Projekt planu transportowego województwa łódzkiego

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Projekt planu transportowego województwa łódzkiego

Post autor: Kpc21 »

Uchwalona kilka lat temu Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada m.in. na samorządy wojewódzkie obowiązek opracowania planu, w którym określona zostanie organizacja transportu publicznego na liniach wojewódzkich, tzn. łączących dwa lub więcej powiatów w obrębie jednego województwa. Ma zostać ustalona sieć linii komunikacyjnych (bez względu na rodzaj środka transportu), na których województwo będzie organizować przewozy. Tylko przewoźnicy kursujący na zlecenie województwa będą uprawnieni do honorowania ulg ustawowych.

Opublikowany został projekt planu transportowego województwa: https://bip.lodzkie.pl/komunikaty-2/item/3581-konsultacje-spo%C5%82eczne-projektu-planu-zr%C3%B3wnowa%C5%BConego-rozwoju-publicznego-transportu-zbiorowego-dla-wojew%C3%B3dztwa-%C5%82%C3%B3dzkiego-do-roku-2020-z-perspektyw%C4%85-do-roku-2030

Projekt według mnie - bardzo zły. Zakłada oparcie transportu publicznego w województwie wyłącznie na kolei. A wiele powiatów pozostawia... zupełnie bez obsługi wojewódzką siecią transportu zbiorowego, skazując mieszkańców na łaskę prywatnych przewoźników - tak jak jest obecnie. Nie mówiąc o trasach autobusowych o bardzo dużych potokach pasażerów, jak np. Łódź-Ozorków-Łęczyca, Łódź-Głowno-Łowicz, Łódź-Poddębice, Łódź-Brzeziny-Rawa Mazowiecka-Nowe Miasto. Mieszkańcy miejscowości gdzie kolej nie dociera, bądź dojazd koleją im się nie opłaca - niech się tłoczą w busach, liczą na łaskę przewoźników i zapomną o Wspólnym Bilecie Aglomeracyjnym.

Zachęcam do wypełniania formularza konsultacyjnego.

Jakie jest wasze zdanie na temat proponowanego w projekcie planu?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

Nie siedzę za bardzo w temacie, ale wydaje mi się, że chodzi jak zawsze o pieniądze. W kolej i tak już zainwestowali m.in. w ŁKA, więc łatwiej oprzeć ten plan na niej, niż na autobusach. Jeśli ktoś mógłby mi wytłumaczyć, czy chodzi o to, by prywatne połączenia autobusowe zastąpić PKS-em? Jeżeli tak, to chyba musieliby w niego trochę zainwestować. Może więc bardziej opłaca się kolej, a to, że nie wszyscy mają jak z niej korzystać i muszą liczyć na łaskę prywatnych przewoźników, to już ich sprawa. Oczywiście póki nie zmieni się podejście samorządu wojewódzkiego.

Odnośnie wątku zaczętego w temacie [Brzeziny] Komunikacja, o wydłużeniu połączeń MPK do Koluszek. To dobrze, że MPK w ostatnich latach rozwinęło się o połączenia pozamiejskie. To stanowi alternatywę dla mieszkańców innych gmin i konkurencję dla innych przewoźników pod względem ceny i komfortu przejazdu. No i jest też częścią planu transportowego dla województwa łódzkiego, co prawda tylko w okolicach Łodzi, ale to zawsze coś.
Brakuje mi jeszcze połączenia do Tuszyna. MPK w miarę pokryło i rozwinęło zlikwidowane połączenia tramwajowe, oprócz Tuszyna, który obecnie jest dość atrakcyjny, choćby pod względem handlu. Można by wydłużyć 50 albo 70, lub inną linię. Chodzi o porozumienie między Łodzią, a Tuszynem, czy o coś innego?
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Mat, łącznie zmieniany 1 raz.
Mateusz

EA-1 8-)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Mat pisze:Jeśli ktoś mógłby mi wytłumaczyć, czy chodzi o to, by prywatne połączenia autobusowe zastąpić PKS-em? Jeżeli tak, to chyba musieliby w niego trochę zainwestować.
Ale że kto miałby w PKS inwestować? Województwo nie może ot tak sobie inwestować w prywatne firmy.

Może być PKS, mogą być firmy które daną linię obsługują obecnie - to nie ma znaczenia. Linię obsługiwałby ten, kto wygra przetarg.
Może więc bardziej opłaca się kolej, a to, że nie wszyscy mają jak z niej korzystać i muszą liczyć na łaskę prywatnych przewoźników, to już ich sprawa.
To znaczy, że jeśli ktoś chce, by województwo go nie olewało, ma się przeprowadzić? Absurd. Tzn. rozumiem jeśli mieszka na jakimś zadupiu, gdzie nie opłaca się by cokolwiek jeździło, bo nie byłoby popytu. Ale nie na trasach gdzie ruch pasażerów jest olbrzymi.
Brakuje mi jeszcze połączenia do Tuszyna. MPK w miarę pokryło i rozwinęło zlikwidowane połączenia tramwajowe, oprócz Tuszyna, który obecnie jest dość atrakcyjny, choćby pod względem handlu. Można by wydłużyć 50 albo 70, lub inną linię. Chodzi o porozumienie między Łodzią, a Tuszynem, czy o coś innego?
Porozumienie musiałoby być między Łodzią, Rzgowem i Tuszynem. Były kilka lat temu do tego przymiarki, ale chyba okazało się to za drogie dla Tuszyna - taniej wychodzi im ogranizować komunikację na zasadzie przetargów. Myślę że więcej jest w tej kwestii w stanie powiedzieć SEC, on się chyba orientuje bardziej w tamtych rejonach.

Z tym, że nie jestem pewien, czy od 2017 roku to będzie w ogóle możliwe, czy nie wymaga czasem porozumienia międzygminnego z Łodzią - trzeba by przestudiować ustawę. Ale z tego co pamiętam - takie połączenia zasadniczo organizowane mają być albo na podstawie porozumień międzygminnych, albo przez województwo. A przy porozumieniu międzygminnym Łódź zapewne nie będzie chciała innego rozwiązania niż wydłużenie linii MPK. Jeśli to jest prawda, to po wejściu nowych przepisów wydłużenie linii MPK do Tuszyna (jak i do Justynowa i Bedonia - to drugie w szczątkowej postaci już się pojawiło) jest nieuniknione.

Co do pieniędzy - wiadomo że chodzi o pieniądze. Zawsze wszędzie chodzi o pieniądze. Ale to akurat są pieniądze, które naprawdę warto wydać - a z drugiej strony, biorąc pod uwagę że obecne połączenia autobusowe są w stanie się same finansować (fakt że w dość dzikiej postaci - ale koszty nie są jedynym czynnikiem który na to ma wpływ), nawet przy zachowaniu obecnych cen biletów nie byłoby to duże obciążenie dla województwa. A ceny można by było nawet trochę podnieść, gdyby w zamian pojawiła się możliwość zakupu biletu miesięcznego jednego na wszystkie kursy na danej trasie, nie mówiąc o podniesieniu standardu podróżowania.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 2 razy.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

Do 8 czerwca potrwają konsultacje.
Artykuł
Mateusz

EA-1 8-)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Ostateczna wersja planu i raport z konsultacji: link
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Oni to pisali na maszynie do pisania i skanowali żyletką? Ten raport jest kompletnie nieczytelny
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Ja daję radę się rozczytać, ale zasadniczo masz rację.

Dodatkowo nikt nie wpadł na pomysł, by opublikować to po prostu na stronie konsultacji społecznych, to by było za łatwe. Trafiłem na to przypadkiem w Internecie, szukając czegoś zupełnie innego.

Co ciekawe - same konsultacje społeczne miały całkiem elegancką stronę internetową, a uwagi można było zgłaszać na formularzu online: http://www.plantransportowy.lodzkie.pl/

Ale już przy publikacji wyników konsultacji oraz ostatecznej wersji planu cofnęli się w rozwoju chyba o 100 lat. Nie wiem czym oni to skanowali, nie wiem też, dlaczego nie dało się po prostu wrzucić oryginalnego PDF-a.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Post autor: STUDI »

px33 pisze:Oni to pisali na maszynie do pisania i skanowali żyletką? Ten raport jest kompletnie nieczytelny

Zastosowano technologie takie jakie potrafił opanować personel biurowy.
Nadal mnie dziwią stwierdzenia że tylko faks i zwykła tradycyjna poczta, że email niemożliwy ... (w kwestii zamówień publicznych)
ODPOWIEDZ