PESA Swing 2015

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: nowy1212 »

Pasuje to do wielu wątków, ale wkleję tutaj

https://dzienniklodzki.pl/co-trzeci-now ... 1-14137705
Co trzeci nowoczesny tramwaj MPK - Łódź czeka w zajezdni na naprawę


Spółka MPK - Łódź narzeka na tramwaje firmy Pesa, które były dostarczane do Łodzi w ostatnich latach. Chodzi zwłaszcza o tabor kupiony w 2015 roku na potrzeby obsługi trasy W-Z. Tramwaje mają wadę, z którą producent nie potrafi sobie poradzić.
Problemy z tramwajami pesa swing powodują, że nie można wysłać ich na trasę W-Z. Dlatego kursuje tam tabor „zabrany” z ŁTR. To powoduje, że na trasie ŁTR brakuje niskopodłogowych tramwajów. MPK - Łódź musi ratować się tramwajami typu NF6D, które spółka kupiła z Niemiec. To tabor wyprodukowany na początku lub w połowie lat 90.

- Mamy duży kryzys z wagonami Pesa z 2015 roku - powiedział Zbigniew Papierski, prezes MPK - Łódź. - Mają wadę, a producent nie czyni starań, żebyśmy mogli te tramwaje użytkować. Problemem jest zacierane łożysko. Pesa naprawiła jeden tramwaj, ale cztery kolejne zostały wyłączone z użytkowania i czekają na naprawę.

Problemy są również z tramwajami Pesa z 2008 roku. Jeden z nich ma uszkodzone wózki i czeka na naprawę od dwóch lat. Były już trzy przetargi na naprawę tramwaju, bo minął okres gwarancji. Z pierwszego Pesa się wycofała, natomiast do drugiego nie przystąpiła. Chce przystąpić do trzeciego, ale...

- Pesa ma problemy finansowe - powiedział Zbigniew Papierski. - Pojawiło się światełko w tunelu dla taboru z 2015 roku. W czerwcu Pesa ma dostać łożyska i naprawić tramwaje. Na razie naliczamy kary. Mamy też wariant rezerwowy. Jeśli Pesa nie podejmie się napraw, to zrobimy je sami. Mamy ustaloną treść umowy i cennik. Pozostaje pytanie o ściągalność pieniędzy. Nie wiem, czy dostaniemy pieniądze poza drogą sądową.

Problemy z firmą Pesa przeraziły radnych z komisji transportu i ruchu drogowego. Miasto chce zamówić 30 nowych składów dla projektu Tramwaj dla Łodzi. Radni zastanawiają się, co będzie, jeśli Pesa wygra ten przetarg.

- Nowy tramwaj kosztuje 8 mln zł. Jeśli trzy się zepsują, to 24 mln zł będzie stało w zajezdni - ostrzega radny Tomasz Kacprzak i apeluje, aby wybrać w przetargu rzetelną firmę, która dostarczy tabor i naprawi go zgodnie z gwarancją.

MPK - Łódź zastanawia się nad wykluczeniem firmy Pesa z przetargu na dostawę 30 tramwajów.

- Próbujemy znaleźć rozwiązanie prawne, aby wyłączyć tę firmę z przetargu. Pojawił się nowy gracz na rynku. To firma Stadler. Liczymy, że jego oferta będzie atrakcyjna - wyjaśnia Zbigniew Papierski.

Pesa dostarczyła do Łodzi trzy partie tramwajów. W 2008 roku dostarczyła 10 sztuk dla potrzeb ŁTR. Średnio w trasę wyjeżdża 7 z nich. Pozostałe czekają na naprawę. W 2015 roku kupione były 22 tramwaje pesa swing. Średnio na trasę wypuszczanych jest 15 z nich. Kolejnych 12 tramwajów pesa swing trafiło do MPK w 2018 roku. Są mniej awaryjne niż zakupione w 2015 roku.

Braki w taborze niskopodłogowym ratują niemieckie tramwaje NF6D, które nie są nowoczesne, mają prawie 30 lat, ale MPK je chwali.

- Oceniam pozytywnie te tramwaje. Po drobnych przystosowaniach jeżdżą po mieście i nie mają awarii. Zapewniają komfort pasażerom. Jeśli będą pieniądze na tabor to będziemy chcieli kupić takie same, używane NF6D lub M8C. Nie chcemy innych modeli - mówi Zbigniew Papierski.

Średni wiek łódzkich tramwajów to blisko 32 lata. Po mieście kursuje 15 tramwajów Duewag GT6 i GT8N, które mają powyżej 50 lat.

- Stare tramwaje będą jeździły, dopóki nie dożyją swoich lat, czyli do czasu, gdy ich naprawa stanie się nieopłacalna - powiedział Zbigniew Papierski dodając, że od przyszłego roku nie będą już modernizowane tramwaje typu 805. Będą kursowały po mieście, aż się nie rozpadną.
SoPelek
Bywalec
Posty: 163
Rejestracja: wt 18:02, 21 lis 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: SoPelek »

Problemy z 2015 pojawiły się nagle, czy jednak był czas, by w przetargu na 2018 postawić takie kryteria, by Pesa nie wygrała? MPK trochę przypomina takie dziecko jeżdżące na rowerze, które wkłada kij w koło i się przewraca do rowu, a potem wsiada na rower i za jakiś czas znowu go wkłada. Potem idzie do mamy i skarży się o to, że wina nie leży po jego stronie tylko po stronie producenta roweru, serwisu. Widziały gały co brały.

Rynek tramwajowy poszedł do przodu i dzisiaj nie jest tylko Pesa, Pesa i Pesa. Jej zachowanie podczas przetargów obecnie przypomina mi inną historię z życia wziętą. Mianowicie Pani do towarzystwa, która przez lata jest jedyną na osiedlu i ma monopol. Z czasem jednak staję się mniej atrakcyjna, a na osiedlu pojawiają się nowe, które dzięki temu, że są atrakcyjniejsze zabierają dawnych klientów, a ona ma żal o to do nich.

My tu sobie możemy pogadać, a przyjdzie przetarg i wygra Pesa.
hytgar655
Stały bywalec
Posty: 355
Rejestracja: sob 17:58, 16 lip 2016

Re: PESA Swing 2015

Post autor: hytgar655 »

Problemy ze Swingami '15 pojawiły się chyba jakoś w 2017 roku (chyba w okolicach lata). A przetarg na Swingi '18 był rozpisywany na początku 2017, więc nikt się jeszcze nie spodziewał takich problemów z pierwszymi Swingami.

Co do dat, to nie jestem pewien, bo już straciłem rachubę, tak ten czas szybko leci ;) , ale mniej więcej powinno się zgadzać.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: nowy1212 »

Czy mi się wydaje czy czerwony kolor lakieru na Swingach zmienił odcień na malinowy?

Też to zauważyliście czy mi się wydaje?
Wojtek94
Weteran
Posty: 5355
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Re: PESA Swing 2015

Post autor: Wojtek94 »

Wyblakly już dawno niestety.
Yizi
Bywalec
Posty: 120
Rejestracja: śr 20:50, 02 sty 2019

Re: PESA Swing 2015

Post autor: Yizi »

Na niektórych z żółtego zrobił się biały
Kamil.2
Stały bywalec
Posty: 254
Rejestracja: wt 17:14, 10 paź 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: Kamil.2 »

Każda Pesa z 2015r. ma porysowane osłony wózków. Czy to przez wysyłanie ich na Stoki swego czasu? Bo Pesy z '18r. mają osłony w porządku chyba.
NamonPL
Bywalec
Posty: 241
Rejestracja: pt 22:50, 05 lip 2019

Re: PESA Swing 2015

Post autor: NamonPL »

Kamil.2 pisze:Każda Pesa z 2015r. ma porysowane osłony wózków. Czy to przez wysyłanie ich na Stoki swego czasu? Bo Pesy z '18r. mają osłony w porządku chyba.
To nie ma nic wspólnego z wysłaniem tramwajów na Stoki, Pesy z' 18 też mają porysowane osłony wózków. Jest to spodowane tarciem osłon o krawędzie peronów przystankowych.
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1536
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: PESA Swing 2015

Post autor: kuba_bed »

No dobra, ale żeby tramwaj tak wyglądał? Żeby było ciekawiej to pozostałe osłony wyglądały względnie dobrze.

Obrazek
px33
Weteran
Posty: 5418
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: PESA Swing 2015

Post autor: px33 »

Te osłony chyba potrafią się poluzować albo odkręcić. Inna sprawa że kiedyś widziałem pese z osłoną tak krzywą, że solidnie szorowała o peron, zgłosiłem na centralę, następnego dnia ten sam wagon miał te osłonę zamocowaną dokładnie tak samo
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1869
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: PESA Swing 2015

Post autor: STUDI »

Co produktów wątpliwej jakości z Pesy to warto nadmienić iż podobny problem ma Wrocław. 4 lata i rozlatuje się istotny element konstrukcyjny wagonu. Warszawa i Kraków już się poznały na wyrobach tramwajopodobnych z Bydgoszczy. Co do malatury bo cóż widać farba pewnie taka jaką stosowano w latach 80-tych do malowania emek.
Kamil.2
Stały bywalec
Posty: 254
Rejestracja: wt 17:14, 10 paź 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: Kamil.2 »

Ostatnio liczba awarii spowodowanych przez Pesy mnie naprawdę przeraża. WZ wczoraj pobiła chyba rekord awarii. A dziś na Przesiadkowie godzinne zatrzymanie i to w dwóch kierunkach praktycznie również spowodowane przez Swinga. Wózki hałasują, oświetlenie szwankuje, SIP tak samo. Klimatyzacja też ostatnio już też nie działa w kilku egzemplarzach.
Ostatnio zmieniony czw 23:27, 29 sie 2019 przez Kamil.2, łącznie zmieniany 1 raz.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: nowy1212 »

Oj tam ale za to to nasz polski, narodowy pojazd więc proszę nie krytykować :)
SoPelek
Bywalec
Posty: 163
Rejestracja: wt 18:02, 21 lis 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: SoPelek »

Ostatnio mi się napatoczył jeden z trzech co zostały wprowadzone jeszcze w grudniu '15. Boże, jak to wygląda...
Czy gwarancja o ile jakakolwiek jest nie obejmuję też powłoki lakierniczej? Bo tramwaj ma 4 lata, a w takim tempie, to na Święto Niepodległości może już wyjechać biało-czerwony, bo żółty z niego magicznie wyparował i podchodzi coś teraz pod krem.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1420
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: PESA Swing 2015

Post autor: kuba_łódź »

Ktoś mądry kiedyś powiedział, że Pesa to taki Jelcz wśród tramwajów... sporo w tym prawdy.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: nowy1212 »

SoPelek pisze:Ostatnio mi się napatoczył jeden z trzech co zostały wprowadzone jeszcze w grudniu '15. Boże, jak to wygląda...
Czy gwarancja o ile jakakolwiek jest nie obejmuję też powłoki lakierniczej? Bo tramwaj ma 4 lata, a w takim tempie, to na Święto Niepodległości może już wyjechać biało-czerwony, bo żółty z niego magicznie wyparował i podchodzi coś teraz pod krem.
Mam zdjęcie takiego to w wolnej chwili wrzucę. Nie wiem czemu nikt z tym nic nie robi. Żółty się zrobił prawie biały ale momentami to jest taki odcień niczym kolor moczu. Dramat...

Inna sprawa że czerwony lakier ma teraz taki malinowy odcień też za dobrze to nie wygląda
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1420
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: PESA Swing 2015

Post autor: kuba_łódź »

Pesa chyba zatrudnia lakierników pracujących dawniej w FSO. Te Swingi już niedługo będą wyglądać jak Tramicusy - rdzawe plamy i bąble na odpadającym wraz z podkładem lakierze.
Kpc21
Weteran
Posty: 6890
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: PESA Swing 2015

Post autor: Kpc21 »

A to nie bardziej kwestia technologii (tych z FSO), a nie samych lakierników?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1420
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: PESA Swing 2015

Post autor: kuba_łódź »

Nawet najlepsza technologia nic nie zmieni gdy pracownicy nie przykładają się do pracy. Jeżeli lakier odpada, to znaczy że niewłaściwie przygotowano podłoże do malowania i/lub źle nałożono którąś bądź wszystkie warstwy lakieru. Tramicusy ewidentnie na to cierpią plus do tego dochodzą pewnie jakieś naprężenia konstrukcji skutkujące uszkodzeniami lakieru. W Swingach - na razie lakier nie odpada, ale w paru egzemplarzach wyblakł (pewnie kiepski pigment), jednak nie zdziwię się gdy zacznie odpadać jak w Tramicusach. A blaknące żółte pasy to już nie wina Pesy, tylko drukarni która te naklejki (źle) wydrukowała.

Trochę OT - FSO stosowało w swoich wyrobach kataforezę, która przy odpowiednim nałożeniu jest wieczna. Oczywiście jeżeli właściciel auta o nie dba i ewentualne naprawy blacharskie przeprowadza fachowo. Aluzja do FSO była podyktowana tragicznym lakierem na Polonezach przed wejściem Daewoo i późniejszą wpadką z kilkutysięczną partią Lanosów z 1999, z których łuszczył się lakier (tzw. zdrapki - osoby w temacie wiedzą o co chodzi).
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2015
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: PESA Swing 2015

Post autor: nowy1212 »

O jaki ładnie

Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ