[Pabianice] MZK Pabianice

Rozmowy, dotyczące funkcjonowania transportu zbiorowego w okolicach Łodzi.
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

3 tylko w szczycie z 15 do 12 minut. (1 autobus więcej).

8 ogółem z godziny na 30 minut, a wszczycie nawet na 20. Kosztem linii 1, którą wówczas spokojnie można dać co godzinę. I wszystko się wyrównuje.

6 można dać w szczycie co 30 minut - więcej nie potrzeba.

Michał - ale częstotliwość pozostałych linii jest dobra i nie znaczy, ze tylko 1, 2, 3, 7, 9 i 10 jeżdżą częściej niż godzinę, to znaczy, ze reszta jest zła. Owszem 1 powinno jeździć rzadziej, 3 i 8 (ew. 6) częściej. Ale idzie przeżyć, nie jest tragicznie.
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Czy jest jakaś strona o historii komunikacji w Pabianicach.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Nie, ale później Wam ją mogę po krótce przedstawić. :>
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

No to opowiadaj, jestem zainteresowany Obrazek
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Kiedyś pisałem ten artykuł dla jednej ze stron o KM - kiedys może będzie wykorzystany:

Historia pabianickiej komunikacji miejskiej rozpoczyna się 17 stycznia 1901 roku, kiedy to z łódzkiej zajezdni Chocianowice, zbudowanej specjalnie dla obsługi linii do Pabianic wyruszył pierwszy liniowy tramwaj, kursujący na trasie Łódź - Pabianice. Tramwaj dojeżdżał początkowo jedynie na obrzeża Pabianic. Już w 1905 roku linię wydłużono do centrum Pabianic, mianowicie do Urzędu Miasta. W 1924 roku linia dojeżdżała już do Dworca PKP. W roku 1940 linię tą oznaczono numerem 70. W 1948 roku linia otrzymałą numer 40 i obsługiwało ją MZK Łódź. 3 lata później firma zmieniła nazwę z MZK na MPK. W latach 50 linia otrzymała oznaczenie 41. W roku 1968 linię wydłużono do pętli Wiejska. Rok później uruchomiono w Pabianicach kolejną pętlę tramwajową. Nosi ona nazwę Duży Skręt i mieści się na ulicy Warszawskiej. Wtedy wląśnie uruchomiono na trasie Wiejska - Duży Skręt linię 41BIS. Lata 80. dla pabianickiego tramwaju stały pod znakiem budowy linii tramwajowej na os. Bugaj. Zbudowano łuki na skrzyżowaniu ulic Waltera-Janke i Nawrockiego, jednak z planów nic ponad to nie wynikło. 1 grudnia 1993 obsługę linii przejęła spółka MKT. 31 grudnia 1997 zlikwiddowano tramwaje 41BIS, zastepując je linią autobusową 11. Linia obsługiwana przez MZK Pabianice po kilku latach została zlikwidowana. 1 stycznia 2004 linię ponownie zaczęło obsługiwać łódzkie MPK. Nowa linia nie jest już obsługiwana wagonami 803N i nie kursuje jedynie do Pl. Niepodległości w Łodzi. Tym razem w Pabianicach jeżdżą wagony 2×805Na. Linia do Helenówka nosi oznaczenie 11A, zaś linia do Zgierza nosi oznaczenie 11. 4 października 2004 MPK uruchomiło w Pabianicach linię P, kursującą na trasie Wiejska - Duży Skręt, obsługiwaną wagonami solo 805 Na w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Autobusy miejskie zaczęły w Pabianicach kurswoać w latach 60. Na początku jeździły linie 1 i 2, obejmując swym zasięgiem najważniejsze części miasta. Bugaj, Piaski, Klimkowiznę, Centrum i dzielnicę przemysłową. Szybko zaczęły powstawać nowe linie, które do końca lipca 1992 obsługiwała zajezdnia MPK-Łódź nr 5, zlokalizowana w Pabianicach. Od początku sierpnia 1992 zajezdnię i stacjonujące w niej Ikarusy 260 przejęłó nowopowstałe przedsiębiorstwo - MZK Pabianice, działające po dziś dzień. MZK obsługuje 8 linii miejskich, 4 linie międzygminne, 4 linie podmiejskie i 1 linię szkolną. W jej taborze jest 11 Jelczy 120M.98, 15 Jelczy 120M.92, 1 Daewoo Lublin 3, a także 9 sprawnych Ikarusów w tym 2 techniczne. Malowanie firmy jest niebiesko-żółte, choć można spotkać 1 autobus w malowaniu zielonym, 1 w malowaniu zółtym z niebieskimi napisami, 1 w malowaniu niebiesko-białym oraz 3 wozy w malowaniu historycznym, czyli czerwono-kremowym. Zajezdnia firmy mieści sieprzy ul. Lutomierskiej 48. Stan taboru jest nienajlepszy, najnowsze autobusy pochodzą z 1997 roku i mikrobus z roku 2001. Obecnie 4 firmy chcą przejąć 49% udziałów MZK - Connex, MPK-Łódź, Volkswagen-Borusiak i Polski Express.

Baza MZK Pabianice mieści się przy Lutomierskiej 48, jednak firma posaida również 4 Punkty Sprzdaży Biletów. Jeden z nich mieści się przy Dworcu PKP, drugi na ulicy Narutowicza 9, trzeci na pętli Waltera Janke, zaś czwarty na ulicy 20 stycznia 18 w kasie administracji PSM nr 3. Bilet jednorazowy normalny kosztuje 1,80, zaś ulgowy 0,90. Na 2 strefy linii międzygminnej kasujemy bilet o wartości 150% zwykłego biletu, czyli za 2,70 i 1,35, dlatego dostępne są również bilety o nominale 0,45 jako dodatek do biletu 0,90. Bilet 7-dniowy imienny na 1 lnię kosztuje 11,50 (5,75), 14-dniowy imienny na 1 linię 23,00 (11,50), zaś za miesięczny bilet imienny na 1 linię trzeba zapłacić 45,00 (22,50). Imienne bilety okresowe na wszystkie linie są droższe. Ich koszt wynosi: 19,00 (9,50) bilet 7-dniowy, 14-dniowy 38,00 (19,00), zaś za bilet miesięczny imienny na wszystkie linie 70,00 (35,00). Bilet miesięczny na okaziciela na wszystkie linie wart jest 90,00 zł.

LINIE OBECNE:

Linie autobusowe miejskie MZK Pabianice:

1 PZTT - Dworzec PKP
Od początku istnienia nie zmieniła swojej trasy. Jeździ 3-4 razy na godzinę w szczycie, traci popularność.

2 Waltera Janke - Klimkowizna
Łączy Bugaj i Klimkowiznę z centrum. Kursuje 3 razy na godzinę w komunikacyjnym szczycie.

3 PZTT - Dworzec PKP
Najbardziej oblegana linia w mieście, kursująca od pon. do pt. co 15 minut w szczycie. Łączy dzielnicę przemysłową, Bugaj i Piaski.

6 Waltera Janke - Karolew
Linia, jeżdżąca co godzinę. Łączy Bugaj, centrum, dzielnicę przemysłową, Piaski. Linia dość popularna.

7 Waltera Janke - Waltera Janke
Siódemka jeździ co 40 minut. Łączy Bugaj, centrum i część dzielnicy przemysłowej. Kiedyś kursowała tylko w szczycie. Jest popularną linią. * 8 Waltera Janke - Park Wolności Bardzo popularna linia, gdyż w szybkim czasie łączy wszystkie najważniejsze punkty Pabianic. Kursuje co godzinę. Kiedyś ósemka była linią z priorytetem dla niepełnosprawnych. Jeździ stanowczo za rzadko.

9 PZTT - Dworzec PKP
Jeździ w soboty co 35-40 minut. Jest odpowiednikiem 3 i 10, jednak robi dodatkowe kółko po Bugaju, dlatego jej długość przejazdu jest bardzo długa. Uważana przez mieszkańców Pabianic za największy bezsens w MZK.

10 Waltera Janke - Dworzec PKP
Jeździ w każdą niedzielę co 30 minut. Jest odpowiednikiem 3, jednak zamiast skręcić w kierunku PZTT jedzie do pętli na Bugaju. Linia dość popularna.

Linie autobusowe międzygminne MZK Pabianice:

261 Waltera Janke - Górka Pabianicka
Bardzo popularna linia, kursująca od poniedziałku do soboty co godzinę. Łączy Bugaj z centrum, dzielnicą przemysłową i wsiami na północy od Pabianic.

262 PZTT - Kudrowice
Linia o małym natężeniu, łącząca co godzinę od poniedziałku do soboty dzielnicę przemysłową, centrum, Piaski, Klimkowiznę i wsie na zachodzie od Pabianic.

263 Waltera Janke - Ksawerów
Linia dość popularna, ponieważ co godzinę od poniedziałku do soboty łączy Bugaj, centrum, dzielnicę przemysłową z głównymi częściami Ksawerowa.

265 PZTT - Pawlikowice / Dworzec PKS - Pawlikowie
Linia łącząca od poniedziałku do soboty co godzinę dzielnicę przemysłową, centrum i wsie na południe od Pabianic. W niedziele zamiast jechać do dzielnicy przemysłowej jedzie do Dworca PKS w okolice osiedla Piaski.

Linie autobusowe podmiejskie MZK Pabianice (ZKM Łask):

D PZTT - Łask / Waltera Janke - Łask
Niezwykle popularna linia, łącząca od poniedziałku do soboty co godzinę dzielnicę przemysłową, centrum, Piaski, wsie na wschodzie od Pabianic i Łask. Od sobotniego popołudnia do niedzieli zamiast jechać do dzielnicy przemysłowej pędzi na Bugaj. Kursuje do późnych godzin wieczornych. Zdarzają sięsytuacje, że ze względu na zapełnienie muszą jechać nawet 3 autobusy jednocześnie. Obsługiwana wspólnie z ZKM Łask.

D BIS PZTT - Kolumna
Odpowiednik linii D. Linia D BIS skrócona jest do pętli Łask Kolumna. ZKM oznacza ją D BIS, zaś MZK czerwonym D i czerwoną tablicą Pabianice - Kolumna.

L Waltera Janke - Ldzań
Linia sezonowa kursująca latem od piątku do niedzieli, łącząca Bugaj, centrum, Piaski i wsie na wschodzie od Pabianic z rekreacyjną miejscowością Ldzań. Kursuje co 1,5 godziny w godzinach rannych i popołudniowo-wieczornych.

T Dworzec PKP - Rzgów
Linia, kursująca co 1,5 godziny od poniedziałku do soboty. Łączy Piaski, centrum, wschód Pabianic i wsie na wschodzie od miasta z centrum handlowym “Ptak” w Rzgowie.

Linia autobusowa szkolna MZK Pabianice:

263 BIS Ksawerów - Ksawerów
Linia szkolna, łącząca rano i popołudniu co godzinę całą gminę Ksawerów.

Linia tramwajowa miejska MPK Łódź:

P Wiejska - Duży Skręt
Linia komercyjna, obsługiwana od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu wagonami solo 805 Na co 22 minuty wschód Pabianic, centrum i Piaski.

Linie tramwajowe podmiejskie MPK Łódź:

11 Wiejska - Zgierz
Linia komercyjna, kursująca od poniedziałku do piątku co 45 minut na przemian z P i 11A i od soboty do niedzieli co 30 minut. Obsługiwana jest składami 2×805Na z zajezdni Chocianowice. Łączy Piaski, centrum, wschód Pabianic, Ksawerów, południe, centrum i północ Łodzi ze Zgierzem.

11A Wiejska - Łódź
Linia komercyjna, kursująca od poniedziałku do piątku co 45 minut na przemian z P i 11. Obsługiwana jest składami 2×805Na. Odpowiednik linii 11, skrócony do zajezdni Helenówek.

LINIE ZLIKWIDOWANE:

Linie autobusowe miejskie MZK Pabianice (MPK Łódź):

2 BIS Waltera Janke - Piłsudskiego
Linia, łącząca kiedyś w szczycie Bugaj z centrum. Kursowała jeszcze za czasów MPK Łódź.

3 BIS Waltera Janke - Dworzec PKP
Linia, kursująca na trasie dzisiejszej linii 10 od poniedziałku do piątku.

4 Waltera Janke - Waltera Janke
Odpowiednik dzisiejszej linii 7, jednak o innej trasie na os. Bugaj i nieznacznie innej w centrum. Kursowała od poniedziałku do soboty. Zlikwidowana w sierpniu 2004.

5 Waltera Janke - Dworzec PKP
Linia, kursująca w godzinach szczyu od poniedziałku do piątku, łącząca Piaski z dzielnicą przemysłową i Bugajem.

9 Waltera Janke - Dworzec PKP
Linia, kursowała zamiast 3 BIS, jednak trasą nieco inną. Zamiast jechać Wiejską do dworca jechała 15 PP Wilków do dworca. Dlatego po likwidacji 9 na ulicy tej puszczono linię 8. Kursowała od poniedziałku do piątku. Dziś linia 9 kursuje na zupełnie innych zasadach.

11 Park Wolności - Widzewska
Linia, uruchomiona po zawieszeniu tramwaju 41BIS, kursująca w godzinach szczytu od poniedziałku do piatku, łącząca Piaski, centrum i wschód Pabianic.

Linie autobusowe międzygminne MZK Pabianice (MPK Łódź):

253 Pabianice - Łódź
Linia, łącząca Pabianice, Rypłutowice i Łaskowice. Kursująca za czasów MPK-Łódź.

261 BIS Waltera Janke - Górka Pabianicka
Linia, będąca skrzyżowaniem 261 i 262, kursująca zamiast tych linii w weekendy. Łączyła Bugaj, centrum, dzielnicę przemysłową, Klimkowiznę, wsie na Wschodzie i północy Pabianic.

266 Szpital - Łódź
Linia, łącząca Piaski, centrum, Bugaj, wsie na wschodzie od Pabianic z okolicami ICZMP w Łodzi.

Linie autobusowe miejskie nocne MZK Pabianice:

N MZK - MZK
Linia, kursująca w nocy o bardzo zakręconej, okólnej trasie, łącząca wszystkioe najważniejsze punkty Pabianic.

Linie autobusowe podmiejskie nocne MPK Łódź:

141 Park Wolności - Łódź
Linia, kursująca w Pabianicach i Ksawerowie na trasie linii tramwajowej, zaś w Łodzi jadąca do osiedla Widzew Wschód.

Linie tramwajowe miejskie MKT Łódź (MPK Łódź):

41 BIS Wiejska - Duży Skręt
Linia, obsługiwana w godzinach szczytu wagonami 803N co 20 minut. Uruchomiona w roku 1969, zlikwiodwana w roku 1998, wybarta przez linię 11. Obecnie na trasie 41 BIS jeździ tramwaj nr P.

Linie tramwajowe podmiejskie MKT Łódź (MPK Łódź, MZK Łódź):

40 Dworzec PKP - Łódź
Odpowiednik linii 70 (41). Linia obsługiwana przez MZK Łódź.

41 Wiejska - Łódź
Linia, łącząca Pabianice z Placem Niepodległości w Łodzi, kursujaca co 20 minut od poniedziałku do piątku, co 30 minut w weekendy. Obsługiwana przez MPK Łódź, później przez MKT.

70 Dworzec PKP - Łódź
Odpowiednik linii 40 (41), oznaczenie za czasów okupacji.

Korzystaliśmy z materiałów własnych oraz ze strony http://www.kmlodz.friko.pl.
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Post autor: Michał »

Uwielbiam czytać takie wypracowania o KM Obrazek Dobra robota Marcin.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Hmmm bardzo ładne, mi też się podoba Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

No dzięki za artykuł, bardzo ciekawy.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

MZK weźmie w leasing 5 Jelczy M081MB/3. Obrazek Jeśli chcieli już wozy małe, to lepiej zdecydowaliby się na Solarisa Urbino 10. Obrazek

No ale lepszy rydz, niż nic, tylko kiedy realizacja? Więcej na www.mzk.er.pl


A od 1 grudnia w MZK spore zmiany, ty razem na +, i to wielki.

Linia 1 dotrze na Bugaj. zamiast zatrzymać się na pętli PZTT mknać będzie Sikorskiego, Nawrockiego, Waltera Janke, Myśliwską (nowość), Piotra Skargi (nowość), znowu Nawrockiego, Sikorskiego i spowrotem do dworca. W związku z tym kołem na Bugaju pętla usytułowana będzie już tylko przy dworcu PKP.

Linia 8 pętlę będzie miała nieco dalej, na dworcu właśnie.

Powstanie też nowa linia "T BIS". Połączy Szpital z Wolą Zaradzyńską.

Zlikwidowana zostanie migawka na jedną linię, w zamian za to znacznie potanieje migawka nacałą sieć, do 58 zł (29 zł).

Wiecej na ten temat oczywiście na www.mzk.er.pl.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Świetny pomysł Obrazek Zmiany są ok, tylko mam pytanie jaka bedzie czestotliwosc po zmianach ? i gdzie dokladniej bedzie pętla T bis ?
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Jeszcze w gruncie rzeczy nic nie wiadomo. Co do T Bis, to mam nadzieję, że jeździć będzie po 16:30, czyli wtedy gdy nie jeździ już T, a częstotliwość niemal na pewno wyniesie jeden kurs na godzinę. Pętla T BIS będzie raczej na pewno przy szkole, bo tam jest miejsce, przystanek, z którego wsiada najwięcej osób i granica strefy.
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Post autor: Michał »

To dobrze, że MZK sie rozwija. Marcin zamieścisz tu albo na swojej stronce o MZK schemat linii po zmianach? Obrazek
Gość

Post autor: Gość »

w mzk pabianice mają być spore zmiany w lini:1,8 i ma być nowa linia Tbis
dlaczego jest ta nowa linia Tbis??
dlaczego maą być takie małe busy?? czyżbym był leprzym prezeszem mpkadek pabianice?? Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Przecież jest. Obrazek Schemat zmian w liniach 1, 8 i nowej "T BIS".

A całej sieci ze zmianami bęzdie, jak wejdzie w życie. MZK jeszcze tak naprawdę nic nie ustaliło i nie jest to megapewne. Obrazek

http://img185.imageshack.us/img185/7918/zmiana5et.jpg
pilusek

Post autor: pilusek »

ciekawe kiedy beda te nowe autobysy???
SZAUTER
Gaduła
Posty: 1643
Rejestracja: wt 01:00, 12 lip 2005

Post autor: SZAUTER »

Marcin pisze:Przecież jest. :P Schemat zmian w liniach 1, 8 i nowej "T BIS".

A całej sieci ze zmianami bęzdie, jak wejdzie w życie. MZK jeszcze tak naprawdę nic nie ustaliło i nie jest to megapewne. :P

http://img185.imageshack.us/img185/7918/zmiana5et.jpg

A czemu na schemacie nie ma linii D do Łasku, L- do Ldzania i linii 2xx do Pawlikowic?????? Chyba nie likwidacja?????? Aha i do Ksawerowa jeszcze jakas jeździ przecież. Co z tymi liniami??????????
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Bo to jest schemat z tymi liniami które się miały zmienić, a D, L, 261, 262, 263 i 265 bez zmian. Obrazek

Ale od grudnia i tak zmieniła się tylko trasa 1. 8, T i T BIS być może od 1.01.2006. Wtedy zmienią się ceny migawek. Zliwkidowana zostanie na 1 linię za 45 zł, a w zamian potanieją sieciowe z 70 zł do 58 zł.
SZAUTER
Gaduła
Posty: 1643
Rejestracja: wt 01:00, 12 lip 2005

Post autor: SZAUTER »

A skoro jesteśmy już przy biletach. To czy na linii do Pawlikowic i Łasku obowiązują jakieś inne wzory niż na mieście? I na jakich liniach jeszcze ewentualnie są inne rodzaje (biletów z bloczku) bo chciałbym je objechac i pokupowac tylko nie wiem na jakich liniach sa inne i ile rodzajów Obrazek Ma może ktoś jakies info na ten temat? Z góry dzięki Obrazek
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Otóż na liniach 26x kasuje się bilety miejskie o wartości 150%, czyli;
Bilet normalny (1,80 zł) + ulgowy (0,90) albo:
Bilet uloguw (0,90 zł) + (0,45).
Bilet za 0,45 w kioskach to raczej ciężko dostać. Trzeba raczej pytać w punktach sprzedaży biletów.
Można oczywiscie też za dopłatą kupić bilet u kierowcy.

Specjalne bilety obowiązują na liniach D, L i T.
D: (D-I, D-II, D-III oraz D-1, D-2 i D-3). D-1 w ZKM Łask, a D-I w MZK Pabianice.
L: (L-I, L-II i L-III)
T: (T-I i T-II)

Czyli musisz objechać linie 26x (ew. kupić bilety za 0,45 w PSB, bo kierowcy sprzedają droższe) oraz D, L (latem) i T.
SZAUTER
Gaduła
Posty: 1643
Rejestracja: wt 01:00, 12 lip 2005

Post autor: SZAUTER »

Ale mam wgóle nadzieje że po zbliżającej się restrukturyzacji nie zlikwidują tych różnych wzorów biletów bo szkoda by ich było Obrazek
ODPOWIEDZ