Listwy bezpieczeństwa

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Listwy bezpieczeństwa

Post autor: Ventlan »

[img]http://www.mpk.lodz.pl/files/styles/koneser_pl/ui/logo.jpg[/img] pisze:Listwy bezpieczeństwa

W związku z pięcioma przypadkami wpadnięcia pasażerów pod koła drugiego wagonu tramwajowego (od 23 stycznia 2008 do 23 stycznia 2009), w MPK-Łódź Sp. z o.o. powołano zespół, którego zadaniem było przeanalizowanie każdego z tych zdarzeń i przedstawienie propozycji rozwiązań technicznych zapobiegającym im w przyszłości. W efekcie tych prac, w dniu 10 sierpnia br. do zajezdni przy ul. Telefonicznej trafił pierwszy tramwaj wyposażony w aktywną listwę dotykową reagującą na bezpośredni kontakt osób (lub przedmiotów) znajdujących się w torze ruchu wagonu. 12 sierpnia, czyli dzień przed skierowaniem pojazdu na linię, MPK-Łódź Sp. z o.o. zorganizowało dla dziennikarzy pokaz awaryjnego hamowania po uaktywnieniu urządzenia.

Zabezpieczenie składa się z trzech niezależnych fragmentów listwy zamocowanej do odgarniacza drugiego wagonu (dwa odcinki po około 50 cm długości) oraz do prawej deski ochronnej umieszczonej wzdłuż przedniego prawego skosu drugiego wagonu (jeden odcinek długości około 1 m). Wszystkie fragmenty listwy ochronnej są sprzężone elektrycznie z instalacją tramwaju, a konkretnie z jego obwodami bezpieczeństwa. Oznacza to, że każdy nacisk na dowolny punkt listwy powoduje awaryjne hamowanie.

Urządzenie jest przystosowane do eksploatacji w polskich warunkach klimatycznych (odporne na działanie wody, wysokiej i niskiej temperatury oraz agresywnych czynników środowiskowych), nieczułe na zabrudzenia, drgania i wstrząsy oraz niezależne od warunków oświetleniowych. Czas działania jest natychmiastowy i nie zależy od reakcji motorniczego. Głównym zadaniem listwy jest zapobieganie wpadnięciu osób pod drugi wagon podczas ruszania z przystanku po wymianie pasażerów. Kształt wagonu typu 805Na sprawia bowiem, że w pewnym zakresie motorniczy ma ograniczone pole widzenia

Wybrane urządzenie sprowadzono z Niemiec, gdzie stosuje się je jako zabezpieczenia w przemyśle. Koszt montażu w jednym wagonie wynosi około 800 zł. MPK-Łódź Sp. z o.o. będzie je sukcesywnie montowało we wszystkich składach.
Ciekawe jak będzie się to spisywać zimą przy zwałach śniegu na torowisku...
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Karol »

[img]http://img.naszemiasto.pl/grafika/nnm_DLodz_logo.gif[/img] pisze:Pasek zatrzyma tramwaj - patent MPK ochroni pasażerów przed wypadkami
dziś
Obrazek
Jan Mędrzak z MPK osobiście sprawdzał w środę czy listwa bezpieczeństwa działa prawidłowo

Niepozorny czarny pasek przyklejony do drugiego wagonu tramwaju jest w stanie natychmiast zatrzymać ciężką maszynę. Choć brzmi to nieprawdopodobnie, właśnie w takie urządzenia - dotykowe listwy bezpieczeństwa- zostanie wyposażonych aż 200 wagonów tramwajowych. Ma to poprawić bezpieczeństwo pasażerów.

Patent jest niemiecki, ale do tej pory był wykorzystywany tylko w fabrykach. Na pionierski pomysł, by listwę wykorzystać w komunikacji, wpadł zespół specjalnie powołany w MPK. Koszt jednej listwy i jej montażu to blisko tysiąc złotych. Jak łatwo policzyć, MPK wyda na ten cel 200 tys. zł.

Dlaczego w ogóle potrzebne są te listwy? Szefowie MPK tłumaczą, że od stycznia 2008 do stycznia 2009 doszło do pięciu wypadków, w których pasażerowie, wsiadając do tramwajów, wpadli w szczelinę między wagonami. W dwóch przypadkach, na ul. Zgierskiej i al. Piłsudskiego, skończyło się to tragicznie. - Dlatego powstał zespół, który miał opracować system hamowania na przystankach w sytuacjach, gdy pod tramwaj wpada człowiek - wyjaśnia Marcin Małek z MPK.
::: Reklama :::

- Nie było łatwo znaleźć optymalne rozwiązanie. Wiele naszych pomysłów miało mankamenty. Na przykład zamontowanie listwy świetlnej wzdłuż peronów. Pomysł dobry, ale ostatecznie nie było jak jej zasilić prądem - mówi Jan Mędrzak, dyrektor ds. eksploatacji w MPK. - Czujniki też nie zdałyby egzaminu, bo reagowałyby na śmieci rzucone na torowisko.

Ale czy listwa śmieci zignoruje? Urządzenie ma być montowane z przodu na odgarniaczu i prawym boku drugiego wagonu. Listwa reaguje na bezpośredni kontakt z obiektem, czy to człowiekiem, czy rzeczą. Tramwaj automatycznie się wówczas zatrzymuje. - Opadają hamulce bezpieczeństwa i przyklejają się do torów. Pozostaje mi tylko wyłączenie stacyjki - objaśnia Bogusław Bryszewski, motorniczy.

I tego najbardziej boją się pasażerowie. - Jak tramwaj będzie się zatrzymywał co kilka metrów, nawet przez godzinę nie dojadę do Zgierza - martwi się Marta Zambrowska, pasażerka.

Jednak Jan Mędrzak zapewnia, że puszka na torach nie zatrzyma tramwaju. Chyba że będzie duża i pełna - śmieje się dyrektor ds. eksploatacji. - Jednak, kiedy tramwaj najedzie na bryłę lodu, listwa może już go zatrzymać. O śmieci nie ma się co martwić, bo na pierwszym wagonie też jest odgarniacz.

Działanie listwy pokazał w środę Jan Mędrzak. Podłożył nogę pod ruszający tramwaj i maszyna stanęła. Gorzej, jeśli będą to chcieli wykorzystać dowcipnisie i nie pozwolą tramwajowi odjechać z przystanku.
- POLSKA Dziennik Łódzki
Obrazek
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Śmieci, kawałki gruzu i tłucznia, odłamki asfaltu na przejazdach, czy nierówne tory, jak na Przybyszewskiego, gdzie wagony trą o podłoże.
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

O podłoże to raczej trze deska zamontowana pod pierwszymi drzwiami Obrazek
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

Z tekstu wynika, że właśnie na tej desce, tylko w drugim wagonie, ma być zamocowana ta listwa.
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

No właśnie nie. Listwa ma być zamontowana na odgarniaczu, a nie na tej drewnianej desce pod pierwszymi drzwiami.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

Zabezpieczenie składa się z trzech niezależnych fragmentów listwy zamocowanej do odgarniacza drugiego wagonu (dwa odcinki po około 50 cm długości) oraz do prawej deski ochronnej umieszczonej wzdłuż przedniego prawego skosu drugiego wagonu (jeden odcinek długości około 1 m).
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Ktoś wie, na którym wagonie już to założono? Ze zdjęć wynika, że to jakaś bulwa ze światłami wzdłuż wagonu, zamiast odblasków.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Czyli 1251+1257 lub 1608+1609. Na razie są raczej tylko dwie takie Obrazek
jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2283
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Post autor: jan_defecto »

Na zdjęciu w Expresie widać wyraźnie wagon 1257.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez jan_defecto, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ