Obszarowy System Sterowania Ruchem

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: mig »

px33 pisze:Tylko na tych trudnych skrzyżowaniach nie da się wprowadzić sensownego priorytetu dla KM, bo to by rozchrzaniło cały ruch. Dobrym przykładem jest niedawna awaria świateł na Kaliskim - wtedy policja i NR wprowadziły "ręczny priorytet" dla tramwajów i korek samochodowy był naprawdę duży we wszystkich kierunkach. A na to nie można pozwolić, bo od płynności ruchu kołowego mocno zależy tam punktualna jazda autobusów we wszystkich możliwych kierunkach.

Inna sprawa, że "wstrzykiwanie" krótkiej fazy dla tramwajów na żądanie, czy zmiana kolejności faz pod tramwaj mogłyby zostać wprowadzone na tych łatwiejszych skrzyżowaniach, tak żeby zminimalizować liczbę zatrzymań. Podobnie, można by trochę poszerzyć strefy wykrywania na światłach tylko dla KM (Wyszyńskiego-Waltera, wjazd na Kaliski) - też żeby nie było konieczne zatrzymanie. No i mój stały postulat (może dałoby się to tanio dodać z zamówienia uzupełniającego) - licznik czasu do zmiany najbliższych świateł na sterowniku motorniczego i brzęczyk na 10-15 sekund przed zmianą świateł.
Dokładnie tak, mało kto zdaje sobie z tego sprawę, że priorytet na większych skrzyżowaniach i tych w Centrum spowodowałby paraliż, który zaszkodzi choćby autobusom.
Cofnięcie detektora na Waltera-Janke/Wyszyńskiego na torze w kierunku Retkińskiej spowoduje załączanie światła dla tramwaju zawracającego na Bratysławskiej.
Twój postulat jest nierealny, bo system sam nie wie za ile będzie faza do kilku-kilkunastu sekund przed jej początkiem (na tym polega jego istota, że długości faz są ustalane na bieżąco). Jest za to "mruganie" na sygnalizatorze na kilka-kilkanaście sekund przed początkiem fazy, najczęściej gdy kończy się faza poprzednia.
Natomiast dodatkowe "tramwajowe" fazy w cyklu to pomysł w wielu miejscach niezły i gdzieniegdzie już zrealizowany jak choćby na Kaliskim. Przydałoby się też na Narutowicza/Kopcińskiego gdzie cykl wysoki a faza S-W krótka.
Bardzo prawdopodobne są w najbliższym czasie zmiany na rondzie Korfantego gdzie są problemy z blokowaniem się tramwajów.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: px33 »

Cofnięcie detektora na Waltera-Janke/Wyszyńskiego na torze w kierunku Retkińskiej spowoduje załączanie światła dla tramwaju zawracającego na Bratysławskiej.
A nie można by wykrywać też na podstawie GPS-u i ustawionej linii? W praktyce każdy tramwaj, który chce liniowo wjechać na Wyszyńskiego ma GPS i wbitą linię. Nawet gdyby pojawił się z jakiegokolwiek powodu nieplanowy objazd linii innej niż 10 albo 12 na Wyszyńskiego, to nic się nie stanie jak będzie musiała zatrzymać się przed sygnalizatorem.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: mig »

ZTCW na razie takich mocy nie ma.
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: domino »

ZDiT otrzymał od prezydent Hanny Zdanowskiej odpowiednie polecenia. Ustawienia obszarowego systemu sterowania ruchem zostaną zmienione w taki sposób, by składy tramwajowe przejeżdżały przez skrzyżowania jako pierwsze nie tylko w razie konieczności nadrabiania opóźnienia – deklaruje Łukasz Goss z Biura Prasowego UMŁ. (to drugie nawet teraz nie działa :D )

W miejscach skrzyżowania dwóch linii tramwajowych funkcja detekcji tramwaju i dopasowywania długości fazy zostanie prawdopodobnie wyłączona. – Można próbować dostosowywać pracę sygnalizacji, jednak przy takich natężeniach ruchu na ogół nie warto tego robić. Wystarczy ustawić sygnalizację na stałe, bez żadnej detekcji, tak, by dawała zielone światło dla kierunków, z których nadjeżdżają tramwaje, z częstotliwością dostosowaną do natężenia ich ruchu. To jednak stosunkowo nieliczne przypadki – wyjaśnia Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta. Natomiast na skrzyżowaniach torowisk z pozbawionymi torowisk drogami poprzecznymi priorytet dla tramwaju będzie bezwzględny.

Niezbędne prace będą wykonywane stopniowo. W momencie uruchomienia nowej siatki połączeń powinna funkcjonować przynajmniej część priorytetów dla tramwajów. W kolejnych miesiącach dostosowywanie będzie trwało. Część prac ma być możliwa do wykonania bezkosztowo.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 54043.html
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: Kpc21 »

Jechałem ostatnio (w piątek w popołudniowym szczycie) tramwajem 4 ze skrzyżowania marszałków do pl. Wolności.

Tramwaj... prawie pusty, mimo godzin szczytu. Zajęta tylko jakaś połowa miejsc siedzących. Maksymalnie wszystkie miejsca siedzące. Jechał Konstal w nowej modernizacji.

Co jednak istotniejsze - o ile priorytetu dla tramwaju nie było, o dziwo, na skrzyżowaniu z Nowotargową (aut prawie wcale, aż się prosi tam priorytet zrobić), to był na skrzyżowaniach z POW i z Kilińskiego!

Co prawda "po łódzku", czyli tramwaj musi stanąć żeby dostać pionową kreskę (jakby nie dało się tych pętli indukcyjnych założyć kawałek wcześniej) - ale staje i od razu dostaje pozwolenie na przejazd.

Czyli jeśli się chce, to się da!
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: eDragon55 »

Przez to zamieszanie ze światłami zmieniono trasy 9/9A i 12A a wystarczyło tylko dobrze światła ustawić ale od kwietnia znów wszystkie tramwaje wracają pod dworzec chociaż można byłoby już teraz taką zmianę wprowadzić.
Co do napełnienia to niedawno jechałem 4 to faktycznie pustawo, w 1 było średnie napełnienie. Najgorzej jest z linią 7 bo tylko solówki jeżdżą i często są nabite. Rozumiem braki taborowe ale najlepszym rozwiązaniem byłoby obsłużyć szczytówki linii 1, 4, 7 pojedynczym wagonem, a pozostałe brygady składami.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: Jordi »

Dopóki 4 nie wróci na Dąbrowę, to tak niestety będzie. Wożenie powietrza nawet w szczycie od NCŁ do Stadionu Widzewa. Nie wiem, czy nie lepiej było dać 4 prosto Kilińskiego i dalej Piłsudskiego na Stadion, a przez Tramwajową 9/9A.

OSSR działa o wiele lepiej niż na początku. Myślę, że 3 kwietnia może będą jakieś opóźnienia przy węźle, ale na pewno nie będą one znaczące :)

Co do 1,7 to w szczycie na Kilińskiego są porządnie napełnione. 1 to 2x805Na do Ronda Broniewskiego potrafi mieć wszystkie miejsca zajęte, a do Chojen ponad 20 pasażerów. Szybko się potoki odbudowują :)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: Kpc21 »

Z 1 jest ten problem, że dotychczas dwa razy próbowałem z niego skorzystać i tramwaj nie przyjechał.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: BB93 »

Holowanie każdego blokującego tramwaj samochodu na parking daleko za miasto, przetrwanie oburzenia "zer" i problem zostanie rozwiązany.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: Jordi »

Kpc21 pisze:Z 1 jest ten problem, że dotychczas dwa razy próbowałem z niego skorzystać i tramwaj nie przyjechał.
Mnie póki co (na szczęście) się to nie zdarzyło, a jeżdżę 2-3 razy w tygodniu Kilińskiego. Raz mi tylko 7 nie przyjechała od powrotu tramów w ten rejon :)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: mig »

Kpc21 pisze:Co jednak istotniejsze - o ile priorytetu dla tramwaju nie było, o dziwo, na skrzyżowaniu z Nowotargową (aut prawie wcale, aż się prosi tam priorytet zrobić), to był na skrzyżowaniach z POW i z Kilińskiego!

Co prawda "po łódzku", czyli tramwaj musi stanąć żeby dostać pionową kreskę (jakby nie dało się tych pętli indukcyjnych założyć kawałek wcześniej) - ale staje i od razu dostaje pozwolenie na przejazd.
W okolicy dworca nie ma nigdzie priorytetu dla tramwajów, są natomiast koordynacje faz dla tramwajów (napiszę prościej - tzw. zielona fala - choć bardzo nie lubię tego określenia bo nie oddaje złożoności tematu). Pętle indukcyjne mają z tym niewiele wspólnego. Chyba największe wrażenie robi koordynacja 3 skrzyżowań jadąc z dworca w kierunku Kopcińskiego przez POW.

Przekażę przy okazji radośniejszą nowinę - w kilku miejscach testowany jest wysoki priorytet dla tramwajów. Jednym z nich jest Piłsudskiego/Przędzalniana w kierunku Retkinii, sprawuje się świetnie z punktu widzenia pasażera - tramwaj przejeżdża bez zatrzymania.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: px33 »

A przypadkiem nie poprawiło się coś przed Waltera-Janke? Wczoraj udało mi się przejechać bez zatrzymania mimo że nic nie jechało z naprzeciwka
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: Kazik »

Przepraszam, że kontynuuje offtop, ale mam info od znajomych, że '10' potrafi od Stajni do Gogola dojechać w 14 minut, a 8 z Lodowej do Centrum przestała się spóźniać. Cuda!
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: mig »

px33 pisze:A przypadkiem nie poprawiło się coś przed Waltera-Janke? Wczoraj udało mi się przejechać bez zatrzymania mimo że nic nie jechało z naprzeciwka
Tego nie wiem, być może wreszcie włączono tam detekcję na podstawie GPS.
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: eDragon55 »

Jak się uda znacznie przyspieszyć komunikację miejską to będzie sukces i na pewno przekona to wiele osób. W wielu miejscach trudno coś zrobić np. węzeł przy Kaliskim albo skrzyżowanie marszałków ale na mniejszych skrzyżowaniach to spokojnie można przyspieszyć. Dobrze jakby na Śmigłego-Rydza i Kopcińskiego też wrócił dawny czas przejazdu kiedyś tramwaj potrzebował 11 minut na cały ciąg, a obecnie 17 minut.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowe trasy tramwajowe wokół dworca Łódź Fabryczna

Post autor: mig »

To raz, a dwa to zaoszczędzony tabor. Gdyby włączyć priorytety chociaż poza Centrum to nie trzeba byłoby organizować "skoczków".
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kuba »

No właśnie. Dziwi mnie trochę pewna niechęć na wyższych szczeblach władzy przed priorytetem dla KM. Czyżby jakieś lobby samochodziarzy? ;)

Jak widać taki priorytet uszczęśliwiłby zarówno pasażerów - bo jeżdżą szybciej i sprawniej, dla miasta - bo można zaoszczędzić tu i ówdzie jakąś brygadę (czyli mniej wzkm) oraz dla przewoźnika - potrzeba mniej kierowców i motorniczych (co przy obecnych trudnościach z zatrudnieniem nowych osób byłoby nawet im na rękę).
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: eDragon55 »

Tymczasem w Poznaniu trwa eksperyment czyli wyłączanie sygnalizacji świetlnej w ścisłym centrum miasta. Podobno ruch stał się płynniejszy, a pojazdy MPK są punktualniejsze.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 54469.html
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: domino »

Trwa weryfikacja i kalibrowanie sytemu komputerowego z nową siatką połączeń. Program działa na 77 skrzyżowaniach (docelowo będzie ich ponad 100), na których względny priorytet tramwajowy otrzymało 45 miejsc, 8 posiada priorytet bezwzględny, 19 skrzyżowań ma spe jalną koordynację, a 4 operują krótkimi cyklami świateł. Wysoko uprzywilejowane zostały trasy W-Z oraz ŁTR.
Schemat skrzyżowań z priorytetem dla komunikacji zbiorowej
Swiety
Niemowa
Posty: 3
Rejestracja: pt 01:16, 04 sie 2017

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Swiety »

Gówno nie priorytet dla komunikacji.
Większość sygnalizacji jest albo ustawiona w trybie stało czasowym albo ich cykl niewiele się różni od tego jakby był stało czasowy.

Na głównych ciągach jest ustawione coś w rodzaju stało czasowej zielonej fali dla samochodów.
Ponieważ zbiorkom z reguły jezdzi wolniej od samochodów i przede wszystkim zatrzymuje się na przystankach to nie załapuje się na zieloną falę.
Rusza, jedzie, zatrzymuje się na przystanku, rusza i przed dojazdem do następnego skrzyżowania dostaje czerwone metr przed mordą - czyli najgorszy scenariusz dla punktualności i czasu przejazdu A samochody już pojechały dalej. Tak jakby nie można te parę sekund przedłużyć cyklu.

Chociaż na głównych ciągach nie jest jeszcze tak zle - Nienaturalnie długo przedłużone cykle w myśl zasady - zróbmy priorytet - niech zielone pali się pół godziny obojętnie czy coś jedzie czy nie to zawsze jakiś tramwaj załapie się na zielone.
Kosztem bocznych ulic (czyli np autobusy MPK) gdzie cykle są poskracane albo wręcz debilnie ustawione gdzie np na lewoskręcie stoją 3 samochody i czwarty autobus i ten lewoskręt pali się kilka sekund i autobus nie zdąży przejechać.

Zgierska - Julianowska - bezwzględny priorytet polega na tym że pomiędzy 4 fazy sygnalizacji wklecono 5 fazę dla tramwaju. Jak się nie załapie na fazę dla ciągu głównego to i tak stoi 2 fazy.
Zachodnia - Legionów - stało czasowo faza dla tramwajów duchów 43 do skrętu. Zawsze się pali obojętnie czy coś jedzie czy nie. Ot inteligentny system.
Wólczańska - Zielona - na Wólczańskiej czerwone pali się prawie 2 minuty i w tym czasie po Zielonej potrafi nic nie przejechać.

Po prowadzeniu przystanku autobusowego przy Manufakturze autobusy nie załapują się już na stało czasową zieloną falę i stają przed Ogrodową gdzie wcześniej jeśli nie było korków przejeżdżały na 1 cyklu (Zachodnia - Ogrodowa 4 cykle - 2 minuty w plecy)

Przed wprowadzeniem "usprawnień" OSSR np 59 zdążył wysadzić ludzi przy Legionów i jeszcze skręcić na Plac Wolności. Po prowadzeniu usprawnień już nie no i autobusy zaczęły "blokować" ale żaden debil nie pomyślał żeby parę sekund wydłużyć fazę albo nawet zrobić jakąś podfazę dla skręcających no to zmienili trasę.

Wyjazdy z wspólnych przystanków A+T to już poezja. Rekordziści potrafili czekać po 5 minut przy Kaliskim (przy rozkładowym czasie 1 minuta do następnego przystanku) chociaż nic nie jechało w tym czasie.

Po prostu tam gdzie sygnalizacja i skrzyżowanie jest bardziej skomplikowane to po prostu ich to przerasta.

Skrócono martwe fazy między cyklami co poważnie zagraża bezpieczeństwu. Bynajmniej nie zachęcam do jazdy na "póżnym" zielonym bo to obecnie w Łodzi może szybko skończyć się dzwonem.
Ale jeśli np na skrzyżowaniach bez wydzielonego lewoskrętu ktoś pierwszy wjeżdża na zielonym a opuszcza skrzyżowanie kiedy już z przeciwka zaczynają jechać samochody to coś jest nie tak.

Z mojego punktu widzenia kierowcy autobusu po wprowadzeniu tych wszystkich udogodnień punktualna jazda jest dużo trudniejsza niż to było wcześniej.
Nie wiem jak jest na tramwajach (niby tylko tramwaje mają mieć priorytet) - można zauważyć na niektórych skrzyżowaniach że cykl fazy ulega przedłużeniu dopóki nie przejedzie tramwaj (i to pod warunkiem że zapier.dala) ale również można zauważyć sytuacje gdzie dojeżdżający tramwaj do zielonego dostaje metr przed sygnalizatorem czerwone.

Kiedyś za komuny na skrzyżowaniu przy Pałacu Poznańskich był "bocian" gość który siedział w budce i sterował sygnalizacją.
Myślę że gdyby posadzić małpę do sterowania sygnalizacją efekt byłby lepszy niż ten od systemu za 80 baniek.
Dla mnie to jest sprawa do prokuratury za marnowanie środków publicznych, ale tu są problemy bo jak rozliczyć coś co jest wirtualne, programowe.
W przypadku fizycznych rzeczy jest łatwo - coś zbudowano, coś stoi albo nie. Tutaj trudniej.
ODPOWIEDZ