Autobusy testowane
Re: Testowce
Dealerem w Polsce jest Kapena, to już wiadomo, że jakoś specjalnie dobre to to nie może być.
Poza tym wygląd jest delikatnie mówiąc tandetny...
Poza tym wygląd jest delikatnie mówiąc tandetny...
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Re: Testowce
Karsany wytwarzane są ponoć z jakiegoś plastiku najgorszego sortu, pozyskiwanego z recyklingu innych śmieci, ale już dokładnie nie pamiętam o co w tym chodziło.
Bardziej spektakularny jest najmniejszy model Karsana - Jest; Karsan Jest jest wielkości VW Passata. Ale ponoć model Atak jest znacznie gorzej wypadający całościowo, niż Jest.
Bardziej spektakularny jest najmniejszy model Karsana - Jest; Karsan Jest jest wielkości VW Passata. Ale ponoć model Atak jest znacznie gorzej wypadający całościowo, niż Jest.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Re: Testowce
Nie wiem, co się MPK tak uparło na te 8m i nie więcej. Alpino 8,6-8,9 to ewidentnie najlepszy wybór w naszej sytuacji...
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Re: Testowce
Zdecydowanie w roli pojazdu małometrażowego najlepszy jest AUTOBUS, a nie adaptacja z wozów dostawczych (Iveco, Mercedes, Kapena, Vero).
Nie wiem, czy przypadkiem Karsan nie jest od podstaw budowany jako autobus, niemniej ma to nikłe znaczenie przy jakości pojazdu.
Pierw trzeba rzetelnie potwierdzić, że takie auto stacjonuje na Nowych Sadach, gdyż jest to jedynie, jak zaznaczyłem na początku, plotka, która obiła mi się dzisiaj rano o uszy. I może być też tak, że to nie MPK monitoruje rynek nowości, a po prostu producent sam zaproponował testy. Takich egzotyków było w Łodzi już wiele, chociażby Irizar, krótkie Citaro K czy Iveco.
Nie wiem, czy przypadkiem Karsan nie jest od podstaw budowany jako autobus, niemniej ma to nikłe znaczenie przy jakości pojazdu.
Pierw trzeba rzetelnie potwierdzić, że takie auto stacjonuje na Nowych Sadach, gdyż jest to jedynie, jak zaznaczyłem na początku, plotka, która obiła mi się dzisiaj rano o uszy. I może być też tak, że to nie MPK monitoruje rynek nowości, a po prostu producent sam zaproponował testy. Takich egzotyków było w Łodzi już wiele, chociażby Irizar, krótkie Citaro K czy Iveco.
Ostatnio zmieniony śr 15:34, 30 sie 2017 przez prof_klos, łącznie zmieniany 1 raz.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Re: Testowce
@prof_klos, taki wóz na Sadach jest
@Jordi, przecież MPK testowało choćby Alpino 8,6, więc się raczej nie uparło na 8 metrów i koniec.
@kuba_łódź, to że bierzemy w leasing, to nie znaczy, że są to wozy za darmo, wynajem też kosztuje, mniej bo mniej, ale zawsze.
Co do przetargu..., no nie liczyłbym specjalnie, że stanie się to jeszcze w tym roku, tyle ode mnie.
@Jordi, przecież MPK testowało choćby Alpino 8,6, więc się raczej nie uparło na 8 metrów i koniec.
@kuba_łódź, to że bierzemy w leasing, to nie znaczy, że są to wozy za darmo, wynajem też kosztuje, mniej bo mniej, ale zawsze.
Co do przetargu..., no nie liczyłbym specjalnie, że stanie się to jeszcze w tym roku, tyle ode mnie.
Mateusz
EA-1
EA-1
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Re: Testowce
Ale jak to jest? Zakładajmy, że nowy Solaris kosztuje 100 złotych. Kupujemy, jako miasto, płacąc 100 złotych.Mat pisze:To że bierzemy w leasing, to nie znaczy, że są to wozy za darmo, wynajem też kosztuje, mniej bo mniej, ale zawsze.
Tymczasem w leasingu rozbijają nam to na 8 lat, czyli wypada 1,04 PLN/m-c. Finalnie jednak firma leasingowa też musi coś zarobić, zatem czy to sumarycznie nie wychodzi drożej, plus pewien zwrot z wykupu, tudzież sprzedaży takich autobusów po zakończeniu umowy? Wydaje mi się, że jest to pozornie niższy koszt, bo rozłożony na długi okres?
Zupełnie się na tym nie znam, więc może powyższe pytania są śmieszne, ale prosiłbym o wyjaśnienie sprawy, bo pierwszy raz usłyszałem, że MPK leasinguje wozy, a nie kupuje. W MZK Pabianice przez pewien czas też kilka Solarisów zostało poddanych leasingowi, ale nigdy tematu nie zgłębiałem.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Re: Testowce
Dokładnie, kasa misiu kasa. Łódź drugi rok z rzędu ma chudy budżet, bo dochodzimy do granic dozwolonego zadłużenia, a trzeba nabrać finansowego oddechu przed inwestycjami z kolejnej perspektywy. Stąd mimo wielkich potrzeb tak mało się ostatnio dzieje w kwestii inwestycji w mieście.px33 pisze:większy problem byłby z budżetem, szczególnie w obliczu strajków.
-
- Megagaduła
- Posty: 2391
- Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Re: Testowce
A jak zacznie się brać wszystko na raz, to wtedy panika i chaos na całego. Wszyscy zaczną narzekać w drugą stronę Miasto zaś nie będzie patrzeć, czy będzie zgadzać się kasa. Do momentu zmian w samorządach, które nastaną dość rychło (najpóźniej za rok z hakiem)
Re: Testowce
Kasy nie ma, ale najstarsze Volvo i Jelcze wszelakie (i Vero i Mastero) dogorywają już bardzo mocno.
Ale prawda taka, że teraz to ten przetarg musi wręcz być na około 30 AUTOBUSÓW do 8,6-9m (nie dostawczakom - będę to pisał nonstop!) plus dobre 50 12-metrówek.
Oby jeszcze rozpisano go w tym roku, żeby w 2018 np w wakacje i najpóźniej do jesieni przyjechały.
Ale prawda taka, że teraz to ten przetarg musi wręcz być na około 30 AUTOBUSÓW do 8,6-9m (nie dostawczakom - będę to pisał nonstop!) plus dobre 50 12-metrówek.
Oby jeszcze rozpisano go w tym roku, żeby w 2018 np w wakacje i najpóźniej do jesieni przyjechały.
Re: Autobusy testowane
Miesięczne testy hybrydy Mercedesa:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 63046.html
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 63046.html
Re: Autobusy testowane
No i git, choć te hybrydy mnie nie przekonują. Lepiej stawiać na CNG
Ale testy jak najbardziej popieram
Ale testy jak najbardziej popieram
Re: Autobusy testowane
No i Citaro po 12 latach wraca do Łodzi. Jednak między Citarami, a Conectami różnica w wykonaniu i jakości jest spora.
Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami
Tomaszów też pieje, że ich Solary są praktycznie bezawaryjne i śmigają jak szalone i w ogóle.
Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami
Tomaszów też pieje, że ich Solary są praktycznie bezawaryjne i śmigają jak szalone i w ogóle.
Re: Autobusy testowane
Pabianice i Tomaszów dostały na to dotacje, więc ich te wozy wyszły pewnie mniej więcej w cenie zwykłego albo nawet trochę taniej.
Łódź nie ma większej szansy na takie dofinansowanie i nie ma sensu żeby je brała, więc tu ta kalkulacja wyjdzie trochę inaczej. Ale bardzo podoba mi się pomysł dopuszczenia hybryd i ustalenia punktacji tak żeby dodatkowe punkty mniej więcej pokryły różnice w koszcie eksploatacji - to może mieć naprawdę ciekawe skutki
Łódź nie ma większej szansy na takie dofinansowanie i nie ma sensu żeby je brała, więc tu ta kalkulacja wyjdzie trochę inaczej. Ale bardzo podoba mi się pomysł dopuszczenia hybryd i ustalenia punktacji tak żeby dodatkowe punkty mniej więcej pokryły różnice w koszcie eksploatacji - to może mieć naprawdę ciekawe skutki
Re: Autobusy testowane
Oszczędność na paliwie to jedno, na serwisie to drugie. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy w momencie największego obciążenia - przy ruszaniu. A to powoduje właśnie spadek zużycia paliwa, ale też mniejsze zużycie samego silnika, z racji jego mniejszego wysilenia. Ergo - mniejsze obciążenie cieplne, mniejsze zużycie oleju, wolniejsze zużycie części. A sam silnik elektryczny jest, zdaje się, bezobsługowy. Poza tym, silnik elektryczny w trybie hamowania częściowo zastępuje hamulce pneumatyczne. Do tego stopnia, że podobno tarcze z powodu małego użycia potrafią zacząć rdzewieć :OJordi pisze:Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami
Problem polega na tym, że niższe koszty eksploatacji obecnie co najwyżej równoważą wyższy koszt zakupu, chyba jeszcze nikt bezpośrednio na tym nie zyskał. Niemniej wg mnie hybrydy to przyszłość motoryzacji w ogóle, nie tylko autobusów, jako układy pozwalające na optymalne wykorzystanie zalet obu silników. Elektryki to jeszcze długo będzie zabawka dla bogatych. CNG/LNG wymaga odpowiedniego zorganizowania dostaw paliwa.
Re: Autobusy testowane
^^Z CNG nie powinno być problemy skoro tuż przy Nowych Sadach jest gazociag średniegociśnienia i ktoś już pisał, ze w tym miejscu kiedyś rozważano CNG.
Wiec wtedy dla Limanki można stawiać na Hybrydy a dla NS na CNG
Wiec wtedy dla Limanki można stawiać na Hybrydy a dla NS na CNG
Re: Autobusy testowane
Autobus Mercedes Benz Citaro G Hybrid testowany będzie na liniach nr 52, 65 i 70.
Prawdopodobny harmonogram będzie następujący:
- linia 70 - od 5 do 10 listopada
- linia 52 - od 11 do 17 listopada
- linia 65 - od 18 do 24 listopada
Prawdopodobny harmonogram będzie następujący:
- linia 70 - od 5 do 10 listopada
- linia 52 - od 11 do 17 listopada
- linia 65 - od 18 do 24 listopada
Re: Autobusy testowane
Obiecującym paliwem wydaje się również wodór, oprócz energii zużytej na jego pozyskanie nie obciąża dodatkowo środowiska tak jak "konwencjonalne" elektryki z akumulatorami, które wieczne nie są, a ich produkcja i utylizacja szkodzi środowisku bardziej niż kursowanie starego Ikarusa przez 20 lat. Sama energia potrzebna na pozyskanie wodoru również może być czysta - słońce, wiatr, uran... Wiadomo obecnie napęd wodorowy jest w powijakach, ale kto wie co będzie za kilka lat.Kazik pisze:Oszczędność na paliwie to jedno, na serwisie to drugie. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy w momencie największego obciążenia - przy ruszaniu. A to powoduje właśnie spadek zużycia paliwa, ale też mniejsze zużycie samego silnika, z racji jego mniejszego wysilenia. Ergo - mniejsze obciążenie cieplne, mniejsze zużycie oleju, wolniejsze zużycie części. A sam silnik elektryczny jest, zdaje się, bezobsługowy. Poza tym, silnik elektryczny w trybie hamowania częściowo zastępuje hamulce pneumatyczne. Do tego stopnia, że podobno tarcze z powodu małego użycia potrafią zacząć rdzewieć :OJordi pisze:Mnie też hybrydy nie przekonują, ale Pabianice zachwycone są, że oszczędności na paliwie sięgają 10-12% czasami
Problem polega na tym, że niższe koszty eksploatacji obecnie co najwyżej równoważą wyższy koszt zakupu, chyba jeszcze nikt bezpośrednio na tym nie zyskał. Niemniej wg mnie hybrydy to przyszłość motoryzacji w ogóle, nie tylko autobusów, jako układy pozwalające na optymalne wykorzystanie zalet obu silników. Elektryki to jeszcze długo będzie zabawka dla bogatych. CNG/LNG wymaga odpowiedniego zorganizowania dostaw paliwa.
Re: Autobusy testowane
Postaram się go złapać na 52. Chyba najłatwiej tam trafić.
Re: Autobusy testowane
Czy oby na pewno? Przekonamy się za 4 lata jak obecne Conecta 20xx będą 13-latkami i czy nie przeżyją swoich starszych krewnych Citaro 26xx które właśnie po 13 latach zostały wycofane.Jordi pisze:No i Citaro po 12 latach wraca do Łodzi. Jednak między Citarami, a Conectami różnica w wykonaniu i jakości jest spora.
Re: Autobusy testowane
Niektóre Conecto 13-14 już powoli zbliżają się do Citar w kwestii komfortu jazdy, a mają 5-6 lat, a nie blisko 13...