Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: nowy1212 »

To moje pytanie - na stronie UMŁ tak podają:
8A Cm. Zarzew – Kochanówka
8B Cm. Zarzew - Teofilów

Czemu tak? Powinno być odwrotnie - krótszy wariant to A, a dłuższy to B bo takie standardy przyjęto np 3AB, 9AB, 10AB
Intermodalny
Stały bywalec
Posty: 460
Rejestracja: sob 18:10, 06 cze 2015

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Intermodalny »

Chciałbym wierzyć, że to po prostu prasowa pomyłka. Wystarczy jedna linia, która odbiega od tego schematu, tj. N1AB.

EDIT. Choć z 96 poniekąd też tak postąpiono. W zwykłym rozkładzie w tygodniu na Janów kursuje wariant A; a wcześniej, na Starym Widzewie (choć jadąc na około) trasę kończy wariant B.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: nowy1212 »

^^No to nie jest jedyny wyjątek zgoda, ale generalnie taka zasada była i w przypadku linii tramwajowych to chyba jeszcze sie nie zdarzyło by sie jej nie trzymano nawet przed reformą
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

nowy1212 pisze:
czw 21:52, 25 lut 2021
Powinno być odwrotnie - krótszy wariant to A, a dłuższy to B bo takie standardy przyjęto np 3AB, 9AB, 10AB.
A dlaczego akurat tak a nie odwrotnie (p. 96, 69, N1)? Było już to tłumaczone w różnych zakątkach sieci: w tej kwestii jedyną regułą jest brak reguł. Choćby dlatego, aby w przypadku uruchamiania kolejnego wariantu nie trzeba było zmieniać oznakowania pozostałych.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: nowy1212 »

^^Ale przecież w przypadku 8 i tak tworzy się 8A i 8B bo dotychczas była 8. W przypadku linii tramwajowych jednak tej zasady się dotychczas trzymano w przeciwieństwie do autobusów. Kojarzysz jakikolwiek przypadek linii tramwajowej na której by było odwrotnie? Prześledźmy te co były linie:
3AB - jest OK
7AB - było ok (bo na Zdrowie dalej niż Koziny)
9AB - było OK
10AB - jest OK
11AB - jest OK
12AB - było OK
43AB - było OK

Nie kojarzę jakiegokolwiek wyjątku od tej zasady dla linii tramwajowej, ty kojarzysz? Teraz nie ma tych plików, ale z tego co kojarzę w założeniach do reformy zbiorkomu też podawano taki argument.
Moze i nie ma pisanej zasady, ale niepisana dotychczas była taka, a nie inna A - krótszy wariant, B - dłuższy
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

nowy1212 pisze:
pt 15:19, 26 lut 2021
W przypadku linii tramwajowych jednak tej zasady się dotychczas trzymano w przeciwieństwie do autobusów.
I to najlepiej świadczy o tym, że nie jest to żadną zasadą. Internauci ją sobie wymyślili a nie zespół tworzący siatkę połączeń z 2017 r. czy organizator transportu.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Kazik »

mig pisze:
pt 13:58, 26 lut 2021
Było już to tłumaczone w różnych zakątkach sieci: w tej kwestii jedyną regułą jest brak reguł. Choćby dlatego, aby w przypadku uruchamiania kolejnego wariantu nie trzeba było zmieniać oznakowania pozostałych.
Bardzo dobre podejście :) Zresztą widać wyraźnie, że dotyczy to nie tylko oznaczenia linii, ale wszelkiej informacji pasażerskiej. No rules! F**k the system!
Ale jest jeszcze lepsza reguła - własny samochód.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: nowy1212 »

mig pisze:
pt 16:16, 26 lut 2021

I to najlepiej świadczy o tym, że nie jest to żadną zasadą. Internauci ją sobie wymyślili a nie zespół tworzący siatkę połączeń z 2017 r. czy organizator transportu.
Nie tylko internauci dostrzegli ze coś jednak jest na rzeczy
"Literą A najczęściej oznacza się najkrótszy wariant danej linii, literą B przeważnie nieco dłuższy wariant niż wariant
A (przykładowy wyjątek od reguły - linia 74)."

https://yadda.icm.edu.pl/baztech/elemen ... JEWSKA.pdf
Intermodalny
Stały bywalec
Posty: 460
Rejestracja: sob 18:10, 06 cze 2015

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Intermodalny »

mig dobrze pisze z tym, że oficjalne założenia reformy są takie, że w nowej siatce połączeń kolejność wariantów nie ma żadnego znaczenia.
obrazek
Link do pdfa „Łódź Łączy 2017 - wykaz tras z uzasadnieniami”: https://uml.lodz.pl/files/public/aktual ... eniami.pdf

W liniach takich jak 75 kolejność wariantów faktycznie jest zupełnie obojętna, ale nie wiem co szkodzi ZDiTowi by zamienił kolejnością te warianty ósemki i podtrzymał tę niepisaną zasadę na tramwajach, szkoda to psuć skoro wszystkie tramwaje dziś są tak ułożone.
A skoro nie, to niech trochę pomieszają kolejność na innych liniach tramwajowych, bo za nudno to wygląda w takim razie, że wszystkie pozostałe pokrywają się z tą zauważoną przez nowego1212 zasadą (coś nie chce mi się wierzyć w taki zbieg okoliczności, chyba jednak troszeczkę się tym wzorowano)...
A skoro to niby takie obojętne to decydentom by to nie zaszkodziło, a nuż ułatwiłoby jakiemuś pasażerowi, który np. jeździ trójką oraz dziesiątką i zapamiętał, że "A to pewnie krótsze od B". Oczywiście nie zwalnia to z orientowania się w co się wsiada mimo wszystko.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: STUDI »

Czy naprawdę nie macie innych problemów niż ten najmniej istotny dla pasażera jak to czy A to B a B to A? 99% pasażerów nawet nie domyśla się że te literki wg jakiegoś klucza są nadane. Największy błąd jaki popełniono przy deformie to że na siłę 11 przemianowano na 11B jak i 10 przemianowano na 10B. To na siłę dokładanie literki do podstawowego wariantu to był idiotyzm. przy okazji popełniono inny idiotyzm gdzie 11A w weekendy nie jeździ. Zrobiono to imię idiotycznego dogmatu dla garstki maniaków dla których numerologia i literkologia jak najważniejszą życiową kwestią. Tak samo te wcześniej kolorowe kółeczka których symboliki też 99% mieszkańców nawet nie tyle że nie znało a nie domyślało się znaczenia. Za to z duższego czytelnego numeru zrobił się taki malutki niewidoczny dla starszych osób. Kolejny i to skrajny idiotyzm to te literowe linie autobusowe, wystarczyła zmiana "nazwy zakładu" i trzeba oznaczenie linii zmieniać. Dziwić się potem że łódzki zbiorkom to skrajna patologia.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

Kazik pisze:
pt 18:55, 26 lut 2021
Bardzo dobre podejście :) Zresztą widać wyraźnie, że dotyczy to nie tylko oznaczenia linii, ale wszelkiej informacji pasażerskiej. No rules! F**k the system!
Ale jest jeszcze lepsza reguła - własny samochód.
Tak tak, już widzę jak ktoś wybiera auto zamiast tramwaju ponieważ literki mu się nie zgadzają. Teza mocno naciągana.

Wyjątkowo tutaj zgodzę się ze STUDIm. Łódzki zbiorkom widocznie nie jest szargany problemami innymi niż literki wariantów skoro głównie o tym się pisze. Swoją drogą jest to też miara coraz niższego poziomu debaty na forach/grupach dotyczących komunikacji. Miasto przedstawiło plan znaczących zmian w funkcjonowaniu transportu zbiorowego w najbliższych miesiącach, tymczasem dyskusja krąży nie wokół tras, częstotliwości, przystanków, przesiadek czy tego co można było zrobić lepiej tylko wokół... literek :roll:
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Kazik »

Tak tak, już widzę jak ktoś wybiera auto zamiast tramwaju ponieważ literki mu się nie zgadzają. Teza mocno naciągana.
Przy tak rozkosznym spłyceniu tematu to oczywiście że nie ma to znaczenia.

Ale jeśli ktoś za każdym razem musi sprawdzić, w który tramwaj/autobus ma wsiąść, bo oznaczenie linii nie trzyma się kupy, a na dodatek jeszcze ni wuja nie może dojść do tego, czy trasa, którą jechał np. tydzień wcześniej to trasa stała, czy może jednak tymczasowa, bo każdy element informacji pasażerskiej (dykty/wyświetlacze, rozkłady w internecie, rozkłady na przystankach, numery linii na wiatach, TIP-y itd.) mówi co innego, to wsiądzie w auto.

Wiadomo, jak ktoś na stałe będzie jeździł 8A czy 8B od Centralu do powiedzmy, Kaczeńcowej, to mu zwisa i powiewa, czy to będzie 8A, 8B czy 8D*PA. Tylko przy takim bajzlu, to jak ktoś będzie chciał pojechać inną trasą niż ta, do której jest przyzwyczajony, to nie będzie rozkminiał wariantów mnożących się jak króliki, tylko weźmie kluczyki. To po prostu kolejny element pogłębiającego się chaosu.

Zresztą, sam fakt, że będą 2 warianty, różniące się, uwaga, 2 przystankami, jest absurdalny. Najpewniej wynika to z ograniczonej przepustowości pętli Kochanówka, ale układającym rozkłady jazdy pewnie też ten podział nie ułatwia pracy.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: px33 »

Nie no, można chyba założyć, że pasażer będzie dość inteligentny żeby domyślić się, że 8 i 8B to podobne linie. Chociaż cały czas jestem zdania, że litera przy najbardziej powszechnym wariancie jest niepotrzebna i trochę zaburza czytelność (8B wygląda jak 88, a gdyby zrezygnować z litery przy głównym wariancie, to tych 'B' byłoby w ramach sieci raptem kilka).

IMO w tej chwili największym absurdem jest długość (i obszerność) oznaczenia objazdów. Tak długo, jak te objazdy były oznaczane tylko ramką, to pół biedy, nikt pewnie nawet nie zwracał uwagi. Ale teraz, kiedy na pojazdach z gorszymi tablicami pojawiła się dodatkowa informacja "trasa zmieniona", kradnąca cenną linię wyświetlacza, i takie coś może być eksponowane i przez kilka lat, to dochodzimy do dwóch problemów. Po pierwsze - rozwleczone nazwy krańcówek i wariantów w takim przypadku zawsze będą się scrollować, po drugie - jeśli do stałej trasy zmienionej dojdzie krótkotrwały objazd, to pasażer nie będzie miał o tym praktycznie żadnej łatwo dostępnej informacji.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

@Kazik: Długi wywód ale sorry, kompletnie nie na temat. Nijak on się ma do zależności długości trasy do oznaczenia literowego wariantów a o tym była dyskusja.

Po części mogę się zgodzić, częste zmiany tras nie są niczym dobrym dla pasażera ale nie wiem jak chciałbyś to przeskoczyć w takim mieście jak Łódź, gdzie zaniedbania w infrastrukturze sięgają dekad i remontów jest i w sumie musi być dużo. I nie wiem co by w tym kontekście zmieniła rezygnacja z literek czy trzymanie się jakiejś regułki znanej tylko miłośnikom. Zamiast 8B powstałaby linia 19? Co to zmienia dla pasażera w kontekście wyboru środka transportu? On chce mieć jak najszybsze, najczęściej jeżdżące, dostępne, niezawodne i dogodne połączenie obsługiwane jak najbardziej komfortowym taborem w niewygórowanej cenie. Nie zastanawia się "czy tu powinna być ramka/czerwony kolor czy nie" lub "linia powinna się nazywać xA czy xB czy xC". Sorry ale to są dylematy miłośników zbiorkomu, które nijak się mają do tego jakimi kryteriami ocenia zbiorkom przeciętny pasażer. Radzę zejść na ziemię bo przeciętny pasażer żyje czym innym niż miłośnik czy użytkownik internetowych forów o zbiorkomie.

I nie, nie uważam, że podzielenie 8 na dwa warianty to "bajzel". Jest ono podyktowane względami ruchowymi, Kochanówka nie mieści dwóch linii jeżdżących co 7,5 minuty. 90% pasażerów będzie miało to kompletnie gdzieś bo będą im pasować obydwa warianty i nawet nie zwrócą uwagi na to, którym z nich jadą.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: px33 »

^^ A jesteś w stanie jakkolwiek uzasadnić wożenie informacji o zmianie trasy przez długie lata? IMO przy planowanym długotrwałym objeździe (czyli dłuższym niż powiedzmy 3 miesiące) informacja o zmianie trasy powinna znikać po 2-4 tygodniach, bo w tym czasie wszyscy stali pasażerowie zostaną poinformowani, że trasa jest inna, a pasażer incydentalny i tak zapewne będzie planować każdą podróż z osobna.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Kazik »

Otóż to. Wożenie latami informacji o zmianie trasy ma jednak znaczenie dla zwykłego pasażera, dlatego że utrudnia nanoszenie informacji o bardziej krótkotrwałych zmianach. Podobnie jak wyróżnianie informacji o zmienionych trasach / rozkładach na stronie MPK. Tym bardziej, że rozwieszono plakaty ze stałymi trasami we wszystkich wagonach. Może najlepiej je po prostu zdjąć?

Linia 6 jest teraz na zmienionej trasie czy na stałej? A jeśli na zmienionej, to jaki jest orientacyjny (obiecuję nie trzymać za słowo) termin powrotu na stałą trasę? Jeśli to trasa stała, to dlaczego przystanki na Przybyszewskiego są na "choinkach" na czerwono? A kiedy trzeba ją będzie zabrać z Przybyszewskiego to jak poinformujecie pasażerów, że nowa trasa to trasa tymczasowa? Czy może wtedy wróci na Kurczaki?
O trasę z pominięciem Północnej to nawet nie pytam, mam wrażenie, że to kolejny wał MPK-u, które sobie pozwoliło wymusić wstrzymanie ruchu w ostatniej chwili, bo nie ma tak naprawdę nad nimi żadnego bata.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

px33 pisze:
sob 14:36, 27 lut 2021
^^ A jesteś w stanie jakkolwiek uzasadnić wożenie informacji o zmianie trasy przez długie lata? IMO przy planowanym długotrwałym objeździe (czyli dłuższym niż powiedzmy 3 miesiące) informacja o zmianie trasy powinna znikać po 2-4 tygodniach, bo w tym czasie wszyscy stali pasażerowie zostaną poinformowani, że trasa jest inna, a pasażer incydentalny i tak zapewne będzie planować każdą podróż z osobna.
Tu się mniej więcej zgadzamy. Pojęcie "zmieniona trasa" przez mnogość objazdów mocno się zdewaluowało w ostatnich latach i coś należałoby z tym zrobić. Pierwsze co mi się w tej kwestii nie podoba to fakt, że stosowanie tych dopisków jest niekonsekwetne ponieważ dotyczy tylko wozów z SRG-5000. W takim kształcie nie ma to większego sensu.

Ale to dyskusja nie na ten wątek.
Pacyfik
Coś mówi
Posty: 49
Rejestracja: pn 22:07, 01 lip 2019

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Pacyfik »

Oczywiście, że linia nr 8 powinna być oznaczona według niepisanej zasady przypomnianej przez Nowego 1212, o ile zauważyłem... I nie szkodzi, że "ojcowie reformy" jej nie przyjęli; jest dobra i powinno się ją zachować. Zasady są po to aby porządkować rzeczywistość. A porządkowanie jest po to, aby było łatwiej - użytkownikom KM, a nie jej zarządcom, czy moderatorowi forum ( kolego mig: czy jesteś rzecznikiem prasowym ZDiT-u, że tak zapytam? ). No, uświadomić sobie proszę, że zasady nie zawsze są zapisane, a mimo to funkcjonują ( przykład: porządek "konstytucyjny" Wielkiej Brytanii...). Także tego kolego: bez napinki. I oczywiście wolno dyskutować o literkach.
Nie wiem czy w tym wątku poruszono sprawę trasy "14"? Ale może kilka słów o tym... To powinna być linia rokadowa - z układu sieci tak wynika i kolejności... "pojawiania się" linii tr. Tak więc: Szczecińska - Central - Dąbrowa... A w zamian 10A także w weekendy, ale na trasie z Karolewa i proszę mnie nie pytać, skąd wziąć "brygady"... bo odpowiem, że z nie przywróconej... "6", która za niedługo ma być zawieszona ;). A po jej trasie, po tych wszystkich rewitalizacjach, TdŁ itd. puściłbym... "16" i w ten sposób to "wyrodne dziecko" reformy przestałoby być dyżurnym tematem na forach xD. Dlaczego jednak "6" do likwidacji jako "numer" - bo nie jako trasa...? Z przyczyn porządkowych właśnie... Bo nazwy mają znaczenie, mig. I tym optymistycznym akcentem hello 👋.
Tomba
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: wt 17:55, 04 cze 2019

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: Tomba »

16 puściłbym na dotychczasowej trasie ale z Karolewa. Ta linia i tak pojedzie Paderewskiego na Broniewskiego. 3a jako 19 pociągnąłbym do Górniaka, za to 11a jako np 20 puścilbym na Stoki. Dawną 15 na Marysin, by na Politechniki było różnorodnie. Oczywiście 15 na MC8N.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Objazdy w okresie budowy tunelu średnicowego

Post autor: mig »

Pacyfik pisze:
sob 18:31, 20 mar 2021
Oczywiście, że linia nr 8 powinna być oznaczona według niepisanej zasady przypomnianej przez Nowego 1212, o ile zauważyłem... I nie szkodzi, że "ojcowie reformy" jej nie przyjęli; jest dobra i powinno się ją zachować. Zasady są po to aby porządkować rzeczywistość. A porządkowanie jest po to, aby było łatwiej - użytkownikom KM, a nie jej zarządcom, czy moderatorowi forum ( kolego mig: czy jesteś rzecznikiem prasowym ZDiT-u, że tak zapytam? ). No, uświadomić sobie proszę, że zasady nie zawsze są zapisane, a mimo to funkcjonują ( przykład: porządek "konstytucyjny" Wielkiej Brytanii...). Także tego kolego: bez napinki. I oczywiście wolno dyskutować o literkach.
Nie jestem niczyim rzecznikiem, prezentuję swoje prywatne poglądy. Nie zabraniam dyskutować o numeracji, wskazuję jedynie na absurdalność tej dyskusji oraz przywołuję deklaracje twórców reformy z 2017 r., z którymi można się zgadzać lub nie ale trzeba je przyjąć do wiadomości, natomiast Wy pisząc powyżej zdajecie się ich nie zauważać.
ODPOWIEDZ