[Gdańsk] Rewolucja tramwajowa!

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

[Gdańsk] Rewolucja tramwajowa!

Post autor: Michał »

Stało się to, co powinno stać się o wiele wcześniej. Gdańsk wreszcie "poukładał" swoją komunikację tramwajową. Powstanie kilka nowych linii, a wysokie numery zostaną przemianowane na niższe, żeby nie było luk. Niczym Łódź w 2001r.

http://www.ztm.gda.pl/komunikat.html?akId=544
jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2283
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Post autor: jan_defecto »

Wykonano poprawki.
LINK
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

Jak to się robi w Gdańsku, czyli skoro nie możemy wziąć przykładu z miast Europy Zachodniej, bierzmy chociaż z innych polskich:
http://www.echomiasta.pl/archiwum/trojmiasto/TRO_503_19.08.2010.pdf

str. 3 - Autobusem jeszcze szybciej i pewniej
Tymczasem Łódź wprowadza bus-pasy tylko tymczasowo, z wysokim prawdopodobieństwem zakończenia inicjatywy totalną klęską.

str. 4 - Już za rok najlepsi w Polsce
Artykuł o unowocześnieniu komunikacji miejskiej w Gdańsku, zezłomowaniu stopiątek i zakupie nowych Pes i poniemieckich używańców. Zaciekawił mnie fragment:
"Modernizowanie i dalsze eksploatowanie „stopiatek” jest droga donikad.To tramwaj z innej epoki, nieprzyjazny pasazerom. Koszt modernizacji dwuwa-
gonowego takiego składu to prawie 3,5 miliona zł!"
Tu chyba chodzi o łódzkie "zbulwienie"? Czy na pewno Łodzi modernizacja 805Na tak bardzo się opłaca? Zwłaszcza że po liftingu tramwaj nadal jest szalenie nieprzyjazny dla osób starszych i niepełnosprawnych, a poziom emitowanego hałasu w porównaniu do tramwajów nowoczesnej Europy pozostawia wiele do życzenia...
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

"Modernizowanie i dalsze eksploatowanie „stopiatek” jest droga donikad.To tramwaj z innej epoki, nieprzyjazny pasazerom. Koszt modernizacji dwuwagonowego takiego składu to prawie 3,5 miliona zł!"
Tutaj chyba jednak chodzi o modernizację, a nie o zmianę frontów i zamontowanie nowego pulpitu. To nasze zbulwianie na pewno nie kosztuje tyle co pół nowego normalnego wagonu niskopodłogowego bo nikt by tego nie robił (i może dlatego nie modernizujemy już Konstali tylko je zbulwiamy).
MPK powinno było bić się o te M8S z ostatniego rzutu (chyba 20), zwłaszcza że może i modernizacja tego (pełna - z niską wstawką) wyszłaby pewnie drożej niż zbulwienie 2-3 składów Konstali, ale efekt byłby nieporównywalny (i by było co wystawić na 10, 11 i może inne linie, np. 8 czy 15, 20 dodatkowych niskopodłogowców pozwoliłoby uruchomić na 8 i 15 całkiem solidną obsługę niskopodłogową, a wagony z wstawkami są też bardziej odporne na kiepskie torowiska niż całkiem niskie nówki)
MKMLODZ
Sympatyk forum
Posty: 842
Rejestracja: wt 13:27, 01 lip 2008
Lokalizacja: Żubardź / Limanka :)

Post autor: MKMLODZ »

Na 8?! A Aleksandrowska?! 8 musiałaby jeździć do Żabieńca.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Skoro wagony ze wstawką niskopodłogową jeżdżą do Ozorkowa to i na Szczecińską by dały radę (wtedy 2 z powrotem do Żabieńca)
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

px33 pisze:(wtedy 2 z powrotem do Żabieńca)

Chyba chodziło o wydłużenie do Chochoła?
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

A, racja Obrazek
Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Post autor: Adamix »

GW Gdańsk pisze:Możesz kupić tramwaj. I sam pojeździć po torach
Michał Jamroż
2011-01-27, ostatnia aktualizacja 2011-01-28 09:33

Fot. Renata Dąbrowska / Agencja
ZKM wystawił na sprzedaż 20 wagonów tramwajowych. Kupić może je każdy. A jak się uprze, to i wyjedzie na gdańskie torowiska
Bombardier NGT6-2GD,

Do kupienia są wagony typu 105N. To obecnie najpopularniejsze w Gdańsku tramwaje i zarazem w najgorszym stanie. ZKM pozbywa się ich, gdyż z każdym miesiącem w jego zajezdniach przybywa składów nowych bądź zmodernizowanych.

W tej chwili po mieście jeździ 6 typów tramwajów: (105N są 94 wagony • dwa składy 114N (pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Gdańsku) • cztery Citadisy • trzy Bombardiery (35 zmodernizowanych Dortmundów • pięć najmłodszych we flocie Swingów. Do końca tego roku dotrze do nas jeszcze dziewięć zmodernizowanych Dortmundów oraz 30 Swingów.

Czy związku z tym znikną wszystkie "stopiątki"?

- Chcielibyśmy je wycofać jak najszybciej, nie ma jednak określonego harmonogramu. Musimy brać pod uwagę ewentualny wzrost zapotrzebowania na liczbę pojazdów w ruchu, a związane jest to z obsługą Euro 2012 i oddaniem do użytku torowiska w ul. Łódzkiej - mówi Izabela Kozicka - Prus, rzecznik ZKM.

Chętny na czerwono-kremową "stopiątkę" musi pamiętać, że wagony trzeba odbierać w całości, co oznacza konieczność zamówienia specjalnego transportu (i opłacenia). Co ciekawe, ZKM zastrzega sobie prawo demontażu sprawnych elementów wyposażenia wagonów i zastąpienia ich niesprawnymi.

Cena wyjściowa wagonu to 12,8 tys. zł. Szczęśliwym właścicielem zostanie ten kto zaproponuje najwyższą kwotę za pojedynczy wagon.

ZKM ma doświadczenie z takimi transakcjami. Odnawiając tabor autobusowy wystawił na sprzedaż kilkadziesiąt Ikarusów. Większość trafiła na złom. Kilka jednak kupili pasjonaci i jeżdżą po ulicach m.in. Gdańska. Za poczciwego, wysłużonego Ikarusa trzeba było zapłacić. 3,5 tys. zł w wersji "krótkiej" i ok. 4,5 tys. zł w wersji "długiej".

- Jeden z naszych dawnych Ikarusów zagrał nawet w kręconej właśnie w Trójmieście drugiej części "Sztosu" - mówi Kozicka-Prus.

Czy prywatny wagon 105N ma szansę, by wyjechać na gdańskie tory? - Na upartego, gdyby jakiś miłośnik kupił tramwaj i miał niezbędne uprawnienia, byłoby to możliwe - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, do którego należą tory i trakcja. Porozumieć musiałby się też z ZKM-em, który w całości dzierżawi on nas infrastrukturę.

- Nigdy czegoś takiego nie robiliśmy. Ale wydaje mi się, że gdyby pod względem formalnym wszystko było w porządku, jego jazda nie kolidowałaby z normalnym ruchem i oczywiście właściciel zapłaciłby, to by mógł pojeździć - tłumaczy Kozicka-Prus.

Więcej... http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,9016132,Mozesz_kupic_tramwaj__I_sam_pojezdzic_po_torach.html#ixzz1CMgILTbd

Warszawa też sprzedaje stare tramwaje, z ceną startową 8 tys. A Łódź? Bez komentarza.
eDragon55
Megagaduła
Posty: 2080
Rejestracja: pn 23:16, 05 wrz 2011
Lokalizacja: Łódź

Post autor: eDragon55 »

No to mają fajnie niedługo same niskopodłogowe a u nas jest tylko 25 niskopodłogowych, gdybyśmy mieli ok. 100 to byłby sukces
Zgierzanin
Stały bywalec
Posty: 411
Rejestracja: ndz 11:48, 15 mar 2009
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: Zgierzanin »

Bulwy tez się ładnie błyszczą przecież.
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Post autor: Michał »

Gdyby nie wąski tor Łódź mogłaby nakupić trochę złomu z Gdańska, Warszawy czy Poznania i podnieść częstotliwość kursowania tramwajów.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

A czy wiele kosztowałaby wymiana wózków na wąskotorowe?

I problemem nie jest tabor, a budżet na wozokilometry.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Łódź to nie GOP u diabła, a zamiast konstali możemy równie dobrze kupić KTM5 (i zmienić wózki), też będzie nowoczesny i europejski wagon. Konstali nie należy kupować tylko modernizować do najwłaściwszej dla tej zacnej konstrukcji formy - żyletek (przynajmniej się na coś przydadzą).

W Niemczech jeździ dość sporo M6x/M8x, które są o niebo lepszą konstrukcją i nie wymagają zmiany wózków tylko przetwornicy (chociaż w Łodzi na oryginalnej też powinny pójść), a można je niedrogo przerobić na niskopodłogowe. I można założyć, że te wagony są już dość tanie żeby je sprowadzać, problemem jest co najwyżej liczba dostępnych egzemplarzy, ale pewnie dość niedługo pojawi się więcej (o ile już nie można kupić z 10-15 S-ek, czyli zmodernizować 30 konstali)
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Re: [Gdańsk] Rewolucja tramwajowa!

Post autor: geograf »

Wysyp tramwajowych newsów z Gdańska.

Wpierw miasto ogłosiło, że czem prędzej chce wybudować kraniec przy dworcu PKP Gdańsk Wrzeszcz, aby była końcówka dla trasy z tzw. górnego tarasu (Moreny):
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmias ... owego.html
Jest to bardzo ważny punkt (dowóz tramwajem z osiedli na Morenie do najbliższego na nich dworca, do tego integracja z koleją jako taka) na mapie tej części Gdańska. Do tego może zaskakiwać tempo, bo wg deklaracji narzucono cel w postaci powiązania tego z projektowaną trasą Gdańsk Południe-Wrzeszcz (GPW).
Możemy też o tym przeczytać tu:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tr ... 67264.html

Dzisiaj media donoszą, że miasto ma jeszcze bardziej ambitne plany w ramach swojej strategii rozwoju:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ja ... 66349.html
Aczkolwiek, oczywiście, to tylko plany, strategia, nie ma co się ekscytować, choć warto odczytywać nastroje.
(na dole artykułu mapka)

Dzisiaj też media donoszą o... planach integracji tramwaju z przystankiem SKM w ramach przebudowy felernego przejazdu pod torami obok Opery Bałtyckiej. Bo nie miałby to być remont, tylko w zasadzie budowa nowego odcinka i przystanki SKM+T.
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmias ... opera.html

Gdyby tylko ich tramwaje jeździły szybciej...
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: [Gdańsk] Rewolucja tramwajowa!

Post autor: px33 »

^^ Zdaje się że Gdańsk nad szybkością całkiem intensywnie pracuje (a w tych pracach duży udział bierze człowiek o bardzo znanym czteroliterowym nazwisku, którego zatrudnienie za zawrotne 3,5 tysiąca było ważnym tematem w TVP - chyba właśnie zarabia na swoją kolosalną wypłatę). Szkoda że Łódź nie ma ochoty iść w podobnym kierunku
geograf
Sympatyk forum
Posty: 695
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Re: [Gdańsk] Rewolucja tramwajowa!

Post autor: geograf »

Moim zdaniem przyspieszanie tramwajów idzie im bardzo powoli i raczej są to działania pozorowane, a nie realne. Beton trzyma się tam mocno.

Lokalne medium opisywało ten temat nie tak dawno temu:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tr ... 63957.html

Redakcja pokusiła się też o komentarz:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wy ... 66058.html
ODPOWIEDZ