To już koniec pętli Północna?

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Kazik pisze:Nie wiem więc pytam - czy jest już w ewidencji?

W rejestrze nie jest. A czy w ewidnecji, to nie mam pojęcia. Ale nawet jeśli tak, to nie jest chroniona, bo nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, mówiącego, że jest tam zabytek ;)
Piotr Ossowski
Stały bywalec
Posty: 377
Rejestracja: wt 20:59, 27 mar 2007
Lokalizacja: Pabianice, Piaski

Post autor: Piotr Ossowski »

Lista zabytków powiększy się o cztery obiekty
dziś
Do rejestru zabytków zostanie wpisany m.in. zespół fabryczny przy ul. Kopernika 56-60A

Konserwatorzy wpiszą do rejestru zabytków kolejne cztery obiekty. Są to: szpital MSWiA przy ul. Północnej, poczekalnia tramwajów podmiejskich przy tej samej ulicy, zespół mieszkalno-fabryczny przy ul. Kopernika 56-60A i willa przy ul. Kilińskiego 83, która jest w fatalnym stanie i znalazła się w czerwonej księdze budynków, którym grozi likwidacja.

Proces wpisania tych obiektów do rejestru już się zaczął. Oznacza to, że znajdą się one pod opieką prawną i nie będzie można ich rozebrać, zaś wszelkie zmiany w ramach remontów będą konsultowane z konserwatorami.

- Do rejestru wpiszemy frontowy budynek szpitala MSWiA z około 1908 roku, który jest najciekawszy i najcenniejszy: nawiązuje do gotyku i zawiera elementy secesji - twierdzi Piotr Ugorowicz z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi.

Konserwatorzy wpiszą do rejestru zabytków kolejne cztery obiekty. Są to: szpital MSWiA przy ul. Północnej, poczekalnia tramwajów podmiejskich przy tej samej ulicy, zespół mieszkalno-fabryczny przy ul. Kopernika 56-60A i willa przy ul. Kilińskiego 83, która jest w fatalnym stanie i znalazła się w czerwonej księdze budynków, którym grozi likwidacja.

Proces wpisania tych obiektów do rejestru już się zaczął. Oznacza to, że znajdą się one pod opieką prawną i nie będzie można ich rozebrać, zaś wszelkie zmiany w ramach remontów będą konsultowane z konserwatorami.

- Do rejestru wpiszemy frontowy budynek szpitala MSWiA z około 1908 roku, który jest najciekawszy i najcenniejszy: nawiązuje do gotyku i zawiera elementy secesji - twierdzi Piotr Ugorowicz z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi.
::: Reklama :::

Zabytkiem stanie się też słynna poczekalnia przy krańcówce tramwajowej przy ul. Północnej, z której odjeżdżały tramwaje do Konstantynowa i Lutomierska (linia 43), Aleksandrowa (44), Zgierza (45) i Ozorkowa (46).

Wprawdzie obiekt ten - dwa budynki połączone wiatą pod dachem - powstał w latach 1951-1953, to jednak wybudowano go nie w stylu socrealizmu, lecz przedwojennego modernizmu. Przez wiele lat w budynkach były bar i kiosk, zaś ostatni tramwaj z pobliskiej krańcówki odjechał 1 stycznia 2004 roku.


- Są to jedne z najciekawszych w naszym mieście budynków z lat 50. - uważa Piotr Ugorowicz. - Należą do gminy Łódź i są wynajmowane pod wystawy.

Przy ul. Kopernika zachował się ciekawy zespół z przełomu XIX i XX wieku, w skład którego wchodzą: willa nawiązująca do renesansu, obiekty fabryczno-magazynowe oraz budynki biurowe i mieszkalne, w których kiedyś mieszkali robotnicy. Pierwotnie obiekty należały do braci Pawła i Augusta Douringów.

Po ostatniej wojnie mieściły się tam tak znane zakłady, jak fabryka kołder i parasoli Fakopa oraz fabryka transformatorów i aparatury trakcyjnej Elta. Dziś obiekty, z których najciekawsze to budynek dawnej krajalni i willa, mają kilku właścicieli.

Niezwykle tajemniczym obiektem jest stylowy dom przy ul. Kilińskiego, w pobliżu siedziby straży miejskiej. Pochodzi z lat 90. XIX stulecia i został zbudowany w stylu eklektycznym. Detale z frontonu skuto. Obiekt stoi pusty, a teren został ogrodzony.
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Czyli co - socrealizm nie jest wart ochrony? Bzdura!
Nordland
Bywalec
Posty: 144
Rejestracja: ndz 14:20, 09 paź 2005
Lokalizacja: Znienacka

Post autor: Nordland »

A jakie wartości estetyczne przedstawia?
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Estetykę słonia
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Na pewno większą, niż stal i szkło. Poza tym to krótki okres w architekturze i należy to chronić. Trzeba ochraniać tylko to, co piękne, a brzydkie rzeczy usuwać z historii? Poza tym lubię socrealizm Obrazek
mch
Sympatyk forum
Posty: 645
Rejestracja: pt 20:45, 31 mar 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: mch »

Nordland pisze:A jakie wartości estetyczne przedstawia (socrealizm - dop. mój)?

W takim razie można zapytać: a jakie wartości przedstawia taki np XIX-wieczny klasycyzm czy międzywojenny modernizm? Bo tak się zabawnie składa, że socrealizm czerpie garściami z obu tych stylów, dodając jedynie przesłanie propagandowe (poprzez użyte motywy np. rzeźbiarskie czy też monumentalność, która ma być obrazem potęgi socjalizmu).
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez mch, łącznie zmieniany 2 razy.
Nordland
Bywalec
Posty: 144
Rejestracja: ndz 14:20, 09 paź 2005
Lokalizacja: Znienacka

Post autor: Nordland »

Oczywiście, wszystko opiera się na indywidualnych, subiektywnych odczuciach estetycznych. Ze stylami w sztuce jest jak ze smakami w kuchni - osobno jak najbardziej się sprawdzają, połączone mogą stworzyć coś niezbyt smacznego. Socrealizm jest dość toporny. Zdarzają się wyjątki, ostatecznie PKiN nie jest najbrzydszą budowlą świata, jednak nie jest to też nic szczególnie pięknego, przynajmniej moim zdaniem. Czy forum komunikacyjne jest miejscem dla dyskusji o sztuce? Obrazek
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Czemu nie? choć może lepiej w dziale Inne:)
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

W socrealizmie masz jeszcze sporo różnych elementów architektonicznych. Coś to jednak reprezentuje. Porównaj sobie PKiN i jakiś szklany wieżowiec Obrazek
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Dziś odkryłem, że część budynku pętli pomalowano na... czarno Obrazek Wszystkie kolumny i dwa kioski po środku zyskały ten jakże ciekawy kolor. WKZ załamał ręce. Jutro dowiem się co i jak.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

[img]http://bi.gazeta.pl/im/5/4089/m4089855.gif[/img] pisze:Odnowią zabytkową pętlę? Teraz to gołębnik i toaleta

Zaniedbana krańcówka przy ul. Północnej służy głównie za toaletę dla ptaków i ludzi. Modernistycznym budynkiem chcą się zaopiekować łódzcy architekci


Charakterystyczny, długi budynek stoi w parku Staromiejskim, niedaleko skrzyżowania ul. Północnej z Franciszkańską. Ciągle wiszą na nim dwa duże plakaty reklamujące zeszłoroczną wystawę "Arbores Vitae". Ale po zdjęciach Puszczy Białowieskiej i mieszkających w niej zwierząt nie ma już śladu, podobnie jak po gospodarzu obiektu.

Z modernistycznego zabytku łuszczy się niechlujnie położona farba. W powybijanych oknach i pod dachem siedzą gołębie, brudzą odchodami parapety, futryny i chodnik. Nie tylko ptakom krańcówka służy za toaletę, ludziom również - z zaśmieconych pomieszczeń wydobywa się odór. Przez dziurawy dach leje się woda, tworząc brudne zacieki. Konstrukcja jest popękana, w wielu miejscach brakuje tynku i cegieł.

Zabytek jest własnością gminy. Urzędnicy próbowali kilka lat temu wydzierżawić go na 15 lat, ale przetarg odwołali. W 2008 roku prezydent użyczył budynek fundacji Europejskie Centrum Ziemi, która zorganizowała tam dwie wystawy. W zamian za korzystanie z nieruchomości fundacja miała wyremontować poczekalnię, ale jedynie ją pomalowała.

Krańcówką chcą się zaopiekować łódzcy architekci. Zaproponowali prezydentowi, że odrestaurują budynek i zamienią go w Dom Architekta i siedzibę izby. Chcą też wymienić posadzkę wokół gmachu i przywrócić tam ruch tramwajowy, tworząc Przystanek kultura, który stanie się elementem połączenia i zagospodarowania obszaru ul. Piotrkowskiej, Manufaktury i Starego Miasta.

- Przystosowanie obiektu do wymogów obowiązujących przepisów, uzyskanie właściwej funkcji oraz zapewnienie ekonomicznej eksploatacji przy jednoczesnym zachowaniu walorów zabytku stwarza wyzwanie wyjątkowo trudne technicznie i ekonomicznie. Kto jak nie architekci może się podjąć takiego zadania - pyta w liście Roman Wieszczek, przewodniczący Łódzkiej Izby Architektów, i zaraz dodaje: - Mamy konkretny cel, mamy na to konkretny pomysł i środki. Liczymy na wsparcie prezydenta i rady miasta.

Umowa z fundacją wygasa w listopadzie 2011 roku. - Wtedy moglibyśmy wydzierżawić izbie architektów nieruchomość bez przetargu na trzy lata. Na dłuższy czas będzie potrzebna zgoda radnych - mówi Wojciech Jańczyk, rzecznik prezydenta.

Pętla tramwajowa została oddana do użytku w lipcu 1951 roku, budynek poczekalni dwa lata później. Prasa opisywała go jako najnowocześniejszy w Europie, a budowniczy chwalili się dwoma przystankami (miejskich i podmiejskich tramwajów) na końcach 140-metrowej poczekalni, kioskami i izbą dla matki z dzieckiem. Budynek służył miejskiemu przewoźnikowi do stycznia 2004 roku. Od tego czasu krańcówka jest wykorzystywana sporadycznie - przy zmianach tras linii albo w przypadkach awarii.
pawelczyk
Sympatyk forum
Posty: 998
Rejestracja: sob 22:09, 05 sty 2008

Post autor: pawelczyk »

To było by dobre miejsce na przystanek krańcowy linii tramwajowej kursującej po Piotrkowskiej...
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

O tym samym pomyślałem...
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Projekt ETK zakłada skierowanie tramwajów do Manufaktury. Ale jeśli tam się nie da, to oczywiście jest to znakomite miejsce. Ktoś się orientuje, czy WKZ wpisał już budynek do rejestru, czy dalej się bujają z tym problemem?
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Pętla Północna jest o tyle niedobra, że od Północnej do Manufaktury trzeba jednak trochę dojść. A skoro linia ta miałaby być obsługiwana pojazdami dwukierunkowymi, to wystarczą zjazdy międzytorowe na Zachodniej na wysokości Manufaktury.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Tak po cichu uważam, że tam jednak lepiej położyć podwójny tor i połączyć to z WZ i ŁTR. Koszty jakoś specjalnie nie wzrosną a za to pojawi się całkiem ciekawa opcja kierowania wagonów w razie zatrzymań, ew. wyrównywania czasu, wtedy by można było szybko ewakuować stamtąd turystyczny tramwaj i puścić tymczasowo normalny ruch. Poza tym wtedy pojawiłaby się trasa zjazdowa '10', która by nie niszczyła wagonów.
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Nie nie, wjazd tramwajów liniowych na Piotrkowską odbywałby się tylko w wyjątkowych przypadkach. Pamiętajmy, że to będzie deptak, tych tramwajów też nie może być za dużo Obrazek
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Jakieś połączenie z siecią tramwajową być musi, bo tramwaje (te specjalne) muszą jakoś na tą trasę wjeżdżać. Przecież nie będą wynajmować w tym celu lawety. Połączenie z ŁTR od jednej strony na pewno będzie, bo nowe torowisko będzie kończyć się na Pl. Wolności. Od południa połączenie też raczej będzie - 1. możliwość przyszłej budowy linii na Księży Młyn, 2. taka kilkunastometrowa przerwa w torowisku byłaby idiotyzmem. Pozostaje kwestia dwutoru oraz skrętów na Mickiewicza/Piłsudskiego i Narutowicza/Zielonej. Ja ten pomysł popieram, oczywiście pod warunkiem, że Piotrkowska jako objazd ŁTR-u byłaby wykorzystywana w sytuacjach naprawdę awaryjnych i tylko na odcinku zablokowanym na Zachodniej/Kościuszki (może za wyjątkiem Mickiewicza/Piłsudskiego - Żwirki/Wigury przy zatrzymaniu na odcinku Zielona - Mickiewicza, bo tam i tak nie ma już "deptaka").

Trasa zjazdowa "10" która nie niszczyłaby wagonów? Przecież tuż obok mamy Kościuszki, która mogłaby pełnić identyczną funkcję.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

Nie podoba mi się pomysł wytyczania objazdów przez Piotrkowską. Jeśli miałaby być to linia turystyczna na deptaku, tramwaj majestatycznie przedzierający się między ludźmi (jak w miastach zachodniej Europy) to żadne liniowce nie powinny tam trafiać. I o żadnej "ewakuacji" zabytkowych wagonów na czas objazdu nie może być mowy. O zjazdach 10 nawet nie wspominając.
ODPOWIEDZ