[Wawa] Jedzie nowe: od mikrobusa do 24-metrowca

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

[Wawa] Jedzie nowe: od mikrobusa do 24-metrowca

Post autor: geograf »

Jedzie nowe: od mikrobusa do 24-metrowca

Rekordowa liczba nowych autobusów w 2008 r. W marcu po ciasnych uliczkach nowych osiedli na Bemowie i w Białołęce zaczną kursować mikrobusy. Pod koniec roku wyjedzie zaś 150 dłuższych autobusów. Ostatni ikarus z wysoką podłogą zniknie z warszawskich ulic w 2011 r.

Trzy nowe linie obsługiwane mikrobusami marki Autosan Solina wyruszą 1 marca. Dotrą przede wszystkim do nowych osiedli, które do tej pory były pozbawione komunikacji. Zarząd Transportu Miejskiego będzie je numerował jako dwusetki.

Pierwszą (201) pojadą mieszkańcy bloków, które powstały w ostatnich latach w rejonie ul. Obrońców Tobruku na Bemowie. 202 ma okrążać Bródno i Targówek, a 204 połączy z Bródnem nowe osiedla w Białołęce. Zanim autobusy ruszą na trasę, władze dzielnic muszą przygotować przystanki i w niektórych miejscach zdemontować progi zwalniające.

W marcu na ulice wyjedzie dziesięć mikrobusów. Dwa z nich spotkamy na trasach istniejących linii: 104 (z Bródna do Brzezin w Białołęce), a jeden na 305 (między Falenicą a Wawrem).

- Wraz z następnymi dostawami pojazdów będziemy uruchamiać kolejne lokalne linie, np. na ul. Włodarzewskiej na Ochocie czy na Zielonym Ursynowie - zapowiedział wczoraj Leszek Ruta, szef Zarządu Transportu Miejskiego.

W sumie wiosną wyjedzie 20 ośmiometrowych solin i 30 dziewięciometrowych jelczy libero. Wszystkie sprowadzi do stolicy wybrana w przetargu firma Mobilis. Od marca na ulicach sukcesywnie będą się też pojawiać nowe, 12-metrowe autobusy marki Scania firmy PKS Grodzisk Maz. - w sumie 50. Od czerwca zeszłego roku tego typu autobusy kursują np. na trasie linii 119 z Międzylesia do centrum i 166 z Kabat do Dworca Wschodniego.

Największe od siedmiu lat zakupy taboru planuje też spółka Miejskie Zakłady Autobusowe. Właśnie ogłosiła przetarg na kupno 150 autobusów: 70 12-metrowych i 80 przegubowych. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację i kamery monitorujące bezpieczeństwo pasażerów. Jeśli szybko uda się wybrać dostawcę, pierwsze autobusy dojadą latem, a ostatnie przed zimą. Prezes MZA Mieczysław Magierski ogłosił wczoraj plany na najbliższe lata - do 2012 r. chce wymienić na nowe prawie 600 wozów, już w 2011 r. z ulic powinny zniknąć ostatnie ikarusy.

MZA zamierza też kontynuować testy nietypowych pojazdów. Po próbach niemal 20-metrowego mercedesa, który kursował w styczniu między Tarchominem a pl. Wilsona, zamierza sprowadzić 24-metrowy autobus Phileas zwany metrobusem. Tak długie pojazdy z dwoma przegubami kursują m.in. w Holandii. - Nie chcemy, żeby zastępowały tramwaje czy metro. Mogłyby jeździć na obleganych trasach, np. na lotnisko czy do Piaseczna - uważa Mieczysław Magierski. Nie wiadomo jednak, czy rzeczywiście Warszawa kupi takie "jamniki".

MZA chce też testować autobusy na biopaliwa czy z napędem hybrydowym (wspomaganym przez silnik elektryczny). Na przyszły rok spółka przesuwa zakup autobusów na gaz.

Nowe linie od marca

201 - z pętli Nowe Bemowo przez ul. Powstańców Śląskich, Piastów Śląskich, Osmańczyka, Obrońców Tobruku, Księcia Bolesława, Księcia Janusza na Koło (co 10 min w godzinach szczytu i co 15 min poza szczytem i w święta).

• 202 - z pętli Suwalska na Bródnie przez Łabiszyńską, Łojewską, Chodecką, Kondratowicza, Młodzieńczą, Radzymińską, Trocką, Borzymowską, św. Wincentego, Budowlaną, Chodecką, Wyszogrodzką, Bartniczą, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Łabiszyńską (co 40 min w godz. szczytu, co godzinę poza szczytem i w święta).

204 - wyruszy z pętli Grodzisk w Białołęce Głębocką, Berensona (powrót ulicami: Berensona, Oknicką, Lewandów), Skarbka z Gór (podjazd do os. Derby), Berensona, Ostródzką, Juranda ze Spychowa, Białołęcką, Kopijników, Łabiszyńską, Kondratowicza, Rembielińską, Bartniczą, Wysockiego, Pożarową do stacji PKP Praga (co 20 min w godz. szczytu, co pół godziny poza szczytem i w święto).

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna

24-metrowiec brzydki jak noc, na dodatek na polskie warunki średnio użyteczny (może i jest długi, ale ma tylko 4 pary drzwi, czyli stanowczo za mało jak na linie miejskie).

Nowe linie: 201 od dawna spodziewane i chwalone.
202 to jakieś kuriozum, ale podobno dzielnicy Targówek taką "socjalną" linię sobie zażyczyła.
Natomiast 204 to ciekawy eksperyment - wzmocni linię 104 (10-minutowy takt na wspólnym odcinku i to na mniej zurbanizowanym niż łódzka Ruda - z pozdrowieniami dla ZDiTu), ułatwi dojazd do szkoły, wjedzie w osiedle Derby (koszmarne bloki po środku pola) i zakrańcuje przy PKP Praga jako jedyna linia (jakaś forma promocji wspólnego biletu, szkoda że pociągi na tej linii jeżdżą niezbyt często, są zapchane, a na dodatek do metra jest tylko jeden przystanek...).
teufel
Sympatyk forum
Posty: 793
Rejestracja: wt 09:02, 03 sty 2006

Post autor: teufel »

Obrazek
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Jakkolwiek to brzydkie i pewno ciasne (zobaczcie jakie to niskie!), a w dodatku złamie się na pierwszej dziurze, to jednak świetnego układu drzwi (jest idealny - z każdego miejsca jest blisko do drzwi) odmówić mu nie można.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Post autor: geograf »

px33 pisze:Jakkolwiek to brzydkie i pewno ciasne (zobaczcie jakie to niskie!), a w dodatku złamie się na pierwszej dziurze, to jednak świetnego układu drzwi (jest idealny - z każdego miejsca jest blisko do drzwi) odmówić mu nie można.


hmmmm... nie przeszkadza Ci przypadkiem liczba drzwi? :>
Cztery pary, przy takiej ilości zabieranych osób, mogą skutecznie wydłużyć wymianę pasażerów na przystankach...
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

A gdzie byś wstawił te piąte? Układ jest naprawdę idealny i nie powinien powodować dłuższych przestojów na przystankach (zresztą w Krakowie spokojnie jeżdżą NGT6 (tak, wiem, to tramwaj, ale jednak), które nie mają przednich drzwi.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Post autor: geograf »

Piąte mogłyby być połówkowe. Oczywiście wiele zależy od ukłądu wnętrze, którego nie pokazano...
NGT6 przypadkiem nie ma tyle samo drzwi co Cityrunner?

Używanie argumentu, że "gdzieś coś jest i sobie radzi" jest moim zdaniem nie do końca uprawnione. Po Wawie też jeżdżą tramwaje z trzema drzwiami (13N choćby), ale wymiana pasazerów trwa zdecydowanie wolniej niż w przypadku dwóch par drzwi...
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Trochę wnętrze tutaj
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

geograf pisze: NGT6 przypadkiem nie ma tyle samo drzwi co Cityrunner?

Pierwsza seria ma cztery pary dwuskrzydłowych, druga dostała jeszcze połówkę z przodu (w miejsce służbowych tylko dla motorniczego)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

druga dostała jeszcze połówkę z przodu
Nie z tyłu czasami? http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-220343.html
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Jasne. Sorki za pomyłkę.
Chandler
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: sob 18:48, 13 sty 2007
Lokalizacja: Olechów

Post autor: Chandler »

Nawet na pewno z tyłu - sprawdzone w praktyce Obrazek
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

Posypuję głowę popiołem za zdublowanie wątków i wracam do dyskusji o liniach minibusowych, które w Łodzi, jak wspomniałem, na pewno by zlikwidowały czarne dziury komunikacyjne i to nie na peryferiach.

Złość budzi stagnacja łódzkiego transportu miejskiego i nierozwiązywanie jej największych braków. W obrębie "kolei obwodowej" terenów gdzie trzeba dochodzić ponad pół kilometra do przystanku jest niemało. Manufaktura, szpital przy Spornej, centrum dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego, Hipermarket przy Włókniarzy/Parkowej, tereny Politechniki Łódzkiej. Czarną dziurą też są obszry Frańciszkańskiej. A są to poważne generatory ruchu.
Tymczasem działania ZDiT w ogóle nie zmierzają do tego żeby te problemy rozwiązać, a wręcz pogarszają sytuację, jak chociażby likwidacja torów na Czerwonej. W którym mieście w Polsce zlikwidowano tyle torów w ciągu ostatniej dekady? Mamy przykłady budowy nowych linii tramwajowych śródmiejskich, oczywiście nie w Łodzi, a w Poznaniu czy w Krakowie czy w powiatowym Elblągu. Na prawdę, kupno nowych autobusów, trudno uznać w takim kontekście za jakikolwiek sukces - to jest po prostu obowiązek przewoźnika. Tak więc mimo budowy ŁTR uważam, że w Łodzi wciąż panuje komunikacyjny regres...
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Ze szpitalem na Spornej, szpitalem UM i Realem przy Jana Pawła II nie przesadzajmy. Nie tak daleko od szpitala kursują dwie linie tramwajowe, kilka linii autobusowych. Do szpitala UM dojeżdzają tramwaje ze znacznie oddalonych krańców miasta. Do Reala dojeżdzają linie bezpłatne i w dwie linie MPK z w miarę dobrą częstotliwością. Mało komu kto jedzie bezpośrednio z dość daleka, chce się potem czekać na dodatkowy autobus, żeby dojechać nim 300 metrów bliżej (mam na myśli głównie szpital UM). Jest też 58A dla bardzo wymagających. Bardziej pomyślałbym o komunikacji na Rudzie Pabianickiej - przez osiedla domków jednorodzinnych obok dawnego toru wyścigów konnych.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Przepraszam, którędy najszybciej od tramwaju do szpitala na Czechosłowackiej?
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

Kazik pisze:Przepraszam, którędy najszybciej od tramwaju do szpitala na Czechosłowackiej?
A którędy najszybciej po wazelinę kosmetyczną żeby uszczelki w megaprefekcyjnych tramwajach i autobusach MPK-Lódź zimą nie przymarzały?
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

W Warszawie takie rozwiązanie stosują?
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

mamadoo pisze:
Kazik pisze:Przepraszam, którędy najszybciej od tramwaju do szpitala na Czechosłowackiej?
A którędy najszybciej po wazelinę kosmetyczną żeby uszczelki w megaprefekcyjnych tramwajach i autobusach MPK-Lódź zimą nie przymarzały?

Ale o co cho?

A pyt. nr 1 jest do SECa, bo napisał, że do szp. UM można dojść szybko od tramwaju (tak to zrozumiałem)
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

SEC pisze:Ze szpitalem na Spornej, szpitalem UM i Realem przy Jana Pawła II nie przesadzajmy. Nie tak daleko od szpitala kursują dwie linie tramwajowe, kilka linii autobusowych. Do szpitala UM dojeżdzają tramwaje ze znacznie oddalonych krańców miasta. Do Reala dojeżdzają linie bezpłatne i w dwie linie MPK z w miarę dobrą częstotliwością. Mało komu kto jedzie bezpośrednio z dość daleka, chce się potem czekać na dodatkowy autobus, żeby dojechać nim 300 metrów bliżej (mam na myśli głównie szpital UM). Jest też 58A dla bardzo wymagających. Bardziej pomyślałbym o komunikacji na Rudzie Pabianickiej - przez osiedla domków jednorodzinnych obok dawnego toru wyścigów konnych.
Ale zaprzeczyć, że na mapie Łodzi, są komunikacyjne czarne dziury się nie da. Można dyskutować czy jedne są mniej czy bardziej ważne. Wciąż nikt nawet nie podnosi tego tematu. Uparcie powracam do tematu Frańciszkańskiej, strefa ograniczona ulicami Łagiewnicką, Inflancką, Wojska Polskiego i Sporną jest praktycznie pozbawiona obsługi komunikacyjnej. Jest jedynie linia 57, która kreśli niesamowite figury w tej części miasta. Linia minibusowa łącząca ciągi tramwajowe, moim zdaniem, jest tu na pewno potrzebna.
A dlaczego mamy "nie przesadzać" z obsługą komunikacyjną szpitali i to tych największych, to chyba spore generatory ruchu?
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Post autor: geograf »

ukalo pisze:W Warszawie takie rozwiązanie stosują?

Nie.
W Wawie po prostu włączają ogrzewanie. W tym roku już od listopada (na liniach nocnych). Niestety, nawet gdy jest ciepło (powyżej zera) ;)
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez geograf, łącznie zmieniany 2 razy.
rafal_ost
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn 12:04, 24 wrz 2007
Lokalizacja: Złotno/Retkinia
Kontakt:

Post autor: rafal_ost »

mamadoo pisze:Uparcie powracam do tematu Frańciszkańskiej, strefa ograniczona ulicami Łagiewnicką, Inflancką, Wojska Polskiego i Sporną jest praktycznie pozbawiona obsługi komunikacyjnej. Jest jedynie linia 57, która kreśli niesamowite figury w tej części miasta. Linia minibusowa łącząca ciągi tramwajowe, moim zdaniem, jest tu na pewno potrzebna.

Można byłoby kombinować coś z 64.

Przy okazji: ta ulica to FraNciszkańska, nie FraŃciszkańska.
ODPOWIEDZ