Reorganizacja linii tramwajowych w Łodzi

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Josek101
Stały bywalec
Posty: 312
Rejestracja: wt 05:45, 30 lip 2013
Lokalizacja: Łódź

Tramwajowe..

Post autor: Josek101 »

Według mnie solówki powinny wspierać centrum pomiędzy Zabieniec-Plac Niepodległosci,Stary Widzew-Północna
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Post autor: domino »

Czego w transporcie chcą łodzianie? Rozwoju sieci tramwajowej:
- trasy tramwajowej na ulicy Przybyszewskiego - od Puszkina do alei Hetmańskiej wraz z budową krańcówki tramwajowej w rejonie istniejącej pętli autobusowej Janów oraz parkingu P&R.
- trasy tramwajowej na ulicy Rzgowskiej - od ulicy Kurczaki do krańcówki autobusowej przy ulicy Matek Polskich wraz z budową parkingu P&R
- trasy tramwajowej w ulicy Kopcińskiego i alei Palki - od ulicy Narutowicza do ulicy Inflanckiej wraz z budową wspólnej krańcówki oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Marysin
- remontu trasy tramwajowej na ulicy Aleksandrowskiej na odcinku od Bielicowej do Szczecińskiej.
- trasy tramwajowej na ulicach Julianowskiej i Inflanckiej na odcinku od Zgierskiej do Strykowskiej wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Marysin
- trasy tramwajowej na ulicy Dąbrowskiego od ulicy Gojawiczyńskiej do ulicy Puszkina wraz z wykorzystaniem istniejącego wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi.
- trasy tramwajowej na alei Włókniarzy (od ronda Biłyka do 11 Listopada) i ulicy 11 Listopada (od alei Włókniarzy do wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Radogoszcz Zachód
- trasy tramwajowej na ulicy Sikorskiego (od ronda Biłyka do Świtezianki) i Świtezianki (od Sikorskiego do Kreciej) wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Radogoszcz Wschód

http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2015/01/czego-w-transporcie-chca-odzianie.html
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

domino pisze: - trasy tramwajowej na ulicy Przybyszewskiego - od Puszkina do alei Hetmańskiej wraz z budową krańcówki tramwajowej w rejonie istniejącej pętli autobusowej Janów oraz parkingu P&R.
A podobno to jest całkowicie bez sensu..... Udowadniane m.in. na tym forum.
domino pisze: - trasy tramwajowej na ulicy Rzgowskiej - od ulicy Kurczaki do krańcówki autobusowej przy ulicy Matek Polskich wraz z budową parkingu P&R
Tyle że znowu tramwaj z dala od osiedla na polowie proponowanej trasy.. Ma to sens dyby po stornie wschodniej powstało blokowisko. Ten tramwaj musiałby skręcić na zachód podjechać do boków - tak gdzieś jeden przystanek od Rzgowskiej. Obecnie wystarczyłby porządny przystanek A+T na Rzgowskiej (przystanek cmentarz) i buspas na Rzgowskiej od ul Kurczaki na południe. Jednak w dalszej perspektywie warto te trasę wybudować (dojedzie tylko TG niestety....) ale w powiązaniu z zabudową mieszkalną na wschód od Rzgowskiej a przy węźle z TG z zabudowa usługowo - przemysłową. Oczywiście marzeniem byłaby linia podmiejska - Rzgowską, przejazd przez centrum Rzgowa - i dalej na południe w pobliże węzła z S8. Ale bez rezerwowania miejsca już teraz może to być niewykonalne. A tramwaj poza centrum Rzgowa powinie obsłużyć ten rejon usług i handlu - dynamicznie się rozwijający.
Gdyby rozważać to w kategorii tej linii do Rzgowa to wtedy argument o braku zabudowy po wschodniej stornie Rzgowskiej straci na znaczeniu.
domino pisze: - trasy tramwajowej w ulicy Kopcińskiego i alei Palki - od ulicy Narutowicza do ulicy Inflanckiej wraz z budową wspólnej krańcówki oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Marysin
Sens ma jedynie wydłużenie torów istniejącej linii na Strykowskiej. Trasa w al. Palki to zamiana dobrego dojazdu autobusami do centrum i do tramwajów w centrum na dodatkową przesiadkę a autobusów na tramwaj omijający centrum z linia kurująca co 20 minut. Buspas na Palki i Uniwersyteckiej plus wspólny przystanek A+T na Pl. Dąbrowskiego.
tory na Kopcińskiego poza wiecznie "marudzącymi studentami" nie rozwiąże problemów jakie ma trasa tramwajowa na Pomorskiej której potrzebna jest linia jadąca jak dawniej grubo przed reforma linia 6. Nawet ew. Dojazd przez Kopcińskiego co NCŁ też ma wady bo dla kogo - Lumumbowa? Reasumując linia na Kopcińskiego to jedynie dla Dodatkowej linii kursującej rzadko i najlepiej tylko w dni zajęć na uczelniach.

Zaś linia 6 nową trasą - przz "Nowotokarzewskiego" w całości wydzielonym torowiskiem do ŁTR. Przy okazji przez środed duzej dzielnicy pozbawionej komunikacji zbiorowej poza ulicami na jej obrzeżach.
domino pisze: - remontu trasy tramwajowej na ulicy Aleksandrowskiej na odcinku od Bielicowej do Szczecińskiej.
Bardziej zaniedbany jest dalszy odcinek. Ponadto jest wiele innych tras w stanie agonalnym.
domino pisze: - trasy tramwajowej na ulicach Julianowskiej i Inflanckiej na odcinku od Zgierskiej do Strykowskiej wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Marysin
A cała duża dzielnica bez tramwaju ba nawet bez komunikacji z koniecznością utrzymania kosztownych autobusów przegubowych la brygadożernych liniach. Znowu tramwaj gdzieś poza blokowiskiem, co najwyżej na jego obrzeżu. Linia powinna powstać wraz z ulica zbiorczą w zarezerwowanym pasie będącym przedłużeniem Dolnej na Wschód. Wtedy likwidacja torów na Wojska Polskiego od Pl. Kościelnego do Spornej - tramwaje chyba nie po to są aby dowozić do parków ale po to by wjechać w centra dużych osiedli a w Łodzi to z dużych blokowisk jedynie tylko Retkinia ma taką linie tramwajową. Teofilów nie bo środkiem osiedla tylko autobusy.... Widzew Wschód - na Puszkina linia 3 jadąca niekorzystną trasą do centrum - znowu podstawą jest autobus. Wschodnie Bałuty - tramwaj gdzieś na skraju zabudowy pod parkiem czyli linia 6 na Wojska Polskiego albo pieszo do Zgierskiej/Zachodniej. Podobnie jest na Chojnach - spora dzielnica bez komunikacji miejskiej ograniczona ulicami Rzgowską, Paderewskiego i Pabianicką - choć w środku tego rejonu wystarczy przynajmniej jedna linia autobusowa.
domino pisze: - trasy tramwajowej na ulicy Dąbrowskiego od ulicy Gojawiczyńskiej do ulicy Puszkina wraz z wykorzystaniem istniejącego wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi.
Tylko do dzielnicy przemysłowej? Linia wożąca powietrze? Jest tam jakieś osiedle choćby kilkunastu domków jednorodzinnych? Ciekawe kto chce tramwaj z tych tlumów mieszkających w tym rejonie :)
Jeśli już to dlaczego nie dalej do Olechowa i dalej do pętli Janów ale spora część trasy to teren przemysłowy i pole.

domino pisze: - trasy tramwajowej na alei Włókniarzy (od ronda Biłyka do 11 Listopada) i ulicy 11 Listopada (od alei Włókniarzy do wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Radogoszcz Zachód
Mało realne. Za gęsto od tras tramwajowych na takim niezbyt wielkim osiedlu. Ponadto większość trasy przez teren przemysłowy.... tlyo ostatni odcinek. Już lepszym byłaby odnoga od Zgierskiej przez 11 Listopada do stacji ŁKA.
domino pisze: - trasy tramwajowej na ulicy Sikorskiego (od ronda Biłyka do Świtezianki) i Świtezianki (od Sikorskiego do Kreciej) wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budową parkingu P&R rejonie przystanku przystanku kolejowego Łódź Radogoszcz Wschód
Alternatywa dla pętli Helenówek. Na dodatek obsługa przyszłej stacji ŁKA.
Taka linia pozwoliłaby zlikwidować "pośpieszną" linię 59 dublującą tramwaje na ŁTR. Szkoda że nie ma zabudowy na północ od Świtezianki.


Podsumowanie zebrano plany ZDiT - często durne (wg mnie) i spychające tramwaje do podrzędnej roli muchowozów udowadniających że jednak tylko autobusy to podstawa dowozu do centrów dzielnic i dużych osiedli mieszkaniowych. Trudno uwierzyć że łodzianie chcą linię na Dąbrowie Przemysłowej - kto tam mieszka?
Chyba że chodzi o udowodnienie ze tramwaje są kosztowne i nieefektywne zaś tańsze autobusy lepiej spełniają potrzeby transportowe.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
XboXC
Coś mówi
Posty: 47
Rejestracja: pt 19:20, 05 mar 2010
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: XboXC »

Tutaj kolega powtarza jedną kwestię - tramwaj jedzie na uboczu osiedla itp. Pragnę przypomnieć, że obecna trasa na rokicińskiej do puszkina również jest na pograniczu osiedla. Wcześniej były propozycje puszczenia trasy przez wieksze "centrum" osiedla, ale jak widać mieszkańcy wolą sobie troche dojść do tramwaju niż mieć go dosłownie pod nogami Obrazek
Poza tym, gdyby tramwaj miał cisnąć się przez osiedle to wydłuża się czas przelotu, a to znowuż spowalnia komunikację. Od tego powinny być autobusy, które dowiozą ludzi do większych ulic, które niekoniecznie muszą być w osiedlu dosłownie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez XboXC, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

XboXC pisze:Tutaj kolega powtarza jedną kwestię - tramwaj jedzie na uboczu osiedla itp. Pragnę przypomnieć, że obecna trasa na rokicińskiej do puszkina również jest na pograniczu osiedla.
XboXC pisze: Zgadza się... ale jak widać mieszkańcy wolą sobie troche dojść do tramwaju niż mieć go dosłownie pod nogami ;)
Nie wolą, tylko wybierają autobus albo co już częściej własny samochód.Widać to w przypadku Teofilowa - przesiadka z 2 na 96 Lutomiersk/Zachodnia.
Znacznie więcej bloków na Teofilowie jest w zasięgu autobusów 78, 83 i 96 niż tramwajów. Efekt tramwaje pustoszeją praktycznie już przy Traktorowej zaś 78/83/96 na Rojnej są wtedy napchane.
Podobnie jest na Chojnach okolice ul. Malczewskiego - tramwaj na Kilińskiego pusty za to ludzie oblegają autobusy jadące na Broniewskiego. Bo akurat przystanek przy małym centrum usługowo-handlowym. Zaś tramwaj ma pętlę z dala o bloków zaś kolejny przystanek znowu "hektar" od tego osiedla.
Wracają do Widzewa - linia jadą Puszkina, Rokicińską i Piłsudskiego do centrum rozwiązuje ten problem tramwaju na uboczu. Dopiero niedawno dobudowano brakujący skręt w Lodową.
XboXC pisze: Poza tym, gdyby tramwaj miał cisnąć się przez osiedle to wydłuża się czas przelotu, a to znowuż spowalnia komunikację.
No właśnie nie wydłuża się - Retkinia, Kurczaki, Dąbrowa.
XboXC pisze: Od tego powinny być autobusy, które dowiozą ludzi do większych ulic, które niekoniecznie muszą być w osiedlu dosłownie.
Ale to utrudnia dojazd i go wydłuża. Każda dodatkowa przesiadka to silna zachęta do własnego auta jako wydajniejszego środka transportu. Pojawia się od razu silne parcie aby ta linia nie dowoziła tylko do tramwaju ale do ścisłego centrum. Efekt marginalizowanie tramwaju. Czyli tniemy częstotliwość tramwaju bo szkoda marnować kasę na "muchowozy" i dodajemy brygady zatłoczonym liniom autobusowym.
Linia tramwajowa ma tak przebiegać przez osiedla aby jak największa liczba mieszkańców była w jej zasięgu plus oczywiście miejsca które można potraktować jako centra usługowo-handlowe osiedli. Inaczej doprowadzimy do brygadożernych linii a'la 57, 96, 98, 99....

Metra tęż nie prowadzi się na obrzeżach osiedli, dzielnic tlyka stara się te stacje umieścić w ich środkach.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Przy Chojnach jest jeszcze taka kwestia, że tramwaj na Kilińskiego jedzie donikąd.

Metro to nieco inna sprawa, bo można je poprowadzić wszędzie. Tramwaj musi omijać budynki, może wymagać wykupu gruntów, koliduje tez często z widzimisiami okolicznych mieszkańców bojących się że tramwaj zje im dzieci.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
hax
Bywalec
Posty: 205
Rejestracja: sob 15:55, 06 sie 2011
Lokalizacja: Łódź-Stare Polesie

Post autor: hax »

Metra też nie poprowadzisz ot tak wszędzie, bądź będzie to wymagało sporych nakładów finansowych nieadekwatnych do osiągniętych zysków. Kraków przymierza się do budowy linii metra o długości ~15km i wstępnie z zakupem taboru wychodzi im 7 mld PLN.
Podpis.
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Post autor: eDragon55 »

Metro dla miasta, które ma mniej niż 1 milion mieszkańców przeważnie nie jest opłacalne i chyba zamiast tego lepiej jest zbudować porządny system tramwajowy i autobusowy.
U nas mogłaby powstać jedna linia metra przy okazji tworzenia tunelu łączące dworce Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna. Można wtedy pomyśleć o uruchomieniu linii metra na trasie Dw. Łódź Widzew - Dw. Łódź Kaliska może cała linia nie byłaby pod ziemią ale zdecydowana większość na pewno tak.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez eDragon55, łącznie zmieniany 1 raz.
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: BB93 »

Po powstaniu tunelu pod miastem wystarczy ŁKA z porządną częstotliwością i oczywiście taryfą ŁLTZ.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Kpc21 pisze:
Metro to nieco inna sprawa, bo można je poprowadzić wszędzie.

Niestety nie wszędzie. Metro jest bardzo kosztowne w budowie i utrzymaniu.
Aby było opłacalne musi jego trasa przebiegać przez miejsca o największym popycie. Skreśla to peryferia dzielnic zmuszając do budowania stacji w środku dzielnic. Budowane stacje wymagają dostępnego gruntu aby zapewnić dojścia, doprowadzenie mediów itd. Wysokie koszty budowy często zmuszają do prowadzenia metra jako zwykłej naziemnej kolei.

Olechów - odległość od centrum dobra dla metra, ale na razie jeszcze osiedle nie jest aż tak duże aby zapewnić stosowne napełnienie wagonów (dla tramwaju przewiduje się jedynie 8 kursów / h). Widzew Wschód jest już za blisko centrum. Teofiłów - tak - przy okazji tramwaj nie stanowi oferty dla większości mieszkańców. Pozostaje jeszcze Retkinia - jednak wtedy budowa metra to likwidacja tramwaju i wątpliwe ekonomicznie budowanie ew. ogryzków tras tramwajowych na obrzeżach tego osiedla. Osiedla Radogoszcz - odległość do centrum jak najbardziej przemawia za metrem ale wtedy likwidacja tramwaju na ul. Zgierskiej. Jednak pozostaja obawy co do popytu na komunikację miejską) Ew mały ogryzek dojazdówki dogorywającej tramwajowej z Ozorkowa i Zgierz kończącej się na ostatniej stacji metra - najpewniej likwidacja i zastąpienie ich autobusami. Kurczaki - za metrem przemawia fatalny dojazd komunikacją miejską do ścisłego centrum (na północ od Piłsudskiego). Metro oznacza wyrok na tramwaj na całej długości ulicy Rzgowskiej plus Paderewskiego (chyba ze w celu jej ratowania odbudować tory na Broniewskiego). Jednocześnie do likwidacji a na pewno znacznej marginalizacji pójdą trasa tramwajowa ŁTR, oraz WZ w centrum jako dublujące metro. Efekt w zasadzie powolna likwidacja całego systemu tramwajowego.

Metro w Łodzi to automatycznie koniec tramwajów plus niestety dużo brygadożernych autobusów a raczej metrobusów. Niestety ogólny popyt jaki obecne mamy na zbiorkom nie pokryje kosztów budowy i utrzymania.

Potraktowanie ŁKA w tunelu jako metra skręśla sensownośc linii tramwajowych 10 i 8 w obecnym przebiegu. Dodatkowo wymusi redukcję obłsugi trasy na Aleksandrowskiej.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

STUDI pisze:
Kpc21 pisze:
Metro to nieco inna sprawa, bo można je poprowadzić wszędzie.

Niestety nie wszędzie. Metro jest bardzo kosztowne w budowie i utrzymaniu.
Aby było opłacalne musi jego trasa przebiegać przez miejsca o największym popycie. Skreśla to peryferia dzielnic zmuszając do budowania stacji w środku dzielnic. Budowane stacje wymagają dostępnego gruntu aby zapewnić dojścia, doprowadzenie mediów itd. Wysokie koszty budowy często zmuszają do prowadzenia metra jako zwykłej naziemnej kolei.
Ale jest z tym dużo luźniej niż z tramwajem. I - jak piszesz - dużo łatwiej o stację w środku dzielnicy.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

Kpc21 pisze:dużo łatwiej o stację w środku dzielnicy.
No właśnie nie zawsze latwiej.

Miejsce na budowę - metoda odkrywkowa trzeba odkupić grunt albo go od początku budowy osiedla zarezerwować a to jest koszt. Do tego dochodzą media i dodatkowe instalacje których brak przy naziemnym przystanku.

To sie tylko tak wydaje że to tylko wejście do stacji pod ziemią.

Pociągi jadące pod ziemią tez generują wibracje. Oraz hałas mimo iż głownie na pograniczu niskich tonów i infradźwięków.

Przejeżdżające rozpędzone TIRy trzęsą blokiem mimo iż stoi on jakieś 60 metrów z hakiem od krawędzi jezdni. Jak zaczynają hamowac to jest jeszcze gorzej.
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: BB93 »

STUDI pisze:Potraktowanie ŁKA w tunelu jako metra skręśla sensownośc linii tramwajowych 10 i 8 w obecnym przebiegu. Dodatkowo wymusi redukcję obłsugi trasy na Aleksandrowskiej
Planowane są stacje w okolicach Manufaktury (ewentualnie skrzyżowania Kościuszki/Zielona) oraz Dworca Fabrycznego, prędzej na trasie "retkińskiej" ŁKA byłaby konkurencją dla 12. Pasażerowie jeżdżący z Teofilowa i Retkinii w okolice Dworca Tramwajowego nadal korzystaliby z linii 8 i 10. Prędzej spodziewałbym się okrojenia tych linii na odcinku widzewskim. Poza tym mieszkańcy Żubardzia korzystają także z tramwajów na Alei Włókniarzy, obsługa trasy na ul. Limanowskiego pozostałaby bez zmian. Poza tym nie byłoby przeszkód w skróceniu 96 do trasy Rojna - Pl. Wolności, relacje w okolice Dw. Fabrycznego mogłyby być realizowane z przesiadką w ŁKA.
ODPOWIEDZ