Strona 3 z 5

: wt 10:29, 12 cze 2007
autor: ukalo
Wychodzi na to, że PESA produkuje odpowiedniki Cityrunnera, a FPS - NGT6

Linia 28

: pt 18:57, 03 sie 2007
autor: SzK
Po niespełna 26 latach, 6 sierpnia b.r., na warszawskie ulice wraca tramwaj linii 28.

Trasa będzie prowadzić z Dworca Wschodniego, przez most Gdański do pętli Piaski. Poprzednio, a więc w roku 1981 kursowała z Żerania FSO do pętli Huta (od mostu Gdańskiego do Huty trasą dzisiejszej szóstki).

Trasa nowej linii: PIASKI – Broniewskiego – pl. Grunwaldzki – al. Jana Pawła II –rondo „Radosława” – Słomińskiego – most Gdański – rondo Starzyńskiego – Jagiellońska – Ratuszowa – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI.

Uruchomienie linii podtrzyma połączenie Pragi z rondem "Radosława",
kursująca tamtędy objazdem linia 6 wróci na stałą trasę przez ul. Międzyparkową, Andersa, Mickiewicza i Pl.Wilsona.

Nowa linia 14.

: czw 22:27, 07 lut 2008
autor: SzK
Po około 15,5 roku na warszawskie ulice powróci linia tramwajowa nr 14, uruchomiona zostanie w celu poprawy obsługi dzielnicy Służewiec.

Jej trasa będzie się w dużym stopniu pokrywać z tą sprzed likwidacji.

Od 9.02.2008
BANACHA - Grójecka - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Nowowiejska - pl. Zbawiciela - Marszałkowska - pl. Unii Lubelskiej - Puławska - Woronicza - Wołoska - Marynarska - SŁUŻEWIEC

Do 31.07.1992:
OKĘCIE – aleja Krakowska – Grójecka – plac Narutowicza – Filtrowa – Krzywickiego – Nowowiejska – plac Zbawiciela – Marszałkowska – plac Unii Lubelskiej – Puławska – WYŚCIGI.

Re: Nowa linia 14.

: czw 23:46, 07 lut 2008
autor: Michał
Wydłużona z jednej i skrocona z drugiej strony Obrazek

: wt 17:13, 25 mar 2008
autor: Simon
Gazeta Wyborcza pisze:Tramwaj jubilat, który przegrywa z metrem

Warszawskim tramwajom stuka właśnie sto lat. W tym czasie przeżywały wzloty i upadki. Niestety, ostatnio stolica niewiele w nie inwestowała, stawiając głównie na metro i autobusy

Setna rocznica pierwszego kursu tramwaju elektrycznego przypada dokładnie jutro. Wyruszył 26 marca 1908 r. z pl. Krasińskich i pomknął Miodową, Krakowskim Przedmieściem, Królewską, Marszałkowską do pl. Unii Lubelskiej. W ciągu kilku lat wagony elektryczne całkowicie wyparły jeżdżące od drugiej połowy XIX w. tramwaje konne. Warszawa, wtedy traktowana przez cara jak prowincjonalne miasto, i tak była już mocno spóźniona z elektryfikacją komunikacji miejskiej - Wrocław wyprzedził nas aż o 15 lat, we Lwowie tramwaje elektryczne wyjechały w 1894 r., dwa lata później w Bydgoszczy, Gdańsku i Grudziądzu, a w 1898 r. m.in. w Poznaniu, Łodzi i na Górnym Śląsku.

Mimo to później warszawska sieć tramwajowa rozwijała się dość dynamicznie i w 1939 r. tory osiągnęły długość 255 km. Wiele nowych linii powstawało też po drugiej wojnie światowej. W latach 60. władza zaczęła się odwracać od tramwajów. Za rządów Gierka postawiono na autobusy i samochody. Zaczęła się likwidacja wielu tras. Asfalt zalał tory na Powązkowskiej, Żelaznej, Książęcej, Pułkowej na Młocinach, a także wzdłuż Spacerowej, Gagarina i Czerniakowskiej, bo przeszkadzały w budowie Wisłostrady. - Pamiętam, jak prowadziłem tramwaje na trasie do Wilanowa. To były jeszcze sterowane korbą wagony typu N, które bardzo sprawnie śmigały w górę na skarpę przez Spacerową - wspomina Bogusław Malicki, motorniczy z bodaj najdłuższym stażem w Tramwajach Warszawskich. Jeździ już 35 lat.

Ostatnio inwestycji tramwajowych jest nieco więcej niż w latach 70., ale wciąż wypadają raczej skromnie. Od początku lat 90. oddano trzy odcinki torów w rejonie Bemowa: na Jelonki, wzdłuż Radiowej do pętli Nowe Bemowo i dalej wzdłuż Powstańców Śląskich i al. Reymonta na Piaski. Wielu pasażerów rozczarowała niedawna przebudowa torów w Al. Jerozolimskich - tramwaje uprzywilejowane sygnalizacją świetlną jak na Zachodzie miały tu przyspieszyć. Nie udało się też znacząco odmłodzić taboru. Po Warszawie wciąż kursuje grubo ponad 200 wagonów typu 13N z lat 60., które są głośne i trzeba do nich wchodzić po wysokich schodach i przez dość wąskie drzwi.

Od remontowania i rozwijania sieci tramwajowej kolejne ekipy w ratuszu wolą metro. Co roku na jego budowę przeznaczają setki milionów złotych. - Metro to sztandarowa inwestycja miasta. Ogromne kwoty idą na nią z budżetu miasta i państwa. My sami musimy szukać pieniędzy na inwestycje, licząc na ewentualne dotacje z fundusze europejskich - mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Plany budowy nowych linii, np. do Wilanowa (tym razem wzdłuż ul. Sobieskiego), jeszcze długo mogą pozostać na papierze. W Tramwajach Warszawskich przyznają, że w najbliższych latach chcą się skupić na modernizacji linii: wzdłuż Trasy W-Z (początek już w te wakacje), w al. Jana Pawła II i al. Niepodległości oraz na Targowej i w al. Zielenieckiej. Planowaną budowę linii na Tarchomin przejmie Zarząd Transportu Miejskiego. Niestety, na razie najpewniej powstanie tylko jedna odnoga - z Bielan przez most Północny. Budowa drugiej - z Żerania wzdłuż ul. Modlińskiej - może być odłożona. Pretekstem, który ostatnio podają urzędnicy, są trudności z wytyczeniem torów koło węzła przy Trasie Toruńskiej, który ma być przebudowywany.

Tramwaje Warszawskie zarzekają się, że przed rozgrywkami Euro 2012 na tory w stolicy wyjedzie 155 niskopodłogowych nowoczesnych wagonów. Pozwoli to wycofać z ruchu stare tramwaje z lat 60., a także część z połowy lat 70.

: śr 00:52, 26 mar 2008
autor: o3r
No, fajnie by było gdyby gości z całego świata przywitały 13N Obrazek

13N piękne są / Kolejna rewolucja rozkładowa

: pt 20:45, 04 kwie 2008
autor: SzK
13N to piękne wagony. Bardziej przeszkadza mi dźwięk przejeżdżającego za plecami samochodu osobowego niż wycie tego kultowego wehikułu.
Ba, ja po prostu uwielbiam ten dźwięk Obrazek

Jedyne wady (dość poważne) 13N to
- energożerność
- tylko 3 wejścia, w tym to najważniejsze - środkowe, jest za wąskie.
-----
Znowu zmiany generalne
W Warszawie raz na pół roku mamy małą rewolucję w komunikacji tramwajowej. Tym razem zmiany przebiegają pod hasłem dostosowania rozkładów jazdy i tras do potrzeb pasażerów.

Linie nadal będą kursować wg podstawowej częstotliwości 12/15.
Kilka z nich będzie kursować w szczycie co 3-6 minut, niektóre w międzyszczycie co 7-8 minut.

Oto jak będzie przedstawiała się siatka połączeń od jutra (5.04.2008)
Linia 1 - ANNOPOL - BANACHA
Częstotliwość b.z. 6/15, ok 7 rano dodatki zagęszczające do 3 min.

Linia 2 - ŻERAŃ WSCHODNI - PIASKI (skrócenie trasy)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 3 - ANNOPOL - GOCŁAWEK
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 4 - ŻERAŃ WSCHODNI - WYŚCIGI
(likwidacja kursów do Służewca)
Czestotliwość 6/15

Linia 5 - KOŁO - METRO MARYMONT (nowa linia)
Częstotliwość 12/15
Linia o dziwnej trasie zastępująca 13-kę na odcinku KOŁO - HUTA, oraz linię zastępczą Z-8 z PIASKÓW do METRA MARYMONT
Dowozówka do Metra dla Bielan/Żoliborza.

Linia 6 - TWARDOWSKA - GOCŁAWEK
(skrócenie trasy na stałe)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 7 - OKĘCIE - KAWĘCZYŃSKA
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 8 - WIATRACZNA - GÓRCZEWSKA
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 9 - GOCŁAWEK - OKĘCIE
Częstotliwość b.z. 4-6/7-8

Linia 10 - WORONICZA - GÓRCZEWSKA
(skrócenia trasy jako trasa stała)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 13 KOŁO - KAWĘCZYŃSKA
(powrót do trasy sprzed 1997 roku, skrócenie)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 14 BANACHA - SŁUŻEWIEC
(utrzymanie linii)
Częstotliwość 6/15

Linia 15
Utrzymanie zawieszenia jako zmiana stała - likwidacja.

Linia 16 KIELECKA - ŻERAŃ FSO
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 17 ZAJEZDNIA ŻOLIBORZ - SŁUŻEWIEC
(zmiana tymczasowa związana z budową węzła HUTA)
Częstotliwość b.z. 6/7-8

Linia 18 ŻERAŃ FSO - SŁUŻEWIEC
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 19 PIASKI - METRO WILANOWSKA
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 20 BOERNOROWO - KOŁO
Częstotliwość b.z. 15 minut, rano i wieczorem 20.

Linia 21 ŻERAŃ FSO - PLAC NARUTOWICZA(Wydłużenie przez Most Poniatowskiego, wzmocnienie dla linii 25 na odcinku Dworzec Wileński - Plac Narutowicza.)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 22 ZAJEZDNIA ŻOLIBORZ - WIATRACZNA
(zmiana tymczasowa związana z budową węzła HUTA)
Częstotliwość 12/15, rano kilka dodatków

Linia 23 RATUSZOWA ZOO - NOWE BEMOWO
(trasa utrzymana jako stała)
Częstotliwość 6/15, rano szczyt trwa niecałą godzinę...

Linia 24 NOWE BEMOWO - GOCŁAWEK
Częstotliwość b.z. 6/7-8

Linia 25 ANNOPOL - BANACHA
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 26 WIATRACZNA - GÓRCZEWSKA
Częstotliwość w ciągu dnia 10 / 3-6/ 7,5 / 6 / 4 / 6 / 7,5

Linia 27 METRO MARYMONT - CM.WOLSKI
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 28 KOŁO - DWORZEC WSCHODNI
(trasa wydłużona do Koła, w zamian za linie 2,13)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 32 CZYNSZOWA - PLAC NARUTOWICZA
Częstotliwość 12/15 (obcięcie szczytu z 6)

Linia 33 ZAJ.ŻOLIBORZ - WYŚCIGI
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 35 OKĘCIE - NOWE BEMOWO
(utrzymanie trasy jako stałej)
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 36 MARYMONT POTOK - WYŚCIGI
Częstotliwość b.z. 12/15

Linia 46 RATUSZOWA ZOO - Al.Solidarności - DT WOLA -ROGALIŃSKA
(wydłużenie do Rogalińskiej, skrócenie do Ratuszowej. Na moście Poniatowskiego zastąpiona przez 21.)
Częstotliwość 12, kursuje tylko w szczycie !

Ciekawostka:
Linia rano ma inną trasę niż po południu - wykonuje kryterium uliczne na Woli w drugą stronę
---
Na przystankach pojawiają się też rozkłady jazdy w nowej szacie graficznej
http://www.ztm.waw.pl/images/rozklad01.gif
http://www.ztm.waw.pl/images/rozklad14.gif
http://www.ztm.waw.pl/images/rozklad20.gif

: pt 23:06, 04 kwie 2008
autor: Bluebell
nowa szata graficzna najbardziej przejrzysta nie jest Obrazek a może po wielu latach wyczytywania informacji z łódzkich rozkładów trudno mi się przestawić na te stołeczne? kto wie Obrazek

: sob 08:28, 05 kwie 2008
autor: SzK
Nowa szata jest zdecydowanie ładniejsza od starej, długo używanej, i nieco prymitywnej.
Chociaż, rozkład jazdy musi być czytelny - i wystarczy.

: sob 11:53, 05 kwie 2008
autor: geograf
SzK pisze:Nowa szata jest zdecydowanie ładniejsza od starej, długo używanej, i nieco prymitywnej.
Chociaż, rozkład jazdy musi być czytelny - i wystarczy.

No właśnie, nowa szata graficzna rozkładów również dla mnie jest sporym zaskoczeniem.
(Może dlatego przełożyli wprowadzenie nowych rozkładów z 1.04 na 5.04? :twisted: )
Stara szata była "prymitywna" ale czytelna. Podobnie jest z rozkładami na stronie - klasyczny html, szybko sie ładuje i bez zbędnych ramek jak na stronie MPK Łódź (choć już niedługo będzie nowa strona, ciekawe na ile "rewolucyjna"...).

BTW: czy podobny wzór rozkładów nie występuje w Poznaniu?

: sob 12:46, 05 kwie 2008
autor: rkplodz
Niestety, zarówno nowe jak i stare rozkłady warszawskie są średnio czytelne. Te nowe trochę przypominają wzór krakowski - są lepsze, ale nie idealne.

: sob 13:31, 05 kwie 2008
autor: geograf
rkplodz pisze:Niestety, zarówno nowe jak i stare rozkłady warszawskie są średnio czytelne.

Szczególnie razi to "zawijanie" godzin kursowania... :?

: sob 15:02, 05 kwie 2008
autor: rkplodz
no, ale przynajmniej jest czas przejazdu, co jest o tyle istotne, że od 2 czerwca w Wawie mają być wprowadzone bilety czasowe.

: sob 16:23, 05 kwie 2008
autor: geograf
Już teraz są w ofercie 60-, 90- i 120-minutowe, ale dostępne jedynie w punktach ZTMu Obrazek
Oby kioskarze przekonali się do 20- i 40-minutowych, bo nawet te minimalne zalety nowej taryfy diabli wezmą Obrazek

: sob 22:25, 05 kwie 2008
autor: rkplodz
minimalne?...

Ale i tak jestem pełen podziwu dla kioskarzy że trzymają np. 3-dniówki Obrazek

: sob 23:18, 05 kwie 2008
autor: geograf
rkplodz pisze:minimalne?...

Aj, bo ja już za dużo czytam tych jęków o "dramatycznych", "niesłusznych", "zbyt dużych" podwyżkach, że już mi się miesza.
Inaczej: uważam podwyżkę za słuszną. To nie jest plus ;)
Za plus uważam zachęcanie warszawiakó do przesiadania się ;) Stąd- minimalne (bo niedostrzegalne dla normalnego pasażera) zalety.
Ale i tak jestem pełen podziwu dla kioskarzy że trzymają np. 3-dniówki ;)

Tygodniowe też w większości kupisz;-)
Gorzej z ulgami - częściej dostępne jest 48%, niż 48% razem z 50% ;)

: sob 23:31, 05 kwie 2008
autor: px33
Akurat dobowy za 7,20/3,70 to doskonała zachęta do okazjonalnego korzystania z KM i tutaj nie powinno być zmian. A bilety 40-minutowe - zbyt duże rozdrabnianie się, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że w Wa-wie nie można dokasowywać biletów.

: ndz 00:50, 06 kwie 2008
autor: rkplodz
Na szczęście u48 i u50 mają zostać ujednolicone. Obrazek

: ndz 08:34, 06 kwie 2008
autor: Bluebell
braki w u50 rozumiem, bo studenci (główna grupa korzystająca) i tak zazwyczaj mają kartę miejską. Do tej pory np. baaardzo opłacalną 90-dniową za 83 zł Obrazek (a teraz podwyżka o 15 zł Obrazek )

: ndz 10:36, 06 kwie 2008
autor: geograf
Bluebell pisze:(a teraz podwyżka o 15 zł :? )

Biorąc pod uwagę, że przez 8 lat (!) nie było podwyżek, to i tak jest to niewielka różnica. 15 złotych to dwa piwa w klubie - żaden majątek dla studenta.
px33 pisze:A bilety 40-minutowe - zbyt duże rozdrabnianie się, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że w Wa-wie nie można dokasowywać biletów.

Jak to nie można dokasowywać? Do tej pory nie można było "łączyć różnych typów biletów", czyli np. biletu długookresowego i biletu jednorazowego na liniach podmiejskich. Ale niecały miesiąc temu nawet to zniesiono poleceniem okólnym Dyrektora.
Nowa taryfa umożliwia dokasowywanie biletów do woli.
40-minutowy jest w sumie najbardziej optymalnym biletemc zasowym na warunki warszawskie...