[Sankt Petersburg] Refleksji kilka

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

[Sankt Petersburg] Refleksji kilka

Post autor: mamadoo »

Tekst ekipy Przegubowca opisujący tramwaje sanktpetersburskie, zainspirował do pogłębienia tematu. Z opisu wyłania się raczej niewesoły obraz jednej z największych sieci tramwajowych na świecie, po prostu jedna wielka likwidacja torów, zwłaszcza w sródmieściu, przeprowadzana po to tylko by zrobić więcej miejsca na dodatkowe pasy ruchu na ulicach.

Nie znalazłem nic na temat chyba jedynego niskpodłogowego tramaju w Rosji, modelu LWS2005, dość dziwacznej konstrukcji ale jak już napisałem chyba dzierżącej miano pierwszego niskopdłogowca w Rosji.
Ciekawe są też wagony LM-99AWN, ze względu na nietypowe pantografy i niskopdłogową część na końcu wagonu. Konstrukcja wagonu sprawia wrażenie bardzo wiekowej, jak stopiątek i osiemsetpiątek i tylko nieco zmodernizowanej. Więcej zdjęć: tu i tu.

Powraca tu pytanie o chyba dość słabe wysiłki projektantów w Polsce usiłujących jakoś rozwinąć konstrukcję stopiatki. Ani w Poznaniu, w Cegielskim ani we Wrocławiu, w Protramie nie pokuszono się o wprowadzenie choć małej części z niską podłogą. Tańsze konstrukcje z niskopodłogową częscią, bazujące na Tatrach powstały też na terenie byłej NRD, jak chociażby Leoliner i pokazywany kiedyś na zdjęciach przez J.S. jednoczłonowy wagon. Jedyny tańszy niskopodłogowiec, który powstał w Polsce to wrocławski 205WRAs.
Czy w polskich miastach nie potrzeba takich wagonów? Przecież nowy Wras z niskopodłogową częścią kosztuje niewiele więcej niż skład stodwudziestektrójek zamawianych przez miasto stołeczne. Nie rozumiem rynku tramajów w Polsce...
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Wiesz, że zawsze wiedziałem, że w Rosji jest super klimat jeśli chodzi o KM, ale nie sądziłem, że aż taki. A te zdjęcia w pierwszym "tu" są niesamowite, tam pod tą zwrotnicą przy hałdach piachu i brudu. Kosmos! Ale w Rosji wciąż używa się pantografów lirowych, czy DG8 (lub podobnych) ze ślizgaczem jak u eNek w latach 50.
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

Te ślizgacze to chyba są bardziej tolerancyjne na niedokładnie zamontowaną sieć. Pewnie przy węższych dochodziłoby do częstszych zerwań...
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Też możliwe. Ale pantografy lirowe to jednak rozwiązanie niekorzystne. Przy prędkościach już ok 20 km/h pantograf odbija się od sieci, tworzą się łuki i niszczy ślizgacz.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Te zdjęcia z bliskiego wschodu są bardzo ciekawe:
http://photo.tramvaj.ru/images/
I jedno z moich ulubionych:
http://photo.tramvaj.ru/images/baku03/67.jpg
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Dlatego właśnie tam jest taka egzotyka. Naprawdę, jestem pod wrażeniem. Część tych pojazdów wyglądają gorzej, niż pojazdy u nas wyciągnięte ze szrotów.
ODPOWIEDZ