydłużenie 11A do RLL (1km).
11A to dodatkowe fundusze, których nie ma skąd wytrzasnąć na ten moment i raczej na bank najbliższe miesiące.
Póki co "udało" mi się wydłużyć 11A do RLL to już jakiś progres.


Ja wiem, ze to nie sa idealne wyliczenia, ale no specjalistą nie jestem i tego nie ukrywam.
ODPOWIEDZ