Skoro poruszony został temat nowego przetargu na linie andrespolskie, to wypadałoby też spojrzeć na Aleksandrów i gminę wiejską Pabianice.
Aleksandrów.
Jeśli chodzi o linię do Rąbienia (Aleksandrów–Rąbień–Łódź), tutaj umowa sprzed roku z Kasz-Busem zawarta została na 2 lata. Tak więc przetargu brak.
Natomiast w listopadzie odbył się przetarg na dalszą obsługę – przez 2 kolejne lata – linii Aleksandrów–Bełdów–Sanie oraz Aleksandrów–Księstwo–Ruda Bugaj.
Obecnie linie obsługuje FKF.
Do przetargu zgłosili się:
– Mat-Bus – Sanie: 4,97 zł/wkm, Księstwo: 4,97 zł/wkm
– Muszkieter – Sanie: 6,86 zł/wkm, Księstwo: 7,79 zł/wkm
– FKF – Sanie: 3,72 zł/wkm, Księstwo: 4,80 zł/wkm
Kasz-Bus, obecnie obsługujący dla Aleksandrowa linię do Rąbienia, nie brał udziału w przetargu.
Wygrał FKF, tak więc wygląda na to, że najpewniej na ww. liniach nic się nie zmieni.
Pabianice.
Tutaj także mamy przetarg na 2 lata, dosyć nietypowo, bo jak dobrze kojarzę, zawsze te przetargi były na rok. Pewnie gmina chce się w ten sposób zabezpieczyć przed inflacją.
Na przełomie listopada i grudnia odbył się przetarg obejmujący dwie linie: Pabianice-Lutomiersk (na odcinku w granicach gminy wiejskiej Pabianice) oraz Pabianice–Pawlikowice–Rydzyny.
Rozstrzygnięcia przetargu jeszcze nie ma, ale 1 grudnia odbyło się otwarcie ofert.
Zgłosiło się aż 6 firm. Oferty są podane w postaci kompletnego kosztu całego zamówienia:
1. Robert Opara, Korczyn, poczta Strawczyn – Lutomiersk: 510 624 zł, Rydzyny: 485 040 zł
2. Kasz-Bus – Lutomiersk: 468 936 zł, Rydzyny: 508 314,60 zł
3. PHU Ola – Lutomiersk: 196 784,64 zł, Rydzyny: brak oferty
4. NKM Mariusz Nowak – Lutomiersk: brak oferty, Rydzyny: 227 862,72 zł
5. PKS Bodzentyn (de facto jest to jakaś spółka-córka Mat-Busa) – Lutomiersk: 424 800 zł, Rydzyny: 331 200 zł
6. Mix Trans Moszczenica: oferta złożona w formie papierowej, nie znamy oferty
Budżet to 230 000 zł w przypadku linii do Lutomierska, 250 000 zł w przypadku linii do Rydzyn.
Cena tylko w 60% decyduje o wyborze oferty. 20% to czas reakcji, 20% to liczba pojazdów z normą emisji spalin Euro 5, jakimi dysponuje przewoźnik.
Aktualnie linię do Lutomierska obsługuje PHU Ola, linię do Rydzyn – Mat-Bus.
Na linii do Lutomierska zapewne pozostanie firma PHU Ola, bo jej oferta bije na głowę konkurencję. Teoretycznie samorząd mógłby odrzucić ofertę podnosząc argument rażąco niskiej ceny, ale jest to raczej wątpliwe, bo firma obsługuje tę trasę od lat, poza tym pozostałe oferty znacznie przekraczają budżet.
Na linii do Rydzyn zdecydowanie najniższą i jedyną mieszczącą się w budżecie jest oferta firmy NKM Mariusz Nowak. Przewoźnik ten też obsługiwał tę linię od lat, jedynie przez ostatni 2022 rok mieliśmy wyjątek, gdy zabrał mu ją Mat-Bus. Obecnie oferta Mat-Busa nie należy do najtańszych.
Ciekawa jest oferta jednoosobowej firmy z województwa świętokrzyskiego – Robert Opara z Korczyna w gminie Strawczyn. Wygląda na to, że to ten przewoźnik:
http://oparkapkskielce.pl/ – będący w rzeczywistości chyba zrzeszeniem kilku działalności jednoosobowych. Skąd się bierze takie zainteresowanie przewoźników z województwa świętokrzyskiego przewozami w okolicy Łodzi?
A swoją drogą ciekawe też, że ci świętokrzyscy busiarze coraz częściej nawiązują do marki PKS. Która przecież ludziom zawsze kojarzyła się raczej negatywnie.
W gminie Pabianice kursuje jeszcze jedna linia gminna, do wsi Konin przez Szynkielew, Petrykozy. Poprzedni przetarg na tę linię obejmował tylko 2022 rok. Czyżby gmina chciała się wycofać z tej trasy?
Przez ostatni rok trasę obsługiwał Mat-Bus, poprzednio przez rok Kasz-Bus. A w 2020 roku Es-Ka-Es. Wcześniej chyba ona nie istniała.
Ostatni oferent, Mix-Trans, to firma znana z trasy Łódź–Piotrków Trybunalski, tak więc jej oferta w tym przetargu raczej nie wygląda zaskakująco.
Jeszcze można wspomnieć o Strykowie. Tutaj w styczniu 2022 odbył się przetarg obejmujący 676 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy – nie omawialiśmy go jeszcze w tym wątku. Otwarcie ofert nastąpiło 19 stycznia 2022, tak więc prawdopodobnie obecna umowa obowiązuje mniej więcej do końca 2023 roku.
Do przetargu zgłosiły się 4 firmy:
1. Alfa-Bus z Kielc (oczywiste, że musiał się zgłosić ktoś ze świętokrzyskiego!) – 2,78 zł/wkm
2. Kasz-Bus – 3,35 zł/wkm
3. Krzysztof Sadowski ze Szczawina – 2,86 zł/wkm
4. FKF – 2,97 zł/wkm
Historycznie linię obsługiwały firma p. Sadowskiego oraz FKF.
Wystąpiła tu ciekawa sytuacja, bo okazało się, że... Kasz-Bus i FKF wysłały podpisane odręcznie skany dokumentów zamiast np. podpisać je profilem zaufanym... Nie wiem, jak można brać udział w publicznym przetargu i nie dopilnować czegoś takiego! Akurat w tym wypadku nie wpłynęło to na wynik przetargu, ale takie zachowanie wygląda co najmniej niepoważnie...
Najniższa była oferta Alfa-Busa, ale wygrał p. Sadowski poprzez... kryterium spełniania norm emisji spalin. Ciekawe, bo tak jak widuję busy tej firmy, raczej nie jest to najnowsza generacja Sprintera... Nawet według Phototrans, firma ma tylko jednego busa z 2016 roku, a cała reszta floty to pojazdy wyprodukowane w 2008 roku i wcześniej. Niemniej, Sadowski wskazał, że posiada 3 busy z normą Euro-6, natomiast Alfa-Bus podał tylko dwa.