Przewozy szkolne
: sob 11:48, 10 sie 2019
W wielu miejscach, w których od wielu lat (a czasem nawet... jeszcze nigdy) nie pojawił się liniowy autobus, pewna forma transportu zbiorowego funkcjonuje – autobusy szkolne. Mimo, że to przewozy zamknięte, pewnie zdarzają się przypadki, w których zdesperowani mieszkańcy (szczególnie np. starsi) także z nich korzystają – oczywiście na czarno – w celu dojazdu do miasta, no bo innej komunikacji nie ma. Zdarzają się też chlubne, lecz rzadkie przypadki gmin, które zamiast przewozów szkolnych uruchamiają – w godzinach odpowiadających dzieciom dojeżdżającym do szkół – kursy ogólnodostępne.
Chyba mało która gmina takie przewozy obsługuje własnym taborem – w zdecydowanej większości przypadków gminy zlecają je miejscowym przewoźnikom. Kiedyś najczęściej były to PKS-y, dziś coraz częściej, z uwagi na postępującą likwidację PKS-ów, są to przewoźnicy prywatni.
Od września takich przewozów będzie najprawdopodobniej mniej, niż dotychczas – ze względu na likwidację gimnazjów (większość gmin nie prowadziła na terenach wiejskich gimnazjów w osobnych budynkach, lecz były one połączone z podstawówkami – jednak zdarzały się przypadki gmin, w których było np. kilka podstawówek w różnych wsiach, a gimnazjum tylko jedno w centralnej miejscowości) – mimo wszystko jednak dowozy do podstawówek nadal funkcjonują. Poza tym, jeśli się nie mylę, obecne prawo pozwala też na system, w którym w szkole wiejskiej działać będzie tylko kilka młodszych klas podstawówek, a uczniowie klas starszych dojeżdżają do większej szkoły (podobny system z tzw. szkołami zbiorczymi funkcjonował dosyć powszechnie w latach 70.).
W przypadku przewozów szkolnych prawo wymaga zapewnienia uczniom opieki podczas dowozu (w przypadku przewozów ogólnodostępnych nie jest to konieczne, choć z oczywistych przyczyn niektóre gminy mogą się na to mimo wszystko decydować). Czasem do opieki nad uczniami gminy delegują pracowników szkół, czasem wymagane jest zapewnienie takiej opieki ze strony przewoźnika.
Ten rynek wygląda całkiem ciekawie, opiszę więc, jak potoczyły się przetargi w moich rejonach.
1. Gmina Głowno (wiejska) – https://www.bip.gmina-glowno.pl/redir,p ... iczneID=56
Wymagania – 4 autobusy: 1 minimum 55 miejsc, 1 minimum 61 miejsc, 2 minimum 50 miejsc (pewnie wymagają one z liczby uczniów), pojazdy nie starsze, niż 15 lat.
Przewoźnik ma zapewnić opiekunów dla uczniów.
4 trasy, po 2 kursy poranne i 1-3 popołudniowych. Oprócz szkół wiejskich komunikacja ma obsłużyć szkołę specjalną w Głownie (zapewne na podstawie jakiegoś porozumienia z powiatem, bo to powiat odpowiada za prowadzenie szkół specjalnych).
Wpadły dwie oferty:
1) SK-Trans Krzysztof Sadowski (ze Szczawina) – 708 284,74 zł brutto
2) PKS Skierniewice – 621 485,14 zł brutto
Wygrał PKS Skierniewice. Czyli nic się nie zmienia – dotychczas tę komunikację obsługiwał także PKS Skierniewice, i tak jest chyba od dosyć dawna – choć pamiętam rok szkolny, w którym tę komunikację obsługiwała... firma Tok-Gaz z Rząśni. Setrami i jedną H9.
2. Gmina Dmosin – https://bip.dmosin.pl/wiadomosci/3/wiad ... hwy_w_dmos
Zamówienie podzielone na dwie części.
Wymagania – 2 pojazdy po 24 miejsca siedzące na każdą część.
Opieka nad dziećmi po stronie zamawiającego.
Część pierwsza zamówienia to obsługa szkoły w Dmosinie – 3 kursy dowozowe i 4 odwozowe, natomiast część druga to obsługa szkół w Dmosinie i Kołacinie – 4 kursy dowozowe i 3 odwozowe.
Tutaj wpadły także po dwie oferty na każdą część:
– część I:
1) Krzysztof Sadowski – 3,22 zł/wkm.
2) FKF – 2,90 zł/wkm.
– część II:
1) Krzysztof Sadowski – 3,35 zł/wkm.
2) FKF – 2,70 zł/wkm.
W obu częściach wygrał FKF. Rok temu było inaczej i jedną z części obsługiwał Sadowski.
3. Gmina Stryków – nie znalazłem żadnych informacji na temat dowozu młodzieży do szkół – przypuszczam, że dowozy realizowane są ogólnodostępną komunikacją gminną. Jej sieć obejmuje praktycznie całą gminę, i o ile formuła tej komunikacji ma postać typu: jeden autobus do miasta rano i jeden powrotny po południu, to najprawdopodobniej rozkład jazdy dostosowany jest do godzin zajęć w szkołach. Komunikację gminną od kilku lat obsługuje FKF, choć były momenty, gdy obsługiwał ją Sadowski.
4. Gmina Zgierz – http://bip.gminazgierz.pl/a,53330,przet ... -i-od.html http://bip.gminazgierz.pl/a,53403,przet ... -i-od.html
Zamówienie podzielone na sześć części, dotyczących obsługi różnych miejscowości. Każda część to 1-2 kursy dowozowe i 2-3 odwozowe.
Przewoźnik ma zapewnić opiekunów dla uczniów.
Nie znalazłem żadnych wymogów co do taboru, np. jego pojemności czy wieku. Jest to dosyć ciekawe, bo co jeśli przewoźnik zaoferuje mniejszy tabor, niż jest uczniów?
W częściach I-V wpadła tylko jedna oferta, od Krzysztofa Sadowskiego:
– część I: 32 892,48 zł brutto
– część II: 78 617,09 zł brutto
– część III: 79 185,60 zł brutto
– część IV: 79 591,68 zł brutto
– część V: 73 094,40 zł brutto
W części VI (z Jedlicz do szkoły w Grotnikach) pojawiły się dwie oferty:
1) Krzysztof Sadowski – 50 544,00 zł brutto
2) City-Bus (znany z tego, że przez jakiś czas miał linę z pl. Wolności w Łodzi do Ozorkowa) – 40 435,20 zł
W pierwszych 5 częściach wygrał jedyny ofertent – Sadowski, w części VI wygrał City-Bus.
W tę środę pojawił się jednak ponownie przetarg, obejmujący dotychczasowe części od I do V. Czyżby Sadowski wycofał się ze swoją ofertą?
Inne gminy:
– gmina Aleksandrów Łódzki – trochę to dziwne, ale nie znalazłem żadnych przetargów, a zachodnia część gminy żadną komunikacją organizowaną przez gminę obsługiwana nie jest...
– gmina Brzeziny, gmina Rogów – przetarg trwa, rok temu był tylko jeden oferent: PKS Skierniewice
– gmina Nowosolna – brak przetargu na przewozy szkolne, ale pewnie nie są one konieczne z uwagi na bardzo dobrą obsługę gminy przez łódzkie MPK
– gmina Andrespol – jak wyżej, brak przetargu na przewozy szkolne, ale młodzież korzysta pewnie z komunikacji MPK (82) i komunikacji gminnej (201, 202)
– gmina Parzęczew – wpadła jedna oferta, od PKS-u Łęczyca
Wnioski – przewozy szkolne (łapie się też w to komunikacja gminna w Strykowie) na północny wschód od Łodzi zdominowane są przez dwie firmy: FKF z Łodzi i SK-Trans Krzysztof Sadowski ze Szczawina. Trochę inaczej, niż w przypadku przewozów pracowniczych, gdzie największą sieć połączeń ma chyba PKS Łęczyca, a po nim Kris-Tour.
Są też gminy, w których przewozami szkolnymi zainteresowany jest wyłącznie PKS Skierniewice – dotyczy to szczególnie okolic Brzezin.
Z kolei na północny zachód od Łodzi pewne zainteresowanie przewozami szkolnymi wykazuje też PKS Łęczyca.
Ciekawym przypadkiem jest gmina Zgierz, która mimo tego, że ma swoją komunikację gminną, uruchamia także zamknięte przewozy szkolne.
Chyba mało która gmina takie przewozy obsługuje własnym taborem – w zdecydowanej większości przypadków gminy zlecają je miejscowym przewoźnikom. Kiedyś najczęściej były to PKS-y, dziś coraz częściej, z uwagi na postępującą likwidację PKS-ów, są to przewoźnicy prywatni.
Od września takich przewozów będzie najprawdopodobniej mniej, niż dotychczas – ze względu na likwidację gimnazjów (większość gmin nie prowadziła na terenach wiejskich gimnazjów w osobnych budynkach, lecz były one połączone z podstawówkami – jednak zdarzały się przypadki gmin, w których było np. kilka podstawówek w różnych wsiach, a gimnazjum tylko jedno w centralnej miejscowości) – mimo wszystko jednak dowozy do podstawówek nadal funkcjonują. Poza tym, jeśli się nie mylę, obecne prawo pozwala też na system, w którym w szkole wiejskiej działać będzie tylko kilka młodszych klas podstawówek, a uczniowie klas starszych dojeżdżają do większej szkoły (podobny system z tzw. szkołami zbiorczymi funkcjonował dosyć powszechnie w latach 70.).
W przypadku przewozów szkolnych prawo wymaga zapewnienia uczniom opieki podczas dowozu (w przypadku przewozów ogólnodostępnych nie jest to konieczne, choć z oczywistych przyczyn niektóre gminy mogą się na to mimo wszystko decydować). Czasem do opieki nad uczniami gminy delegują pracowników szkół, czasem wymagane jest zapewnienie takiej opieki ze strony przewoźnika.
Ten rynek wygląda całkiem ciekawie, opiszę więc, jak potoczyły się przetargi w moich rejonach.
1. Gmina Głowno (wiejska) – https://www.bip.gmina-glowno.pl/redir,p ... iczneID=56
Wymagania – 4 autobusy: 1 minimum 55 miejsc, 1 minimum 61 miejsc, 2 minimum 50 miejsc (pewnie wymagają one z liczby uczniów), pojazdy nie starsze, niż 15 lat.
Przewoźnik ma zapewnić opiekunów dla uczniów.
4 trasy, po 2 kursy poranne i 1-3 popołudniowych. Oprócz szkół wiejskich komunikacja ma obsłużyć szkołę specjalną w Głownie (zapewne na podstawie jakiegoś porozumienia z powiatem, bo to powiat odpowiada za prowadzenie szkół specjalnych).
Wpadły dwie oferty:
1) SK-Trans Krzysztof Sadowski (ze Szczawina) – 708 284,74 zł brutto
2) PKS Skierniewice – 621 485,14 zł brutto
Wygrał PKS Skierniewice. Czyli nic się nie zmienia – dotychczas tę komunikację obsługiwał także PKS Skierniewice, i tak jest chyba od dosyć dawna – choć pamiętam rok szkolny, w którym tę komunikację obsługiwała... firma Tok-Gaz z Rząśni. Setrami i jedną H9.
2. Gmina Dmosin – https://bip.dmosin.pl/wiadomosci/3/wiad ... hwy_w_dmos
Zamówienie podzielone na dwie części.
Wymagania – 2 pojazdy po 24 miejsca siedzące na każdą część.
Opieka nad dziećmi po stronie zamawiającego.
Część pierwsza zamówienia to obsługa szkoły w Dmosinie – 3 kursy dowozowe i 4 odwozowe, natomiast część druga to obsługa szkół w Dmosinie i Kołacinie – 4 kursy dowozowe i 3 odwozowe.
Tutaj wpadły także po dwie oferty na każdą część:
– część I:
1) Krzysztof Sadowski – 3,22 zł/wkm.
2) FKF – 2,90 zł/wkm.
– część II:
1) Krzysztof Sadowski – 3,35 zł/wkm.
2) FKF – 2,70 zł/wkm.
W obu częściach wygrał FKF. Rok temu było inaczej i jedną z części obsługiwał Sadowski.
3. Gmina Stryków – nie znalazłem żadnych informacji na temat dowozu młodzieży do szkół – przypuszczam, że dowozy realizowane są ogólnodostępną komunikacją gminną. Jej sieć obejmuje praktycznie całą gminę, i o ile formuła tej komunikacji ma postać typu: jeden autobus do miasta rano i jeden powrotny po południu, to najprawdopodobniej rozkład jazdy dostosowany jest do godzin zajęć w szkołach. Komunikację gminną od kilku lat obsługuje FKF, choć były momenty, gdy obsługiwał ją Sadowski.
4. Gmina Zgierz – http://bip.gminazgierz.pl/a,53330,przet ... -i-od.html http://bip.gminazgierz.pl/a,53403,przet ... -i-od.html
Zamówienie podzielone na sześć części, dotyczących obsługi różnych miejscowości. Każda część to 1-2 kursy dowozowe i 2-3 odwozowe.
Przewoźnik ma zapewnić opiekunów dla uczniów.
Nie znalazłem żadnych wymogów co do taboru, np. jego pojemności czy wieku. Jest to dosyć ciekawe, bo co jeśli przewoźnik zaoferuje mniejszy tabor, niż jest uczniów?
W częściach I-V wpadła tylko jedna oferta, od Krzysztofa Sadowskiego:
– część I: 32 892,48 zł brutto
– część II: 78 617,09 zł brutto
– część III: 79 185,60 zł brutto
– część IV: 79 591,68 zł brutto
– część V: 73 094,40 zł brutto
W części VI (z Jedlicz do szkoły w Grotnikach) pojawiły się dwie oferty:
1) Krzysztof Sadowski – 50 544,00 zł brutto
2) City-Bus (znany z tego, że przez jakiś czas miał linę z pl. Wolności w Łodzi do Ozorkowa) – 40 435,20 zł
W pierwszych 5 częściach wygrał jedyny ofertent – Sadowski, w części VI wygrał City-Bus.
W tę środę pojawił się jednak ponownie przetarg, obejmujący dotychczasowe części od I do V. Czyżby Sadowski wycofał się ze swoją ofertą?
Inne gminy:
– gmina Aleksandrów Łódzki – trochę to dziwne, ale nie znalazłem żadnych przetargów, a zachodnia część gminy żadną komunikacją organizowaną przez gminę obsługiwana nie jest...
– gmina Brzeziny, gmina Rogów – przetarg trwa, rok temu był tylko jeden oferent: PKS Skierniewice
– gmina Nowosolna – brak przetargu na przewozy szkolne, ale pewnie nie są one konieczne z uwagi na bardzo dobrą obsługę gminy przez łódzkie MPK
– gmina Andrespol – jak wyżej, brak przetargu na przewozy szkolne, ale młodzież korzysta pewnie z komunikacji MPK (82) i komunikacji gminnej (201, 202)
– gmina Parzęczew – wpadła jedna oferta, od PKS-u Łęczyca
Wnioski – przewozy szkolne (łapie się też w to komunikacja gminna w Strykowie) na północny wschód od Łodzi zdominowane są przez dwie firmy: FKF z Łodzi i SK-Trans Krzysztof Sadowski ze Szczawina. Trochę inaczej, niż w przypadku przewozów pracowniczych, gdzie największą sieć połączeń ma chyba PKS Łęczyca, a po nim Kris-Tour.
Są też gminy, w których przewozami szkolnymi zainteresowany jest wyłącznie PKS Skierniewice – dotyczy to szczególnie okolic Brzezin.
Z kolei na północny zachód od Łodzi pewne zainteresowanie przewozami szkolnymi wykazuje też PKS Łęczyca.
Ciekawym przypadkiem jest gmina Zgierz, która mimo tego, że ma swoją komunikację gminną, uruchamia także zamknięte przewozy szkolne.