PKS Łódź na kursach lokalnych

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Lubel
Niemowa
Posty: 5
Rejestracja: śr 05:02, 21 paź 2015

Post autor: Lubel »

Dzięki wszystkim za pomoc zarówno na IB jak i tutaj Obrazek
Lubel
Niemowa
Posty: 5
Rejestracja: śr 05:02, 21 paź 2015

Post autor: Lubel »

Jeszcze malutkie pytanie, baza znajduje się w Pabianicach ul. Partyzancka czym tam można dojechać z Łodzi, najlepiej połączeniem PKS i ile to kosztuje?
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Do Pabianic dojedziesz najprościej tramwajem 41 z pl. Niepodległości. Od ul. Zamkowej którą jedzie tramwaj do ul. Partyzanckiej jest ok. pół kilometra spaceru.

Są też busy odjeżdżające z przystanku Kościuszki/Radwańska, potem zatrzymują się Radwańska/Politechniki. O ile czegoś nie zmienili, bo z tego przystanku one miały odjeżdżać na czas remontu trasy WZ, a wspomnianą trasę wczoraj otworzyli po remoncie.

Kiedyś dużo kursów miał PKS Łódź, ale, tak jak już ci pisałem, zdecydowana większość kursów została zawieszona ponad rok temu. Zostało ich tyle: http://pks.lodz.pl/r_2006/lokalny_03v2.php?kurs_=9125121319 i są realizowane busami. Autobus ma przystanek na Partyzanckiej.

Są też linie przelotowe innych PKS-ów, tu masz wszystkie rozkłady: http://komunikacjapabianice.pl/rozklad_pks.php - możesz też skorzystać z wyszukiwarki połączeń na stronie PKS Łódź, tam też je powinieneś znaleźć.

Możesz też pojechać pociągiem z dworca Łódź Kaliska w kierunku Zduńskiej Woli: https://lka.lodzkie.pl/_data/Dokumenty/rozklady/rozklady_od_18_10/sieradz_18-10-12-12_popr_28-10.pdf - ale ze stacji kolejowej w Pabianicach będziesz mieć raczej daleko.

Mogę tu polecić w ogóle stronę komunikacji miejskiej w Pabianicach, jest bardzo dobrze prowadzona i są tam też rozkłady wszystkich linii wszelkich przewoźników przejeżdżających przez to miasto: http://komunikacjapabianice.pl/

Jeśli chodzi o cenę biletu do Pabianic, to w przypadku tramwaju obowiązują bilety czasowe. Musisz sprawdzić w rozkładzie jazdy ile czasu zajmie ci przejazd i zakupić odpowiedni bilet: 20-minutowy za 2,60 zł, który jest ważny przez 40 minut (40, nie 20, to nie błąd) od skasowania bądź 40-minutowy za 3,40 zł, który jest ważny przez 60 minut od skasowania (to też nie błąd). Ulgowe są o połowę tańsze. Na bilecie można się przesiadać między autobusami i tramwajami w Łodzi, nie obowiązuje on natomiast w autobusach miejskich w Pabianicach (tam jest ważny wyłącznie w tramwaju oraz w autobusie nocnym z Łodzi). Jeśli zechcesz kupić bilet całodobowy, to potrzebujesz bilet na dwie strefy, który kosztuje 14,40 zł (i też obowiązuje on w Pabianicach tylko w tramwaju). Przy biletach czasowych nie ma podziału na strefy.

W pociągach na odcinku do Pabianic także obowiązują bilety czasowe, ale nie łódzkie miejskie, tylko kolejowe. Ceny - Łódzka Kolej Aglomeracyjna: https://lka.lodzkie.pl/bilety-strefowe/ Przewozy Regionalne: http://przewozyregionalne.pl/sites/default/files/pliki/9360/zalacznik-nr-3-ceny-w-szczecinie-lodzi-poznaniu.pdf

Jak jest z cenami w PKS-ach i busach, nie mam pojęcia.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Czy PKS Łódź całkowicie już zawiesił linię do Pabianic?

Na stronie internetowej kursy pl. Dąbrowskiego - Pabianice mają oznaczenie "ą" - "nie kursuje do 31.03.2017 r.".

A w ogóle... obecnie chyba wszystkie ważne pozwolenia na wykonywanie przewozów na liniach przez przewoźników są wydane na okres do końca 2016 roku (bo od początku 2017 miały wejść nowe przepisy, których wdrożenie jednak przesunięto na rok do przodu po tym, jak zrobiło się głośno, że przewidują one wycofanie ulg ustawowych na liniach nieorganizowanych przez samorządy bądź ministerstwo). Na jakiej podstawie wszelkie przewozy odbywać się będą w 2017 roku?

W tym momencie linie lokalne obsługiwane przez tego przewoźnika, według strony internetowej, to:
12 - Łódź-Rzgów-Tuszyn - ok. 20-25 par kursów dziennie
26 - Łódź-Rzgów-Tuszyn - 4 pary kursów dziennie (czym ta linia różni się od 12?)
125 - Łódź-Głowno - 1 para kursów dziennie
504 - Łódź-Rzgów-Czyżeminek - ok. 15-20 par kursów dziennie
509 - Łódź-Lutomiersk-Szydłów - ok. 15-20 par kursów dziennie
512 - Łódź-Pabianice - linia zawieszona do końca marca, 1 para kursów dziennie
515 - Łódź-Czyżeminek w wersji "ekspresowej" (tylko w kierunku Czyżeminka) - 3 kursy tylko w jedną stronę, w godzinach porannych
516 - Łódź-Romanów - 1 para kursów dziennie (linia non-stop)
517 - Pabianice-Rzgów-Romanów - 7 par kursów dziennie, kursuje tylko w niedziele i święta
519 - Paprotnia-Wiączyń - 1 para kursów dziennie
607 - Łódź-Brzeziny - 18 par kursów dziennie
704 - Rzgów-Czyżeminek - 2 pary kursów dziennie tylko w kierunku Rzgowa
709 - Kazimierz-Lutomiersk - 2 pary kursów dziennie tylko w kierunku Lutomierska, w godzinach wczesnoporannych
716 - Pabianice-Lutomiersk - 7 par kursów dziennie
717 - Rzgów-Grodzisko-Kalinko-Romanów - 10 par kursów dziennie
718 - Rzgów-Kalinko-Romanów z pominięciem Grodziska - 4 pary kursów dziennie
727 - Natolin-Lipiny - 1 para kursów dziennie

Pominąłem linie typu jeden kurs w jeden dzień tygodnia, będące ewidentnymi kursami typu "wyjazd z zajezdni", zabierającymi przy okazji pasażerów.

Linie regionalne:
17 - Łódź-Wieluń - 1 para kursów dziennie
19 - Łódź-Warta - 1 para kursów dziennie
20 - Łódź-Pęczniew - 1 para kursów dziennie tylko od piątku do niedzieli i w wybrane święta
21 - Łódź-Poddębice - 1 para kursów dziennie
101/102 - Łódź-Uniejów - 2 pary kursów dziennie (jeden z kursów w kierunku Uniejowa odjeżdża z Kaliskiego jako linia 102, pozostałe kursy korzystają z pl. Dąbrowskiego jako linia 101)
201 - Łódź-Bełchatów - 1 para kursów dziennie

Pominąłem tu linie wyjeżdżające dosyć niedaleko poza granice naszego województwa - np. do Nowego Miasta czy do Koła.

Analizując - z linii kursujących regularnie przez cały dzień, utrzymały się: Tuszyn, Czyżeminek, Szydłów, Brzeziny, Pabianice-Lutomiersk i Rzgów-Romanów. PKS Łódź skupia się szczególnie na obsłudze linii na południe od granic Łodzi. Na wschód poza linią do Brzezin są praktycznie tylko dwie linie w gminie Nowosolna po jednej parze kursów dziennie, na zachód - są linie z Pabianic do Lutomierska oraz z Łodzi przez Lutomiersk do Szydłowa.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kuba »

Kpc21 pisze:Czy PKS Łódź całkowicie już zawiesił linię do Pabianic?

Na stronie internetowej kursy pl. Dąbrowskiego - Pabianice mają oznaczenie "ą" - "nie kursuje do 31.03.2017 r.".
Osobiście od bardzo dawna nie widziałem łódzkiego PKS-u na liniach do Pabianic.
Kpc21 pisze:A w ogóle... obecnie chyba wszystkie ważne pozwolenia na wykonywanie przewozów na liniach przez przewoźników są wydane na okres do końca 2016 roku (bo od początku 2017 miały wejść nowe przepisy, których wdrożenie jednak przesunięto na rok do przodu po tym, jak zrobiło się głośno, że przewidują one wycofanie ulg ustawowych na liniach nieorganizowanych przez samorządy bądź ministerstwo). Na jakiej podstawie wszelkie przewozy odbywać się będą w 2017 roku?
Te same przepisy, które przesuwają wejście w życie nowych regulacji z automatu wydłużają dotychczasowe zezwolenia.
Ustawa z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym pisze:Zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2016 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2017 r.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Dzięki za informację.

PKS Łódź do Pabianic od dłuższego czasu miał bodaj jedną parę kursów dziennie na busie. Teraz, jak widać, już nawet tego nie ma.

A jeszcze niedawno w tej relacji puszczali przegubowce i miały one frekwencję...
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Otwock

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: SzK »

A cóż się dziwić, skoro kierowcy brali większość pieniędzy z biletów do własnej kieszeni. Zaczęło się więc od stopniowego ograniczania kursów, najpierw trzy godziny przerwy w środku dnia, brak kursów wieczorem, potem pocięcie kursów do 6, co musiało zaowocować spadkiem liczby pasażerów do zaledwie przypadkowej garstki, bo i do 3 i od teraz do 0...
Co ciekawie samej firmie PKS nie zależało na rozwiązaniu problemu. Bo im najbardziej opłacałoby się nie jeździć wcale.

P.S. PKS Łódź zawiesza od 1 grudnia ostatnie swoje kursy do Bełchatowa.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Najwyraźniej prowadzenie kursów lokalnych, a nawet regionalnych (Bełchatów), mało się opłaca i dużo lepsza kasa jest z linii dalekobieżnych. Bo widać, że właśnie w tym kierunku idzie nasz przewoźnik.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
JakubKNZ
Niemowa
Posty: 9
Rejestracja: pn 14:39, 07 wrz 2015

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: JakubKNZ »

https://www.facebook.com/PasnickiMichal ... =3&theater

Co ciekawe likwidacji nie ulegają kursy w wydłużonej wersji do Szydłowa.Tylko ciekawe czym ta likwidacja jest spowodowana ? Autobusy tej linii zawsze rano są wypchane młodzieżą jeżdżącą do szkół, ludźmi jeżdżącymi do pracy oraz w ciągu dnia na Retkinie, Karolew, Dworzec Kaliski tid.. Więc wpływy z biletów mają chyba duże..
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Pewnie, jak to w PKS-ie Łódź, nikt nie potrafił zapanować na tym, by kierowcy uczciwie wystawiali bilety, zamiast oferować np. "studenckie" po obniżonej cenie, ale bez biletu. I mimo, że autobus jeździ w rzeczywistości pełny, na papierze wyszło, że jeździ pusty.

Ciekawe tylko, że jakoś wszelkie Kasz-Busy, Kris-Toury, Aury, Dynamic Travele i inne takich problemów nie mają...
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kuba »

Pewnie to jest powtórka z rozrywki, czyli PKS chce wydębić od gmin jakąś kasę. Podobnie było rok temu, tylko pocięli wtedy mniej kursów.
17 lutego 2016
Rozmowy prowadzone przez Wójta Gminy Lutomiersk z samorządem gminy Konstantynów Łódzki i przedstawicielami PKS Łódź przyniosły rezultat w postaci przywrócenia zlikwidowanych kursów odjeżdżających z Lutomierska o godz. 4:30, 21:25, 22:42 , z Łodzi (Pl. Niepodległości) do Lutomierska o godz. 20:30, 21:50.

Zlikwidowane autobusy wrócą na trasę z dniem 1 marca 2016 r.

Wypracowano porozumienie na mocy którego Gmina Lutomiersk i Gmina Konstantynów Łódzki w równych częściach dofinansują kursowanie autobusów na w/w linii.

W roku 2015 tylko Gmina Lutomiersk dopłacała do nieopłacalnych, zdaniem PKS, kursów.
Źródło: http://lutomiersk.info/art,228,przelom- ... odleglosci
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Na jakiej podstawie oni do nich dopłacili? Był jakiś przetarg i PKS go wygrał? Bo płacić przewoźnikowi autobusowemu ot tak gminie raczej nie wolno.

Poza tym... to nie możliwe, żeby kursy, na których autobus jest pełen pasażerów, przewoźnikowi się nie opłacały. Chyba że mają tam jakieś mega tanie bilety. Skierować na tę trasę kanarów (jakichś PKS Łódź zatrudnia, bo zdarzyło mi się na nich trafić - choć kontrole biletów są, ogólnie, rzadkością, i jeśli już, to przeprowadza je raczej kierowca) i zaraz zyski się pojawią.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Jordi »

Dla mnie to gmina Lutek z UM Konstantynowa powinni się dogadać i zrobić przetarg, jaki robi np Andrespol.

PKS Łódź kolejny raz leci sobie z nimi w kulki i tyle. Jeżdżą tam najgorsze złomy typu O405 z lat 80-tych - najlepsze co tam można spotkać to dogorywająca Setra... Ceny są horrendalne jak dla mnie, a i czas przejazdu między Lutkiem, a KŁ Placem Kościuszki aż 8-10 minut lepszy od tramwaju, który "idzie" a nie jedzie to jest paranoja po prostu...

Czasami mam wrażenie, ze PKS po prostu chce się pozbyć tych podmiejskich linii. Tuszyn też "za kulisami" od 2 lat gada już z MPK, bo ceny PKS-u są jak z kosmosu...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Tylko ciekawe, czemu PKS-owi te podmiejskie tak nie podpadają.

Co do Tuszyna - próbowali zainteresować przetargiem jakichś innych przewoźników? Do Bedonia i Justynowa od kilku lat jeździ Kris-Tour, a i roczny epizod miał, bodajże, PKS Piotrków Trybunalski. Tam jakoś może być konkurencja w walce o przewozy. Dlaczego w przypadku Tuszyna w przetargach staje tylko PKS Łódź?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Nie PKS Łódź, ale piszę o tym, bo na te połączenia można było w kasie PKS Łódź na Północnym kupić bilet miesięczny łączony z PKS Łódź i PKS Skierniewice.


PKS Płock od 1 stycznia zawiesza połączenia Łódź-Łowicz-Płock i Łódź-Łowicz-Płock-Sierpc. Sprawia to, że oferta PKS-ów na trasie Łódź-Głowno zostaje ograniczona do 2 par kursów dziennie.

Jeszcze tych 5 lat temu PKS Łódź, PKS Skierniewice i PKS Płock na trasie Głowno-Łódź zapewniały łącznie ponad 10 par kursów dziennie. Na te wszystkie trzy PKS-y (w zasadzie cztery, bo łowicki oddział PKS Skierniewice był, niejako, uwzględniany osobno) można było kupić na tę trasę jeden bilet miesięczny, na trzy wybrane z rozkładu kursy "tam" i trzy wybrane kursy "z powrotem" - dowolnych PKS-ów. Dodatkowo w PKS Łódź nawet jadąc kursem, którego nie było na bilecie, zamiast zwyczajnego biletu można było nabyć tzw. "dopłatę do biletu miesięcznego", będącą równowartością połowy ceny biletu. Te miesięczne były dosyć popularne szczególnie wśród uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych z Głowna i Strykowa, bo taki miesięczny kosztował koło 60-70 zł, był też dostępny w wersji tylko w jedną stronę za pół ceny. I autobusy wszystkich trzech (czy czterech) przewoźników jeździły na tej trasie pełne.

Niestety przez tak krótki okres połączenia te niemal całkowicie zanikły. To, co pozostanie od 1 stycznia, to:

- para kursów PKS Łódź - odjazd z Głowna o 6:00, przyjazd do Łodzi na Północny o 6:45, odjazd z Północnego o 15:20, przyjazd do Głowna o 16:05; warunki kursowania: Dć& - kursuje od poniedziałku do piątku oprócz świąt, nie kursuje 2.05 i w piątek po Bożym Ciele, nie kursuje od 1.07 do 31.08

- para kursów PKS Skierniewice - odjazd ze Skierniewic o 13:00 (od poniedziałku do piątku oprócz świąt) lub o 14:45 (w niedziele i święta, za wyjątkiem 1.01, dwóch dni Wielkanocy, 25.12 i 26.12), z Głowna o 14:00/15:45, przyjazd do Łodzi na Północny o 14:45/16:30, odjazd z Północnego o 17:00, przyjazd do Głowna o 17:42, do Skierniewic o 18:41 (kursuje codziennie oprócz sobót oraz dni: 1.01, dwóch dni Wielkanocy, 25.12 i 26.12)

Przy czym nie mam pewności, czy to połączenie PKS Skierniewice jeszcze istnieje. Na stronie PKS Skierniewice ono jest, ale na stronie PKS Łódź już go nie ma.


Inny aspekt tej sprawy jest taki, że DK14 na odcinku między Głownem a Łowiczem (w zasadzie między Głownem a Kwiatkiem, bo od Kwiatka do Łowicza jest chyba jeszcze coś lokalnego od PKS Skierniewice - prawdopodobnie Łowicz-Kwiatek-Łyszkowice) nie pojedzie już żaden PKS. Nie dojedzie się PKS-em z Łodzi do Łowicza.

Poza tym ograniczeniu ulega oferta przewozowa z Łodzi do Płocka. Z autobusów - E-podróżnik pokazuje tylko jeden kurs dalekobieżny PKS-u Płock relacji Kraków-Płock. Wyszukiwarka PKS-u Łódź jest nieco hojniejsza, i proponuje jeszcze uruchomiony w lipcu tego roku kurs znanej z trasy Łódź-Łowicz firmy Trans-Bus. Wiem, że były jeszcze ruszające jeszcze niedawno z Północnego, a potem - z pętli MPK przy Północnym kursy do Płocka przez Kutno realizowane przez PKS Kutno czy PKS Gostynin (już nie pamiętam). Ale zarówno PKS Kutno, jak i PKS Gostynin są obsługiwane przez E-podróżnika - a E-podróżnik już tych kursów nie znajduje. Rozkład można znaleźć na stronie PKS-u Gostynin (jedna para kursów) - ale w E-podróżniku tego nie ma...

Tak czy inaczej - w porównaniu z tym, co było jeszcze niedawno, oferta przewozowa w relacji Łódź-Płock jest obecnie dosyć kiepska, a od 1 stycznia będzie jeszcze gorzej. Tymczasem PKP Intercity tak jakby zapomniało o istnieniu takiej metropolii jak Płock, inni przewoźnicy kolejowi też nie oferują bezpośrednich połączeń między Łodzią a tym miastem. Jest opcja z przesiadką w Kutnie - gdzie na całą trasę, w przypadku większości połączeń, nie da się kupić jednego biletu, bo między ŁKA a Kolejami Mazowieckimi nie ma stosownego porozumienia. A Koleje Mazowieckie nie honorują taryfy Przewozów Regionalnych poza przypadkami, gdy część podróży rzeczywiście odbywa się pociągiem Przewozów Regionalnych.

Jeszcze gorzej jest przy przejazdach z Łowicza do Płocka czy Sierpca - o ile do Płocka jest jedno połączenie kolejowe dziennie, to do Sierpca trzeba się przesiadać - albo w Kutnie, albo w Płocku.

Co oznacza jeszcze gorszą sytuację, gdy ktoś chce dostać się do Sierpca z miejscowości między Zgierzem a Łowiczem.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: px33 »

Jest sprawdzony przez warszawski ZTM sposób na cywilizowanie PKS-ów - linie lokalne pod banderą organizatora - w Warszawie (tzn. pod Warszawą, bo tam to pełni funkcję dowozu do kolei) ZTM ogłasza krótkoterminowe (1-2 lata) przetargi na obsługę linii taborem o zadanych parametrach (od busa do zwykłych lokalnych autobusów, z minimalną informacją pasażerską, ale wciąż o kilkanaście klas wyżej niż w PKS-ie). Honorowane są bilety od dobowego w górę (teoretycznie sprawdzane przy wejściu), jednorazówki emituje i sprzedaje przewoźnik (i zgarnia z tego całą kasę, w przetargu jest górny limit ceny biletu). Na przystankach wiszą normalne, cywilizowane rozkłady, linie mają czytelne i spójne oznaczenia.
I teraz najlepsze - cena. Koszt wzkm to przeciętnie 1,5-3 zł, z czego gmina płaci 80%, resztę miasto. Dzięki temu gmina zamiast zamawiać dwa kursy MPK dziennie może sobie pozwolić na busa przez cały dzień z zagęszczeniem kursów w szczycie. I wydaje mi się, że przy dosłownie odrobinie dobrej woli można by całkiem szybko przestawić na ten model całą aglomerację (tj. gdzieś tak do 10 km od granic miasta) nieobsługiwaną tramwajami, a może nawet spróbować stworzyć jakieś połączenia międzygminne omijające Łódź (wtedy np. finansowane tylko w 10% przez miasto)
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

Połączeń omijających Łódź Łódź nie może współfinansować, bo to by była niegospodarność i ktoś mógłby za to nawet pójść siedzieć.

Ale taki model ma, jak najbardziej, sens i widziałbym go na łódzkich trasach podmiejskich.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: px33 »

Warszawa to robi (chyba tylko jedna z linii L-xx zahacza o miasto), bo uzupełniają system transportu zbiorowego. Poza tym to współfinansowanie wynika tylko z tego, że miasto ma kasę z migawek.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kpc21 »

No tak, na tej zasadzie ma to sens.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: PKS Łódź na kursach lokalnych

Post autor: Kuba »

Wracając do wątku czy gminy mogą dokładać się do przewozów (bez ogłaszania przetargów, teoretycznie na 100% komercyjną linię). Wygląda na to, że na jakiejś podstawie mogą. Moja wersja jest taka: Art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym mówi: "Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (...) 4) lokalnego transportu zbiorowego;"
Zatem jeśli, w związku z likwidacją kursów przewoźnika na linii X, nie zaspokaja ona w dalszym ciągu potrzeb mieszkańców, to być może jest to podstawa by w jakimś innym "nagłym" trybie móc dofinansowywać przewozy do poziomu pozwalającego na funkcjonowanie linii w zadowalający sposób.

Myślę, że to taka zagrywka ze strony PKS-u. Nie chcą żadnych przetargów, bo mogliby przegrać, a dzięki temu jeżdżą dalej i mają jakąś tam kase z gminy. Osobiście nie chce mi się wierzyć, że takie kursy jak np. 6:58 z Lutomierska czy kurs po godz. 16 z Łodzi jest nierentowny. Nie znam specyfiki tej linii, ale podejrzewam też, że w ok. godz. 6, 14, 22 może podróżować część osób z Lutomierska czy Konstantynowa do zakładów na Nowym Józefowie.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
ODPOWIEDZ