Nowi przewoźnicy

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: px33 »

A tam były jakieś brygady na krótkie wozy? Zgierz ma być chyba cały na przegubach (z wyjątkiem nocnej brygady ale nikt normalny nie ściągnie dodatkowego autobusu do robienia jednego kółka), Lutomiersk chyba też jest cały na przegubach, przynajmniej w tygodniu. Czyżby aż tak bardzo nie mieli co zrobić z tymi wozami, ewentualnie zakładali aż takie oszczędności na paliwie że zwróci to chociażby koszt przemalowania wozu?

Edit, sprawdziłem dokładniej, są 2 brygady na solo na 43 w robocze - w takim przypadku to faktycznie może mieć sens. W ogóle to zlecenie obsługi tych dwóch krótkich brygad na 43, które nie za bardzo jest z czym połączyć, jeszcze na przegubach, to na pewno była świetna droga do obniżenia kosztów.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Kuba »

43 jest cała na przegubach w robocze (po awanturach mieszkańców o tłoku).
Solówki jeżdżą na nocnym Z46 oraz w weekendy 43AB jest full solo.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: px33 »

To nie wiem czy jest sens przygotowywać i trzymać dodatkowe pojazdy na sam weekend. Licząc 15 litrów (po 5 zł) różnicy w spalaniu i okrągłe 2048 km w jeden weekend, wychodzi przez cały kontrakt (tj. ok. 150 weekendów) jakieś 230 tysięcy oszczędności. Przy czym żeby to uzyskać trzeba mieć cztery dodatkowe pojazdy do obsługi, które w dodatku nie za bardzo mogą być rezerwą.
Gdyby jedna firma zgarnęła cały kontrakt to to by miało sens bo te 4 wozy można by wziąć z linii alfabetycznych (za to wtedy na 99% nikt by nie jeździł mini - no bo po co?)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Kuba »

No tak, ale jak widzisz grosik do grosika i jest już kilkaset tys. zł taniej i można wygrać z konkurencją.
Może dlatego oferty w zadaniach 3 i 4 przekroczyły zakładany budżet, bo wykonawcy policzyli sobie wyższe koszty dla ujednolicenia taboru.
Przykładowo w zadaniu 3 na linie Z41 MPK wymagało od poniedziałku do soboty przegubów, a tylko w niedzielę solo - tutaj wykonawca mógł obliczyć ofertę jakby chciał 7 dni w tygodniu jeździć na przegubach. Podobnie w zadaniu 4 te wozy mini na 60D wykonawca przy obliczaniu kosztów mógł wziąć jak dla autobusów solo.

Dlatego dla mnie pod tym kątem przetarg na podwykonawstwo był niezbyt dobrze zaplanowany.
To powinno być puszczone w całości (bez podziału na zadania), a jeśli w podziale na części to wybrać takie linie, które są taborowo jednorodne (np. full brygad przegubowych przez cały tydzień), a jeżeli jest tabor mieszany (trochę solówek i trochę przegubów) to w miarę po równo we wszystkie dni tygodnia, a nie że 5-6 dni w tygodniu same przeguby a 1-2 dni tylko solo.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: px33 »

W całości (ponad 40 brygad, na różnych typach wozów) ten przetarg byłby gigantyczny i to praktycznie uniemożliwiłoby konkurencję - tylko Arriva na polskim rynku jest w stanie finansować pojazdy bez leasingu (a nie wiem czy da się dostać korzystny leasing na 40 starych wozów bez przyszłości) i ma bardzo szeroki profil przewozów, więc zapewne jakoś by upchnęła przynajmniej niektóre z tych autobusów po kraju po zakończeniu kontraktu.
IMO raczej powinien być przetarg na paczki pojazdów jednego typu, po ok. 8-10 pojazdów, bez przydziału do linii, z założeniem że w weekendy będzie wykorzystane 80% założonego taboru i że autobusy będą przydzielane głównie na linie X. To zysk dla przewoźnika bo autobus będzie pracował cały tydzień, zysk dla MPK bo prywaciarz lepiej zoptymalizuje sobie płacenie kierowcom za pracę w weekend no i w sumie całotygodniowe ułatwienie w układaniu obsady.

A wozów mini chyba nikt nie planował - co było widać po pytaniach do przetargu.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Jordi »

Mini to može ktoś by kupił, gdyby był jeden wielki przetarg i to na minimum 5 lat.

Na bank Arriva zaoferowała przeguby i solo bez mini dlatego wyszło drożej.

Podobno BP Tour na 43AB i 45-46 też tylko przeguby będzie wysyłać. SU Warszawskie, które kupili.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: px33 »

Na bank Arriva zaoferowała przeguby i solo bez mini dlatego wyszło drożej.
Taniej. Przy 3-letnim kontrakcie koszt autobusu jest niebagatelny i zakup autobusu, który jeździłby dwa dni w tygodniu podwyższyłby cenę. Zresztą możemy zrobić takie samo wyliczenie - mini vs solo, załóżmy znowu 15 l spalania mniej. 14,41 hkm ( :P ) * 15 * 50 * 3 * 5 zł = 162 tys. oszczędności. Przy zaangażowaniu trzech nietypowych autobusów - tu sam zakup może być droższy niż ta oszczędność.
Gdyby w warunkach przetargu była mowa o zapewnieniu takiego autobusu przez 7 dni w tygodniu (nawet dwóch w tygodniu i trzech w weekend) to jeszcze może to by się jakoś spięło
Yakuzzi
Sympatyk forum
Posty: 629
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Remonty torowisk

Post autor: Yakuzzi »

Co z nowym przetargiem na podwykonawcę?
Ewidentnie MPK nie ma czym/kim realizować założonego planu, zatem czemu tyle czekają z ponowieniem zamówienia na obsługę 53, 60 i Z41?
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Remonty torowisk

Post autor: TramMomentyStudenta »

Z41 - było już napisane, że nie będzie ponownego przetargu i że jakoś sobie poradzą.
Na 53 i 60, owszem, coś ma być. Niby miało być do końca stycznia, może jutro coś ruszy?
Yakuzzi
Sympatyk forum
Posty: 629
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Remonty torowisk

Post autor: Yakuzzi »

Jakoś. Pewnie tak, że znowu pojedzie coś rzadziej niż powinno :?
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Remonty torowisk

Post autor: TramMomentyStudenta »

No ale odejdzie Z43 i to od marca właśnie. Podobnie jak Z45/46 (tyle że to akurat obsługuje Limanka, no ale od paru roszad taborowych głowa nikogo nie zabolała ;) )
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Remonty torowisk

Post autor: Jordi »

No uwolni się tabor z Z43, tylko automatycznie pójdzie na Z41...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Remonty torowisk

Post autor: Kpc21 »

Potrzeba ponowionego przetargu na resztę linii...
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Remonty torowisk

Post autor: TramMomentyStudenta »

Przetarg na 53/60 nie ukrywam, że jest potrzebny :) Co nie zmienia faktu, że nowy przewoźnik będzie te linie obsługiwał w najlepszym razie od lipca, a może i od września (bo lipiec jest trochę zbyt specyficznym czasem na uruchamianie tego typu przedsięwzięć - wiadomo, sezon ogórkowy ;) )
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Kuba »

MPK zwleka z ponowieniem przetargu, bo dopinają szczegóły z BP Tour. Być może w nowym przetargu byłaby potrzeba zmian niektórych takich jakby techniczno-formalnych zapisów. Poza tym słyszałem, że przetarg na Z41 ma być ponowiony. Natomiast z 53 jest o tyle taki "kłopot", że Gmina Nowosolna coś planuje ze zorganizowaniem własnej komunikacji dowozowej: LINK. Podobno w tym celu zamówili nawet analizę obecnego układu komunikacyjnego przez firmę zewnętrzną. Trzeba zatem poczekać na ostateczną decyzję gminy.

Z jednej strony taki ruch pozwoli uwolnić kilka brygad (pewnie odejdą w większości warianty do Skoszew, Kalonki itp.), z drugiej jeśli się rozpisze podwykonawce na 3 lata na 53 z wariantami jak w obecnym kształcie no to potem może być kłopot. Chyba żeby wprowadzić jakieś "miękkie" zapisy co do możliwości zmian obsługiwanych linii, wskazać inną linię albo w ogóle nie wskazywać tylko określić jakiś pakiet wozokilometrów i wówczas podwykonawca mógłby kursować na najróżniejszych liniach w mieście.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Remonty torowisk

Post autor: Jordi »

TramMomentyStudenta pisze:Przetarg na 53/60 nie ukrywam, że jest potrzebny :) Co nie zmienia faktu, że nowy przewoźnik będzie te linie obsługiwał w najlepszym razie od lipca, a może i od września (bo lipiec jest trochę zbyt specyficznym czasem na uruchamianie tego typu przedsięwzięć - wiadomo, sezon ogórkowy ;) )
Moim zdaniem jeśli to prawda (bardzo dobrze, bo przez te warianty nie ma równych taktów linii z Nowosolnej), to powinniśmy dorzucić coś do tych linii do przetargu.

53, 60 - do nich pasowałoby 85 oraz... 64 - wszystkie 4 obsługują podobne rejony i ewentualny przewoźnik wiedziałby, gdzie lokować zajezdnię. Poza tym to zawsze więcej brygad - wtedy umowa minimum na 5 lat z opcją przedłużenia o 2-3 i na pewno sensowne oferty by się pojawiły.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Kuba »

BP Tour stopniowo przygotowuje się do obsługi linii podmiejskich. Tym razem poszukuje osób na stanowisko mechanika:
https://m.olx.pl/oferta/mechanik-autobu ... DyVSU.html
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Jordi »

Nie wiem, czy było, ale miła wiadomość. Autobusy BP Tour mają być widoczne w systemach :D Pracują nad tym już, więc pewno od 01.03 nie, ale oby jak najszybciej.
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: SCEL »

Podejrzewam, że może być od 1.03 bo w przetargu było zapisane, że muszą mieć takie same auto komputery jak MPK lub kompatybilne.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowi przewoźnicy

Post autor: Kuba »

Solarisy Urbino 18 z BP Touru będą jeździć z numerami od 9050 do 9064. Poza tym będą miały takie same biletomaty jak w naszych wozach (typ BM102). Będą widoczne w systemie i będą żółto-czerwone. :wink:

Według mnie z punktu widzenia przeciętnego pasażera to właściwie zmiana będzie chyba niezauważalna.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
ODPOWIEDZ