Irisbus (Iveco) CNG na testach w Łodzi !!!!!

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

@mamadoo: A ty byś kupił autobusy zwykłe za 100% ceny i zbudował stację tankowania paliwa+AdBlue czy gazowe i stację za 30 lub 50% ceny? Poza tym ropa przypuszczalnie będzie drożeć, gazu na razie jest dość dużo.
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

px33 pisze:@mamadoo: A ty byś kupił autobusy zwykłe za 100% ceny i zbudował stację tankowania paliwa+AdBlue czy gazowe i stację za 30 lub 50% ceny? Poza tym ropa przypuszczalnie będzie drożeć, gazu na razie jest dość dużo.
Nie wiem co bym kupił, jakoś nie przemawia do mnie takie wyjaśnienie "ad presonam". O ile mi wiadomo autobusy z adblue w Łodzi już są, a olej napędowy jest łatwo dostępny i nie ma potrzeby budowy specjalnej stacji. Jak wspomniałeś, stacja CNG kosztuje 30% lub 50% (dość duży przedział) ceny. No właśnie, ceny czego? Delikatnie rzecz ujmując, mało precyzyjna wypowiedź i nie wiem czego dokładnie dotyczy.

Jeśli chodzi o przewidywane problemy z ropą naftową to gaz ziemny nie jest stawiany na pierwszym miejscu jako paliwo alternatywne. Prognozy na 2020 rok z Zielonej Księgi Komisji Europejskiej stawiają na pierwszym miejscu wśród paliw alternatywnych przetworzoną biomasę, na drugim dopiero CNG. Największym producentem dla Unii Europejskiej gazu ziemnego jest Rosja i stosując go nie mamy szans na samodzielne kształtowanie ceny tego paliwa. Paliwa z biomasy zrywają z klasycznym ciągiem producentów rosyjskich albo bliskowschodnich, pośredników i dostarczycieli. Co jest więc atutem autobusów CNG? Ja wciąż nie wiem.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

ZTCW to CNG jest znacznie tansze w eksploatacji, mimo iz wymaga wiekszych nakladow na odpowiednia infrastrukture i tabor niz bardzo powszechne LPG. MPK we wniosku zlozonym do ZPORR 1.6 (odrzucony), planowalo zakup 100 pojazdow na CNG i adaptacje hal przegladowych do potrzeb tych pojazdow, PGNiG mialo wybudowac stacje tankowania za darmo (wiadomo duzy odbiorca zapewni zwrot kosztow budowy).

W dodatku litr LPG kosztuje ponad 2 zl brutto, dm3 CNG cos kolo 1,3. W przypadku silnikow na LPG spalanie jest wieksze o okolo 10% od tradycyjnych silnikow dieslowskich, 12m autobus zuzywa przecietnie cos kolo 55 dm3 gazu ziemnego, wiec widac ze gaz ziemny jest po prostu tanszy.

Oczywiscie ze lepszym rozwiazaniem bylby biogaz, ale niestety producentow w Polsce jak na lekarstwo.

Tak czy inaczej bez dotacji ze zrodla zewnetrznego MPK nie bedzie inwestowalo w autobusy CNG, jesli jednak takie dofinansowanie sie znajdzie, jest to bardzo oplacalna inwestycja, po pierwsze infrastruktura i zakup taboru musi byc tylko w czescie sfinansowane przez przewoznika (a wiec wychodzi taniej niz zakup tradycyjnego taboru), a w dodatku eksploatacja jest tansza.

Aleksej
mamadoo
Bywalec
Posty: 149
Rejestracja: śr 17:04, 27 wrz 2006

Post autor: mamadoo »

Czyli w przypadku Łodzi kluczem do zakupu autobusów CNG jest dofinansowanie stacji tankowania? A w jakim stopniu z środków unijnych można sfinasować zakup takich autobusów i budowę infrastruktury? Czy MPK przymierza się do walki o pieniądze na takie autobusy?[/img]
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

Nie samej stacji tankowania (ta pewnie wybuduje dla MPK dostawca gazu), ale dofinansowanie do budowy odpowiedniego zaplecze technicznego jak i samego taboru.

MPK caly czas przymierza sie do zakupu wozow na CNG, i rozglada sie za mozliwymi sposobami sfinansowania zakupu. Jesli rusza nabory wnioskow do nowych programow operacyjnych, to MPK zlozy wniosek.

Aleksej
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: Kuba »

A wiadomo może na jakiej linii jutro (lub w najbliższych dniach) będzie Irisbus ???
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
MNK
Megagaduła
Posty: 3254
Rejestracja: wt 16:18, 20 lut 2007
Lokalizacja: C.Z.M.P.
Kontakt:

Post autor: MNK »

Dzisiaj jechałem tym 1285 i kierowca na krańcówce z drugim i bardzo na ten autobus narzekał. Mówił też że to tak dużo pali że ledwo starcza na dwie zmiany.
P.S. Do czego służy czwarty przycisk ( czerwony)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Czwarty przycisk to dzwonek (działa tylko przy włączonych drzwiach). Za to jestem ciekaw do czego służy ten drugi czarny (po prawej od blokowania).

Jutro planowo kierowca ma rezerwę, a tak naprawdę będzie na którejś Z-ce (pewnie 1 albo 2, raczej nie 6)
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Do kabiny niestety ciężko jest się dorwać.
MNK
Megagaduła
Posty: 3254
Rejestracja: wt 16:18, 20 lut 2007
Lokalizacja: C.Z.M.P.
Kontakt:

Post autor: MNK »

A ten 2 czarny to nie jst na przycisk ?
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

@SEC: Na której zmianie? Ja 2 razy w kabinie jechałem, ale jest ciężka i uderza u kasownik przy większym przyspieszeniu. A sznurkiem się jej nie przywiąże bo blokuje obydwie połówki drzwi.
MNK
Megagaduła
Posty: 3254
Rejestracja: wt 16:18, 20 lut 2007
Lokalizacja: C.Z.M.P.
Kontakt:

Post autor: MNK »

Jak jechałem to to kierowca coś przy kabinie majstorwał na Maratońskiej.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

px33 pisze:@SEC: Na której zmianie? Ja 2 razy w kabinie jechałem, ale jest ciężka i uderza u kasownik przy większym przyspieszeniu. A sznurkiem się jej nie przywiąże bo blokuje obydwie połówki drzwi.
Ja jechałem od rana.

Dziś na czym?

Prof: posprzątałem troszkę bałagan. Dziś na jakiejś Z - jak już prędzej ktoś wspomniał.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Dziś na Z2.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

A wiesz gdzie jutro?
Święty
Bywalec
Posty: 144
Rejestracja: wt 16:57, 27 lut 2007
Lokalizacja: Łódź

Autobusy na gaz

Post autor: Święty »

Generalnie tym że spełniają norme chyba Euro 0 jeżeli idzie to w strone zera :) Żaden Disel nawet z Ad Blue tego nie osiągnie :twisted:
Euro 0 to piewrsza norma Euro wprowadzona w 1990, mało popularna bo zaraz potem wprowadzono nomę Euro 1, którą notabene spełniają wszystkie Ikarusy automaty (32xx 34xx - MAN oraz 25xx nowa Raba) oraz Jelcze 22xx (silniki Mana)

No to koniec ikarusów manuali jest już coraz bliższy
W najgorszym przypadku do 2114 roku. Niedługo wchodzą przepisy zakazu eksploatacji autobusów starszych niż 24 lata. Czyli że automaty też pojeźdzą co najwyżej 10 lat.

Wtedy wniosek ten został odrzucony w wyniku błędów formalnych ...
W kolejnych latach (2005/2006) łódź za własne pieniądze zdecydowało się na zakup początkowo 19 12sto metrowych Jelczy... poczym w kolejnym roku 69 autobusów o konwencjonalnym zasilaniu tym samym odnawiając tabor na Nowych Sadach
Dlatego że przepadł wniosek o gazowce kupiono (musiano kupić ze względu na stan taboru) konwencjonalne.
Wniosek został odrzucony ze względów formalnych ale szczerze mówiąc MPK nie było zabardzo przygotowane do zakupu przy składaniu tego wniosku i być moze przekonane do tego zakupu co nie oznacza że
pogrzebało pomysł. Poprostu pomysł został odłożony w czasie.

Czy ktoś wie na jakich liniach będzie jeździł??
Będzie jeździł według osobistego grafiku kierowców którzy na nim jeżdzą -jak kierowca ma grafik na codziennie inną linięto będzie jeździł codziennie na innej lini.

Budowa stacji obsługi pojazdów napędzanych gazem i przeniesienie pozostałej części pojazdów z Kraszewskiego wydaje mi sie w tym wypadku najrealniejsza - niestety
Chyba na odwrót - Bardziej realne wydaje się że cała zajezdnia będzie na gaz a konwencjonale zostaną rozdysponowane na reszte zajezdni ale równie dobrze mogą być inne warianty i roszady autobusów.

Jak wynika z danych przedstawionych przez Dolnośląską Spółkę Obrotu gazem korzyści z używania autobusów CNG są niewielkie, zwłaszcza w porównianiu z napędem na gaz płynny LPG
LOL - to co podałeś to link do wykresu porównawczego emisji substancji szkodliwych w silnikach zasilanych róznymi paliwami.
CZYM MNIEJSZY SŁUPEK TO LEPIEJ :DDDDDD

Jesli juz mówimy o CNG vs LPG. LPG jest dobre np dla małych pojazdów benzynowych (osobowe, dostawcze).
Diesla czyli powszechny napęd pojazdów ciężkich (autobusów) jest łatwo przerobić na CNG. Słyszałeś aby ktoś przerabiał diesla na LPG ? Benzynowych silników do autobusów to raczej dużo się nie produkuje i benzynowy słabo się nadaje (mniejszy moment obrotowy niż u Diesla i przy niższych obrotach a to najwżniejsza cecha w pojazdach ciężkich)

Dochodzą kwestie bezpieczeństwa - W przypadku awarii CNG ulatnia się do góry do atmosfery (dlatego zbiorniki są na dachu) natomiast LPG opada w dół.

A ty byś kupił autobusy zwykłe za 100% ceny i zbudował stację tankowania paliwa+AdBlue czy gazowe i stację za 30 lub 50% ceny?
Przy zakupie 100 autobusów koszt stacji to będzie conajwyżej kilkanaście procent.
Stacji tankowania tradycyjnego paliwa nie potrzeba budować bo już są na wszystkich zajezdniach.
Nie ma czegoś takiego jak stacja tankowania ADD Blue. Wystarczy mały dystrybutorek czy nawet beczka z pomką.
Zużycie AddBlue to około 1 litra na 30 l paliwa. W zależności od linii obciązenia ile dni w tygodniu itd autobus może spalić w tygodniu 500 jak ównież 1500l ropy, najczęściej poniżej 1000 l (przegub)
Wystarczy raz na tydzień zatankować 30l (zbiorniki AddBlue w Volvo mają chyba 40l)

Czyli w przypadku Łodzi kluczem do zakupu autobusów CNG jest dofinansowanie stacji tankowania
W przypadku Łodzi kluczem jest dofinansowanie zakupu taboru. Przy 100 autobusach koszt stacji to max kilkanaście procent ceny zakupu autobusów.

Dzisiaj jechałem tym 1285 i kierowca na krańcówce z drugim i bardzo na ten autobus narzekał. Mówił też że to tak dużo pali że ledwo starcza na dwie zmiany.
Volvo przegubowe może na długiej brygadzie całodziennej spalić ponad 200l a ma zbiornik 250l. Zimą plus włączone ogrzewanie może nawet cały zbiornik. No ale Volva to dość paliwożerne autobusy.
Może to tylko kwestia małych zbiorników w Irisbusie.



Aleksej już napisał o cenach gazu i zużyciu oraz opłacalności chociaż wydaje mi się że autobus 12m zużywa mniej niż 55 dm3.

Wysokim kosztem jest dostosowanie silnika do zasilania CNG i instalacji. Koszty wynoszą od 100.000 do 150.000 zł (przegub)

Mimo wszystko przy zakupie dużej ilości autobusów nawet bez dofinansowania taka inwestycja moze być opłacalna

Pewną wadą autobusów CNG jest ich mniejsza masa dopuszczalna w związku z zabudową ciężkich zbiorników na CNG - muszą być grube ze względu na duże ciśnienie. Po czesci rekopensuje się to przez zabudowę wielu zbiorników mniejszych z cieńszymi ściankami zamiast jednego dużego - oszczędności na masie.
jednak mniejsza masa dopuszczalna pociąga za sobą mniejszą nośność i tym samym dopuszczalną liczbę miejsc, którą trzeba zmniejszyć.
A jak chce sieto zrobić w autobusie to zmniejsza się liczbę miejsc stojących a zwiększa siedzących - wtedy do autobusu wejdzie mniej ludzi :D

Jesli chodzi o zalety to może jeszcze cichszy silnik większa moc (prędkość maksymalna w porównaniu z dieslem) oraz troche lepsze przyspieszenie.

O kosztach stacji już wspominałem.
Stacja CNG może być typu tankowania wolnego jak i szybkiego (w szybkim i tak kilkartonie dłużej niż w przypadku Diesla).
W wolnym tankowaniu instalacja jest rozmieszczona na całej zajezdni na stanowsikach postojowych. Autobusy po skończonej pracy wjeżdzają na stanowsika i są tankowane ... przez kilka godzin.
Wadą jest to że przez te kilka godzin nie można dokonywać napraw itd a przecież niektóre autobusy jeżdzą po 20h dziennie.
W przypadku szybkiego tankowania potrzeba bardzo wydajnych kompresorów gdyż CNG jest kompresowane pod ciśnieniem kilkuset bar.
Szybkie tankowanie podnosi koszt eksploatacji gdyż trzeba zużyc dużej ilosci prądu na pracę spręzarek do kompresji, jednak w całościowym rachunku nie są to kwoty znaczące.

Normy Euro:
Dotyczą emisji tlenków węgla (COx) węglowodorów (CHx) cząstek stałych (sadzy) i tlenków azotu (NOx).
Od normy Euro4 i wyższych restrykcje dotyczą wyłącznie tlenków azotu i cząstek stałych.
W silnikach cieplnych z powodu niejednorodnej temperatury w komorze spalania dochodzi do emisji substancji szkodliwych. Gdyby było idealnie (idealna temperatura w każdym miejscu, idealnie czyste paliwo oraz spełnienie wielu innych czynników) efektem spalania byłby wyłącznie dwutlenek węgla i woda. Jednak tak nie jest.
W obszarach cieplejszych powstają tlenki azotu, w obszarach zimniejszych nie ma całkowitego spalania i nie spalają sie dokładnie węglowodory.
W dieslach dochodzi do tego bardzo poważny problem emisji cząstek stałych (sadzy) i jeśli kolejne normy nałożą jeszcze większe restrykcje to producentom diesli będzie bardzo trudno je spełnić.

CNG też nie jest idealnie czysty. Ogólnie gaz lepiej i bardziej jednorodnie spala się od benzyny czy ropy - mniejsza emisja szkodliwych substancji ale nie zerowa, poprostu mniejsza. Zwłaszcza tlenków węgla (kilkakrotnie). Natomiast NOx i CHx to juz "tylko" kilkudziesięciu procentowe oszczędności. Natomiast nie wydzielają cząstek stałych tak jak diesle (podobnie benzynowe)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Volvo przegubowe może na długiej brygadzie całodziennej spalić ponad 200l a ma zbiornik 250l. Zimą plus włączone ogrzewanie może nawet cały zbiornik. No ale Volva to dość paliwożerne autobusy.
Może to tylko kwestia małych zbiorników w Irisbusie.
Nic z tych rzeczy. Po prostu kierowcy dostali instrukcję żeby zjeżdżać na bazę przy ciśnieniu w zbiornikach 100Bar, przy czym przy 80Bar. Spokojnie można zrobić na jednym zbiorniku 500-550 km.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Dziś na Z1.
10.15 na pl. Niepodległości w kierunku na rondo Powstańców.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

http://www.mpk.lodz.pl/showarticle.action?article=1797 pisze:Autobus na gaz w Łodzi

Do końca sierpnia MPK-Łódź będzie testować autobus napędzany gazem metanowym - CNG. Irisbus Citelis 18 CNG został udostępniony przez MZK-Słupsk.
Autobus wyprodukowało francusko – czeskie konsorcjum „Irisbus”. Testowany pojazd to 18-metrowy przegubowiec.

Dane techniczne:
Wymiary zewnętrzne : długość - 17 800 mm
wysokość z butlami - 3 295 mm – butle zamontowane są na dachu pojazdu
szerokość – 2500 mm
Ilość miejsc siedzących, stojących - 43 + 83
Typ silnika (pojemność, moc) - F2BE 0642C , 228 kW / przy 2000 obr./min
Typ skrzyni biegów (producent) : ZF 4 HP502 Automatic
Pojemność zbiorników gazu wodna/gaz : 10x155 l , około 310 m3
Zużycie paliwa średnie (podawane przez producenta) : 68 m3 / zmienne zależne od warunków eksploatacji /
Zasięg na zbiornikach : około 450 km.

CNG to paliwo tanie i oszczędne w eksploatacji. Jest ekologiczne, cichsze (poziom hałasu emitowanego przez silniki napędzane gazem CNG jest o jedną trzecią niższy od poziomu hałasu generowanego przez tradycyjne układy napędowe) i „czystsze” (poziom emisji substancji szkodliwych w spalinach silników tłokowych zasilanych gazem ziemnym jest kilkakrotnie niższy) w porównaniu z napędami tradycyjnymi. Pojazdy zasilane gazem CNG są znacznie bezpieczniejsze dla uczestników ruchu drogowego, niż pojazdy zasilanie benzyną, olejem napędowym, a zwłaszcza LPG. Wynika to z bardzo rygorystycznych przepisów dotyczących urządzeń i systemów zasilania gazem CNG oraz najwyższego poziomu technologii stosowanych w tych systemach.
Tabor autobusowy CNG jest jednak droższy od dieslowskiego o ok.15 – 20%. Wymaga również rozbudowanej i dostosowanej infrastruktury sprężania gazu oraz dodatkowych stanowisk tankowania i obsługi (wraz z restrykcyjnymi normami bezpieczeństwa). Są to inwestycje, które zwracają się przy znacznej wymianie taboru (około 70 sztuk).
MPK - Łódź rozważa w przyszłości zakup taboru napędzanego gazem CNG. Testowany pojazd pozwoli na sprawdzenie jego walorów eksploatacyjnych w warunkach łódzkich.
Obrazek
I jeszcze coś z GW:
http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35136,4403784.html pisze:Autobus jeździ "na gazie"

Na ulice Łodzi wyjechał właśnie pierwszy autobus MPK na gaz ziemnym. Jest cichy, ekologiczny i bardzo bezpieczny. Na razie to tylko testy, ale firma nie wyklucza większych zakupów


Testowy autobus przyjechał do Łodzi ze Słupska. - Oceniamy je bardzo dobrze. Na razie kupiliśmy pięć sztuk. Jeżdżą od grudnia i nie miały żadnej awarii - mówi Hubert Boba, pełnomocnik zarządu ds. mediów z Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku. - Autobusy na gaz mają tą zaletę, że są bardzo ciche i ekologiczne. Dla pieszych znaczenie ma nawet to, że nie widać spalin, które spełniają najostrzejsze normy.

Potwierdzają to w łódzkim MPK - Kierowcy od razu zauważyli, że jest o wiele cichszy. Nie ma natomiast zasadniczych różnic w dynamice i komforcie jazdy - ocenia Maja Porczyńska, rzecznik MPK.

Gaz ziemny ma być również paliwem wyjątkowo bezpiecznym - To dlatego, że jest lżejszy od powietrza, a zbiorniki są na dachu. Dużo większe zagrożenie w czasie wypadków stanowią tradycyjne paliwa, czy skroplony gaz LPG - tłumaczy Hubert Boba.

Dostawcą autobusów jest francuski Irisbus (firma należy do koncernu Iveco). Model, który do końca sierpnia będzie woził łodzian to Irisbus Citelis 18 CNG. Wnętrze daje się zorganizować w nim na kilka sposobów. Według producenta może nim podróżować do 138 pasażerów (na stojąco). Do Łodzi przyjechała wersja wyposażona w 43 fotele i ponad 80 miejsc stojących.

Najważniejszym argumentem przy zakupie autobusów na gaz są jednak koszty eksploatacji. Z obserwacji słupskiego MZK wynika, że Irisbusy palą więcej niż autobusy zasilane dieslem, ale gaz i tak jest o wiele tańszy - Około 1,80 zł za m3, a my jeszcze wynegocjowaliśmy u dostawcy zniżkę - zdradza Hubert Boba.

Czy łódzki przewoźnik zdecyduje się na nową inwestycję? Jak zapewniają pracownicy MPK wyliczenia potencjalnych zysków są w przygotowaniu. Jednak aby móc oszczędzać najpierw trzeba sporo wydać. - "Gazowce" są droższe od dieslów średnio o 20 proc. A cena jednego tradycyjnego autobusu to ok. 1 miliona złotych - wylicza Porczyńska. Według MPK, aby inwestycja była opłacalna trzeba by od razu kupić 70 sztuk Irisbusów - To dlatego, że do ich obsługi potrzeba nowej stacji paliw i warsztatu - mówi Porczyńska.

Ale te wcale nie muszą stanowić dodatkowego obciążenia dla finansów firmy. - Stację za darmo wybudował nam dystrybutor i to nie byle jaką. Gaz można tankować na dwa sposoby, starsza metoda trwa przynajmniej cztery godziny, a nowoczesna napełnia zbiorniki w 10 minut - mówi Hubert Boba. - Serwisantów przeszkolił natomiast producent autobusów.

Pasażerowie nowy autobus mogą sprawdzać do końca miesiąca.
Przynajmniej pojeździmy sobie nim jeszcze kolkanaście dni.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Wrzucam kartę dzisiejszej brygady:
Obrazek

A pojeździ do 31.08, potem jedzie do Słupska (ten jeździ na linii szkolnej)

Co ciekawe wczoraj jeździł na L (pierwsza zmiana), jeszcze przed Z2.
Aż do (prawdopodobnie) soboty będzie jeździł na Z-kach, potem (w sobotę, ale dnia kierowca nie był pewien) na 69.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez px33, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ