Planowa obsada linii - dyskusja

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: mig »

Jasne, nie wiem tylko co miałoby wyjechać zamiast Koro. Przypominam, że od poniedziałku wyjedzie na miasto ok. 20 brygad więcej niż dziś.
Yakuzzi
Sympatyk forum
Posty: 629
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Yakuzzi »

Właśnie zauważyłem że na stronie ZDiT w rozkładzie 58 jest więcej kursów zjazdowych z Juhasowej.

Link:
http://pics.tinypic.pl/i/00886/kljyzl7pqzne.jpg

Któryś rozkład jest błędny.
Być może wcześniej zakładano większą ilość brygad obsługiwanych przez MPK?
Em82
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: pt 20:19, 06 sty 2017

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Em82 »

mig pisze:Jasne, nie wiem tylko co miałoby wyjechać zamiast Koro. Przypominam, że od poniedziałku wyjedzie na miasto ok. 20 brygad więcej niż dziś.

Może przedwcześnie skasowano Citaro 20XX, 21XX? Kasuje się wtedy gdy ma się coś w zamian. Popełniono błąd. Podobnie ze starymi niemieckimi przegubowcami które były zadbane.

Te skasowane autobusy i tak były lepsze i bardziej cywilizowane od taboru Koro.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

W MPK brakuje myślenia perspektywicznego. O reformie komunikacji było wiadomo jeszcze zanim w ogóle przyjechały nowe Solarisy w 2015, po dostawie których ilostan autobusów MPK zmalał o 40 sztuk. Co prawda, wszystkie stare Volvo z Limanowskiego nadawały się tylko na złom, ale Citaro i O405GN wystarczyłoby poddać niewielkim remontom (i zamontować biletomaty - chociażby nawet wymontowane ze złomowanych Volvo) i nadal mogłyby jeździć - w Zgierzu tak właśnie zrobiono z Citaro odkupionymi od MPK i jeżdżą. Nasuwa się jeden wniosek - 40 autobusów w 2015 powinno pójść w całości na Limanowskiego.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Jordi »

Wiadomo, że z najnowszego przetargu (opóźnianego już dobry rok) też mają iść 50/50 na obie zajezdnie, co pozwoli wywalić najgorsze Volvo (ale nie wszystkie najstarsze) i Mastera z 2005 (19 sztuk z czego jeździ 18, więc jakby było 30 lub 34, to też 1-2-3 zostaną Mastero starsze).
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

Priorytetem powinna być wymiana wszystkich starych Volvo (podejrzewam, że 1305 nie będzie ostatnim który spłonął) i busików, które niemal rozpadają się w czasie jazdy. Natomiast wycofywanie Jelczy M121 (jak dla mnie) jest niedorzeczne, ponieważ jak na swój wiek są w przyzwoitym stanie (porównując do stanu odkurzaczy gdy miały po 11-12 lat), ale jest tylko jeden problem - mianowicie to, że Jelcz upadł 9 lat temu i podobno jest już krucho z częściami. Z tego co wiem, to np. szyby czołowe można dostać tylko na specjalne zamówienie, elementy z laminatów pewnie też. Czyli prawdopodobnie np. za 2 lata autobusy te trzeba by było wycofać z powodu... zerowej dostępności części zamiennych, ewentualnie rozkręcić połowę na części dla jeżdżących egzemplarzy. Kiepska sprawa.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2041
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Jordi »

Ja od znajomego z NS słyszałem, że mimo wszystko usterki Mastero w większości da się "chałupniczo" porządnie usunąć. Z starymi Volvo jest tragedia bo części drogie, a zamienników nie ma, no i podobno byle usterka w Volvo to problem, bo tragicznie rozplanowano silnik i te inne rzeczy.

Mastero nie są wcale w dobrym stanie. Przy -10 czy +30 sporo z nich się buntuje (dlatego je z nocnych wycofano, bo przy mrozach ruszać nie chciały, a w lecie jak już jedzie, jak temperatura powietrza to 30 stopni, to w Mastero potrafi być pod 40, bo... w części z nich nawaliła elektronika i ogrzewanie cały rok chodzi - podobno nie da się tego naprawić :( )

Busiki to totalny złom i oby MPK nie przyszło na myśl kupować kolejne dostawczaki. Porządny autobus 8,5-9m typu SU Alpino, SU9, a nie jakieś badziewie...
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

Miałem raczej na myśli to, że M121 z lat 2005-2006 są w dużo lepszym stanie po 11-12 latach eksploatacji niż odkurzacze z lat 1996-1997, gdy były w podobnym wieku. Dziwne są te przypadłości Jelczy. Mają przecież silniki Mercedesa, które w autobusach tego producenta nie sprawiają żadnych problemów. Może to wina kiepskich akumulatorów ? No ale, skoro Jelcz potrafił zepsuć nawet Mercedesa O405N... to ja nie mam więcej pytań. Ciekawe są te usterki ogrzewania, mimo że Mastero jeżdżę kilka razy w tygodniu, to nigdy nie miałem okazji jechać egzemplarzem z włączonym ogrzewaniem latem ;) A co do chałupniczych napraw, to M121 jest autobusem skrojonym pod potrzeby polskiego przewoźnika przyzwyczajonego do napraw Ikarusów i starszych Jelczy ;) Volvo nie wytrzymują tego typu serwisowania, poza tym to chyba pierwsza całkowicie niskopodłogowa konstrukcja tego producenta, więc nic dziwnego, że nie jest idealna (a że w tym samym czasie ówczesny Neoplan Polska był w stanie wyprodukować Solarisa, który takich problemów nie ma, a Solarisów z lat 1999-2003 jeździ nadal całe mnóstwo - nawet w Kielcach w zeszłym roku odbudowano Solarisa z 2001 roku po pożarze komory silnika, to inna sprawa). Części są drogie pewnie dlatego, że tego typu autobusy w ilości ponad 20 są chyba tylko w Łodzi i we Wrocławiu, a z oczywistych względów produkcja zamienników się nie opłaca. Łódzkie Volvo są jeszcze o tyle nietypowe jeśli chodzi o rodzaj drzwi, ale to chyba jedyna różnica, w porównaniu do egzemplarzy wrocławskich.

Jeśli chodzi o busiki, to mam wrażenie, że to producenci zabudowujący podwozia zawalają sprawę. Soliny/Wetliny, Vero i Kapeny to wraki od nowości, podczas gdy dostawczaki z wyciętymi oknami i wstawionymi siedzeniami, na tych samych podwoziach, u busiarzy z serwisem w stodole jeżdżą niemal bezawaryjnie mając po 15-20 lat (inna sprawa, że ITD przy kontroli zabiera dowody rejestracyjne większości takich pojazdów).
Em82
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: pt 20:19, 06 sty 2017

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Em82 »

Czy to Mastero czy Volvo - nie kasowałbym dziś żadnego wozu bez dwóch w miejsce każdego odstawionego. Tylko wtedy będzie stabilna sytuacja i nie trzeba będzie się posiłkować podwykonawstwem. Jelcze Mastero, jako pasażer, może nie lubię, ale mi nie przeszkadzają. Citaro z serii 20xx i 21xx też dawały jeszcze radę a skasowane niemieckie przeguby mały tylko jedną wadę - brak tylnych drzwi i to nie wszystkie.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: px33 »

A może czas dać sobie spokój z MPK i zamówić te brygady na wolnym rynku? ZTM Warszawa dostaje naprawdę fajne ceny, a ma wymagania z kosmosu i potrafi je wyegzekwować. Taki przykład - w ostatnim przetargu na 12m EEC zgłosił się z elektrykami za 6,63/wzkm. Inne oferty były wyższe, ale to był przetarg na autobusy z napędem niekonwencjonalnym - w MPK nie ma ani jednego takiego. Realne stawki za zwykły autobus to ~7 zł/wzkm za
Skoro jest kilkadziesiąt wozów do wymiany (Volva, gnioty i wysokopodłogowe conecto), z 15-20 krótkich do kupienia i nieszczególnie zapowiada się, żeby MPK je szybko wymieniło to może warto poczekać jeszcze chwilę, skopiować SIWZ z Warszawy (no, może nie jeden do jednego, ale podobnie), rozbudować NR ZDiT-u, za półtora roku mieć wymienione 1/3 floty w dodatku oszczędzając na tym kasę.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

Ale to w Warszawie. U nas będzie że "niedasię" wprowadzić innych przewoźników. Smutne ale prawdziwe.
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Mat »

kuba_łódź pisze:[...] 40 autobusów w 2015 powinno pójść w całości na Limanowskiego.
Ciekawe, gdzie byś je trzymał, jak już teraz jest ciasno jak w ....
kuba_łódź pisze:Łódzkie Volvo są jeszcze o tyle nietypowe jeśli chodzi o rodzaj drzwi, ale to chyba jedyna różnica, w porównaniu do egzemplarzy wrocławskich
Te drzwi to jeden z głównych problemów. Uparli się na pionowe siłowniki, które trzeba regenerować, każdy był już pewnie kilkanaście razy. Wiadomo, że to też daje już coraz mniejsze efekty.
Mateusz

EA-1 8-)
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

Mat pisze:
kuba_łódź pisze:[...] 40 autobusów w 2015 powinno pójść w całości na Limanowskiego.
Ciekawe, gdzie byś je trzymał, jak już teraz jest ciasno jak w ....
40 nowych autobusów po wycofaniu 40 starych autobusów... ;)
Mat pisze:
kuba_łódź pisze:Łódzkie Volvo są jeszcze o tyle nietypowe jeśli chodzi o rodzaj drzwi, ale to chyba jedyna różnica, w porównaniu do egzemplarzy wrocławskich
Te drzwi to jeden z głównych problemów. Uparli się na pionowe siłowniki, które trzeba regenerować, każdy był już pewnie kilkanaście razy. Wiadomo, że to też daje już coraz mniejsze efekty.
Nie było możliwe wyjęcie całych drzwi razem z napędem ze sprzedawanych egzemplarzy ?
Em82
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: pt 20:19, 06 sty 2017

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Em82 »

Na Limanowskiego brakuje miejsca, to auta powinny pójść na Sady i Sady powinny dostać więcej prac.

W ogóle to czy na tak duże miasto 2 zajezdnie autobusowe to optymalna liczba? Kiedyś na ten temat rozmawiałem z jednym pracownikiem MPK mówił że jego zdaniem 3 zakłady mniejsze dałyby szanse lepszego zadbania o wozy niż 2 molochy.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

W 2008 myślano inaczej sprzedając zajezdnię Kilińskiego. Bardzo pasuje tu powiedzenie "Polak mądry po szkodzie".
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Kpc21 »

kuba_łódź pisze:to, że Jelcz upadł 9 lat temu i podobno jest już krucho z częściami. Z tego co wiem, to np. szyby czołowe można dostać tylko na specjalne zamówienie, elementy z laminatów pewnie też.
A to ma związek? Gdyby Jelcz nadal istniał, to robiłby nadal części do modelu sprzed kilkunastu lat? Skoro produkcja części do autobusów Jelcz nie opłaca się innym producentom, to nie opłacałaby się i samemu Jelczowi.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Em82
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: pt 20:19, 06 sty 2017

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Em82 »

kuba_łódź pisze:W 2008 myślano inaczej sprzedając zajezdnię Kilińskiego. Bardzo pasuje tu powiedzenie "Polak mądry po szkodzie".

Może należy ten błąd naprawić?
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Karol »

px33 pisze:A może czas dać sobie spokój z MPK i zamówić te brygady na wolnym rynku? ZTM Warszawa dostaje naprawdę fajne ceny, a ma wymagania z kosmosu i potrafi je wyegzekwować. Taki przykład - w ostatnim przetargu na 12m EEC zgłosił się z elektrykami za 6,63/wzkm. Inne oferty były wyższe, ale to był przetarg na autobusy z napędem niekonwencjonalnym - w MPK nie ma ani jednego takiego. Realne stawki za zwykły autobus to ~7 zł/wzkm za
Skoro jest kilkadziesiąt wozów do wymiany (Volva, gnioty i wysokopodłogowe conecto), z 15-20 krótkich do kupienia i nieszczególnie zapowiada się, żeby MPK je szybko wymieniło to może warto poczekać jeszcze chwilę, skopiować SIWZ z Warszawy (no, może nie jeden do jednego, ale podobnie), rozbudować NR ZDiT-u, za półtora roku mieć wymienione 1/3 floty w dodatku oszczędzając na tym kasę.
Marzycielu, zejdź na ziemię :)
Obrazek
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: Kpc21 »

Skoro w innych polskich miastach można, to dlaczego nie u nas? Czym, niby, Łódź się tu różni?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Planowa obsada linii - dyskusja

Post autor: kuba_łódź »

Kpc21 pisze:
kuba_łódź pisze:to, że Jelcz upadł 9 lat temu i podobno jest już krucho z częściami. Z tego co wiem, to np. szyby czołowe można dostać tylko na specjalne zamówienie, elementy z laminatów pewnie też.
A to ma związek? Gdyby Jelcz nadal istniał, to robiłby nadal części do modelu sprzed kilkunastu lat? Skoro produkcja części do autobusów Jelcz nie opłaca się innym producentom, to nie opłacałaby się i samemu Jelczowi.
Podejrzewam, że gdyby Jelcz nadal istniał, to obecnie jeździlibyśmy M121 z silnikami Euro 6 ;)
Jak Jelcz miał sam produkować części, skoro w zasadzie większość podzespołów, które stosował w swoich autobusach pochodziło od innych producentów ? Weźmy np. szyby - czy obecnie producentowi (o ile dobrze pamiętam firmie Segla) opłacałoby się produkować szyby, które sprzedaje w ilości np. 3 rocznie ? No nie. Albo ściany przednie i tylne - wymienia się je tylko w razie wypadku/pożaru, więc regularna produkcja również się nie opłaca. Gdy Jelcz jeszcze produkował, to regularnie zamawiał szyby i ściany, więc producenci mieli je w ofercie. Obecnie, jak było tu wspomniane wcześniej, jest z tym krucho.
Em82 pisze:
kuba_łódź pisze:W 2008 myślano inaczej sprzedając zajezdnię Kilińskiego. Bardzo pasuje tu powiedzenie "Polak mądry po szkodzie".

Może należy ten błąd naprawić?
Wydaje mi się, że póki co budowa nowej zajezdni autobusowej jest nierealna. Ucichł też temat remontu zajezdni Limanowskiego, którym MPK chwaliło się w gazetach.
ODPOWIEDZ