Autobusy testowane

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Testowce

Post autor: Jordi »

Dealerem w Polsce jest Kapena, to już wiadomo, że jakoś specjalnie dobre to to nie może być.

Poza tym wygląd jest delikatnie mówiąc tandetny...
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3397
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Testowce

Post autor: prof_klos »

Karsany wytwarzane są ponoć z jakiegoś plastiku najgorszego sortu, pozyskiwanego z recyklingu innych śmieci, ale już dokładnie nie pamiętam o co w tym chodziło. ;)
Bardziej spektakularny jest najmniejszy model Karsana - Jest; Karsan Jest jest wielkości VW Passata. ;) Ale ponoć model Atak jest znacznie gorzej wypadający całościowo, niż Jest.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Testowce

Post autor: Jordi »

Nie wiem, co się MPK tak uparło na te 8m i nie więcej. Alpino 8,6-8,9 to ewidentnie najlepszy wybór w naszej sytuacji...
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3397
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Testowce

Post autor: prof_klos »

Zdecydowanie w roli pojazdu małometrażowego najlepszy jest AUTOBUS, a nie adaptacja z wozów dostawczych (Iveco, Mercedes, Kapena, Vero).
Nie wiem, czy przypadkiem Karsan nie jest od podstaw budowany jako autobus, niemniej ma to nikłe znaczenie przy jakości pojazdu.
Pierw trzeba rzetelnie potwierdzić, że takie auto stacjonuje na Nowych Sadach, gdyż jest to jedynie, jak zaznaczyłem na początku, plotka, która obiła mi się dzisiaj rano o uszy. I może być też tak, że to nie MPK monitoruje rynek nowości, a po prostu producent sam zaproponował testy. Takich egzotyków było w Łodzi już wiele, chociażby Irizar, krótkie Citaro K czy Iveco.
Ostatnio zmieniony śr 15:34, 30 sie 2017 przez prof_klos, łącznie zmieniany 1 raz.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2229
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Testowce

Post autor: Mat »

@prof_klos, taki wóz na Sadach jest ;)
@Jordi, przecież MPK testowało choćby Alpino 8,6, więc się raczej nie uparło na 8 metrów i koniec.
@kuba_łódź, to że bierzemy w leasing, to nie znaczy, że są to wozy za darmo, wynajem też kosztuje, mniej bo mniej, ale zawsze.

Co do przetargu..., no nie liczyłbym specjalnie, że stanie się to jeszcze w tym roku, tyle ode mnie.
Mateusz

EA-1 8-)
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3397
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Testowce

Post autor: prof_klos »

Mat pisze:To że bierzemy w leasing, to nie znaczy, że są to wozy za darmo, wynajem też kosztuje, mniej bo mniej, ale zawsze.
Ale jak to jest? Zakładajmy, że nowy Solaris kosztuje 100 złotych. Kupujemy, jako miasto, płacąc 100 złotych.
Tymczasem w leasingu rozbijają nam to na 8 lat, czyli wypada 1,04 PLN/m-c. Finalnie jednak firma leasingowa też musi coś zarobić, zatem czy to sumarycznie nie wychodzi drożej, plus pewien zwrot z wykupu, tudzież sprzedaży takich autobusów po zakończeniu umowy? Wydaje mi się, że jest to pozornie niższy koszt, bo rozłożony na długi okres?
Zupełnie się na tym nie znam, więc może powyższe pytania są śmieszne, ale prosiłbym o wyjaśnienie sprawy, bo pierwszy raz usłyszałem, że MPK leasinguje wozy, a nie kupuje. W MZK Pabianice przez pewien czas też kilka Solarisów zostało poddanych leasingowi, ale nigdy tematu nie zgłębiałem.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
mig
Moderator
Posty: 3616
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Testowce

Post autor: mig »

px33 pisze:większy problem byłby z budżetem, szczególnie w obliczu strajków.
Dokładnie, kasa misiu kasa. Łódź drugi rok z rzędu ma chudy budżet, bo dochodzimy do granic dozwolonego zadłużenia, a trzeba nabrać finansowego oddechu przed inwestycjami z kolejnej perspektywy. Stąd mimo wielkich potrzeb tak mało się ostatnio dzieje w kwestii inwestycji w mieście.
TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1824
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Testowce

Post autor: TramMomentyStudenta »

A jak zacznie się brać wszystko na raz, to wtedy panika i chaos na całego. Wszyscy zaczną narzekać w drugą stronę :lol: Miasto zaś nie będzie patrzeć, czy będzie zgadzać się kasa. Do momentu zmian w samorządach, które nastaną dość rychło (najpóźniej za rok z hakiem)
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Testowce

Post autor: Jordi »

Kasy nie ma, ale najstarsze Volvo i Jelcze wszelakie (i Vero i Mastero) dogorywają już bardzo mocno.

Ale prawda taka, że teraz to ten przetarg musi wręcz być na około 30 AUTOBUSÓW do 8,6-9m (nie dostawczakom - będę to pisał nonstop!) plus dobre 50 12-metrówek.

Oby jeszcze rozpisano go w tym roku, żeby w 2018 np w wakacje i najpóźniej do jesieni przyjechały.
Kamil.2
Stały bywalec
Posty: 254
Rejestracja: wt 17:14, 10 paź 2017

Re: Autobusy testowane

Post autor: Kamil.2 »

Miesięczne testy hybrydy Mercedesa:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 63046.html
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Autobusy testowane

Post autor: nowy1212 »

No i git, choć te hybrydy mnie nie przekonują. Lepiej stawiać na CNG

Ale testy jak najbardziej popieram
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Autobusy testowane

Post autor: Jordi »

No i Citaro po 12 latach wraca do Łodzi. Jednak między Citarami, a Conectami różnica w wykonaniu i jakości jest spora.

Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami :o

Tomaszów też pieje, że ich Solary są praktycznie bezawaryjne i śmigają jak szalone i w ogóle.
px33
Weteran
Posty: 5414
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Autobusy testowane

Post autor: px33 »

Pabianice i Tomaszów dostały na to dotacje, więc ich te wozy wyszły pewnie mniej więcej w cenie zwykłego albo nawet trochę taniej.
Łódź nie ma większej szansy na takie dofinansowanie i nie ma sensu żeby je brała, więc tu ta kalkulacja wyjdzie trochę inaczej. Ale bardzo podoba mi się pomysł dopuszczenia hybryd i ustalenia punktacji tak żeby dodatkowe punkty mniej więcej pokryły różnice w koszcie eksploatacji - to może mieć naprawdę ciekawe skutki
Kazik
Megagaduła
Posty: 2867
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Autobusy testowane

Post autor: Kazik »

Jordi pisze:Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami :o
Oszczędność na paliwie to jedno, na serwisie to drugie. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy w momencie największego obciążenia - przy ruszaniu. A to powoduje właśnie spadek zużycia paliwa, ale też mniejsze zużycie samego silnika, z racji jego mniejszego wysilenia. Ergo - mniejsze obciążenie cieplne, mniejsze zużycie oleju, wolniejsze zużycie części. A sam silnik elektryczny jest, zdaje się, bezobsługowy. Poza tym, silnik elektryczny w trybie hamowania częściowo zastępuje hamulce pneumatyczne. Do tego stopnia, że podobno tarcze z powodu małego użycia potrafią zacząć rdzewieć :O
Problem polega na tym, że niższe koszty eksploatacji obecnie co najwyżej równoważą wyższy koszt zakupu, chyba jeszcze nikt bezpośrednio na tym nie zyskał. Niemniej wg mnie hybrydy to przyszłość motoryzacji w ogóle, nie tylko autobusów, jako układy pozwalające na optymalne wykorzystanie zalet obu silników. Elektryki to jeszcze długo będzie zabawka dla bogatych. CNG/LNG wymaga odpowiedniego zorganizowania dostaw paliwa.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Autobusy testowane

Post autor: nowy1212 »

^^Z CNG nie powinno być problemy skoro tuż przy Nowych Sadach jest gazociag średniegociśnienia i ktoś już pisał, ze w tym miejscu kiedyś rozważano CNG.

Wiec wtedy dla Limanki można stawiać na Hybrydy a dla NS na CNG
Kuba
Administrator
Posty: 3539
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Autobusy testowane

Post autor: Kuba »

Autobus Mercedes Benz Citaro G Hybrid testowany będzie na liniach nr 52, 65 i 70.

Prawdopodobny harmonogram będzie następujący:
- linia 70 - od 5 do 10 listopada
- linia 52 - od 11 do 17 listopada
- linia 65 - od 18 do 24 listopada
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1420
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Autobusy testowane

Post autor: kuba_łódź »

Kazik pisze:
Jordi pisze:Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami :o
Oszczędność na paliwie to jedno, na serwisie to drugie. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy w momencie największego obciążenia - przy ruszaniu. A to powoduje właśnie spadek zużycia paliwa, ale też mniejsze zużycie samego silnika, z racji jego mniejszego wysilenia. Ergo - mniejsze obciążenie cieplne, mniejsze zużycie oleju, wolniejsze zużycie części. A sam silnik elektryczny jest, zdaje się, bezobsługowy. Poza tym, silnik elektryczny w trybie hamowania częściowo zastępuje hamulce pneumatyczne. Do tego stopnia, że podobno tarcze z powodu małego użycia potrafią zacząć rdzewieć :O
Problem polega na tym, że niższe koszty eksploatacji obecnie co najwyżej równoważą wyższy koszt zakupu, chyba jeszcze nikt bezpośrednio na tym nie zyskał. Niemniej wg mnie hybrydy to przyszłość motoryzacji w ogóle, nie tylko autobusów, jako układy pozwalające na optymalne wykorzystanie zalet obu silników. Elektryki to jeszcze długo będzie zabawka dla bogatych. CNG/LNG wymaga odpowiedniego zorganizowania dostaw paliwa.
Obiecującym paliwem wydaje się również wodór, oprócz energii zużytej na jego pozyskanie nie obciąża dodatkowo środowiska tak jak "konwencjonalne" elektryki z akumulatorami, które wieczne nie są, a ich produkcja i utylizacja szkodzi środowisku bardziej niż kursowanie starego Ikarusa przez 20 lat. Sama energia potrzebna na pozyskanie wodoru również może być czysta - słońce, wiatr, uran... Wiadomo obecnie napęd wodorowy jest w powijakach, ale kto wie co będzie za kilka lat.
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Autobusy testowane

Post autor: Jordi »

Postaram się go złapać na 52. Chyba najłatwiej tam trafić.
Yakuzzi
Sympatyk forum
Posty: 512
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Autobusy testowane

Post autor: Yakuzzi »

Jordi pisze:No i Citaro po 12 latach wraca do Łodzi. Jednak między Citarami, a Conectami różnica w wykonaniu i jakości jest spora.
Czy oby na pewno? Przekonamy się za 4 lata jak obecne Conecta 20xx będą 13-latkami i czy nie przeżyją swoich starszych krewnych Citaro 26xx które właśnie po 13 latach zostały wycofane.
Jordi
Gaduła
Posty: 1666
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Autobusy testowane

Post autor: Jordi »

Niektóre Conecto 13-14 już powoli zbliżają się do Citar w kwestii komfortu jazdy, a mają 5-6 lat, a nie blisko 13...
ODPOWIEDZ