[Andrespol] Linie 201 202

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Tomasz Ł.
Bywalec
Posty: 237
Rejestracja: ndz 14:12, 13 maja 2018
Lokalizacja: Janówka k / Łodzi

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Tomasz Ł. »

Ja słyszałem wersję, że prezydent Zdanowska nie chce do centrum Łodzi wpuszczać prywaciarzy.
Tak, pociągi cieszą się mega popularnością, zwłaszcza w Justynowie. W końcu na migawce (chyba strefy 1) można dojeżdzać ŁKA i PR aż do Justynowa.
Obrazek
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Kpc21 »

Tomasz Ł. pisze:
pn 22:59, 23 lis 2020
Ja słyszałem wersję, że prezydent Zdanowska nie chce do centrum Łodzi wpuszczać prywaciarzy.
Tylko to nie ma pokrycia w rzeczywistości – jest masa przystanków w centrum wykorzystywanych przez prywaciarzy i ciągle pojawiają się nowe. A poza tym sam Maciej Sobieraj ze ZDiT-u (karol.ldz) na forum SSC się wypowiadał, że oni prawnie nie są w stanie zakazać prywaciarzom korzystania z przystanków miejskich (to było w kontekście Fabrycznego i tego, że przewoźnicy korzystają z przystanków obok, a nie z dworca, ale do tego samego się to sprowadza). Co ciekawe, niektóre miasta to robią – ale zdaniem naszego ZDiT-u bezprawnie.

No i poza tym teraz to już nie jest linia prywatna, tylko publiczna i to w taryfie LTZ, tak więc do centrum mogłaby dojeżdżać.

Jestem w stanie zrozumieć, że spadek zainteresowania komunikacją autobusową może być spowodowany wzrostem znaczenia kolei. Chociaż... przed rozpoczęciem przebudowy Fabrycznego pociągi też często jeździły, a jakoś autobusy na tej trasie (wtedy chyba jeszcze PKS, albo i już Kris-Tour) wcale nie były puste. No ale mimo wszystko pewnie Flirt jest bardziej zachęcający, niż kibel – nawet pomimo tego, że i jakość autobusów się poprawiła.

A to rozszerzenie obowiązywania migawki pewnie zaraz się skończy – ono było przecież wprowadzone na czas remontu Rokicińskiej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: px33 »

A propos integracji z koleją to może warto by dodać wjazd kieszeniowy pod dw Widzew w obu kierunkach? Dużo czasu na to nie zejdzie a linia będzie wygodniejsza dla pasażerów

A co do migawek to może jednak doczekamy się pierwszego trwałego rozszerzenia LTZ na kolei poza miasto, i potem tym tropem pójdą Pabianice i zwłaszcza Zgierz (dzięki czemu udałoby się domknąć ring przynajmniej na biletach 2 strefy).
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: nowy1212 »

px33 pisze:
wt 08:03, 24 lis 2020
A propos integracji z koleją to może warto by dodać wjazd kieszeniowy pod dw Widzew w obu kierunkach? Dużo czasu na to nie zejdzie a linia będzie wygodniejsza dla pasażerów
Ale po co? Priorytetem jest przystanek Rokicińska-Gogola. Chyba, ze masz na myśli by autobus kończył trasę na Dworcu Łódź Widzew (a przerwy miał na krańcówce Rokicińska/Puszkina). Tylko czy ktoś tego potrzebuje? Andrzejów ma u siebie przystanek kolejowy i zaraz bedzie miec kolejny
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: px33 »

Chodzi mi o to, żeby po skręcie w Puszkina podjechał pod dworzec i dopiero na pętlę na postój - i symetrycznie z drugiej strony, najpierw zabrać pasażerów spod dworca a potem ruszyć na trasę. To nie zajmie zbyt dużo czasu ani wzkm, a pozwoli wygodniej dojechać do dworca z części trasy "grawitującej do Łodzi". Co prawda oferta z tego dworca nie jest jakoś super atrakcyjna (do Andrzejowa to bez sensu, na Niciarnianą szybciej będzie tramwajem, na Fabryczny to zależy od przypadku, ale dojazd do Zgierza i w kierunku Kaliskiej przy trafieniu na pociąg będzie bezkonkurencyjny)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: mig »

Kpc21 pisze:
pn 23:19, 23 lis 2020
Tomasz Ł. pisze:
pn 22:59, 23 lis 2020
Ja słyszałem wersję, że prezydent Zdanowska nie chce do centrum Łodzi wpuszczać prywaciarzy.
Tylko to nie ma pokrycia w rzeczywistości – jest masa przystanków w centrum wykorzystywanych przez prywaciarzy i ciągle pojawiają się nowe. A poza tym sam Maciej Sobieraj ze ZDiT-u (karol.ldz) na forum SSC się wypowiadał, że oni prawnie nie są w stanie zakazać prywaciarzom korzystania z przystanków miejskich (to było w kontekście Fabrycznego i tego, że przewoźnicy korzystają z przystanków obok, a nie z dworca, ale do tego samego się to sprowadza). Co ciekawe, niektóre miasta to robią – ale zdaniem naszego ZDiT-u bezprawnie.

No i poza tym teraz to już nie jest linia prywatna, tylko publiczna i to w taryfie LTZ, tak więc do centrum mogłaby dojeżdżać.

Jestem w stanie zrozumieć, że spadek zainteresowania komunikacją autobusową może być spowodowany wzrostem znaczenia kolei. Chociaż... przed rozpoczęciem przebudowy Fabrycznego pociągi też często jeździły, a jakoś autobusy na tej trasie (wtedy chyba jeszcze PKS, albo i już Kris-Tour) wcale nie były puste. No ale mimo wszystko pewnie Flirt jest bardziej zachęcający, niż kibel – nawet pomimo tego, że i jakość autobusów się poprawiła.
Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. 201 jest w całości finansowane ze środków Andrespola, a Łódź zwraca jedynie za wpływy z biletów na tej linii. Andrespol w tym układzie nigdy tej linii nie wydłuży, tym bardziej do Centrum.

Przed rozpoczęciem budowy Fabrycznego wbrew pozorom wcale nie było tak wiele kursów co dziś - na szybko między Łodzią a Koluszkami w 2010 r. jeśli dobrze liczę 20 par, dziś 32.

Zgadzam się z przedmówcami, 201 i 202 dziś pełnią funkcje uzupełniające wobec kolei a nie odwrotnie. Integracja taryfowa, większa liczba kursów, dojazd do ścisłego Centrum, komfort i czas jazdy zrobiły swoje.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Kpc21 »

Dojazd z Widzewa na Kaliski pociągiem raczej nie jest atrakcyjny względem tramwaju.

Zgierz i Żabieniec – owszem.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: px33 »

W odpowiednich warunkach (od dworca do dworca albo bardzo bliskich okolic i jak się przypadkiem trafi na pociąg) jest bezkonkurencyjny.
arteth
Niemowa
Posty: 6
Rejestracja: wt 21:45, 17 sty 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: arteth »

Z dużym zainteresowaniem czytam Państwa wypowiedzi, zatem garść informacji w celu sprostowania:
1) Gmina Andrespol podpisała nowe porozumienia ze spółkami kolejowymi - Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. oraz Polregio sp. z o.o., przy kontrasygnacie przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi przedłużając okres wzajemnego honorowania biletów okresowych w pociągach obu spółek obsługujących stacje "Bedoń" oraz "Justynów". Regularnie prowadzone badania frekwencji i wykorzystania przewozów potwierdzają, że zainteresowanie pasażerów do podróżowania pociągami obu spółek nie słabnie a wręcz rośnie. W trakcie roku szkolnego i akademickiego, kiedy prowadzona jest normalna nauka docierają do Urzędu informacje o przepełnieniach pociągów, w związku z tym faktem Gmina jest w ciągłym kontakcie z osobami odpowiedzialnymi w obu spółkach za układanie rozkładów jazdy i przekazuje sugestie spływające od pasażerów celem jak najlepszego dopasowania rozkładów jazdy pociągów, oczywiście na ile pozwalają warunki dyktowane przez PKP PLK.
2) Aktualnie linie autobusowe nr 201 i 202, a w szczególności linia 201 stanowi uzupełnienie dla oferty ŁKA oraz Polregio, autobusy przeważnie odjeżdżają o godzinach, w których nie ma połączeń kolejowych, epidemia spowodowała znaczący spadek frekwencji w obu liniach, zatem rozkłady jazdy zostały dopasowane do zapotrzebowania na przewozy, pomimo niezadowolenia części pasażerów, którzy chcieliby przywrócenia rozkładów jazdy sprzed wybuchu epidemii. Zbyt niskie zainteresowanie oraz prosty rachunek ekonomiczny sprawia, iż w chwili obecnej Andrespol nie planuje podniesienia częstotliwości żadnej z linii, poza kosmetycznymi zmianami rozkładu mającymi na celu dopasowanie oferty do przewozów kolejowych tudzież, szczególnie w odniesieniu do linii 202 dopasowania godzin odjazdów autobusów do zajęć szkolnych w Szkole Podstawowej w Justynowie.
3) Gmina Andrespol nie przewiduje skierowania autobusów linii 201 i 202 do śródmieścia Miasta Łodzi. Wbrew obiegowej opinii pieniądze nie są problemem, Andrespol z pewnością dokonał by zmian w finansowaniu obu linii, które w 100% są finansowane przez budżet Gminy. Zarząd Dróg i Transportu jak słusznie zauważono zwraca jedynie środki proporcjonalnie do liczby sprzedanych na obie linie biletów. Cała reszta kosztów jest po stronie Gminy Andrespol. Powód dla którego Gmina nie wydłuży ani 201 ani 202 w pobliże śródmieścia jest bardziej prozaiczny, mianowicie chodzi o linię 82B, która ze śródmieścia, z nielogicznych dla nas powodów została z centrum zabrana. Kiedy autobusy linii 82 dojeżdżały do pętli Wydawnicza, obsługa była prowadzona autobusami przegubowymi, które w godzinach szczytu komunikacyjnego były wypełnione po brzegi, aktualnie linia została skrócona do pętli Dworzec Łódź Widzew, pomimo sprzeciwu ze strony Andrespola. Spowodowało to znaczący spadek frekwencji w tej linii autobusowej. Zatem aby nikogo nie wyróżniać, wszystkie linie autobusowe jadące ze strony Andrespola są skierowane na trasy do tego samego miejsca docelowego. Zgodnie z polityką wladz samorządowych Andrespola, aby nie było mowy o tym, że mieszkańcy Bedonia czy Justynowa jadą do centrum autobusem a Wiśniowa Góra i Stróża tylko do niezadowalającego nikogo Widzewa i uniknięcia konfliktu lokalnego, Gmina zdecydowała, że wszystkie linie autobusowe są skierowane do tej samego miejsca.
4) Zarząd Dróg i Transportu, pomimo wielokrotnych rozmów nie chce słyszeć o przywróceniu linii 82B do pętli "Plac Mikulskiego", jak dla nas takie rozumowanie jest pozbawione logiki, zwłaszcza że linia 78 została przywrócona do Placu Wolności a inne linie podmiejskie także zostały powydłużane, Zgierz nawet przejął obsługę linii 61 aby tylko mieć autobusy do śródmieścia, a Andrespol w tych kalkulacjach jest pomijany. Zatem dopóki 82B nie zostanie skierowane do śródmieścia nie ma mowy o jakimkolwiek wydłużaniu przebiegu linii 201 i 202.
5) Obecny przetarg celowo został ogłoszony na okres 1 roku, Gmina Andrespol prowadzi analizy, które potrwają jeszcze około pół roku w celu podpisania długoletniej umowy powierzenia usług pasażerskich firmie przewozowej, wzorem Gdyni, która powierza usługi na okres długoletni podmiotom prywatnym. Analizy mają na celu zbadanie kosztów takiej obsługi oraz jak najlepszego zabezpieczenia interesów Gminy oraz zawarcia warunków powierzenia w taki sposób aby wykluczyć nierzetelne i niegodne zaufania podmioty. Prawdopodobnie w polowie roku, zgodnie z obowiazujacymi przepisami Andrespol ogłosi zamiar bezpośredniego zawarcia umowy na przewozy na linie 201 i 202 na okres 10 lat, pół roku wcześniej, jeśli analizy które mamy otrzymać wskażą wszystkie warunki aby Gmina nie władowała się na przysłowiową minę.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: px33 »

Odnośnie punktu 5 - ogłaszając taki przetarg warto go wzorem Warszawy rozpisać nie na konkretne trasy tylko na liczbę wzkm wykonaną określoną liczbą autobusów (być może z rozszerzeniem wzkm w ramach opcji - żeby zagwarantować sobie trochę większą elastyczność niż 20% - zwłaszcza jeśli początkowe wykorzystanie autobusów nie byłoby jakieś bardzo intensywne). Dzięki temu będziecie mogli stosunkowo łatwo modyfikować przebieg linii czy nawet dołożyć nową, w ramach oczywiście założonej liczby pojazdów.
Odnośnie 3 - Wydawnicza to też nie jest jakiś fantastyczny punkt i wymaga przesiadki dla praktycznie każdej podróży. A zarówno 20x jak i 82 mają zapewnioną wygodną przesiadkę na tramwaje, z których są dostępne z grubsza te same kierunki podróży co z Wydawniczej - pogorszenie jest właściwie tylko na kierunku ŚR na północ i wynika w głównej mierze z niefajnego węzła na skrzyżowaniu Marszałków. Może spadek liczby pasażerów wynika z czegoś innego, np. z integracji z koleją i wielu pasażerów wsiada w pociąg już na Andrzejowie?
Odnośnie 1 - świetnie słyszeć coś takiego i chciałbym żeby inne podłódzkie samorządy też poszły tym śladem.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: nowy1212 »

To nie można zlikwidować 82B?
Linia 82 - obsługa MPK Łódź - DW. Łódź Andrzejów-DW. Łódź Widzew - takt 24min
Linia 203 - obsługiwana przez gminę Andrespol - Stróża-pl. Mikulskiego* - takt 24min

*w śladzie obecnego 82B tylko od Ronda Inwalidów prosto WZ

Skoro bilety i migawki obowiązują i tu i tu te same to dla pasażerów z Łodzi brak różnicy. Jedyna wada, ze ubyłaby połowa połączeń na Dw. Łódź Widzew, ale tam można ten kawałek przejść, a ogólnie to na tyle co jeździłem 82 to za Gogola autobus praktycznie zawsze wozi powietrze. Skoro ZDiT by nie musiał płacić za ten przedłużony fragment to czemu by tego nie wprowadzić?
px33 pisze:
śr 17:02, 25 lis 2020
Odnośnie 3 - Wydawnicza to też nie jest jakiś fantastyczny punkt i wymaga przesiadki dla praktycznie każdej podróży. A zarówno 20x jak i 82 mają zapewnioną wygodną przesiadkę na tramwaje, z których są dostępne z grubsza te same kierunki podróży co z Wydawniczej - pogorszenie jest właściwie tylko na kierunku ŚR na północ i wynika w głównej mierze z niefajnego węzła na skrzyżowaniu Marszałków.
No tak tylko tych linii jest mało własciwie to co:
6,9,10AB,W

Poprawą by było przedłużenie na Widzew Stadion, bo wtedy by doszło
8,64AB,75 - czas oczekiwania na przesiadkę zdecydowanie krótszy i oferta jeszcze szersza

Tylko tam raczej słabo z opcją postoju

Oczywiście obecny układ linii traktuję jako tymczasowy, więc odnoszę się do podstawowego
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Kpc21 »

5) Obecny przetarg celowo został ogłoszony na okres 1 roku, Gmina Andrespol prowadzi analizy, które potrwają jeszcze około pół roku w celu podpisania długoletniej umowy powierzenia usług pasażerskich firmie przewozowej, wzorem Gdyni, która powierza usługi na okres długoletni podmiotom prywatnym. Analizy mają na celu zbadanie kosztów takiej obsługi oraz jak najlepszego zabezpieczenia interesów Gminy oraz zawarcia warunków powierzenia w taki sposób aby wykluczyć nierzetelne i niegodne zaufania podmioty. Prawdopodobnie w polowie roku, zgodnie z obowiazujacymi przepisami Andrespol ogłosi zamiar bezpośredniego zawarcia umowy na przewozy na linie 201 i 202 na okres 10 lat, pół roku wcześniej, jeśli analizy które mamy otrzymać wskażą wszystkie warunki aby Gmina nie władowała się na przysłowiową minę.
Czyli jednak... Świetnie to słyszeć! Niech inne gminy się na tym wzorują.
arteth pisze:
śr 12:10, 25 lis 2020
4) Zarząd Dróg i Transportu, pomimo wielokrotnych rozmów nie chce słyszeć o przywróceniu linii 82B do pętli "Plac Mikulskiego", jak dla nas takie rozumowanie jest pozbawione logiki, zwłaszcza że linia 78 została przywrócona do Placu Wolności a inne linie podmiejskie także zostały powydłużane, Zgierz nawet przejął obsługę linii 61 aby tylko mieć autobusy do śródmieścia, a Andrespol w tych kalkulacjach jest pomijany. Zatem dopóki 82B nie zostanie skierowane do śródmieścia nie ma mowy o jakimkolwiek wydłużaniu przebiegu linii 201 i 202.
Zawsze istnieje opcja zastąpienia 82B linią gminną, kursującą na tych samych zasadach, co 201 i 202... W zasadzie to jest właśnie to, co zrobił podawany jako przykład Zgierz. Ale rozumiem, że z jednej strony są to koszty, a z drugiej strony mieszkańcom nie zależy wcale jakoś bardzo na linii do centrum, bo możliwość wygodnej przesiadki na tramwaj ich zadowala.
px33 pisze:
śr 17:02, 25 lis 2020
Odnośnie punktu 5 - ogłaszając taki przetarg warto go wzorem Warszawy rozpisać nie na konkretne trasy tylko na liczbę wzkm wykonaną określoną liczbą autobusów (być może z rozszerzeniem wzkm w ramach opcji - żeby zagwarantować sobie trochę większą elastyczność niż 20% - zwłaszcza jeśli początkowe wykorzystanie autobusów nie byłoby jakieś bardzo intensywne). Dzięki temu będziecie mogli stosunkowo łatwo modyfikować przebieg linii czy nawet dołożyć nową, w ramach oczywiście założonej liczby pojazdów.
Według mnie to jak najbardziej słuszna uwaga. Gmina powinna mieć dowolność modyfikacji rozkładu jazdy oraz tras linii w miarę potrzeb. Oczywiście w jakichś określonych ramach, akceptowalnych dla wykonawcy, żeby nie było tak, że zainwestuje on w autobusy, a potem gmina praktycznie rzecz biorąc wycofa się z umowy.
px33 pisze:
śr 17:02, 25 lis 2020
Odnośnie 3 - Wydawnicza to też nie jest jakiś fantastyczny punkt i wymaga przesiadki dla praktycznie każdej podróży.
Wydaje mi się, że jeśli już te linie wydłużać głębiej w Łódź, to nie do Wydawniczej, lecz faktycznie do samego centrum, tak jak było przed przebudową trasy WZ, by pasażerowie mieli bezpośredni dojazd w "sensowne" miejsce. Przystanek przy Centralu niestety już nie istnieje, ale w miarę blisko, w zasięgu dojścia pieszego, jest przystanek Sienkiewicza/Galeria Łódzka, z którego korzysta wielu przewoźników na trasach podmiejskich. Inną, ale chyba gorszą (i to z dwóch względów) opcją jest dedykowany specjalnie dla przewoźników innych, niż MPK przystanek Kościuszki/Radwańska.

Zresztą w zasadzie, skoro i tak te autobusy są w taryfie miejskiej, na pewno nikt nie będzie robił problemów z zatrzymywaniem się ich na dowolnych dziennych autobusowych przystankach MPK. Można więc pomyśleć o dowolnej pętli ulicznej w rejonie centrum.

Ale rozumiem, że w obecnej sytuacji to nie ma sensu – w sumie szkoda, by gmina wydawała pieniądze na autobus do samego centrum Łodzi, jak i tak jest zapewniona przesiadka na tramwaje MPK.

Z Widzew Stadion mankament byłby jeszcze taki, że tam chyba nie dałoby się wsiadać do autobusu przed godziną odjazdu. A to istotna kwestia zimą i przy niepogodzie. Ten sam problem dotyczy zresztą dowolnej pętli ulicznej w rejonie centrum.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
arteth
Niemowa
Posty: 6
Rejestracja: wt 21:45, 17 sty 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: arteth »

Rzeczywiście były brane pod uwagę możliwości likwidacji połączeń linią autobusową nr 82B i zastąpienia jej linią uruchamianą bezpośrednio przez Gminę Andrespol, np jako linia 203, jednakże o pozostawieniu linii 82B zdecydował fakt, iż Miasto Łódź jest bardzo trudnym partnerem do jakichkolwiek rozmów i współpracy. Skostniałe procedury (pieczątka na pieczątce, 30 inspektorów i 27 dyrektorów i 8 prezydentów i wiceprezydentów) powoduje, że rezygnacja z linii objętej porozumieniem międzygminnym później będzie bardzo ciężka do odtworzenia, a prace nad jej uruchomieniem przy łódzkiej biurokracji i kontroli za kontrolą kontrolującej kontrolę trwały dwa lata. Wówczas były brane pod uwagę funkcjonujące jeszcze linie autobusowe nr 85 i 98 i w skrajnym wypadku 92. Padło na linię 82, która była najprostsza do wydłużenia w obszar Gminy Andrespol. Poza tym standard usług oferowanych przez MPK-Łódź co by nie powiedzieć zawsze będzie wyższy od standardu oferowanego przez firmę prywatną. W związku z powyższym Gmina wybrała rozwiązanie optymalne tj. pozostawienie linii 82B w jej przebiegu ale nie wydłużając przebiegu pozostałych linii komunikacyjnych tj. 201 i 202 aby nikogo nie faworyzować.
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: SCEL »

^^ Czasem lepiej zamilczeć niż napisać i się nieco ośmieszyć w oczach osób które znają dobrze temat.
arteth
Niemowa
Posty: 6
Rejestracja: wt 21:45, 17 sty 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: arteth »

^^ to może poprosił bym o przybliżenie tematu, skoro Pan/Pani zna go dobrze^^
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: mig »

arteth pisze:
śr 12:10, 25 lis 2020
Powód dla którego Gmina nie wydłuży ani 201 ani 202 w pobliże śródmieścia jest bardziej prozaiczny, mianowicie chodzi o linię 82B, która ze śródmieścia, z nielogicznych dla nas powodów została z centrum zabrana. Kiedy autobusy linii 82 dojeżdżały do pętli Wydawnicza, obsługa była prowadzona autobusami przegubowymi, które w godzinach szczytu komunikacyjnego były wypełnione po brzegi, aktualnie linia została skrócona do pętli Dworzec Łódź Widzew, pomimo sprzeciwu ze strony Andrespola.
Powody są logiczne dla każdego kto chociaż trochę interesuje się tą tematyką. Linie podmiejskie z założenia mają dowozić do najbliższego węzła z tramwajem przy jednoczesnym kończeniu trasy na nieodległej od tego węzła pętli z punktem socjalnym. Po co? Po to by jak najbardziej je uniezależnić od opóźnień, które są dla pasażera bardziej irytujące przy niskiej częstotliwości i braku alternatyw co akurat cechuje te linie. Tak to działa nie tylko w Łodzi, proszę popatrzeć na schematy siatek połączeń w innych dużych miastach. W centrach niektórych z nich autobusów w ogóle jest dużo mniej niż u nas, a jeśli już są to nie podmiejskie, p. np. Poznań.
Do tego dochodzi fakt, że linia 82 nie jest Łodzi potrzebna w głębi miasta, tj. dalej niż Olechów i Widzew. Nie ma ona interesu w jej wydłużaniu, zwłaszcza patrząc na niezbyt korzystne dla niej zapisy o podziale kosztów zawarte w porozumieniach międzygminnych.
arteth pisze:
śr 12:10, 25 lis 2020
Zarząd Dróg i Transportu, pomimo wielokrotnych rozmów nie chce słyszeć o przywróceniu linii 82B do pętli "Plac Mikulskiego", jak dla nas takie rozumowanie jest pozbawione logiki, zwłaszcza że linia 78 została przywrócona do Placu Wolności a inne linie podmiejskie także zostały powydłużane, Zgierz nawet przejął obsługę linii 61 aby tylko mieć autobusy do śródmieścia, a Andrespol w tych kalkulacjach jest pomijany. Zatem dopóki 82B nie zostanie skierowane do śródmieścia nie ma mowy o jakimkolwiek wydłużaniu przebiegu linii 201 i 202.
Po pierwsze 78 ma całkiem inną częstotliwość niż 82B co ma wpływ na postrzeganie opóźnień. Po drugie, linia ta ma także zadania wewnątrzmiejskie takie jak choćby obsługa ul. Drewnowskiej.
Co się tyczy 61, poniekąd sam sobie odpowiedziałeś na pytanie dlaczego tak jest, tylko przeczytaj uważnie zdanie napisane przez siebie: Zgierz nawet przejął obsługę linii 61 aby tylko mieć autobusy do śródmieścia..
Co do innych podmiejskich, które z nich docierają do Centrum? Jedynie kierunek północno-wschodni ale to z racji tego, że nie ma w rejonie Dołów porządnej pętli z punktem socjalnym, a sprawna komunikacja szynowa dopiero ma się tam pojawić. Może jeszcze 50 z uwagi na niedostatki infrastrukturalne - brak przesiadki w poziomie 0 na tramwaj na Pabianickiej. Więcej takich przypadków sobie nie przypominam, więc proszę nie uprawiać populizmu i nie pisać, że 82B jest tu jakimś wyjątkiem.
Ponadto nie rozumiem rozdzierania szat nad Wydawniczą. Co ona ma, czego nie posiada obecna trasa? Z przesiadek na linie jadące do Centrum z stałym układzie dochodzi jedynie 13 i 83, które kursują trasami podobnymi do linii dostępnych na Widzewie/Olechowie jak 8, 9 czy 80.
arteth
Niemowa
Posty: 6
Rejestracja: wt 21:45, 17 sty 2017

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: arteth »

Oczywiście ma Pan rację jeśli chodzi o Poznań, tam rzeczywiście komunikacja miejska jest tak zorganizowana, że w pierwszej kolejności zapewnia się komunikację szynową w postaci tramwajów, które mają za zadanie obsługiwać śródmieście, do tego są w centrum Poznania wielkie węzły przesiadkowe integrujące kolej, autobusy i tramwaje - np. Rondo Kaponiera, Most Teatralny, Dworzec Poznań Główny czy Dworzec Zachodni. Dodatkowym atutem Poznania jest nadanie komunikacji miejskiej absolutnych priorytetów, czego Łódź z nieznanych mi powodów nie robi. W Poznaniu tramwaje nie stoją na skrzyżowaniu dłużej niż 1 minutę, a w przypadku braku skrzyżowań z innymi trasami tramwajowymi zapalają sobie automatycznie zielone światło na skrzyżowaniach, np. na trasie Kórnickiej, Garbarach czy na Rondzie Jana Nowaka Jeziorańskiego. Dotyczy to także autobusów, dla których gdzie to tylko możliwe wytyczono bus pasy, także w centrum Poznania, np. przy węźle Bałtyk tudzież przy zamku cesarskim. Zatem w przypadku Poznania nie mamy do czynienia o opóźnieniach komunikacji miejskiej, o których Pan mówi w przypadku Łodzi, ponieważ w Poznaniu zrozumieli, że komunikacja miejska to krwiobieg miasta, w Łodzi niestety jeszcze takiego myślenia nie ma. Przykład Poznania jest dobry, ponieważ tam linie komunikacji podmiejskiej dowożą pasażerów jak najbliżej śródmieścia, aby ograniczyć "rzekę aut" wlewającą się z podpoznańskich gmin i takie działania przynoszą skutek. Wybudowano dworce dla komunikacji miejskiej dla linii podmiejskiej np. przy Rondzie Śródka, natomiast dworzec autobusy przy osiedlu Sobieskiego jest zlokalizowany przy pętli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i tu rzeczywiście mamy integrację komunikacji tramwajowej i autobusowej, jaka tylko jest różnica jeśli chodzi o tamto rozwiązanie w Poznaniu a Łódź?? W Poznaniu z osiedla Sobieskiego tramwaje odjeżdżają do centrum Poznania w interwale co 3 minuty (linie 12 14 16 18), który z węzłów przesiadkowych na osiedlach Łódzkich może się poszczycić taką częstotliwością kursowania tramwajów?? I dodatkowo prędkością komunikacyjną na poziomie 50km/h? Poznański Szybki Tramwaj, całkowicie bezkolizyjna i niezależna od ruchu kołowego trasa tramwajowa o standardzie premetra, która linia w Łodzi może się poszczycić taką charakterystyką? Zatem jeśli mówimy o integrowaniu linii autobusowych i tramwajowych i stawianiu na komunikację szynową, co jest bardzo słusznym rozwiązaniem, to może zacznijmy się wzorować na podanym przez Państwa przykładzie. Akurat Poznań drodzy Państwo to nienajlepszy przykład żeby porównywać do Łodzi chyba, ze chcecie Państwo pokazać jak w Łodzi być powinno^^
Jeśli chodzi o zapisy porozumień międzygminnych, to nie wiem czy są one niekorzystne dla Łodzi, skoro główny ciężar finansowania np. linii 82B spada na Gminę Andrespol, która pokrywa 55% kosztów wozokilometra na linii 82B, do tego oddaje Łodzi 100% zysków sprzedanych biletów nie otrzymując z tego tytułu żadnej rekompensaty, a bilety te są dodatkowo 20% droższe (mówimy tutaj o biletach strefowych, okresowych, a tacy pasażerowie przede wszystkim stanowią dla miasta realny dochód) więc, który z przytoczonych zapisów jest Państwa zdaniem niekorzystny dla Łodzi jeśli chodzi o linię 82B?
Gmina nie chce rezygnować z obsługi linią 82B i przyjęła warunki podyktowane przez miasto Łódź, ale to nie oznacza, że ma biernie patrzeć i nie wyrażać swojej opinii, jeśli jej się coś nie podoba. Skoro płaci za to, że linia 82B obsługuje dużą część jej terenu to chyba ma prawo zgłaszać propozycje usprawnień w obsłudze tej linii. Zgadzam się, z argumentem że 78 to linia, która zapewnia obsługę osiedli przy ulicy Drewnowskiej (co nie przeszkodziło w pierwotnym założeniu skrócić 78 tylko do pętli Dworzec Łódź Żabieniec co wywołało protest w Aleksandrowie Łódzkim i jakimś cudem Aleksandrów Łódzki został wysłuchany a Andrespol nie), ale jeśli mówimy o wzorcu Poznańskim czyli o niedublowaniu tras tramwajowych autobusowymi, to zarówno przytoczone 78 jak i ówczesne 82 nie dublowało żadnej trasy tramwajowej, jedynie na krótkim odcinku Alei Piłsudskiego i ulicy Przybyszewskiego, na pozostałych odcinkach trasy linia kursowała niezależnie od tramwaju i cieszyła się wśród Andrespolan nieporównanie większym zainteresowaniem niż obecnie. To nie jest populizm Szanowni Państwo a fakty. Od dłuższego czasu Państwo dyskutujecie o komunikacji miejskiej, zatem na pewno Państwo pamiętacie że 82 w dni od poniedziałku do piątku obsługiwane było wyłącznie autobusami przegubowymi i były one zapełnione. Dlaczego dla Andrespola dojazd do "Placu Mikulskiego" jest tak ważny, co Państwo uważacie za populizm, przede wszystkim zgodnie z danymi Urzędu Gminy w Andrespolu najwięcej uczniów z terenu Gminy Andrespol uczęszcza do szkół na terenie Łodzi, mając tu na szczególnie na uwadze XXXII Liceum Ogólnokształcące, XLVII Liceum Ogólnokształcące, XXIII Liceum Ogólnokształcące oraz II Liceum Ogólnokształcące. Skrócenie linii 82B do osiedla Widzew Wschód wszystkich tych uczniów pozbawiło bezpośredniego dojazdu do szkół i wymusiło konieczność przesiadek, co dodatkowo wydłużyło czas jazdy, z wyłączeniem XXXII Liceum Ogólnokształcącego, którzy to uczniowie zachowali dojazd do swojej szkoły. Dodatkowo nie należy zapominać o studentach, którzy w największym stopniu uczęszczają na zajęcia prowadzone przez Uniwersytet Łódzki, linia 82B na Plac Mikulskiego zapewniała niemal bezpośredni dojazd do kampusu tej uczelni, aktualnie ta grupa pasażerów także została pozbawiona sprawnego dojazdu na uczelnie. Jeśli chodzi o temat opóźnień, to jak Wszyscy Państwo wiecie to temat rzeka, w przypadku linii 82B można było zastosować jeden prosty zabieg aby opóźnienia zniwelować albo przynajmniej ograniczyć, mianowicie zmienić organizację ruchu na ulicy Przędzalnianej, tak jak ma to miejsce na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Niciarnianej, gdzie najpierw zielone światło ma jedna strona ulicy Niciarnianej, później druga. 82 największe opóźnienia łapało właśnie na Przędzalnianej, zatem taki zabieg by je zniwelował, nie ograniczając przepustowości Alei Piłsudskiego, ale o tym Zarząd Dróg i Transportu również nie chciał słyszeć.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Kpc21 »

mig pisze:
wt 18:49, 01 gru 2020
Powody są logiczne dla każdego kto chociaż trochę interesuje się tą tematyką. Linie podmiejskie z założenia mają dowozić do najbliższego węzła z tramwajem przy jednoczesnym kończeniu trasy na nieodległej od tego węzła pętli z punktem socjalnym. Po co? Po to by jak najbardziej je uniezależnić od opóźnień, które są dla pasażera bardziej irytujące przy niskiej częstotliwości i braku alternatyw co akurat cechuje te linie. Tak to działa nie tylko w Łodzi, proszę popatrzeć na schematy siatek połączeń w innych dużych miastach.
Tylko w Łodzi to akurat nie bardzo działa. Jak inaczej wytłumaczyć to, że gdy Kasz-Bus został zmuszony do skrócenia swojej linii z Głowna/Łowicza do przystanku przy szpitalu Barlickiego, skończyło się to petycją pasażerów, by z powrotem wydłużyć linię w rejon Galerii Łódzkiej (co zresztą przewoźnik ostatecznie zrobił, obchodząc zakaz ZDiT-u)? I ludzie, jak się z nimi rozmawiało, ogólnie na to skrócenie narzekali.

W przypadku Andrespola działać ma prawo, bo tam jest szybka i sprawna komunikacja szynowa, ale wiele innych wlotów do Łodzi takiej komunikacji nie ma i mieć nie będzie (np. ten na Dołach). Z Dołów pod Galerię Łódzką autobusem 57 jedzie się dwukrotnie dłużej, niż busem, który swoją drogą w korkach nie stoi, bo korzysta w dużej mierze z buspasów.

Gdy sam dojeżdżałem na PŁ, dużo wygodniej było wysiąść z busa przy Galerii Łódzkiej i nawet na samą uczelnię dojść już pieszo (ewentualnie podjechać ten kawałek 57), niż tłuc się 57 przez całą Łódź.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: mig »

Przykład Poznania jest dobry, ponieważ tam linie komunikacji podmiejskiej dowożą pasażerów jak najbliżej śródmieścia, aby ograniczyć "rzekę aut" wlewającą się z podpoznańskich gmin i takie działania przynoszą skutek.
Polemizowałbym z tym podjeżdżaniem blisko Centrum. Tak jak napisałem założenia dotyczące siatki połączeń mają podobne jak u nas - linie podmiejskie kończą trasę przy najbliższym węźle z komunikacją szynową. Zresztą odczepmy się od Poznania, w innych miastach wojewódzkich też to tak wygląda, niezależnie od lokalnej specyfiki.
Wybudowano dworce dla komunikacji miejskiej dla linii podmiejskiej np. przy Rondzie Śródka, natomiast dworzec autobusy przy osiedlu Sobieskiego jest zlokalizowany przy pętli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i tu rzeczywiście mamy integrację komunikacji tramwajowej i autobusowej, jaka tylko jest różnica jeśli chodzi o tamto rozwiązanie w Poznaniu a Łódź?? W Poznaniu z osiedla Sobieskiego tramwaje odjeżdżają do centrum Poznania w interwale co 3 minuty (linie 12 14 16 18), który z węzłów przesiadkowych na osiedlach Łódzkich może się poszczycić taką częstotliwością kursowania tramwajów??
Chociażby pierwszy z brzegu - Rokicińska/Gogola, będący notabene na trasie 82B. 5 linii do Centrum, każda z 4 kursami w godzinie (przed pandemią z 5) co daje tramwaj średnio co 3 minuty. Ponadto Rzgowska/Kurczaki, Retkinia czy Aleksandrowska/Szczecińska też mają kursy tramwajów co kilka minut. Trawa u sąsiada jednak zawsze zieleńsza. Łódzka komunikacja pod względem pracy eksploatacyjnej plasuje się na drugim miejscu w kraju, pod względem pracy eksploatacyjnej na mieszkańca nie pamiętam dokładnie na którym ale też jest w ścisłej czołówce.
Akurat Poznań drodzy Państwo to nienajlepszy przykład żeby porównywać do Łodzi chyba, ze chcecie Państwo pokazać jak w Łodzi być powinno^^
Radzę zejść na ziemię i pokazać duże polskie miasto, które opiera komunikację na liniach podmiejskich i wpuszcza je do swojego centrum. Wszędzie to tak funkcjonuje, że siatka połączeń opiera się o tramwaje i magistralne linie autobusowe, a podmiejskie stanowią dodatek dowożący do nich.
Jeśli chodzi o zapisy porozumień międzygminnych, to nie wiem czy są one niekorzystne dla Łodzi, skoro główny ciężar finansowania np. linii 82B spada na Gminę Andrespol, która pokrywa 55% kosztów wozokilometra na linii 82B, do tego oddaje Łodzi 100% zysków sprzedanych biletów nie otrzymując z tego tytułu żadnej rekompensaty, a bilety te są dodatkowo 20% droższe (mówimy tutaj o biletach strefowych, okresowych, a tacy pasażerowie przede wszystkim stanowią dla miasta realny dochód) więc, który z przytoczonych zapisów jest Państwa zdaniem niekorzystny dla Łodzi jeśli chodzi o linię 82B?
W dużych miastach w Polsce pokrycie wydatków na transport zbiorowy przychodami ze sprzedaży biletów oscyluje wokół 30% (może z wyjątkiem Krakowa). Łatwo więc policzyć, że Andrespol powinien pokrywać ok. 70% a nie 55% kosztów funkcjonowania linii 82B.
Gmina nie chce rezygnować z obsługi linią 82B i przyjęła warunki podyktowane przez miasto Łódź, ale to nie oznacza, że ma biernie patrzeć i nie wyrażać swojej opinii, jeśli jej się coś nie podoba. Skoro płaci za to, że linia 82B obsługuje dużą część jej terenu to chyba ma prawo zgłaszać propozycje usprawnień w obsłudze tej linii. Zgadzam się, z argumentem że 78 to linia, która zapewnia obsługę osiedli przy ulicy Drewnowskiej (co nie przeszkodziło w pierwotnym założeniu skrócić 78 tylko do pętli Dworzec Łódź Żabieniec co wywołało protest w Aleksandrowie Łódzkim i jakimś cudem Aleksandrów Łódzki został wysłuchany a Andrespol nie), ale jeśli mówimy o wzorcu Poznańskim czyli o niedublowaniu tras tramwajowych autobusowymi, to zarówno przytoczone 78 jak i ówczesne 82 nie dublowało żadnej trasy tramwajowej, jedynie na krótkim odcinku Alei Piłsudskiego i ulicy Przybyszewskiego, na pozostałych odcinkach trasy linia kursowała niezależnie od tramwaju i cieszyła się wśród Andrespolan nieporównanie większym zainteresowaniem niż obecnie.
Tak jak napisałem powyżej miałem na myśli nie tylko dublowanie linii tramwajowych ale pewne zasady i kryteria dotyczące tworzenia i funkcjonowania siatki połączeń. 78 ma inną częstotliwość i spełnia ważne funkcje wewnątrz Łodzi, czego nie można powiedzieć o 82 w starym układzie połączeń. Inną kwestią jest to, że zabiegający o wydłużenie 78 do Centrum nie mają teraz prawa do narzekania na punktualność, ponieważ skrócenie tej linii miało na celu poprawę jej punktualności właśnie. Coś za coś. Poza tym powoływanie się na wyjątek od reguły i sugerowanie, że 82 jest wyjątkiem w drugą stronę jest chyba trochę nie na miejscu przy obecnym stanie faktycznym.
Dodatkowo nie należy zapominać o studentach, którzy w największym stopniu uczęszczają na zajęcia prowadzone przez Uniwersytet Łódzki, linia 82B na Plac Mikulskiego zapewniała niemal bezpośredni dojazd do kampusu tej uczelni, aktualnie ta grupa pasażerów także została pozbawiona sprawnego dojazdu na uczelnie.
Jeśli przesiadka na jednym peronie na autobus 96 czy tramwaj 9 wyklucza sprawny dojazd a dojście piesze ponad kilometr go nie wyklucza to na pewno się nie przekonamy do swoich opinii.
Jeśli chodzi o temat opóźnień, to jak Wszyscy Państwo wiecie to temat rzeka, w przypadku linii 82B można było zastosować jeden prosty zabieg aby opóźnienia zniwelować albo przynajmniej ograniczyć, mianowicie zmienić organizację ruchu na ulicy Przędzalnianej, tak jak ma to miejsce na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Niciarnianej, gdzie najpierw zielone światło ma jedna strona ulicy Niciarnianej, później druga. 82 największe opóźnienia łapało właśnie na Przędzalnianej, zatem taki zabieg by je zniwelował, nie ograniczając przepustowości Alei Piłsudskiego, ale o tym Zarząd Dróg i Transportu również nie chciał słyszeć.
Nie jest to prawdą, przepustowość al. Piłsudskiego spadłaby niestety, ponieważ przy sterowaniu wlotami ul. Przędzalnianej konieczne byłoby wydłużenie długości cyklu. O koordynacji tego skrzyżowania z sąsiednim skrzyżowaniem marszałków również trzeba byłoby zapomnieć, a biorąc pod uwagę krótki odcinek pomiędzy nimi odkładające się przed Przędzalnianą w kierunku Retkini pojazdy zablokowałyby ruch na ciągu Kopcińskiego-Śmigłego-Rydza. By nie było paraliżu zielone światło dla Przędzalnianej może się palić jedynie w dwóch fazach zielonego sygnału na "marszałkach": w fazie dla całego wlotu północnego i w fazie dla wlotów północnego i południowego w relacjach na wprost.

Tylko w Łodzi to akurat nie bardzo działa. Jak inaczej wytłumaczyć to, że gdy Kasz-Bus został zmuszony do skrócenia swojej linii z Głowna/Łowicza do przystanku przy szpitalu Barlickiego, skończyło się to petycją pasażerów, by z powrotem wydłużyć linię w rejon Galerii Łódzkiej (co zresztą przewoźnik ostatecznie zrobił, obchodząc zakaz ZDiT-u)? I ludzie, jak się z nimi rozmawiało, ogólnie na to skrócenie narzekali.
Co do tego ma komunikacja komercyjna? Piszę o publicznej. I w ogóle jaki zakaz? ZDiT nie może zabronić korzystania z przystanku, jeśli przewoźnik korzysta z niego zgodnie z przepisami.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: [Andrespol] Linie 201 202

Post autor: Kuba »

arteth pisze:Jeśli chodzi o zapisy porozumień międzygminnych, to nie wiem czy są one niekorzystne dla Łodzi, skoro główny ciężar finansowania np. linii 82B spada na Gminę Andrespol, która pokrywa 55% kosztów wozokilometra na linii 82B, do tego oddaje Łodzi 100% zysków sprzedanych biletów nie otrzymując z tego tytułu żadnej rekompensaty, a bilety te są dodatkowo 20% droższe (mówimy tutaj o biletach strefowych, okresowych, a tacy pasażerowie przede wszystkim stanowią dla miasta realny dochód) więc, który z przytoczonych zapisów jest Państwa zdaniem niekorzystny dla Łodzi jeśli chodzi o linię 82B?
Z tego co widzę to gmina pokrywa 55% kosztów wozokilometra, ale tylko na odcinku objętym porozumieniem, czyli mniej więcej od granicy miasta do pętli w Stróży. Przeciętnie wpływy z biletów pokrywają 30% kosztów. Być może na takim odcinku podmiejskim może być ciut więcej z racji na wyższe ceny migawek strefowych, ale suma sumarum wątpię by to było 45%. Z drugiej strony dochodzi finansowanie w 100% przez Łódź kosztów na miejskim odcinku trasy.
arteth pisze:Gmina nie chce rezygnować z obsługi linią 82B i przyjęła warunki podyktowane przez miasto Łódź, ale to nie oznacza, że ma biernie patrzeć i nie wyrażać swojej opinii, jeśli jej się coś nie podoba. Skoro płaci za to, że linia 82B obsługuje dużą część jej terenu to chyba ma prawo zgłaszać propozycje usprawnień w obsłudze tej linii.
Tak jak napisałem wyżej - Andrespol płaci tylko za odcinek przebiegający na jej terenie. Nie płaci za odcinek na terenie Łodzi, więc w mojej ocenie ten argument odpada. Miasto może sobie ją skrócić do najbliższego węzła przesiadkowego.
arteth pisze:Zgadzam się, z argumentem że 78 to linia, która zapewnia obsługę osiedli przy ulicy Drewnowskiej (co nie przeszkodziło w pierwotnym założeniu skrócić 78 tylko do pętli Dworzec Łódź Żabieniec co wywołało protest w Aleksandrowie Łódzkim i jakimś cudem Aleksandrów Łódzki został wysłuchany a Andrespol nie)
Aleksandrów został wysłuchany, ale też częściowo, bo oni chyba chcieliby dojeżdżać do Placu Wolności prosto Aleksandrowską. Z uwagi na to, że tam podobnie Aleksandrów dopłaca jedynie za fragment na swoim terenie, Miasto Łódź skierowało linię ponownie przez środek osiedla Teofilów. Co prawda narzekanie na wcześniejsze skrócenie do Żabieńca się skończyło, ale ponowiły się marudzenia na ciągłe opóźnienia, niepunktualność i tłok, będące efektem wydłużenia trasy wgłąb miasta (a jak wiadomo na Placu Wolności praktycznie nie ma przerw w celu wyrównania ewentualnego opóźnienia). Mamy to honorowanie biletów w pociągach i często widziałem popołudniami, że jednak sporo osób wysiadało właśnie na Żabieńcu z pociągu i tam wsiadało do "78" w kier. Aleksandrowa (analogicznie odwrotnie rano). Tak naprawdę to trudno powiedzieć czy więcej ludzi jest zadowolonych czy niezadowolonych z wydłużenia trasy.

Natomiast co do obecnej trasy linii 82B i konieczności przesiadek np. dla uczniów i studentów to również nie wydaje mi się to większym problemem. Na ulicy Zakładowej istnieje bowiem możliwość przesiadki na autobusy 80 i 96 dojeżdżające np. w rejon skrzyżowania Marszałków, a przy Gogola wybudowano specjalnie przystanek A+T gdzie można się przesiąść na linie tramwajowe. Myślę, że wydłużanie linii 82B (czy 201 lub 202) do centrum nie jest najlepszym rozwiązaniem, szczególnie że w godzinach szczytu. gdzie al. Piłsudskiego potrafi się nieco przykorkować i autobus wcale niekoniecznie byłby atrakcyjniejszy czasowo. U prywaciarzy jest jednak nieco inaczej, bo nie zatrzymują się na każdym przystanku. Widzę też jak jeździ Kasz-Bus - potrafi tak lawirować między pasami (lewy, prawy, środkowy) byleby tylko przesunąć się w korku szybciej do przodu. Jednak jeżeli bus zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach no to może sobie pozwolić np. na zjechanie na skrajny lewy pas.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
ODPOWIEDZ