[Warszawa] Zamknięcie Al. Jerozolimskich
[Warszawa] Zamknięcie Al. Jerozolimskich
16 czerwca, w związku z remontem, planowane jest zawieszenie ruchu tramwajów na Al. Jerozolimskich.
A ponieważ na całej ich długości (jeśli chodzi o tramwaje)
nie ma skrętów, zamknięta zostanie cała główna oś komunikacyjna Warszawy.
A co to znaczy można sobie wyobrazić przytaczając liczbę tramwajów kursujących tam w szczycie: 48 / h.
Nie możliwe jest więc wepchnięcie tej liczby kursów na przebiagąjący równolegle Most Śląsko-Dąbrowski, gdzie w szczycie kursuje
30 tramwajów na godzinę.
Ponadto torowisko nie jest tam wydzielone (w czasie remontu ma być oddzielone namalowanymi pasami).
Zmiany tras mają ponoć wyglądać następująco:
7 z Kawęczyńskiej do Ronda Waszyngtona bez zmian, dalej Waszyngtona, Grochowską na Gocławek.
8 z Górczewskiej do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Grójecką do Banacha.
9 z Okęcia do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Towarową, Solidarności, mostem Śląsko Dąbrowskim - Solidarności - Targową - Zieleniecką - Grochowską na Gocławek.
20 z Boernerowa skrócona do Koła -
cel: zmniejszenie liczby tramwajów na Placu Zawiszy i Placu Narutowicza.
Trasa będzie liczyć 11 przystanków i 13 minut... Frekwencja może spaść
w okolice 0.
22 z Huty do Placu Zawiszy bez zmian, dalej Grójecka - Krakowska na Okęcie
24 - z Bemowa do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Grójecką do Placu Narutowicza.
25,43 - zawieszone
32 Czynszowa - Stalowa - 11 Listopada - Targowa - Solidarności - Marszałkowska - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
4 (nowa linia) - Żerań Wschodni (jak 25) - ... - Dworzec Wileński - Solidarności - Marszałkowska - Puławska - Wyścigi
46 (nowa linia, szczytowa) Ratuszowa - Targowa - Solidarności - Wolska - cm.Wolski
Ciekawostką będzie przywrócenie do życia relacji skrętu na Placu Bankowym z ul. Solidarności w ul. Marszałkowską
i to dla dwóch linii: 4 i 32. Będzie się działo.
A ponieważ na całej ich długości (jeśli chodzi o tramwaje)
nie ma skrętów, zamknięta zostanie cała główna oś komunikacyjna Warszawy.
A co to znaczy można sobie wyobrazić przytaczając liczbę tramwajów kursujących tam w szczycie: 48 / h.
Nie możliwe jest więc wepchnięcie tej liczby kursów na przebiagąjący równolegle Most Śląsko-Dąbrowski, gdzie w szczycie kursuje
30 tramwajów na godzinę.
Ponadto torowisko nie jest tam wydzielone (w czasie remontu ma być oddzielone namalowanymi pasami).
Zmiany tras mają ponoć wyglądać następująco:
7 z Kawęczyńskiej do Ronda Waszyngtona bez zmian, dalej Waszyngtona, Grochowską na Gocławek.
8 z Górczewskiej do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Grójecką do Banacha.
9 z Okęcia do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Towarową, Solidarności, mostem Śląsko Dąbrowskim - Solidarności - Targową - Zieleniecką - Grochowską na Gocławek.
20 z Boernerowa skrócona do Koła -
cel: zmniejszenie liczby tramwajów na Placu Zawiszy i Placu Narutowicza.
Trasa będzie liczyć 11 przystanków i 13 minut... Frekwencja może spaść
w okolice 0.
22 z Huty do Placu Zawiszy bez zmian, dalej Grójecka - Krakowska na Okęcie
24 - z Bemowa do Placu Zawiszy - bez zmian, dalej Grójecką do Placu Narutowicza.
25,43 - zawieszone
32 Czynszowa - Stalowa - 11 Listopada - Targowa - Solidarności - Marszałkowska - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
4 (nowa linia) - Żerań Wschodni (jak 25) - ... - Dworzec Wileński - Solidarności - Marszałkowska - Puławska - Wyścigi
46 (nowa linia, szczytowa) Ratuszowa - Targowa - Solidarności - Wolska - cm.Wolski
Ciekawostką będzie przywrócenie do życia relacji skrętu na Placu Bankowym z ul. Solidarności w ul. Marszałkowską
i to dla dwóch linii: 4 i 32. Będzie się działo.
(Informacja za "Dziennikiem")
Linie zastępcze
204 Plac Narutowicza - Grójecka - Jerozolimskiego - Most Poniatowskiego - Rondo Waszyngtona
205 Os. Górczewska - Lazurowa - Połczyńska - Wolska - Kasprzaka - Prosta - Świętokrzyska - E.Plater - Jerozolimskie - Bracka - Plac Trzech Krzyży
Ponadto zmiany dotyczą linii kursujących przez Most Śląsko-Dąbrowski, który będzie stanowił główną przeprawę przez Wisłę dla Tramwajów:
160, 192 - przez most Świętokrzyski zamiast przez Śląsko - Dąbrowski
170, 307 - przez most Gdański zamiast przez Śląsko - Dąbrowski
512 - przez most Poniatowskiego zamiast Śl.-D.
125 - z Międzylesia do Dworca Wileńskiego bez zmian, dalej Solidarności, Radzymińską, Trocką do pętli Targówek.
Linie zastępcze
204 Plac Narutowicza - Grójecka - Jerozolimskiego - Most Poniatowskiego - Rondo Waszyngtona
205 Os. Górczewska - Lazurowa - Połczyńska - Wolska - Kasprzaka - Prosta - Świętokrzyska - E.Plater - Jerozolimskie - Bracka - Plac Trzech Krzyży
Ponadto zmiany dotyczą linii kursujących przez Most Śląsko-Dąbrowski, który będzie stanowił główną przeprawę przez Wisłę dla Tramwajów:
160, 192 - przez most Świętokrzyski zamiast przez Śląsko - Dąbrowski
170, 307 - przez most Gdański zamiast przez Śląsko - Dąbrowski
512 - przez most Poniatowskiego zamiast Śl.-D.
125 - z Międzylesia do Dworca Wileńskiego bez zmian, dalej Solidarności, Radzymińską, Trocką do pętli Targówek.
Linia 20. ma kursować co 10 minut, co może przysporzyć jej pasażerów.
Nie byłbym pewien co do podanych objazdów 8 i 24, natomiast proponowana trasa zastępczej 205 jest, niestety, bez sensu (koncertowo dubluje się ze 105-tką)...
Coś tam zapowiadano, że policja ma zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie trampasa, co nie dziwi w takiej sytuacji.
Oj będzie się działo. Dobrze, że mnie wtedy tu nie będzie
Nie byłbym pewien co do podanych objazdów 8 i 24, natomiast proponowana trasa zastępczej 205 jest, niestety, bez sensu (koncertowo dubluje się ze 105-tką)...
Coś tam zapowiadano, że policja ma zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie trampasa, co nie dziwi w takiej sytuacji.
Oj będzie się działo. Dobrze, że mnie wtedy tu nie będzie
Co do ósemki to możnaby ją zawiesić i wzmocnić 10-kę.
Kwestia ile ludzi dojeżdża do Placu Zawiszy, ale jest też 205.
Podobają mi się trasy linii nr 4 i 32.
Okaże się że tramwaje mogą skręcać na Bankowym.
Jeśli policja nie będzie pilnować, to trampas na moście Śl.-D nie będzie istnieć...
Jako ciekawostkę można chyba dodać iż 7-ka jako trzecia linia będzie
kursować tylko po prawej stronie Wisły.
Kwestia ile ludzi dojeżdża do Placu Zawiszy, ale jest też 205.
Podobają mi się trasy linii nr 4 i 32.
Okaże się że tramwaje mogą skręcać na Bankowym.
Jeśli policja nie będzie pilnować, to trampas na moście Śl.-D nie będzie istnieć...
Jako ciekawostkę można chyba dodać iż 7-ka jako trzecia linia będzie
kursować tylko po prawej stronie Wisły.
SzK pisze:Co do ósemki to możnaby ją zawiesić i wzmocnić 10-kę.
Kwestia ile ludzi dojeżdża do Placu Zawiszy, ale jest też 205.
Jest też 501 i od bólu jedna przesiadka.
Podobają mi się trasy linii nr 4 i 32.
Okaże się że tramwaje mogą skręcać na Bankowym.
Nic się nie okaże, bo pozwolenie na skręt jest tylko czasowe, na wakacje. Będą się tłumaczyć i było to możliwe jedynie dzięki wakacyjnemu spadkowi natężenia ruchu.
ztm.waw.pl pisze: 4:
Wyścigi - Puławska - Marszałkowska - pl. Bankowy - al. Solidarności - most Śląsko-Dąbrowski - al. Solidarności - Targowa - 11 listopada - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska - Żerań Wschodni
uruchomienie postulowanego przez pasażerów bezpośredniego połączenia centrum Pragi z ciągiem ul. Marszałkowskiej,
zastąpienie zawieszonej linii 25 w relacji Praga - Śródmieście oraz linii 524 w relacji Bródno - Śródmieście,
zwiększenie podaży miejsc na ul. Puławskiej (także w kontekście remontu tej ulicy, który spowoduje poważne utrudnienia w ruchu kołowym i wynikającą z tego potrzebę zasilenia trakcji tramwajowej),
zwiększenie podaży miejsc na moście Śląsko-Dąbrowskim po wprowadzeniu wydzielonego torowiska.
7:
Kawęczyńska - Kijowska - Targowa - al. Zieleniecka - rondo Waszyngtona - al. Waszyngtona - Grochowska - Gocławek
wycofanie z zamkniętego dla ruchu ciągu Al. Jerozolimskich,
zastąpienie linii 22 i 24 w al. Waszyngtona.
8:
Os. Górczewska - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska - Skierniewicka - Kasprzaka - Prosta - Towarowa - pl. Zawiszy - Grójecka - Banacha
wycofanie z zamkniętego dla ruchu ciągu Al. Jerozolimskich,
skrócenie trasy przy zachowaniu możliwości przesiadki do linii zastępczej Z-1 oraz do pociągów na stacji WARSZAWA OCHOTA.
9:
Okęcie - Grójecka - pl. Zawiszy - Towarowa - al. Solidarności - most Śląsko-Dąbrowski - al. Solidarności - Targowa - al. Zieleniecka - rondo Waszyngtona - al. Waszyngtona - Grochowska - Gocławek
wycofanie z zamkniętego dla ruchu ciągu Al. Jerozolimskich,
skierowanie na najkrótszą trasę objazdową,
zwiększenie podaży miejsc na moście Śląsko-Dąbrowskim po wprowadzeniu wydzielonego torowiska.
20:
Boernerowo - Kaliskiego - Dywizjonu 303 - Koło
skrócenie trasy celem wycofania z ul. Towarowej (w razie utrzymania bez zmian trasy linii 20 zaistniałoby ryzyko przekroczenia przepustowości odcinka),
dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania koordynacji rozkładów jazdy umożliwienie wygodnej przesiadki do linii 24 jadącej w kierunku pl. Zawiszy.
22:
Huta - Nocznickiego - Wólczyńska - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Okopowa - Towarowa - pl. Zawiszy - Grójecka - al. Krakowska - Okęcie
wycofanie z zamkniętego dla ruchu ciągu Al. Jerozolimskich,
zmiana trasy przy zachowaniu możliwości przesiadki do linii zastępczej Z-1 oraz do pociągów na stacji WARSZAWA OCHOTA,
zastąpienie linii 7 na odcinku ul. Grójeckiej od pl. Zawiszy do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
24:
Nowe Bemowo - Powstańców Śląskich - Radiowa - Obozowa - Młynarska - al. Solidarności - Towarowa - pl. Zawiszy - Grójecka - pl. Narutowicza
dowóz z Bemowa do pl. Zawiszy (możliwie najdalej po trasie podstawowej) - przesiadka na pociąg (Warszawa Ochota), przesiadka na autobus zastępczy Z-1;
skrócenie do najbliżej położonej pętli (pl. Narutowicza) - istotne dla linii z dużą częstotliwością kursowania (w szczycie 6min.);
połączenie z linią 20 (skrócona do pętli Koło);
zastąpienie przez linię 7 i 9 na odcinku Gocławek - rondo Waszyngtona.
25:
zawieszenie kursowania
Linia zostanie zastąpiona przez linię zastępczą Z-1, kolej podmiejską oraz linie 512 i 517 na ciągu al. Jerozolimskich oraz przez linię 4 w relacji centrum Pragi - Śródmieście.
32:
Czynszowa - Dw. Wileński - most Śląsko-Dąbrowski - Marszałkowska - Nowowiejska - Filtrowa - pl. Narutowicza
Schemat trasy linii 32
wzmocnienie połączenia Śródmieścia z centrum Pragi;
optymalne wykorzystanie skrętu na placu Bankowym;
odciążenie ulicy Towarowej, gdzie po skierowaniu na trasę objazdową linii 9 mogłoby nastąpić przekroczenie przepustowości;
na odcinku plac Narutowicza-Dworzec Wileński, 32 zostanie zastąpione przez linię 9.
46:
Ratuszowa-ZOO - Ratuszowa - Targowa - al. Solidarności - most Śląsko-Dąbrowski - al. Solidarności - Wolska - Cm. Wolski
Zasilenie komunikacji tramwajowej na najbardziej obciążonym ciągu Trasy W-Z.
Zmiany tras linii autobusowych
Z-1:
pl. Narutowicza - Grójecka - pl. Zawiszy - Al. Jerozolimskie - most i al. Poniatowskiego - rondo Waszyngtona
Schemat trasy linii Z-1
zastąpienie linii tramwajowych na całym odcinku wyłączonym z ruchu,
umożliwienie dogodnych przesiadek do linii tramwajowych na rondzie Waszyngtona oraz na pl. Zawiszy.
114:
Bródno-Podgrodzie - Chodecka - Wyszogrodzka - Bartnicza - Wysockiego - Toruńska - most Grota-Roweckiego - Wybrzeże Gdyńskie - Krasińskiego - pl. Wilsona - Słowackiego - Żeromskiego - Przybyszewskiego (powrót: Oczapowskiego - al. Reymonta) - Kasprowicza - Huta
zapewnienie dogodnego skomunikowania Bródna i Bielan ze stację metra PL. WILSONA,
uruchomienie częstej linii dowozowej do metra dla Bródna i Bielan,
zastąpienia linii 524 na północnym odcinku trasy.
125:
Międzylesie - al. Dzieci Polskich - Żegańska - Pożaryskiego - Kajki - Bronisława Czecha - Płowiecka - Grochowska - Zamoyskiego - Sokola - PKP Stadion - most Świętokrzyski - Zajęcza - Dobra - Tamka (powrót: Tamka) - Świętokrzyska - Prosta - Kasprzaka - Ordona (powrót: Kasprzaka) - Wolska - Połczyńska - Szeligowska - Lazurowa - Os. Górczewska
skierowanie na najkrótszą trasę objazdową umożliwiającą utrzymanie najważniejszych relacji, które zapewniała linia 125,
ograniczenie do minimum pokrywania się trasy z trakcją szynową,
usprawnienie dojazdu z Jelonek i Woli do stacji metra ŚWIĘTOKRZYSKA
utworzenie w węźle przesiadkowym do/z metra wspólnego przystanku dla linii 125 i 506 jadących w kierunku Jelonek.
138 (połączenie z linią 192):
Utrata-Skład - Zabraniecka - Utrata - Zabraniecka - Naczelnikowska - Radzymińska - Ząbkowska - Targowa - al. Zieleniecka - Francuska - Zwycięzców - Wał Miedzeszyński - Trasa Łazienkowska - Waryńskiego - Puławska - Madalińskiego - Wołoska - Rzymowskiego - Gotarda - Kłobucka - Poleczki - Łączyny - Wyczółki
zmniejszenie natężenia ruchu autobusów na ul. Krakowskie Przedmieście,
likwidacja dublowania przez linię 192 szeregu linii tramwajowych na ciągu al. Niepodległości,
lepsze skomunikowanie Mokotowa z ciągiem Trasy Łazienkowskiej,
uproszczenie przebiegu i skrócenie czasu przejazdu w rejonie pl. Unii Lubelskiej dla autobusów jadących w kierunku Utraty.
Na odcinku nieobsługiwanym przez linię 138 linia 192 zostanie zastąpiona przez linie tramwajowe 10, 17, 33.
160:
Targówek - Pratulińska - Handlowa - Ossowskiego - Gorzykowska - Radzymińska - al. Solidarności - Targowa - Kłopotowskiego (powrót: al. Solidarności) - Jagiellońska - PKP Stadion - Sokola - most Świętokrzyski - Zajęcza - Dobra - Tamka (powrót: Tamka) - Świętokrzyska - Emilii Plater - Dw. Centralny
skierowanie na najkrótszą trasę objazdową
zmniejszenie natężenia ruchu autobusów na ul. Krakowskie Przedmieście
zapewnienie dowozu mieszkańcom Pragi i Targówka do stacji WARSZAWA STADION
170:
Elsnerów - Swojska - Księcia Ziemowita - Naczelnikowska - Radzymińska - Ząbkowska - Targowa - Ratuszowa (powrót: Inżynierska - Wileńska) - Dąbrowszczaków - pl. Hallera - Jagiellońska - most Gdański - Słomińskiego - Okopowa - Powązkowska - Rudnickiego - Kochanowskiego - Conrada - Chomiczówka / Cm. Północny
skierowanie na najkrótsza trasę objazdową,
dogodne skomunikowanie Chomiczówki ze stację metra DW. GDAŃSKI.
174:
pl. Hallera - Dąbrowszczaków - Inżynierska - Wileńska (powrót: Ratuszowa) - Targowa - Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) - Wybrzeże Szczecińskie - most Świętokrzyski - Zajęcza - Dobra - Tamka (powrót: Tamka) - Świętokrzyska - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Domaniewska - Modzelewskiego - Orzycka - Gotarda - Bokserska
zmniejszenie natężenia ruchu autobusów na ul. Krakowskie Przedmieście,
zwiększenie podaży miejsc w relacji centrum Pragi - ul. Świętokrzyska,
dzięki zwiększeniu częstotliwości zastąpienie linii 524 na Służewiu.
178:
Regulska - Regulska - Sosnkowskiego (powrót: Spisaka - Regulska) - Kościuszki - Dzieci Warszawy - Ryżowa - Bolesława Chrobrego - Popularna - Al. Jerozolimskie - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Prosta - Świętokrzyska - Mazowiecka (powrót: Kredytowa - Jasna) - Królewska - Krakowskie Przedmieście - Miodowa - Bonifraterska - Międzyparkowa - Słomińskiego - Szymanowska - Zakroczymska - Konwiktorska (powrót: Konwiktorska - Bonifraterska)
zastąpienie linii 174 i 192 w relacji Krakowskie Przedmieście - stacja METRO ŚWIĘTOKRZYSKA,
skomunikowanie ze stacją WARSZAWA URSUS (zmiana dotąd niewprowadzona ze względu na trwające prace drogowe na ul. Kościuszki).
307:
Utrata - Zabraniecka - Księżnej Anny - Rzeczna - Księcia Ziemowita - Naczelnikowska - Radzymińska - Ząbkowska - Targowa - Ratuszowa (powrót: Inżynierska - Wileńska) - Dąbrowszczaków - pl. Hallera - Jagiellońska - most Gdański - Słomińskiego - CH Arkadia
Wycofanie na okres wakacji ze słabo wykorzystywanego przez pasażerów odcinka trasy (NOWE BEMOWO - rondo Radosława).
512:
Zacisze - Młodzieńcza - Codzienna - Radzymińska - al. Solidarności - Targowa - al. Zieleniecka - al. i most Poniatowskiego - Al. Jerozolimskie - Raszyńska - Żwirki i Wigury - Pruszkowska (powrót: Korotyńskiego - Mołdawska - Racławicka) - Pawińskiego - Dickensa - Szczęśliwice
skierowanie na najkrótsza trasę objazdową,
uzgodnienie rozkładu jazdy z linią 517 celem zastąpienia linii tramwajowych (głównie linii 25) na ciągu: Targowa - al. Zieleniecka - most. Poniatowskiego - Al. Jerozolimskie (do pl. Zawiszy).
524:
zawieszenie kursowania
Linia zostanie zastąpiona przez linie:
114 na Bródnie i Żoliborzu,
metro i 4 w środkowej części trasy,
4 w relacji Bródno - Śródmieście oraz na ciągu ul. Puławskiej,
174 (ze zwiększoną częstotliwością) na Służewiu.
I znowu ta Łódź! Warszawski remont Alej, mimo że, nie prowadzony od jedej do drugiej granicy miasta został o wiele lepiej zaplanowany niż projekt ŁTR. Znacznie wcześniej znane były linie zastępcze, wprowadzono specjalne priorytety dla komunikacji miejskiej (specjalne buspasy na Alei Solidarności). A w Łodzi? MPK zaplanowało już linie zastępcze, których trasy tradycyjnie mogą okazać się zupełnie niefunkcjonalne?
Ja jak zwykle o rozkładzie jazdy:)
Wakacyjny rozkład wprowadzony zostanie wraz ze zmianami tras związanych z remontem. I nawet jest to niegłupie, po co zmieniać jeszcze raz za tydzień - dwa.
Dla tramwajów obowiązuje częstotliwość 6/7,5/10 lub 12/15/15
(zamiast 5/7,5/10 i 10/ 15/ 15 - szczyt/ międzyszyt / wieczór).
Są wyjątki
Linia nr 1 kursująca wg wersji 5-10-5-10.../15/15
będzie kursować wg planu 6/15/15.
Linia 20
będzie kursować co 10 minut w skróconej relacji Boernerowo - Koło, jako "dowozówka".
(normalnie co 20/30/30)
Linia 21
zwiększenie częstotliwości do 12/15/15
(normalnie 20/20/30)
Linia 32
W dzień wolny zwiększenie częstotliwości z 30 do 15 minut.
Linia 36
W dzień roboczy 12/15/15 (ostatnio 5/7,5/10)
Linia 46
Kursuje w dni robocze między 6 a 9 co 12 minut.
Wakacyjny rozkład wprowadzony zostanie wraz ze zmianami tras związanych z remontem. I nawet jest to niegłupie, po co zmieniać jeszcze raz za tydzień - dwa.
Dla tramwajów obowiązuje częstotliwość 6/7,5/10 lub 12/15/15
(zamiast 5/7,5/10 i 10/ 15/ 15 - szczyt/ międzyszyt / wieczór).
Są wyjątki
Linia nr 1 kursująca wg wersji 5-10-5-10.../15/15
będzie kursować wg planu 6/15/15.
Linia 20
będzie kursować co 10 minut w skróconej relacji Boernerowo - Koło, jako "dowozówka".
(normalnie co 20/30/30)
Linia 21
zwiększenie częstotliwości do 12/15/15
(normalnie 20/20/30)
Linia 32
W dzień wolny zwiększenie częstotliwości z 30 do 15 minut.
Linia 36
W dzień roboczy 12/15/15 (ostatnio 5/7,5/10)
Linia 46
Kursuje w dni robocze między 6 a 9 co 12 minut.
Lato wielkich remontów w Warszawie
Warszawiacy mają w piątek ostatni dzień na to, żeby zorientować się, czym i którędy jeździć od soboty po mieście. W Al. Jerozolimskich przynajmniej do połowy października przestaną kursować tramwaje. Na wielu głównych ulicach ubędzie miejsca dla prywatnych samochodów - fory ma komunikacja miejska
To bodaj największa rewolucja komunikacyjna w centrum od lat 80., gdy tramwaje nie mogły kursować Alejami z powodu remontu mostu i wiaduktu Poniatowskiego. Możemy się pocieszyć - wtedy znikły stąd aż na cztery lata, teraz nie będzie ich przez cztery miesiące. Choć kto wie, czy nie dłużej, jeśli remont torów między pl. Zawiszy a rondem Waszyngtona przyniesie jakieś niespodzianki. Krakowska firma ZUE wykona go za unijne dotacje nowatorską metodą. Żeby tramwaje mniej hałasowały, pierwszy raz szyny mają być zanurzone w elastycznej masie.
Co kilka tygodni trzeba będzie zamykać kolejne skrzyżowania Alej, bo na nich też trzeba wymienić tory: • od 16 do 30 czerwca: trzy z czterech pasów na rondzie Waszyngtona (przejazd z al. Zielenieckiej do Francuskiej) • od 30 czerwca do 13 lipca: wschodnia część skrzyżowania z ul. E. Plater i placu Zawiszy (przejazd z Raszyńskiej do Towarowej będzie możliwy tymczasową jezdnią obok ronda) • od 14 do 27 lipca: skrzyżowanie z Kruczą i rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Chałubińskiego • od 28 lipca do 10 sierpnia: zachodnia połowa skrzyżowania z ul. E. Plater oraz całe rondo de Gaulle'a (przejazd z Nowego Światu na pl. Trzech Krzyży przez Bracką, a z powrotem tymczasową jezdnią obok ronda) • od 11 do 20 sierpnia: skrzyżowanie z Marszałkowską (przejazd tymczasowymi jezdniami po wschodniej i zachodniej stronie ronda). Ponadto w dwa sierpniowe weekendy nieprzejezdna będzie południowa jezdnia ul. Banacha od Grójeckiej do Pawińskiego. Zaś w październiku - pozostałe połówki ronda Waszyngtona i pl. Zawiszy.
Pasy dla tramwajów i autobusów
W czasie remontu na moście i wiadukcie Poniatowskiego już od 16 czerwca nieprzejezdne będą pasy przylegające do torowiska. Ruch ma się odbywać tylko jednym pasem z każdej strony jezdni. Od ronda de Gaulle'a do pl. Zawiszy nie wolno jeździć po prawej stronie obu jezdni - tam mają kursować wyłącznie autobusy.
Kierowcy muszą się też ewakuować z torów tramwajowych na Trasie W-Z i z prawego pasa Targowej między al. Zieleniecką a Dworcem Wileńskim. Tam już w czwartek wyklejano wielkie napisy: "Bus". Rano służby miejskie miały odprawę z policją, żeby wyznaczyć miejsca, gdzie pojawią się patrole dyscyplinujące właścicieli prywatnych samochodów.
Z mostu Śląsko-Dąbrowskiego będzie wycofana większość autobusów. Zostaną tam tylko linie: 190 z centrum handlowego w Markach na Górczewską i 410 z Targówka na Bemowo i os. Groty.
Dodatkowo sygnalizacje świetlne na pl. Bankowym, pl. Zawiszy, Kercelaku i rondzie Waszyngtona zaczną działać według nowych programów.
Wszystkie zmiany są po to, by jak najwięcej osób przesiadło się do komunikacji miejskiej. Pasażerowie są zachęcani, by korzystać z podmiejskich pociągów. Ma to ułatwić dodatkowy przystanek dla autobusów w Al. Jerozolimskich koło dworca Powiśle i dodatkowe linie (125 i 160) podjeżdżające pod stację Stadion.
W pociągach podmiejskich w granicach Warszawy od 16 czerwca będzie można korzystać z biletów dobowych (dotychczas wolno było jeździć z 30- i 90-dniowymi). Na stacjach linii średnicowej między Dworcem Wschodnim a Zachodnim pojawią się wkrótce żółte kasowniki. Skasujemy w nich także jednorazowe bilety ZTM za 2,4 zł.
Pasażerowie WKD od Opaczy (tu dogodna przesiadka z linii 177) i Kolei Mazowieckich od Ząbek (możliwe przesiadki z linii 199) w sobotę zaczną jeździć z tańszymi biletami miejskimi - do tej pory musieli kupować osobne na kolej i komunikację w Warszawie.
Więcej niskopodłogowców, nowe rozkłady
Przy okazji ZTM wprowadza wiele zmian w komunikacji. Po siedmiu latach w sobotę wraca czwórka skręcająca z pl. Bankowego na Pragę. W piątek w południe miłośnicy komunikacji urządzają jej powitanie z występem kapeli podwórkowej na pętli przy Stalowej.
Od 16 czerwca w dni wolne od pracy będzie nas wozić już 596 niskopodłogowych autobusów (na 722 kursujących). W dni powszednie 708 na 1384, a na wiele linii (np. 102, 158, 174 czy 520) wyjadą wyłącznie niskopodłogowce.
Zgodnie z zapowiedziami ZTM zaczyna likwidację mało uczęszczanych przystanków na liniach przyspieszonych. Od soboty 408 i 506 zatrzymają się na Połczyńskiej przy Dźwigowej, a potem dopiero przy skrzyżowaniu ul. Kasprzaka i Prymasa Tysiąclecia. Na trasie tych linii zlikwidowany będzie też przystanek u zbiegu Lazurowej i Człuchowskiej na Jelonkach, a także na Kasprzaka przy Karolkowej (506). Na wielu innych przystankach (na Targówku Przemysłowym, a także przy moście Świętokrzyskim, na Saskiej Kępie i Służewcu) linie zwykłe zatrzymają się tylko „na żądanie”.
Zmieniają się rozkłady jazdy tramwajów, które przez wakacje mają kursować o kilka minut rzadziej. ZTM podzielił je na trzy grupy: • 1, 9, 17, 24 i 26 - jeżdżą co 6 min. (teraz co 5) w godzinach szczytu, co 7-8 min. poza szczytem, „dziewiątka” także w święta, co kwadrans w dni wolne od pracy • 20 - na skróconej trasie co dziesięć minut przez cały dzień i co 20-30 min. późnym wieczorem • pozostałe linie - co 12 min. w szczycie, co 15 min. poza szczytem i dni wolne.
Linie 2, 7, 8, 16, 19 i 27 będą zjeżdżać do zajezdni już ok. 21-22. Za to jedynka i 26 zaczną kursować do ok. godz. 1.45 w nocy.
(...)
Oczywiście zdam relację z funkcjonowania bus-trampasów
SzK pisze:
Linia 32
W dzień wolny zwiększenie częstotliwości z 30 do 15 minut.
Linia 36
W dzień roboczy 12/15/15 (ostatnio 5/7,5/10)
W przypadku pierwszej linii wiąże się to ze zmianą trasy, a w przypadu drugiej z dodaniem "4" na większej częśći (tej bardziej obleganej) trasy.
Do tego trzeba dodać porządki w wielu rozkładach autobusów polegające na tworzeniu równych taktów. W Łodzi równe takty w rozkładach autobusów to jedynie bajka do poduszki dla dzieci
Od 25 czerwca zmienia się trasa linii 46.
Zamiast z pętli przy ul. Ratuszowej, trasa zaczyna się przy Dworcu Wschodnim, czyli:
46 Dworzec Wschodni - Kijowska - Targowa - Solidarności - ... - Cm. Wolski
źr.: www.ztm.waw.pl
Od lipca zaczyna się remont magistrali ciepłowniczej w Al.Niepodległości.
Zmienią się trasy linii 16,17,32,33, a 10-ka zostanie zawieszona.
16 Żerań FSO - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
17 Huta - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
32 Czynszowa - Stalowa - 11 Listopada - Targowa - Solidarności - Marszałkowska - Nowowiejska - Niepodległości - Chałubińskiego - Jana Pawła II - Prosta - Skierniewicka - Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - Górczewska
(ma zastąpić 10-kę na odciniu Górczewska - centrum)
33 Huta - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Marszałkowska - Puławska - Puławska - Wyścigi
Linia tramwajowa zastępcza
Z-9 Służewiec - Marynarska - Wołoska - Woronicza - Puławska - Wilanowska
Linia autobusowa zastępcza
Z-3 Służewiec - Marynarska - Wołowska - Rakowiecka - Niepodległości - Chałubińskiego - Dw. Centralny
źr: G.W.
Zamiast z pętli przy ul. Ratuszowej, trasa zaczyna się przy Dworcu Wschodnim, czyli:
46 Dworzec Wschodni - Kijowska - Targowa - Solidarności - ... - Cm. Wolski
źr.: www.ztm.waw.pl
Od lipca zaczyna się remont magistrali ciepłowniczej w Al.Niepodległości.
Zmienią się trasy linii 16,17,32,33, a 10-ka zostanie zawieszona.
16 Żerań FSO - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
17 Huta - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Filtrowa - Plac Narutowicza
32 Czynszowa - Stalowa - 11 Listopada - Targowa - Solidarności - Marszałkowska - Nowowiejska - Niepodległości - Chałubińskiego - Jana Pawła II - Prosta - Skierniewicka - Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - Górczewska
(ma zastąpić 10-kę na odciniu Górczewska - centrum)
33 Huta - ... - Chałubińskiego - Niepodległości - Nowowiejska - Marszałkowska - Puławska - Puławska - Wyścigi
Linia tramwajowa zastępcza
Z-9 Służewiec - Marynarska - Wołoska - Woronicza - Puławska - Wilanowska
Linia autobusowa zastępcza
Z-3 Służewiec - Marynarska - Wołowska - Rakowiecka - Niepodległości - Chałubińskiego - Dw. Centralny
źr: G.W.
Do zamknięcia torowiska w al. Niepodległości i na Wołoskiej należy dopisać remont ulicy Puławskiej na Mokotowie, zamknięcie wiaduktów na Trasie Toruńskiej i kilka innych remontów/prac. Tegoroczne wakacje w Warszawie upłyną pod znakiem niezłego sajgonu
Co do trampasów: pierwszego dnia było ciężko, ale już wczoraj samochody nie wjeżdżały na wydzielone pasy i tramwaje śmigały aż miło
Co do trampasów: pierwszego dnia było ciężko, ale już wczoraj samochody nie wjeżdżały na wydzielone pasy i tramwaje śmigały aż miło
Dwa w jednym
Polecam schemat i przebieg trasy linii 32.
http://www.ztm.waw.pl/images/schematy/tramwaje.gif
http://www.ztm.waw.pl/images/schematy/tramwaje.gif
Kolejny etap
3 września rozpocznie się następny etap remontu trasy Goławek - Banacha (tj. m.in. Alei Jerozolimskich).
Dla tramwajów zamknięte zostaną odcinku
- Od Ronda Waszyngtona do Ronda Wiatraczna
- na ul. Banacha od Górjeckiej do pętli.
(Ponadto ruch przywrócony zostanie w Al. Niepodległości.)
Z tego powodu dojdzie do zmiany tras kilku linii, a ponieważ będzie już wrzesień to również częstotliwość kursowania niektórych z nich.
Pozostaje się przy "letnim" takcie 6 lub 12 minutowym w szczycie, oraz 7,5 lub 15 minutowym poza szczytem. (Wyjątkiem jest linia 20, która przez cały tydzień kursuje co 10 minut.)
A oto zmiany:
1 - Trasa skrócona do Placu Narutowicza.
Częstotliwość bez zmian - 6/15/15 (szczyt/międzyszczyt/wieczór)
2,3 - bez zmian
4 - zwięszkenie częstotliwości w szczycie z 12 do 6 minut.
6 - bez zmian
7 - zawieszona
8 - zamiast na Banacha pojedzie na Okęcie
9 - zamiast przez Rono Waszyngtona pojedzie ul. Grochowską
10 - odwieszenie (zakońćzenie prac w Al. Niepodległości)
13,15 - bez zmian
16,17 - powrót na stałą trasę
18,19,20 - bez zmian
21 - z Żerania FSO zamiast do Wiatracznej pojedzie na Kawęczyńską
w zastępstwie za sióemkę. Na Grochowskiej zastąpiona przez 9...
22 - bez zmian, czyli na zmienionej trasie Okęcie - Huta
23,24 - bez zmian
25 - bez zmian, czyli zawieszone
26,27 - bez zmian
28 - bez zmian, jest to nowa linia uruchomiona 6.08.2007r. zastępująca skrócone 103 na odcinku od Dworca Wchodniego do Placu Wilsona (choć samo 28 na Plac Wilsona nie zagląda).
32 - powrót na stałą trasę remontową tj. z Czynszowej do Placu Narutowicza ze skrętem na placu Bankowym.
33 - powrót na stałą trasę
35 - skrócenie do Placu Narutowicza (zamiast do Banacha)
36 - bez zmian
46 - skierowanie z powrotem do pętali Ratuszowa ZOO (zamiast na Dworzec Wschodni, gdzie pojedzie 21).
Dotychczas kursowała co 12 minut w godzinach porannych 6-8.
Teraz będzie kursować od godziny 6 do 20 (czyli prawie cały dzień),
z częstotliwością 6/7,5/7,5
Z ciekawostek liczbowych:
w związku ze zwiększeniem częstotliwości w szczycie linii 4,46 oraz niedawnym uruchomieniem linii 28 przez skrzyżowanie przy dworcu Wileńskim (Targowa z Solidarności) będzie przejeżdżać
150 składów / godzinę szczytu !
Dla tramwajów zamknięte zostaną odcinku
- Od Ronda Waszyngtona do Ronda Wiatraczna
- na ul. Banacha od Górjeckiej do pętli.
(Ponadto ruch przywrócony zostanie w Al. Niepodległości.)
Z tego powodu dojdzie do zmiany tras kilku linii, a ponieważ będzie już wrzesień to również częstotliwość kursowania niektórych z nich.
Pozostaje się przy "letnim" takcie 6 lub 12 minutowym w szczycie, oraz 7,5 lub 15 minutowym poza szczytem. (Wyjątkiem jest linia 20, która przez cały tydzień kursuje co 10 minut.)
A oto zmiany:
1 - Trasa skrócona do Placu Narutowicza.
Częstotliwość bez zmian - 6/15/15 (szczyt/międzyszczyt/wieczór)
2,3 - bez zmian
4 - zwięszkenie częstotliwości w szczycie z 12 do 6 minut.
6 - bez zmian
7 - zawieszona
8 - zamiast na Banacha pojedzie na Okęcie
9 - zamiast przez Rono Waszyngtona pojedzie ul. Grochowską
10 - odwieszenie (zakońćzenie prac w Al. Niepodległości)
13,15 - bez zmian
16,17 - powrót na stałą trasę
18,19,20 - bez zmian
21 - z Żerania FSO zamiast do Wiatracznej pojedzie na Kawęczyńską
w zastępstwie za sióemkę. Na Grochowskiej zastąpiona przez 9...
22 - bez zmian, czyli na zmienionej trasie Okęcie - Huta
23,24 - bez zmian
25 - bez zmian, czyli zawieszone
26,27 - bez zmian
28 - bez zmian, jest to nowa linia uruchomiona 6.08.2007r. zastępująca skrócone 103 na odcinku od Dworca Wchodniego do Placu Wilsona (choć samo 28 na Plac Wilsona nie zagląda).
32 - powrót na stałą trasę remontową tj. z Czynszowej do Placu Narutowicza ze skrętem na placu Bankowym.
33 - powrót na stałą trasę
35 - skrócenie do Placu Narutowicza (zamiast do Banacha)
36 - bez zmian
46 - skierowanie z powrotem do pętali Ratuszowa ZOO (zamiast na Dworzec Wschodni, gdzie pojedzie 21).
Dotychczas kursowała co 12 minut w godzinach porannych 6-8.
Teraz będzie kursować od godziny 6 do 20 (czyli prawie cały dzień),
z częstotliwością 6/7,5/7,5
Z ciekawostek liczbowych:
w związku ze zwiększeniem częstotliwości w szczycie linii 4,46 oraz niedawnym uruchomieniem linii 28 przez skrzyżowanie przy dworcu Wileńskim (Targowa z Solidarności) będzie przejeżdżać
150 składów / godzinę szczytu !