Też sie zastanawiałem. Jak powiedziałem to kiermanowi na Marysińskiej z którym gadałem bo stał na Awari to tak sie roześmiał że chyba było go słychać na całym osiedlu No wkońcu jak by to cudo pojechało na Z2 to byłby śmiech totalny. Pozatym zauwazyłem dziś że bardzo cięzko w tym wozie wchodzi wsteczny bieg bo kierowcy męczyli się 10 min zanim załapał
Silnik silnikiem, ale Citaro K miał dobrze zabudowane wnętrze, automatyczną skrzynię biegów, deskę VDO (ta jest dramatycznie niewygodna, a w nowym jeszcze gorsza).
A jaki by nie był silnik to jeśli nie jest od MANa lub Scanii to i tak potrzebuje AdBlue (E4 i E5, jak i EEV)
Spójrzmy na to okiem księgowego:
1. Euro 5 jest droższe w zakupie od Euro 4.
2. Euro 5 to wyższe niż w Euro 4 zużycie Adblue (różnica w przypadku jednego wozu raczej symboliczna); niepotwierdzone jeszcze w praktyce, ale bardzo możliwe jest też większe zużycie paliwa ekologiczniejszego silnika.
3. Manual to niższe zużycie paliwa od pełnego automatu (czyli takiego jak w autobusach i osobówkach, nieco inaczej jest z ciężarówkami, gdzie komputer zmienia biegi w zwykłej skrzyni); przynajmniej na trasach podmiejskich i niezatłoczonych ulicach.
Kazik pisze:niepotwierdzone jeszcze w praktyce, ale bardzo możliwe jest też większe zużycie paliwa ekologiczniejszego silnika.
Raczej mało prawdopodobne. Jednym ze sposobów ograniczenia emisji szkodliwych związków jest ograniczenie zużycia paliwa. Przynajmniej w osobówkach tak jest.
Akurat w przypadku silników samochodów ciężarowych i autobusów jest dokładnie na odwrót - każda ostrzejsza norma, to większe zużycie paliwa. Za to dokładniej spalonego.