[Pabianice] Linia 41

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Wojtek94
Weteran
Posty: 5331
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Wojtek94 » wt 20:41, 08 paź 2019

Był ktoś na spotkaniu w Pabianicach dotyczącym projektu modernizacji linii tramwajowej?

Jordi
Gaduła
Posty: 1578
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Jordi » śr 16:08, 09 paź 2019

Z tego co pisze Życie Pabianic, to rowerzyści mieli sporo wontów, że ścieżka się urywa, poza tym raczej uwag nie było.

Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1870
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: STUDI » ndz 11:04, 20 paź 2019

Jordi pisze:Ciekawe, czy przystanki też zrobią, bo o tym słowa nie ma. Niby przystanki źle nie wyglądają, ale kostka Bauma to już dawno przeżytek, wiaty też by się przydały porządne na niektórych przystankach.


Jest podana w PFU tabela z wykazem zakresu prac na przystankach w Ksawerowie (na 23 stronie, wersja pierwotna ale tu w tej tablie nie wprowadzono zmian i 28 marca oraz 30 kwietnia):
Przystanki w Ksawerowie:
Lp. Przystanek Kierunek Typ Opis
1 Łódzka/Dąbrowa Pabianice T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wiata
2 Łódzka/Teklin Łódź T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wąska wiata
3 Łódzka/Teklin Pabianice T • Przebudowa peronu przy torowisku • Wykorzystanie istniejącej wiaty
4 Łódzka/Widzew-Żdżary Łódź T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wąska wiata
5 Łódzka/Widzew-Żdżary Pabianice T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wiata
6 Łódzka/Ksawerów Łódź T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wąska wiata
7 Łódzka/Ksawerów Pabianice T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wiata
8 Łódzka/Mały Skręt Łódź T • Przebudowa peronu przy torowisku • Nowa wąska wiata
9 Łódzka/Mały Skręt Pabianice T • Przebudowa peronu przy torowisku • Wykorzystanie istniejącej wiaty

Ponadto wybrane wyciągi z PFU (pierwotnej werjsi):

1.2. ZAKRES ROBÓT BUDOWLANYCH
Zakres inwestycji ujęty w niniejszym Programie Funkcjonalno – Użytkowym obejmuje między innymi:
...
• przebudowę / budowę przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz zintegrowanych przystanków tramwajowo – autobusowych, w zakresie wynikającym z zakresu przebudowy układu drogowo – torowego oraz ich dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych
...

1.5.1 TOROWISKO TRAMWAJOWE I UKŁAD DROGOWY
1.5.1.1. LOKALIZACJA I ORIENTACYJNE WIELKOŚCI ROBÓT

Torowisko wzdłuż ulicy Łódzkiej w Ksawerowie, od granicy z Miastem Łódź do granicy z Miastem Pabianice (ok. 2,87 km)


Torowisko wzdłuż ul. Łódzkiej jak w stanie istniejącym należy wykonać jako torowisko wydzielone, jednotorowe (dwukierunkowe) z odcinkami dwutorowymi (mijankami) maksymalnie przesuwając w kierunku osi jezdni. Torowisko na tym odcinku wykonać o konstrukcji klasycznej, podsypkowej, za wyjątkiem przejazdów drogowo – torowych oraz przejazdów do posesji, które należy wykonać w konstrukcji bezpodsypkowej z zastosowaniem płyt przejazdowych prefabrykowanych i dostosować wysokościowo do istniejących przejazdów drogowo – torowych oraz przejazdów do posesji.
W torowisku o konstrukcji klasycznej podsypkowej należy zaprojektować szyny kolejowe o profilu 49E1 oraz szyny rowkowe 60R2 na podkładach strunobetonowych o długości 1,80m i rozstawie 0,67m z przytwierdzeniem sprężystym typu SB i amortyzującą podkładką pod stopką. W rejonie przejazdów drogowo – tramwajowych, przejazdów przez torowisko do posesji oraz na przejściach dla pieszych należy przewidzieć konstrukcję toru z prefabrykowanych płyt torowych. W rejonie poprzedzającym zwrotnice najazdowe wykonać utwardzoną nawierzchnię umożliwiającą w bezpieczny sposób dojście do zwrotnic dla motorniczych (niezależnie od typu tramwaju), w celu ręcznego ich przestawienia (dotyczy to wszystkich zwrotnic na całej trasie przebudowywanej linii tramwajowej). Na rozjazdach należy zastosować zwrotnice klasyczne proste o Rmin=50, ze sterowaniem elektrohydraulicznym, typu łódzkiego.
Na przedmiotowym odcinku przebudowywanego torowiska przewidzieć wykonanie, jak w stanie istniejącym dwóch odcinków linii tramwajowej dwutorowej, umożliwiające minięcie się taboru tramwajowego.
Torowisko dwutorowe na granicy Miasta Pabianic oraz Gminy Ksawerów należy wydłużyć, tak aby odcinek dwutorowy obejmował przystanek tramwajowy zlokalizowany przy ul. Widzewskiej w Ksawerowie.
W ramach inwestycji należy wykonać wzdłuż ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Jana Pawła II do ul. Bema chodnik o szerokości min. 1,5 m. Chodnik należy wygrodzić od torowiska wygrodzeniem, zgodnie z wymaganiami opisanymi w niniejszym opracowaniu.
Przystanki tramwajowe należy zaprojektować w istniejącej lokalizacji, o długości peronu minimum 32m oraz zgodnie z wymaganiami opisanymi w niniejszym opracowaniu.
W zakresie układu drogowego na przedmiotowym odcinku inwestycji nie przewiduje się przebudowy, za wyjątkiem robót, w zakresie niezbędnym do usunięcia kolizji sieci z torowiskiem oraz dowiązania przebudowywanych przejazdów przez torowisko do stanu istniejącego. Uwaga: Nawierzchnię torów na przystankach tramwajowych w torowisku klasycznym należy wykończyć w sposób umożliwiający utrzymanie czystości (np. przez ułożenie płyt prefabrykowanych w torowisku na całej długości peronu).

Tu masz dokumentację przetargową:
https://bip.um.pabianice.pl/przetarg/12 ... e-ksawerow

A to co najbardziej pewnie Ciebie oraz forumowiczów interesuje:
https://bip.um.pabianice.pl/attachments/download/18705
https://bip.um.pabianice.pl/attachments/download/18706

Oraz zmieniany dwukrotnie PFU
https://bip.um.pabianice.pl/attachments/download/20887
https://bip.um.pabianice.pl/attachments/download/21159

domino
Gaduła
Posty: 1087
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: domino » czw 22:42, 07 lis 2019

Łódź nie jest w stanie zapewnić wystarczającej liczby autobusów, by obsłużyć komunikację zastępczą za tramwaj linii 41, którego trasa za kilka tygodni zacznie być modernizowana. Sytuację w pierwszym okresie ratować będzie MZK Pabianice, którego wozy kursować będą do Ksawerowa. Stamtąd do Łodzi dojedziemy tramwajem dwukierunkowym.
Władze Pabianic poinformowały dziś o zmianach w planowanej organizacji komunikacji zastępczej po rozpoczęciu robót modernizacyjnych linii tramwajowej. Ruch zamknięty zostanie najprawdopodobniej nie w listopadzie, a 1 grudnia. 2 grudnia wykonawca, konsorcjum, którego liderem jest Progreg Infracity, ma rozpocząć roboty w pasie torowym. Być może wcześniej przeprowadzone zostaną pewne prace w pasie drogowym.

– Miasto Łódź nie jest w stanie zapewnić taboru autobusowego, który zabezpieczyłby potrzeby naszego miasta – powiedział podczas konferencji prasowej Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic. Miasto oczekuje bowiem od Łodzi podstawienia autobusów przegubowych i wyznaczenia końca ich trasy na pl. Niepodległości w Łodzi, a więc tam, gdzie dziś bieg kończy tramwaj. MPK obsługuje obecnie cały szereg połączeń zastępczych, a nie rozstrzygnęło jeszcze postępowania, które wyłonić ma podwykonawcę zewnętrznego.

Linię zastępczą obsłuży więc Miejski Zakład Komunikacyjny w Pabianicach. – Jesteśmy już na końcówce uzgodnień formalnych – poinformował prezydent. Autobusy MZK dojadą jednak tylko do ul. Cegielnianej w Ksawerowie. Tam zlokalizowany ma zostać tymczasowy węzeł przesiadkowy. Ruch na odcinku Ksawerów – Łódź prowadzony będzie tramwajami dwukierunkowymi.

Jak zapewnił Grzegorz Mackiewicz, pojazdy będą ze sobą skomunikowane. – Zdaję sobie sprawę, że nadchodzi sezon zimowy, więc ważne jest, by przesiadki były jak najkrótsze – ocenił. Taki układ funkcjonować ma do końca lutego, kiedy wykonawca prac przejmie kolejne odcinki torowiska.

Wówczas na całej trasie z Pabianic do Łodzi kursować mają już autobusy przegubowe. Przez cały okres w komunikacji zastępczej honorowane mają być bilety łódzkie. – Czeka nas trudny czas – przyznał Grzegorz Mackiewicz, prosząc mieszkańców o cierpliwość.
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... acC9Ad5gOs

suomi
Stały bywalec
Posty: 265
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: suomi » pt 08:41, 08 lis 2019

No ale MPK zatrudnia podwykonawcę i cała trasa ma być obsługiwana autobusami.

Jordi
Gaduła
Posty: 1578
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Jordi » pt 11:05, 08 lis 2019

Przetarg czeka na rozstrzygnięcie, a po podpisaniu umowy, podwykonawca ma 60 dni na zorganizowanie taboru i kierowców, więc siłą rzeczy od 1 grudnia nie pojedzie...

MZK Pabianice nie ma takiej wolnej mocy przerobowej, żeby całą trasę obsłużyć, dlatego ustalono, że Ksawerów do wiosny zostawiają w spokoju, a MZK na terenie Pabianic zapewni KZ (prawdopodobnie 3 autobusami).

Pacyfik
Coś mówi
Posty: 30
Rejestracja: pn 22:07, 01 lip 2019

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Pacyfik » sob 11:31, 16 lis 2019

"Wszystko fajnie", jak mawia pewien znajomy... ale: jaka, za przeproszeniem, koncepcja jest na tę linię po tej całej reanimacji? Bo np. busy pabianickie jeżdżą do miejsca pt. Kościuszki/Radwańska... I tu pytanie na przyszłość: gdzie krańcować 41 w mieście? Z rozmów z ludźmi z Pabianic wynika, że nie zadowala ich pl. Niepodległości... Hm, różnie bywało z tą trasą, ale warto byłoby zawczasu określić "model docelowy". Może np. puścić ją jednak po Pietrynie i wykorzystać torowisko na al. Kościuszki oraz zawrotkę przez PC... A krańcówkę zrobić w miejscu dawnego przystanku Kościuszki/Mickiewicza? W ten sposób publiczna komunikacja zostałaby podciągnięta dalej niż busowa... Wiem oczywiście, że tory w alei TK na tym odcinku nie są od prowadzenia ruchu liniowego, ale: może trzeba się przełamać w tym temacie ( dla jednej linii, która wykorzystywałaby tylko jeden tor przecież... ). Bo warianty typu: Lodowa, Niższa, czy Dąbrowa to jest zapychanie dziur w mieście przez podmiejskie; słabe to.

Kpc21
Weteran
Posty: 6789
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Kpc21 » sob 16:37, 16 lis 2019

No ale MPK raczej negatywnie podchodzi do krańcowania komunikacji na PC, bo w ten sposób znika miejsce do awaryjnego odstawiania wagonów. Z drugiej strony – prawda, faktycznie to tylko jeden tor.

Na pl. Niepodległości jest do dyspozycji sporo linii miejskich, tak więc bez przesady z tym, że "mieszkańców nie zadowala". Każdy by chciał mieć połączenie spod domu pod pracę/szkołę/uczelnię bezpośrednio, i to najkrótszą trasą, ale to jest niewykonalne.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1786
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 17:09, 16 lis 2019

A niechby nawet była 41 na Zarzew, od razu przesiadka na linie miejskie przynajmniej nieco lżejsza. ;) Nawet jeśli obecna przesiadka naprzeciwko przystanku dla wysiadających swoją rolę spełnia.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1917
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: nowy1212 » sob 18:28, 16 lis 2019

^^No 41 na Zarzew o tyle zaleta, ze mieszkańcy o to apelowali, a i wtedy by to dobrze zastąpiło brak 7 na tym odcinku (patrzę na wariant podstawowy 3 na Augustów)

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1509
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: kuba_bed » ndz 02:00, 17 lis 2019

Kpc21 pisze:Na pl. Niepodległości jest do dyspozycji sporo linii miejskich, tak więc bez przesady z tym, że "mieszkańców nie zadowala". Każdy by chciał mieć połączenie spod domu pod pracę/szkołę/uczelnię bezpośrednio, i to najkrótszą trasą, ale to jest niewykonalne.

No ale przyznasz, że pl. Niepodległości to marny punkt przesiadkowy w obecnym kształcie. Fajnie to jest tylko na Piotrkowska - pl. Niepodległości, a reszta przystanków dookoła tego węzła to jakaś nieudana próba. Super, że istnieje taka krańcówka i że została zaprojektowana tak, żeby móc wjechać i wyjechać w każdym kierunku z możliwością objeżdżania w koło, ale to trochę za mało. To powinno być też w pełni funkcjonalne dla klienta, tego pasażera który płaci za usługi - nie jest. Nawet wsiadanie i wysiadanie do/z autobusów na części autobusowej już nie przystaje w XXI wieku gdzie trzeba zadzierać nogę, chodzić w błocie albo mieć rozjeżdżane przez autobusy płyty chodnikowe, bo kierowca nie do końca ogarnia że tak naprawdę nawet na krawężnik wjechać nie powinien. Gdyby tylko 41 przejeżdżało przez Piotrkowska - pl. Niepodległości to myślę, że to już byłoby bardzo duże udogodnienie, bo to jest miejsce przeznaczone na przesiadkę, a nie cały niewygodny węzeł.

Kpc21
Weteran
Posty: 6789
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Kpc21 » ndz 02:01, 17 lis 2019

Fakt.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

px33
Weteran
Posty: 5350
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: px33 » ndz 10:53, 17 lis 2019

Marny punkt przesiadkowy to rondo lotników, plac to zupełnie niezły standard jak na możliwości miejsca

Jordi
Gaduła
Posty: 1578
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Jordi » ndz 11:44, 17 lis 2019

Dokładnie.

Jasne najlepiej jakby przesiadka była na jednym przystanku, ale i tak te kilkadziesiąt metrów do przejścia nie jest żadną tragedią, zwłaszcza że chodnik jest zrobiony i czasy sprzed dekady ponad, gdy cały plac był jednym wielkim błotkiem minęły.

Zresztą już teraz jest idealna przesiadka na 2, 5, 6, bo jakiś mądrala sobie wymyślił postoje miejskich linii co 50 metrów. :evil: Wcześniej można się przesiąść na 11-17. Naprawdę nie można nazwać tego marnymi możliwościami...

Naprawdę żeby w każdym istotnym punkcie Łodzi były takie przesiadki. Bo niestety w wielu miejscach jest gorzej i to czasem sporo gorzej... Vide Żabieniec, czy choćby węzeł Doły... Rondo Solidarności to też jedną wielka porażka tak jak RLL. Rondo Insurekcji przesiadka z 1 na autobusy nie istnieje,bo dojście 400 metrów to żadna przesiadka...
Ostatnio zmieniony ndz 11:51, 17 lis 2019 przez Jordi, łącznie zmieniany 1 raz.

mig
Moderator
Posty: 3593
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: mig » ndz 11:51, 17 lis 2019

nowy1212 pisze:^^No 41 na Zarzew o tyle zaleta, ze mieszkańcy o to apelowali, a i wtedy by to dobrze zastąpiło brak 7 na tym odcinku (patrzę na wariant podstawowy 3 na Augustów)

Idea niezła ale będę powtarzał jak mantrę - krańcowanie na cm. Zarzew czegokolwiek od zachodniej strony, czyli tuż przed wielkim osiedlem, to prosta recepta na wożenie powietrza, już to przerabialiśmy. Potoki w 7 na poprzedniej stałej trasie były dobre do Tatrzańskiej, a dalej się jechało na pusto, ponieważ jadący na Widzew i tak wybierali 3 (swoją drogą mającą dobrą frekwencję niemal do końca trasy) żeby się nie przesiadać.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1917
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: nowy1212 » ndz 12:46, 17 lis 2019

^^Zgadzam sie w pełni - najlepiej by to było dac na Widzew Augustów. Cm. Zarzew ma sens tylko dla linii 8.

Po remoncie torowiska na Przybysza zlikwidowane powinny byc także wąskie gardła, więc opóźnień nie powinno być (przynajmniej nie w kier. Pabianic, a to ten kierunek jest kluczowy). No bo obecnie wąskie gardła sa dwa - przed Kilińskiego i przed Piotrkowską. Przy Kilińskiego bedzie przystanek wiedeński i torowisko wydzielone, a przed Piotrkowską jakby chciano już dzisiaj można wydzielić tory na sporym odcinku likwidując po prostu miejsca postojowe.

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1509
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: kuba_bed » ndz 19:57, 17 lis 2019

px33 pisze:Marny punkt przesiadkowy to rondo lotników, plac to zupełnie niezły standard jak na możliwości miejsca

To swoją drogą, ale skoro już zrobiliśmy super pl. Niepodległości to powinniśmy go dopieścić, bo SIĘ DA!

Jordi pisze:Jasne najlepiej jakby przesiadka była na jednym przystanku, ale i tak te kilkadziesiąt metrów do przejścia nie jest żadną tragedią, zwłaszcza że chodnik jest zrobiony i czasy sprzed dekady ponad, gdy cały plac był jednym wielkim błotkiem minęły.

No chyba tylko z 41 na inne linie tramwajowe. Chodnik przy peronie autobusowym to lekka kpina - oczywiście zawsze można znaleźć gorszy albo w ogóle brak chodnika. Tylko czy naprawdę o to chodzi? Krzywe płyty, porozjeżdżane we wszystkie strony, z których od lat po deszczu po nadepnięciu wylewają się strumienie wody. No chociaż zawsze można pójść nie wzdłuż peronu a wejść w plac, ale nadal na tym "peronie" się wysiada i przejść trzeba.

Jordi pisze:Naprawdę żeby w każdym istotnym punkcie Łodzi były takie przesiadki. Bo niestety w wielu miejscach jest gorzej i to czasem sporo gorzej... Vide Żabieniec, czy choćby węzeł Doły... Rondo Solidarności to też jedną wielka porażka tak jak RLL. Rondo Insurekcji przesiadka z 1 na autobusy nie istnieje,bo dojście 400 metrów to żadna przesiadka...

Zawsze da się znaleźć gorsze "punkty przesiadkowe". Czasami nie da się ich inaczej w prosty sposób wykonać np. przez problem wysokości danego terenu -> Żabieniec. Dla mnie jeśli już mamy takie odległości jak na pl. Niepodległości to zróbmy to tak, żeby człowiek w ogóle nie musiał bezsensu pedałować z peronu na peron. Mało to jest gonitw z 41 do czegoś innego bo akurat jedzie? Mnie one nie dotyczą, bo z tej relacji nie korzystam, ale jak widzę tych biegnących ludzi to czasami nie wiem czy bardziej mam się śmiać czy płakać. Chociaż dla mnie to też żadna przyjemność jak "mój autobus" zatrzymuje się przy Rzgowskiej i muszę lecieć na przystanek tramwajowy, a kilka lat temu przesiadki były 100x wygodniejsze na jednym peronie.

Kazik
Megagaduła
Posty: 2864
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: Kazik » pn 10:31, 18 lis 2019

Za tramwajem jadącym z Przybyszewskiego w stronę ronda Lotników Lwowskich głosuję obiema rękami.
Można by nawet wprowadzić linię Augustów - Ikea po rozpoczęciu robót w Ksawerowie, żeby zachować dodatkowe kursy na Pabianickiej, które teraz daje 41, zamiast całkiem zawieszać tę linię. Tyle, że pewnie zejdzie się to w czasie z pracami na Przybyszewskiego / Kilińskiego w ramach TdŁ.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1786
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: TramMomentyStudenta » pn 15:54, 18 lis 2019

Czas rozpoczęcia Przybyszewskiego to raczej 2021 rok. Więc linia Augustów-Ikea co 24 przez rok wchodziłaby w rachubę. ;)

igor
Stały bywalec
Posty: 438
Rejestracja: pt 14:22, 01 maja 2009

Re: [Pabianice] Linia 41

Postautor: igor » wt 01:07, 19 lis 2019

41 tam niestety nie dojedzie, choćby ze względu na ograniczenia taborowe, ale paradoksalnie niewykluczone, że remont Pabianic wymusi inne zmiany na Widzewie (i nie tylko tam). Tak jak pisze Kazik, póki 41 będzie jeździć na skróconym wariancie do Ksawerowa na M8CN, to wydłużanie linii na Augustów wiązałoby się z całkowitym zabraniem niskiej podłogi na 2, tak więc to odpada. Można by się zastanowić od marca nad takim rozwiązaniem - również zauważyłem, że na liniach jadących od strony Widzewa wiele osób wysiada na placu Reymonta i kieruje się w stronę Górniaka.

btw - czy M8CN nie będą przypadkiem powodować przeciążeń podstacji w Ksawerowie? Z tego co pamiętam to między innego z tego powodu ściągnięto z linii zwykłe M8C, ale nie sądzę, żeby w wyniku modernizacji znacząco ograniczono pobór energii.


Wróć do „Region łódzki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości