Strona 1 z 4

[Wieluń] ZKM Wieluń

: ndz 00:20, 26 kwie 2009
autor: BB93
Piszę tu, skoro Sieradz itp. to kraj to i zapewne Wieluń. Może ktoś się zainteresuje Obrazek. Wiem tyle, że komunikacja miejska jest tam chyba od 1986 roku, mają linie od A do H; tabor to H9-35, jakiś mały autosan i bus, pewnie PKS/ZKM ma coś jeszcze. Rozkłady według przystanków na stronie PKS Wieluń. Jeśli ktoś coś wie z historii lub inne informacje dot. taboru to piszcie tutaj. Wprawdzie jestem ze Zgierza, ale dawno temu zdziwiło mnie, że
Wieluń ma KM i to 8 linii (kiedyś było jeszcze I).

: ndz 09:35, 26 kwie 2009
autor: Grzesiek
Skoro BB93 zwrócił na to uwagę to taka propozycja dla redaktorów aby Zduńską Wolę,Łask,Sieradz czy Wieluń przenieść do działu region?,jakby na to nie spojrzeć to tam powinny być.

: ndz 12:43, 26 kwie 2009
autor: Michał
Jakiś czas temu był osobny dział zwany "Region sieradzki". Został zlikwidowany, a posty z niego zostały przeniesione do "Kraj".

Co do ZKM Wieluń:
Na liniach ZKM jeździ również PKS. Trochę zagmatwane to jest u nich. ZKM niby podlega pod PKS, a na ulicach spotkamy kremowo-czerwone autobusy ZKM-u (H9-35, H7) i białe w kolorach PKS (N4009,O402)

: ndz 21:58, 26 kwie 2009
autor: Grzesiek
Michał ma racje w Wieluniu troche zagmatwali,co do taboru to jest (był?) 1 lub 2 pojazdy VW LT46-podobne do tych z Olsztyna.
Wprowadzenie tego typu pojazdów zostało bardzo nieprzychylnie przyjęte przez mieszkańców z uwagi na małą pojemność i ciasnote,co niestety dawało się odczuć w godzinach szczytu.

: wt 20:05, 05 maja 2009
autor: BB93
Ostatnio byłem w Wieluniu. Nasunęło mi się pytanie do Michała, czy autobusy przechodzą tam z linii na linię, np. autobus jako "A" jedzie do Rudy i tam zmienia numer na "D" do Kurowa? Możliwe, że jak skończę w BAHNie swój fikcyjny Zabitów wezmę się za symulacje z miast powiatowych woj. łódzkiego. Ta informacja przydałaby mi się (także jeśli chodzi o Zd.Wolę i Sieradz - z twojego regionu ) Obrazek

Odp

: wt 21:11, 05 maja 2009
autor: Adam Alex(ex1022)
Ja sobie odpoczywam od Bahna .Chwilowo mi się znudził

: wt 21:23, 05 maja 2009
autor: Michał
BB93 pisze:czy autobusy przechodzą tam z linii na linię
Nie zagłębiałem się szczególnie w tamtejszą komunikację, ale jestem pewien, że tak. Nie wiem tylko na ile jest częste to "zjawisko".

Jeśli chcesz robić symulacje w BAHN-ie to powodzenia, chociaż nie wiem na ile ci się to uda.

Sieradz - tutaj autobusy zmieniają linie, które obsługują, ale tylko po zjeździe do zajezdni (np. rano robi kółko na "5", potem na szkolnym, a potem wyjeżdża na "Ex")

Zduńska Wola i prawdopodobnie Łask i Wieluń - totalne zagmatwanie. W Zduńskiej Woli, na jednej krańcówce pojawiają się w międzyczasie trzy autobusy na linii "5", po czym jeden odjeżdża jako najbliższy kurs "5", jeden przechodzi, np. w "3", bądź zjeżdża do zajezdni, a kolejny ma przerwę i odjedzie na "5", ale dopiero za 30 minut.
Podobnie na Pl. Wolności. Jadę sobię "5" (wcześniej autobus jechał na "Z", ale z powodu korków się opóźnił i przez to spóźniły się odjazdy kolejnych linii), kurs tylko do Placu Wolności, wszyscy wysiadają, wsiadają nowi pasażerowie, a "5" przechodzi w "11". Trzeba byłoby mieć jakieś grafiki poszczególnych brygad żeby zrobić realistyczną symulację.

: śr 13:52, 06 maja 2009
autor: BB93
Jeśli tak jest w Zd.Woli to dam sobie spokój zresztą nie wiem, czy chciałoby mi się robić trasę do Sędziejowic czy kółko północne 10 i 11. Jeśli chodzi o brygady to też doświadczyłem podobnej sytuacji z "5" na Dworcu. W Łasku jest mała sieć i mało linii, może jakoś dobrnę do celu. W Sieradzu i tak przeraża mnie ilość wariantów "3" czy "7". Wieluń podobnie jak Łask. Mam rozkład z Tomaszowa z 2002 roku, za to nawet nie chcę się brać, tam nie mogę nic zrozumieć. Na przykład "1" musiała mieć chyba bardzo długi postój na Dworcu PKS/PKP, bo przez prawie godzinę nie było kursu żadnej innej linii (może zjeżdżała do zajezdni). Za to w Kutnie (rozkład 2002) wyszło mi, że na "6" są dwie brygady. Jedna jeździ cały dzień, a druga robi tylko jeden kurs w jedną stronę. Jeśli chodzi o miasta powiatowe łódzkiego to zacznę od Zgierza (1994 i 1999 - mam rozkłady z tych lat). Miasta typu Tomaszów, Sieradz, Zd.Wola, Kutno, Opoczno itp. to zrobię je nieprędko z powodu zagmatwania rozkładów. Zaczynam od Zgierza, Pabianic, Bełchatowa (mała sieć). Uważam, że rozkłady powinny być łatwe do zapamiętania i sensowne.
Pozdrawiam Michała i dzięki na informacje Obrazek

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 22:22, 02 gru 2016
autor: mateeusz
Po kilku latach wypada odświeżyć trochę temat komunikacji miejskiej w Wieluniu na łamach Forum. ;)

Otóż od lat obsługą miejskich linii na zlecenie Urzędu Miasta zajmuje się lokalny PKS. Początkowo tabor w całości zapewniony był przez miasto, jednak stopniowo wycofywane Autosany H9-35 (ostatnie sztuki pożegnaliśmy w 2012 roku) były zastępowane już przez pojazdy należące do PKS'u. Obecnie do tego celu wykorzystywanych jest 5 pojazdów należących do miasta (3 Autosany H7-20.05 oraz 2 Volkswageny LT 46), a pozostałą część floty zapewnia PKS (m.in. 8 Auwärterów Teamstar oraz 1 Autosan H7-20.07). Serwisem wszystkich pojazdów zajmuje się PKS, w związku z czym często można zaobserwować miejskie autobusy na kursach lokalnych i vice versa.

Na dzień dzisiejszy w Wieluniu funkcjonuje 8 linii oznaczonych przez kolejne litery alfabetu: A, B, C, D, D-bis, E, G, H. Niektóre są rozbudowane o dodatkowe warianty, co jest oznaczone w rozkładach. Układ tras i częstotliwość pozostawia wiele do życzenia, przez co KM nie jest zbyt przyjazna dla osób przyjezdnych, korzystają z niej głównie ci sami pasażerowie dojeżdżający np. do pracy czy szkoły.

Taryfa biletowa jest jednak dość konkurencyjna - w 2014 roku dokonano obniżek cen. I tak bilet jednorazowy na liniach miejskich kosztuje 1,50 zł (ulgowy 0,80 zł), bilet jednorazowy pozamiejski 1,80 zł (ulgowy 1,00 zł). Ponadto dostępne są bilety miesięczne: normalny bez przesiadki za 50 zł (pozamiejski 60 zł), normalny z przesiadką za 80 zł (pozamiejski 90 zł), szkolny bez przesiadki za 20 zł (pozamiejski 30 zł), szkolny z przesiadką za 40 zł (pozamiejski 50 zł) oraz na okaziciela za 120 zł (pozamiejski 130 zł). Sprzedaż prowadzona jest przez kierowców za pomocą bileterek Emar oraz w kasach na dworcu PKS.

Rok 2016 miał przynieść niespodziewaną rewolucję - zmianę przewoźnika. W ogłoszonym przez UM przetargu wystartowały aż 4 firmy, a zwycięzcą został Mati-Trans z Zawiercia. Jego pojazdy miały wyjechać na ulice Wielunia od 1 października, jednak w związku z zastrzeżeniami innych przedsiębiorstw przetarg unieważniono, a obsługę komunikacji powierzono z wolnej ręki PKS'owi. Mimo upływu 2 miesięcy do dnia dzisiejszego nie wyłoniono zwycięzcy, a w temacie panuje cisza.

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 16:51, 23 gru 2016
autor: mateeusz
Batalia o obsługę komunikacji miejskiej w Wieluniu trwa nadal. Po ponownym rozpatrzeniu przetargu w połowie listopada do KIO znów wpłynęły 2 odwołania złożone przez PKS Wieluń oraz FPHU Małgorzata Kurkowska z okolic Olkusza. KIO je uznała i nakazała unieważnić przetarg oraz wymusić na firmie Mati-Trans przedstawienie dodatkowych dokumentów. PKS Wieluń uważa również, że jako jedyny przewoźnik spełnia wymagania przetargu, jednak w tej kwestii odwołanie zostało odrzucone. Na razie jednak z wolnej ręki wozi wielunian za kwotę 112,3 tys. zł miesięcznie.

Więcej szczegółów tutaj: http://wielun.naszemiasto.pl/artykul/bo ... id,tm.html

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pn 11:07, 02 sty 2017
autor: mateeusz
Urząd Miasta przygotowuje się do wprowadzenia nowej siatki komunikacji miejskiej. W tym celu stworzona została specjalna ankieta, która ma zbadać potrzeby mieszkańców: http://ankieta.cms.com.pl/ Oprócz zmian w komunikacji miejskiej uwzględniony jest też rozwój infrastruktury rowerowej. Kto wie, może wprowadzą nową siatkę szybciej niż Łódź... ;)

Więcej szczegółów tutaj: http://radiozw.com.pl/index.php?page=news&id=22955

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: czw 15:00, 23 lut 2017
autor: mateeusz
W dniu dzisiejszym Urząd Miasta podjął decyzję o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia na zadanie pn.:"Prowadzenie usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym na terenie gminy Wieluń". W załączniku jako powód wskazano m.in. niemożliwe do poprawienia na obecnym etapie błędy w SIWZ oraz półroczne opóźnienie, przez które nie jest możliwa realizacja całej umowy.

Wspomniano również o umieszczonym w wykazie załączonym do SIWZ przystanku komunikacji miejskiej zlokalizowanym na dworcu PKS. Teren ten jest własnością prywatną, więc pozostali przewoźnicy nie mogliby z niego korzystać bez zawarcia odpowiedniej umowy z PKS (który pewnie niechętnie by na taką przystał).

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 14:49, 01 gru 2017
autor: mateeusz
Prawdopodobnie od 1 stycznia komunikacja miejska w Wieluniu będzie bezpłatna dla wszystkich :o
Wszystko wskazuje, że komunikacja miejska w gminie Wieluń będzie darmowa. Uchwała w tej sprawie została przyjęta na posiedzeniu rady miejskiej w piątek 1 grudnia. Z inicjatywą zwolnienia wszystkich podróżnych z opłat wyszła grupa radnych. Argumentują, że wiele miast zdecydowało się już na takie rozwiązanie. Widzą w tym dobre uzupełnienie planowanych przez ratusz zmian w komunikacji miejskiej, dla których podstawą jest powstałe za 300 tys. zł studium transportowe Wielunia wraz z planem mobilności wiejskiej.

Jakkolwiek sama idea przypadła do gustu praktycznie wszystkim radnym, to nie brakowało wątpliwości. Niektórzy postulowali, aby wstrzymać się z podjęciem decyzji i przedyskutować temat na komisjach. Inni drążyli, czy uchwała na pewno jest przygotowana właściwie od strony prawnej. Radca prawny na szybko był w stanie jedynie odnieść się do wskazanej podstawy prawnej, którą w uzgodnieniu z nim skorygowano.

Ostatecznie uchwałę przyjęto przy 15 głosach za i 4 wstrzymujących się, nikt nie był przeciw. Jeśli wejdzie w życie, to darmowe przejazdy będą obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Dopłaty miasta do komunikacji miejskiej wzrosną w związku z tym do poziomu 1,5 mln zł rocznie.
Źródło: http://wielun.naszemiasto.pl/artykul/da ... id,tm.html

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 20:23, 01 gru 2017
autor: prof_klos
W miastach, gdzie komunikacja jest szczątkowa, a zarazem musi być zapewniona - jest to rzecz absolutnie zrozumiała. Za autobusy i tak trzeba płacić, zysków nie przyniosą, a zyski z biletów to jakiś śmieszny procent kosztów uruchamiania kursów, zatem można zrobić hecę i po prostu zlikwidować taryfę - nie wygeneruje to znacznych kosztów, a zaplusuje u mieszkańców.

W większych miastach, gdzie komunikacja jest rozwinięta, takie rozwiązania nie przyjęłyby się, gdyż wielką flotę trzeba utrzymać, a duży ruch generuje zarazem przynajmniej te, powiedzmy, 40 procent pokrycia kosztów eksploatacji.
Poza tym "płacę - wymagam". Autobus jest brudny? Jeździ rzadko? A czego ty chcesz, za darmo masz, nie dyskutuj...
dlatego też w mniejszych ośrodkach, gdzie autobusy i tak jeżdżą rzadko, nie ma wielu linii, a ich obsługę stanowią tanie, małe pojazdy - jest to rozwiązanie akceptowalne. :)

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 20:33, 01 gru 2017
autor: px33
Poza tym samo utrzymanie biletów (druk, kolportaż, rozliczenia) i systemu biletowego (kasowniki, kanary, windykacja) swoje kosztuje - w małej skali może się okazać, że pożera sporą część zysków. Sprzedaż biletów u kierowcy rozwiązuje część problemów ale dokłada nowy - to trwa, więc prędkość spada i KM staje się mniej atrakcyjna.

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 21:43, 01 gru 2017
autor: mateeusz
Otóż to. Komunikacja miejska w Wieluniu to tylko kilka linii autobusowych, których trasy nie obsługują wielu popularnych relacji. Kiepska częstotliwość nie daje możliwości przesiadek, a czas oczekiwania na przystanku trwa dłużej niż przejście połowy miasta na pieszo. Na przystankach wiszą nieczytelne rozkłady jazdy, dodatkowo nie są one dostępne w internecie (poza aplikacją LiveBus na smartfony, nawet przez jakiś czas można było w niej śledzić pojazdy na podstawie danych z GPS).
Głównie z tych powodów dla osób spoza Wielunia podróż komunikacją miejską jest kompletnie nieatrakcyjna (sam uczęszczając przez 3 lata do liceum autobusem miejskim jechałem tylko 2 razy), a większość pasażerów to mieszkańcy dojeżdżający regularnie np. do pracy, szkoły, którzy korzystają z biletów okresowych.

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 23:17, 01 gru 2017
autor: prof_klos
Przydałaby się tam solidna reforma.
To nie kosztuje wiele, firma zewnętrzna stworzyłaby realny plan zapotrzebowania i naprawiłaby siatkę, tak jak w Pabianicach. Do 2011 roku MZK jeździło jak kupa w tyłku.
Po reformie - z pomocą firmy zewnętrznej - zachowano cykl linii przetasowanych w najważniejszych relacjach co 10 minut, likwidując/łącząc niepotrzebne ogryzki w całość. W efekcie wydajność zbiorkomu wzrosła o jakieś 30 procent. :)
W Wieluniu też dałoby się to ogarnąć.

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: pt 23:27, 01 gru 2017
autor: Kpc21
Ale to jest na tyle miasto, że tam w zasadzie wszędzie daje radę dojść pieszo. Komunikacja miejska nie będzie tam spełniać innej funkcji, niż socjalna.

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: sob 12:13, 02 gru 2017
autor: prof_klos
Ale skoro musi być, niech chociaż jeździ z sensem i pożytkiem.
Gdy staje się już darmowa to o tym sensie i pożytku możemy zapomnieć. "No co, macie za darmo, nie narzekajcie". ;)

Re: [Wieluń] ZKM Wieluń

: sob 13:52, 02 gru 2017
autor: Kuba
No ale mimo że darmowa to jednak nie przeszkadza w tym, aby jakoś ją zreformować i skonstruować ją w sposób optymalny, bo może są jakieś niepotrzebne kursy i marnowanie wozokilometrów.