[Tuszyn] Linia Tuszyn-Łódź

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: prof_klos »

Z tego co pamiętam 97% dopłat na MZK obowiązuje dla linii "W" (do końca 2016 r. było to wręcz 100%), z uwagi na to, że "W" kursuje wyłącznie po gminie Rzgów, bez wjazdu na Pabianice. A stawkę do 97% zmniejszono z uwagi, że na "W" ileś tam biletów się sprzedaje, zatem po ich odliczeniu wyszło 97% na Rzgów.
"T" była bodajże jakoś inaczej rozliczana, chociaż nie ma co ukrywać, że "T" kursują masowo ludzie jadący pracować i wydawać pieniądze w Rzgowie, a zatem tam zostawiając podatek, zaś odcinek Rzgów - Guzew - Rzgów jest użytkowany przez babuszki jadące do kościoła (zatem linia "nietykalna" ;) ), oraz młodzież szkolną (szczątkowo). Guzewski kawałek to typowa "rola społecznie użyteczna" w komunikacji.

Akurat te miliony, które "wpadają" do PKS Łódź na linię Rzgów/Tuszyn/Czyżeminek/Kalino/Romanów w zupełności wystarczają, aby pokryć koszta ich eksploatacji taborem, jaki kursuje. PKS-owi mu się to nawet opłacać, skoro oferuje bilety w cenach 3 złote do Tuszyna (dla porównania za Guzew - Rzgów, jakieś 4 km, płaciłem 5 zł, a za Łódź - Czyżeminek - 12 zł...).

Znam dobrze aurę panującą w Rzgowie, Guzewie i przyległych mieścinach - pracowałem tam sporo czasu, przesiąknąłem przez tkankę społeczną i odniosłem wrażenie, że gdyby nie potęga C.H. "Ptak", to gmina byłaby zapyziałą oazą rolniczą, taką jak przed 1995 rokiem. ;) W Ratuszu rządzą silne mocowania "dziejowe", wysoka średnia wieku i tradycjonalizm. Ma to plusy, ale ma też potężne minusy. Jedno jest pewne - linie, chociażby wszystkie, zlikwidują, ale poranny "Guzew" do kościoła - zostanie, bo jakżeby tak likwidować tak ważne połączenie?!

To jest dokładnie tak samo jak wciąż istniejąca linia Romanów - Kalino - Rzgów - Pabianice. Linia kursuje WYŁĄCZNIE w niedzielę. Na odcinku Pabianice - Rzgów w 98% frekwencję stanowi kierowca. Na Rzgów - Romanów CZASAMI pojedzie 2-4 osoby - te, które dojeżdżają do kościoła na mszę. Raz mi się zdarzyło, było to incydentalne, w dniu WOŚP br., że w Romanowie wsiadła dziewczyna i jechała BEZPOŚREDNIO do Pabianic. Oczy ze zdumienia przecierałem! Po co tak bezsensowna trasa, w dodatku z atutem zamówienia, że MUSI jechać duży, pojemny autobus, minimum Autosan H9, a nie Vario? Można się jedynie domyślać. ;) To tak samo, zresztą, jak słynna linia "W" MZK Pabianice obsługująca kościoły gminy Rzgów co niedzielę. ;)

W Rzgowie przydałby się porządny przewrót - reforma. Główną oś powinna stanowić relacja Łódź - Rzgów - Tuszyn w takcie 60 minut, w szczycie 40, a nawet 30. Być może wymyślą to tak, że linia Rzgów - Tuszyn skomunikuje się z MPK, bądź MPK zastąpią w całości własnym autobusem - pożyjemy, zobaczymy. Drugą relację, to jest Romanów - Kalinko - Rzgów połączyłbym z dalszym odcinkiem: Rzgów - Gospodarz - Guzew - Prawda - Czyżeminek, bo na odcinku Rzgów - Łódź trasa do Czyżeminka obecnie stanowi zasadniczo dojazd do Rzgowa. Bezpośrednio we wsie nikt z Łodzi nie jeździ. W ten sposób powstałyby dwie linie, kursujące niejako "na krzyż". Gdyby je ze sobą skomunikować i zachować dotychczasowy takt (60 minut) - nikomu krzywda by się nie stała.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: kuba_bed »

Kpc21 pisze:Nawet bez dostosowanych peronów autobusy niskopodłogowe dużo dają. Osoby starsze nie muszą wspinać się po schodkach, jest możliwość przewozu osób na wózkach inwalidzkich (wjeżdżają po rozkładanej rampie).
Ogólnie tak, ale widzisz że nastawienie do rzeczy najprostszych (i de facto najtańszych przy okazji) do zrobienia jest po prostu straszne...
prof_klos pisze:Z tego co pamiętam 97% dopłat na MZK obowiązuje dla linii "W" (do końca 2016 r. było to wręcz 100%), z uwagi na to, że "W" kursuje wyłącznie po gminie Rzgów, bez wjazdu na Pabianice. A stawkę do 97% zmniejszono z uwagi, że na "W" ileś tam biletów się sprzedaje, zatem po ich odliczeniu wyszło 97% na Rzgów.
Prawda - pomyliłem. Podział kosztów dla T jest inny, ale chyba różny w zależności od krańcówki do jakiej dojeżdża. Dla W wynosi 91% w przypadku gminy Rzgów.

Gdyby ktoś chciał to link do prezentacji stworzonej przez UM Rzgowa dotyczącej komunikacji można znaleźć TUTAJ.
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: kuba_bed »

Zaczyna się jakieś przebąkiwanie o zmianie przedsiębiorstwa obsługującego linię do Tuszyna. Czyżby szykowało się włączenie kolejnej gminy w ŁLTZ?
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kazik »

Jeszcze by tego brakowało... W Łodzi brakuje autobusów i kierowców, a MPK miałby pojechać do Tuszyna???
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kpc21 »

Może zrobią to na takiej zasadzie, jak Andrespol z liniami do Bedonia i Justynowa - oddadzą jakiemuś prywaciarzowi wybranemu w przetargu.

Swoją drogą, szukałem na stronach urzędu gminy w Tuszynie informacji na temat przetargów na obsługę linii autobusowej z ostatnich lat i ich nie znalazłem. Gdzie do tego można dotrzeć? Czy może przetargów nie było i PKS jeździ teraz komercyjnie?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: px33 »

Jeszcze by tego brakowało... W Łodzi brakuje autobusów i kierowców, a MPK miałby pojechać do Tuszyna???
Może zrobią to na takiej zasadzie, jak Andrespol z liniami do Bedonia i Justynowa - oddadzą jakiemuś prywaciarzowi wybranemu w przetargu.
ZDiT bardzo nie chce wdrożyć rozwiązania z liniami lokalnymi znanego z Warszawy, które pozwoliłoby pogodzić obie korzyści - linię w taryfie LTZ (częściowo) i oszczędzenie taboru MPK (a i przy okazji koszt uruchomienia połączenia spadłby 3-4-krotnie).
Podmiejskie i tak już są niemal wszędzie obcięte do granic miasta, więc jedyną różnicą byłby niższy komfort (ale pewnie wyższy od trupów PKS-u)
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: prof_klos »

Chodzi o to, że gmina Rzgów chce wyrzucić PKS (z wiadomych względów) ze swojej siatki połączeń. Tam wszędzie jeżdżą graty - do Pabianic (w niedziele i święta), do Czyżeminka co godzinę, na Grodzisko, do Romanowa, Tuszyna i Łodzi, a ponadto do Pabianic i Guzewa (MZK) i PLN (MPK). Wypadałoby to w końcu ujednolicić. Szkoda wydawać ponad miliona zł rocznie na Autosany H9, gdy za tą samą stawkę przyjedzie niskopodłogowiec z Pabianic czy Łodzi.
Swojego czasu, rok czy dwa temu, planowali nawet przerzucenie tych linii na MZK Pabianice. W Pabianicach nie ma jednak wystarczającej ilości taboru, stąd pomysł upadł. Później mówiono o utworzeniu własnej spółki gminnej, której powierzono by te przewozy. I tak się pewnie stanie. PKS na trasach okołorzgowskich jest już na dobiciu.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kpc21 »

Jeśli tak się stanie... to co pozostanie PKS-owi z tras podmiejskich? Lutomiersk? I chyba jeszcze tylko Rzgów-Pabianice, o ile to pozostanie w PKS-ie (nie wiem, jak i czy w ogóle to jest finansowane).

Powołanie gminnej spółki wykonującej przewozy w takiej ilości to dosyć spora inwestycja. Chyba łatwiej zatrudnić poprzez przetarg prywaciarza. Jak nawet nie zgłosi się nikt z okolic, to pewnie zgłosi się Mobilis.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: kuba_bed »

Generalnie w kręgach urzędniczych śmieją się, że w Tuszynie powstanie TZK - Tuszyński Zakład Komunikacyjny czy jakoś tak ;) Pytanie na ile gminę na to stać? Skoro nie stać ich na działanie w ramach LTZ to czy stać na zakup odpowiedniej ilości autobusów i ich wieloletnie utrzymanie?

Rzgów coś nie kwapi się do usunięcia PKS-ów z terenu gminy, jedynie niektórzy radni powierzyliby usługi w pełni prywaciarzom (bez przetargu), co powodowałoby (w naszych warunkach) kompletny brak kontroli nad tym. Zresztą z tego powodu zbudowali autobusom zatokę na ul. Rudzkiej, żeby po opłacie 5 gr od zatrzymania odzyskać pieniądze wyłożone w jej budowę :P
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kpc21 »

Co ciekawe, do jakiejś tam kwoty przepisy pozwalają powierzyć przewozy prywaciarzowi bez przetargu. Ale wydaje mi się, że w przypadku Tuszyna ten limit zostałby już przekroczony (to jednak dosyć istotna linia), co oznacza, że bezprzetargowe powierzenie linii prywaciarzowi po prostu nie wchodzi w grę.

Powinni zrobić przetarg jak Andrespol, i tyle.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: prof_klos »

Było niedawno i tak, że nawet MZK Pabianice chcieli "wyrzucić", bo uznali, że wozokilometr za wiele wynosi... Cóż, za niskopodłogowce trzeba płacić. Wiadomo, że najlepiej byłoby zlikwidować wszystko i dać wolną rękę, poza przetargami, firmom powożącym 15 letnimi Sprinterami, LT-kami i innym ścierwem, ale w taki sposób "zabito" niejedną komunikację miejską.

Problem polega w tym, że jeżeli argumentuje się chęć organizacji nowej komunikacji tym, że PKS jeździ gównem, H9 i zdezelowane, 25 letnie Mercedesy, to za podobną stawkę w ich miejsce "wejdzie" prywaciarz mający... takie same, albo i gorsze pojazdy (Bursiak). Jeżeli jednak postanowiliby kupić własne wozy - za milion złotych, ile wynosi roczna kwota utrzymania PKS-u, kilka sztuk byliby w stanie zabezpieczyć. Ale do tego potrzeba bazy, serwisu, utrzymania, biletów, pozwoleń, koncesji i szeregu innych, kosztownych spraw. Bazę można zaimprowizować na terenie jednostki komunalnej (Biznex w Kruszowie, na przykład). A resztę?

Linia Romanów-Rzgów-Pabianice kursuje w niedziele z finansowania przez gminę Rzgów. Linią na odcinku Rzgów - Pabianice nigdy nikt nie podróżuje. Pomimo tego zapis jest, i płacone zostaje za pojazd "duży", dlatego zawsze kursuje Autosan klasy H9 lub H10. Zaiste nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego w niedzielę linię tę trasuje się aż do Pabianic, tracąc wozokilometry, skoro kursuje "T" i "W" MZK, a linię tą z powodzeniem można by obsługiwać Fiatem Cinquecento i nigdy nie doszłoby do sytuacji, gdzie dla kogoś brakuje miejsca... :twisted:
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kpc21 »

Czy to, czym Kris Tour jeździ do Bedonia i Justynowa jest gorsze od tego, czym jeździ PKS?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: prof_klos »

Śmiem twierdzić, że technicznie i wizualnie dorównują sobie, z czym PKS bije chyba absolutnie wszystko brudem wewnątrz wozów. Tapicerki to syf, listwy, obicia ścian to gnój, a firanki to szmaty... :/
Co innego na dalekobieżnych...
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: mig »

kuba_bed pisze:Zaczyna się jakieś przebąkiwanie o zmianie przedsiębiorstwa obsługującego linię do Tuszyna. Czyżby szykowało się włączenie kolejnej gminy w ŁLTZ?
Już kiedyś były takie próby, okazało się, że nie stać ich na porozumienie z Łodzią. Ponadto musieliby jeszcze się dogadać ze Rzgowem.
Nie po to Łódź pozbyła się Zgierza by teraz przerzucić odzyskane brygady na Tuszyn.
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: SCEL »

mig pisze:
kuba_bed pisze:Zaczyna się jakieś przebąkiwanie o zmianie przedsiębiorstwa obsługującego linię do Tuszyna. Czyżby szykowało się włączenie kolejnej gminy w ŁLTZ?
Już kiedyś były takie próby, okazało się, że nie stać ich na porozumienie z Łodzią. Ponadto musieliby jeszcze się dogadać ze Rzgowem.
Nie po to Łódź pozbyła się Zgierza by teraz przerzucić odzyskane brygady na Tuszyn.
Chyba, że to Tuszyn będzie organizował porozumienie i będzie to funkcjonować tak jak obecnie 6 i 61.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: px33 »

Tylko jeśli Tuszyn I tak będzie miał, wzorem Zgierza, własne bilety to po co jakakolwiek integracja z LTZ?
Linia lokalna organizowana w ramach przetargu przez ZDIT to jedyna realna opcja na organizację takich linii - jest tanio i nie potrzeba MPK
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Jordi »

Dokładnie. ZDiT powinien dążyć do jednolitej taryfy w aglomeracji, ale nie potrzebuje wszędzie do tego MPK. Można zrobić pakiety linii dowożących jak 56 (podejrzewam, że to 56 jechałoby z Tuszyna przez Rzgów do Łodzi). A MPK zostawić tylko na liniach autobusowych w obrębie Łodzi, czyli przetargi możnaby zrobić jeszcze na przykład na 50, 78, 82, czy 94.

Oczywiście odpowiednie wymagania, czyli nowe lub conajwyżej 5-6 letnie autobusy full niskie z biletomatami, identyczną informacją pasażerską jak w MPK i kolorami pojazdów (źółto-czerwone).

No a co do Zgierza i Pabianic, to wystarczy się dogadać.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: px33 »

Nie przesadzajmy, to Tuszyn a nie Las Vegas. Oczywiście dobrze byłoby mieć jak najlepszy tabor, ale jeśli gminy nie stać to lepiej dać częste kursy gorszym taborem i z częściowym honorowaniem taryfy a za to za 2 zł za km dla gminy.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Jordi »

Dlatego nie napisałem, żeby to były nówki, ale też żeby to nie były "trupy" jak KORO, czy Kris-Tour. Jak robić porządnie KM aglomeracyjny, to jakieś "w miarę" wymogi być muszą. Bo inaczej znowu wygra jakiś Kris i trupiaste Merce dadzą, albo coś w tym stylu...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Tuszyn] Tuszyn - Łódź - przetarg

Post autor: Kpc21 »

Ostatnio Koleje Małopolskie uruchomiły bodaj jakieś połączenia dowożące do pociągów. Przetarg wygrał Mobilis. Problem w tym, że w przetargu nie uwzględniono żadnych wymogów co do stanu technicznego pojazdów. Skutek jest taki, że Mobilis wysyła na te linie same trupy, które ciągle się psują, na czym cierpi punktualność i często autobusy wypadają z rozkładu.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
ODPOWIEDZ