Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
WykoxPL
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: czw 21:31, 18 lut 2016
Lokalizacja: Łódź

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: WykoxPL »

Moje pytanie w duzej mierze odnosilo sie do tego, czy fizycznie polozono tory na Dabrowskiego. Oprocz skrzyzowan i wjazdu na wiadukt, czy np byly tory na wiadukcie samym jak i za nim, w strone Olechowa. Z jednej strony szkoda, z drugiej jednak tramwaj w strefe przemyslowa to sredni pomysl, argumenty podano przez uzytkownikow wyzej.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: STUDI »

WykoxPL pisze:Moje pytanie w duzej mierze odnosilo sie do tego, czy fizycznie polozono tory na Dabrowskiego. Oprocz skrzyzowan i wjazdu na wiadukt, czy np byly tory na wiadukcie samym jak i za nim, w strone Olechowa. Z jednej strony szkoda, z drugiej jednak tramwaj w strefe przemyslowa to sredni pomysl, argumenty podano przez uzytkownikow wyzej.
Nie, jedynie położono tory na skrzyżowaniach.

Ta linia na Dąbrowskiego nie miała jechać tylko na przemysłową Dąbrowę. Planowane przedłużenie na wschód ulicy Dąbrowskiego celowało w Hetmańską. Tramwaje miały ulicą Dąbrowskiego dojechać do obecnej pętli Janów.

Podobnie było na skrzyżowaniu Zgierska / Sikorskiego - były wbudowane tory skrętu ze Zgierskiej w kierunku Łagiewnickiej w relacji NE. Trasa przez Łagiewnicką miały być skierowane linie podmiejskie by stare tramwaje nie spowolniały nowszych. Ponadto miał być wg tej koncepcji wybudowany łącznik tramwajowy od skrzyżowania Łagiewnicka - Dolna do skrzyżowania Wojska Polskiego / Franciszkańska.
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: Mat »

Co do Dąbrowskiego to pętla miała być na Dąbrowskiego przy Puszkina niedaleko obecnej krańcówki autobusowej 95A.
Mateusz

EA-1 8-)
kafar
Sympatyk forum
Posty: 554
Rejestracja: śr 12:47, 21 maja 2008
Lokalizacja: Zgierz

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: kafar »

Może rozwieję wątpliwości co do planowanych przebiegów. Poniżej podałem omawiane wyżej niezrealizowane inwestycje planowane na lata 1990-1995. Opracował to Łukasz Stefańczyk na podstawie dokumentu "Informacja o stanie istniejącym i programie rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi do 2000 roku" z października 1987 roku, a następnie umieścił w 2001 roku na swojej stronie.
Budowa torów tramwajowych na ul. Rokicińskiej na odcinku od ul. Augustów do al. Hetmańskiej. Długość torów 3600 mbtp. Warunkowało wydłużenie linii: 10 i 29.
Budowa torów tramwajowych na al. Hetmańskiej na odcinku od ul. Rokicińskiej do ul. Zakładowej wraz z pętlą. Dł. 3700 mbtp. Warunkowało wydłużenie linii 10.
Budowa torów tramwajowych na al. Sikorskiego od ul. Zgierskiej do ul. Łagiewnickiej. Dł. 3200 mbtp. Warunkowało połączenie ul. Łagiewnickiej z ul. Zgierską oraz skierowanie linii: 4, 11 i 22 na osiedle Radogoszcz Wschód. (z tą inwestycją wiązała się inna: Budowa torów tramwajowych na ul. Świtezianki wraz z pętlą w os. Radogoszcz)
Budowa drugiego toru na ul. Łagiewnickiej. Dł. 1700 mbtp. Warunkowało usprawnienie kursowania linii 16 i 16bis.
Budowa torów tramwajowych na ul. Dąbrowskiego na odcinku od ul. Gojawiczyńskiej do ul. Tomaszowskiej wraz z pętlą. Dł. 4600 mbtp. Warunkowało wydłużenie linii: 14 i 19.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: prof_klos »

Zabawnie się to teraz czyta. Nie dosyć, że (poza Olechowem, ale na to trzeba było czekać przeszło 20 lat) nic z tych planów nie wypaliło, to w dodatku część (chociażby Łagiewnicką) zlikwidowano na poczet... transportu drogowego. Witamy w Łodzi! ;)
Warto wspomnieć, że "na ten okres" było planowane także uruchomienie odnogi w Pabianicach na os. "bugaj". Nie jestem pewien czy przypadkiem gdzieś na przełom lat 80 i 90 nie planowano oddać do użytku toru tramwajowego w Ozorkowie do stacji kolejowej (swoją drogą - gdyby to zrealizowano to niezły "muchowóz" by powstał, chociaż być może fakt istnienia połączenia tramwajowego wpłynąłby jakoś na zabudowę okolic, a blokowiska powstałyby nieco bliżej, kto wie).
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
WykoxPL
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: czw 21:31, 18 lut 2016
Lokalizacja: Łódź

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: WykoxPL »

Ciekawa sprawa z Sikroskiego/Łagiewnicka, coby tam podmiejskie jeździły. Gdyby to powstało, to myślę, że teraz już byłaby kolejna krańcówka przy przyszłej stacji ŁKA Radogoszcz-Wschód. Zastanawiające też jest to, czy MPK w ogóle żałuje któregoś ze zlikwidowanych torowisk (oprócz Czerwonej, choć któż wie)
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: eDragon55 »

Tylko Olechów doczekał się realizacji tych planów ale tylko od strony Rokicińskiej. Na Łagiewnickiej i Sikorskiego z odnogą na Świtezianki tramwaj miałby sens, więc szkoda, że ten plan nie wypalił a w dodatku zlikwidowano część torów na Łagiewnickiej. Zabrakło tylko torowiska na Sikorskiego, żeby połączyć ze Zgierską no nic może kiedyś ten plan powróci. Najgorsze podejście było w latach 90. zamiast rozbudowywać sieć torów to zaczęto likwidować np. Łagiewnicka, Rudzka, Aleksandrów Łódzki.
Natomiast na Dąbrowie Przemysłowej to dobrze się stało bo tramwaj woziłby powietrze przez większość czasu i tam lepiej sprawdzają się autobusy. Chociaż podobno chcieli przedłużyć Dąbrowskiego do Zakładowej wraz z torowiskiem tramwajowym i wtedy mogłoby mieć to jakiś sens. Obecnie mija się to z celem bo jeśli na Olechów ma pojechać tramwaj z innej strony niż Rokicińskiej to dużo lepiej poprowadzić trasę przez Przybyszewskiego niż Dąbrowskiego.
kafar
Sympatyk forum
Posty: 554
Rejestracja: śr 12:47, 21 maja 2008
Lokalizacja: Zgierz

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: kafar »

Na lata 1995-2000 planowano puszczenie linii na Olechów ulicą Dąbrowskiego od Tomaszowskiej do Zakładowej. Na ten sam okres przypada budowa torów tramwajowych w Pabianicach na ul. Nawrockiego i 20-go stycznia wraz z pętlą.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: STUDI »

WykoxPL pisze:Ciekawa sprawa z Sikroskiego/Łagiewnicka, coby tam podmiejskie jeździły. Gdyby to powstało, to myślę, że teraz już byłaby kolejna krańcówka przy przyszłej stacji ŁKA Radogoszcz-Wschód.
W ten rejon to miała biec inna trasa tramwajowa. Planowano budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Świtezianki jako bocznej odnogi na wschód od ul. Zgierskiej. Ta ulica miała być w sumie taką centralną ulicą blokowiska Radogoszcz-Wschód, które miało się rozciągać dalej na północ do lasu chełmskiego. Szkoda iż tego nie zrealizowano.
kafar pisze:Może rozwieję wątpliwości co do planowanych przebiegów. Poniżej podałem omawiane wyżej niezrealizowane inwestycje planowane na lata 1990-1995. Opracował to Łukasz Stefańczyk na podstawie dokumentu "Informacja o stanie istniejącym i programie rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi do 2000 roku" z października 1987 roku, a następnie umieścił w 2001 roku na swojej stronie.
Ale to tylko cześć planów, nie do końca pełne bo zebrane z fragmentów dokumentów jakie zachowały się "w szufladach".

Jak na początku lat 60-tych budowano osiedle domków przy ul. Łupkowej (docelowo miało być większe - do zabudowy obszar pomiędzy Rogowską a Woskową i Stasia od Wycieczkowej do Strykowskiej) to planowano wydłużenie tramwaju linii 8 dalej na wschód - nowa pętla przy zbiegu ulic Łukowej i Strykowskiej.
Znajdzie się jeszcze kilka.

Ulica Dąbrowskiego miała być jednym ciągiem komunikacyjnym wraz z obecną ul. Hetmańską (widać po rzuceniu okiem na mapę, wtedy nikt wtedy się nie przejmował tym "rezerwatem" ). Owszem w pierwszym etapie tramwaj wydłużony tylko do Tomaszowskiej ale przy planach rozbudowy osiedla Olechów to docelowo pojawiłoby się połączenie tramwajowe z południową częścią Łodzi.

Patrząc na zdjęcia satelitarne to odnajdziemy mnóstwo niezrealizowanych inwestycji drogowych. Np. przedłużenie ulicy Dolnej na wschód które trafiałoby w ul. Boya-Żeleńskiego. Nadal jest widoczny zarezerwowany pas pomiędzy zabudową bloków tworzących praktycznie zabudowę pierzejową. Przebieg jezdnie ul. Obr. Westerplatte i Boya-Żeleńskiego aż za bardzo sugeruje zaplanowane kiedyś tam rondo.
Podobnie jest tez z rezerwami na niewytyczone nowe ulice przecinające kwartał bloków pomiędzy Franciszkańską, Obrońców Westerplatte, Tokarzewskiego i Wojska Polskiego. Zabudowa bloków przy Zachodniej, Bazarowej i Lutomierskiej pięknie wytycza zaplanowane przebicie Wojska Polskiego na zachód biegnące na północ od permanentnie zakorkowanego Pl. Kościelnego. Układ jezdni na skrzyżowaniach jak Konstytucyjna / Narutowicza, czy Tatrzańska / Felińskiego / Broniewskiego aż za bardzo wskazuje na kiedyś zaplanowane ronda. Aleja Kościuszki miała biec aż do Pabianickiej zaś ta ostatnia miała być odcięta od Pl. Niepodległości (odcięta podobno waz z tramwajem, który w stronę centrum miął jechać tym przedłużeniem al. Kościuszki). Na początku lat 70-tych już stała tablica informacyjna przy Dworcu Kaliskim z przebiegiem budowanej nowej trasy wylotowej w stronę Pabianic i Wrocławia - obecna Maratońska i Bandurskiego, niestety dalszego fragmentu czyli przedłużenia Waltera-Janke na południe jak dotąd nie zrealizowano w zamian wyrżnięto kawał Rudy wzdłuż Pabianickiej, która miała być jedynie wewnętrzna osiedlową ulica.
Szerokie wytyczenie ulicy Warszawskiej miało związek z dawnymi planami skierowania tą ulica głównego wylotu do Warszawy. I tak można wymieniać, niestety przekleństwem Łodzi jest niekończenie inwestycji, efektem jest niewydolne zakorkowane śródmieście z braku tras dla tranzytu międzydzielnicowego.

Co do przebiegu tramwaju pomiędzy Olechowem a Dąbrową. Zakładano iż Pabianice staną się peryferyjną dzielnicą Łodzi bo tereny przy Pabianickiej oraz Ksawerów miałoby być jednym wielkim blokowiskiem którego końcową częścią miało być osiedle Bugaj w Pabianicach. Zakładano silną ekspansję wielorodzinnej zabudowy na południu Łodzi o czym świadczy EC-5 w okolicach Demokratycznej, plany w tym rejonie zajezdnie autobusowej itd... Ta trasa miałaby wg tych planów sens bo wiem byłaby najkrótszą trasą łącząca Olechów z gęsto zaludnioną Rudą a odcinkami przebiegającą przez tereny przemysłowe.

I jeszcze jedna ciekawostka. Był koncepcja wyprowadzenia tramwaju linii 41 poza centrum Pabianic (ulice Warszawska, Zamkowa i Łaska). Zakładano, że to miasto (które miało być już wtedy dzielnicą Łodzi) rozleje się na południe. Tramwaj miał objeżdżać Pabianice od południa przedłużeniem ulicy Waltera-Janke na zachód do parku Strzelnica. Ta droga wg ambitnych planów miała iść środkiem planowanych nowych blokowisk. Sądzono wtedy, że Łódź będzie miała grubo ponad półtora miliona mieszkańców przy okazji wchłaniając przyległe miasta i miejscowości jak Zgierz, Aleksandrów, Konstantynów, Pabianice, Rzgów, Andrespol.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: Kpc21 »

A wzdłuż Strykowskiej planowano jakąś gęstszą zabudowę? W sumie to chyba najmniej zurbanizowana trasa wylotowa z Łodzi, może obok Brzezińskiej i Konstantynowskiej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: STUDI »

Kpc21 pisze:A wzdłuż Strykowskiej planowano jakąś gęstszą zabudowę? W sumie to chyba najmniej zurbanizowana trasa wylotowa z Łodzi, może obok Brzezińskiej i Konstantynowskiej.
No przecież planowano całkiem spore osiedle domków jednorodzinnych o którym wspomniałem z opcją rozlania się na stronę wschodnią jak i na północ od Rogowskiej. Rodzaj gruntu bezlitośnie zweryfikował (m.in. dlatego to osiedle pomiędzy Woskową a Kryształową nadal jakby niedokończone) zamierzenie i zbudowano tylko mały ogryzek zwany osiedlem Rogi lub "domkami".
sayan696
Początkujący
Posty: 15
Rejestracja: ndz 06:19, 02 lis 2014
Lokalizacja: Łódź

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: sayan696 »

Było też planowane wprowadzenie tramwaju na ul. Lodową, od obecnej pętli do ul. Dąbrowskiego, tramwaje miały obsługiwać zakłady przemysłowe przy Lodowej.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plany rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej

Post autor: nowy1212 »

Dobrze ze tego nie zrobiono, bo po co tramwaj który ma sens tylko w godzinach zmian? Jedyne co to beznadziejna jest przesiadka na ŁKA I tu warto pomyśleć nad zmianami.
Joxer
Czasem wpada
Posty: 53
Rejestracja: czw 12:57, 12 lip 2018

Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: Joxer »

Prasa donosi, że realne staje się odbudowanie torowisk tramwajowych na ulicy Czerwonej, a nawet ulicy Wróblewskiego aż do al. Jana Pawła II. Problematyczna jest nowa stara pętla tramwajowa w rejonie ulic Towarowa,Proletariacka a Janiny(może jakieś wyburzenia). Stara pętla to był trójkąt.
Natomiast po skręcie w lewo z ul. Czerwonej, pewnie nowa też linia tramwajowa, ma skręcać w ul. Piotrkowską i dalej w ulicę Tymienieckiego i jechać tak aż do ul. Kilińskiego. Ciekawe co wtedy z autobusem 55?
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: nowy1212 »

55 musiałoby zostać, bo obsługuje duzo lepiej kampus PŁ. Generalnie dla mnie linia bez sensu. Łącznik Czerwona-Wróblewskiego jak najbardziej należy zrobić, choć też nie widzę tam specjalnie miejsca na nową linię, a raczej na sytuacje awaryjne.

Budowa kolejnych kilometrów nowych tars nie ma sensu, bo kto to potem utrzyma? No i kto będzie jeździł tramwajem na zakorkowanym i wąskim odcinku Wróblewskiego?
Wojtek94
Weteran
Posty: 5360
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: Wojtek94 »

Tereny po EC1 zostały sprzedane i będzie tam nowe osiedle. Po prawej stronie Wróblewskiego buduje się już nowe osiedle. Te wszystkie slumsy od Proletariackiej do Politechniki prędzej czy później zostaną zburzone i na ich miejsce właśnie może powstać krancowka tramwajowa.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: px33 »

Jak najbardziej jest w siatce linia, która świetnie nadaje się na łącznik - 16. Przy okazji można by przyciąć 74 do WAM albo Kaliskiego, bo 16 obsłużyłaby tę relację. Albo pociągnąć ją zamiast 65 na lotnisko - długie wozy marnują się na zachodnim odcinku 65, 12m spokojnie tam wystarczy.
A pozostała część proponowanej linii moim zdaniem powinna znaleźć się na dole listy priorytetów, bo ciężko powiedzieć czy ta trasa wygeneruje ruch skoro na większości odcinków nie ma nawet autobusu (a obsługujące okolice planowanej pętli 77 jeździ na 8-metrowcach). Nie wiem czy przy łódzkim poziomie bogactwa jest sens budować tramwaj na przyszłość jeśli mamy trasy, które z pewnością od razu wykorzystałyby jego potencjał (CZMP, Kopcińskiego->Doły). A jeśli to ma być tylko trik na remont kilku ulic z funduszy UE to trzeba dobrze policzyć czy to się spina. A jeśli na terenie EC1 ma być osiedle to może należałoby zakrańcować ten tramwaj tam a nie w strefie przemysłowej pół kilometra od osiedla. Na pewno tramwaj z koniecznością dojścia pół kilometra przez olbrzymie skrzyżowanie z długimi fazami świateł przekona każdego mieszkańca...
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: nowy1212 »

Wojtek94 pisze:Tereny po EC1 zostały sprzedane i będzie tam nowe osiedle. Po prawej stronie Wróblewskiego buduje się już nowe osiedle. Te wszystkie slumsy od Proletariackiej do Politechniki prędzej czy później zostaną zburzone i na ich miejsce właśnie może powstać krancowka tramwajowa.
Część slumsów jest prywatna, więc tak łatwo nie będzie, a w studium nie widać by planowano poszerzenie.

Owszem tereny po EC2 zostały sprzedane i będzie osiedle, ale kto będzie szedł na tramwaj stojący w korku? Przecież dzisiaj Wróblewskiego na tym odcinku jest w dzień pięknie zakorkowana (wejdź w street view).
Jedyna nadzieja w jakiejś asymetrycznej ulicy w sensie w stronę zachodnia tramwaj na wspólnym pasie z samochodami, a w kierunku wschodnim wydzielone torowisko. Choć i tak nie uważam by to torowisko było aż tak ważne.
Joxer
Czasem wpada
Posty: 53
Rejestracja: czw 12:57, 12 lip 2018

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: Joxer »

Szczerze, to tory tramwajowe przydałyby się bardziej na Milionowej niż Tymienieckiego.
Helter
Czasem wpada
Posty: 67
Rejestracja: ndz 22:58, 17 sie 2014
Lokalizacja: Łódź

Re: Nowe torowiska tramwajowe

Post autor: Helter »

Tak trochę zmienię rejon, ktoś coś wie może o planowanym przedłużeniu do CZMP? Bo w planach miasta jest tylko remont krańcówki na Kurczakach, a z tego co kojarzę, to CZMP miałbyć pierwszym przedłużeniem po Tramwaju dla Łodzi.
ODPOWIEDZ