Strona 3 z 9

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 16:20, 15 sty 2018
autor: nowy1212
Chyba tutaj
https://www.radiolodz.pl/posts/41463-pe ... zi-zdjecia
PESA Bydgoszcz produkuje kolejne nowoczesne tramwaje dla Łodzi [ZDJĘCIA]
Na początku przyszłego tygodnia do Łodzi dotrze pierwszy z dwunastu tramwajów powstających dla łódzkiego MPK w bydgoskiej firmie PESA.

Produkowane pojazdy wyposażone są w zewnętrzne oświetlenie nad drzwiami oraz rozkładane foteliki, których będzie można używać poza godzinami szczytu. W kabinie prowadzącego jest lodówka i podgrzewacz posiłków. Cała zamówiona partia zostanie dostarczona do końca października tego roku. Tramwaje będą dowożone w godzinach nocnych na specjalnych lawetach drogowych.
Ciekawe, gdzie będą jeździć do czasu zakończenia przebudowy Śmigłego-Rydza.

Swoją droga zabawne kiedyś jak patrzyłem (jako pasażer) na te ekraniki w nowych tramwajach to było takie "WOW", a teraz to tak trochę przestarzale to wygląda. Nie mówię, ze to źle.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 16:26, 15 sty 2018
autor: WykoxPL
Liczę, że na 11B, a Tramicusy pójdą na 12A/B. Ewentualnie mogłyby zasilić linię 18, o ile stałaby się czymś więcej, niż pseudoszczytówką.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 16:39, 15 sty 2018
autor: Kamil.2

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 16:40, 15 sty 2018
autor: nowy1212
WykoxPL pisze:Liczę, że na 11B, a Tramicusy pójdą na 12A/B. Ewentualnie mogłyby zasilić linię 18, o ile stałaby się czymś więcej, niż pseudoszczytówką.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57399.html
We wniosku o dofinansowanie wpisano trasę linii 14, jednak wobec zbliżającego się rozpoczęcia przebudowy jednego z ważniejszych odcinków trasy (al. Śmigłego-Rydza) nie jest wykluczona zmiana przydziału nowego taboru.
Zatem kto wie. No wg mnie to najlepiej dać własnie tak jak piszesz. A jak już 14 będzie miała zrobione torowisko to 11B Tramicusy, 14 Swingi, 12B/18 CRy, NF6D i wszyscy zadowoleni.


No i cały artykuł
W bydgoskiej Pesie pierwszy z zamówionych przez łódzkie MPK w kwietniu ubiegłego roku tramwajów 122NaL przechodzi ostatnie testy przed dostarczeniem. Jego dostawę producent zaplanował na noc z 21 na 22 stycznia. Kolejne dwa pojazdy są w trakcie montażu. Przedstawiciele Pesy zapewniają, że kontrakt zostanie zrealizowany w terminie.

Różnice w porównaniu z tramwajami dostarczonymi do Łodzi na przełomie roku 2015 i 2016 są niewielkie. We wnętrzu zmieniono układ siedzeń, wygospodarowując dodatkowe miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych (ale bez zmniejszania ogólnej liczby miejsc siedzących) oraz rozdzielając sąsiadujące ze sobą przestrzenie tego typu przepierzeniem. Wprowadzono zmieniony system informacji pasażerskiej oraz – wzorem zmodernizowanych w Łodzi Cityrunnerów – diodowe podświetlanie poręczy. Na zewnątrz zamontowano nad drzwiami lampy doświetlające po zmroku peron przystanku. Kosmetyczne zmiany – jak twierdzą przedstawiciele Pesy – wprowadzono także w kabinie motorniczego (m.in. powiększając lodówkę). – Zmiany wynikają z doświadczenia przewoźnika w eksploatacji wcześniej dostarczonych wagonów – wyjaśnia rzecznik firmy Michał Żurowski.

Proces powstawania tramwaju zaczyna się w hali konstrukcji stalowych. Standardowy czas budowy pudła wynosi 20 dni. Następnie – po pomalowaniu – przez kolejnych 20 dni – pracownicy Pesy montują podzespoły i wyposażenie. – Stopień zaawansowania zabudowy trzeciego wagonu wynosi ok. 20%. Z końcem miesiąca tramwaj powinien być gotowy do uruchomienia – mówi koordynator kontraktu Marcin Grzyb. Pojazd ma już podłogę, drzwi, większość szyb, wyłożenia ścian bocznych, wygłuszenia, część wiązek kablowych oraz urządzeń elektrycznych na dachu. Po zakończeniu procesu gotowy, ale jeszcze nieuruchomiony tramwaj zostanie przewieziony do hali prób i uruchomień, w której obecnie znajduje się pierwszy wagon z zamówienia.

Poszczególne komponenty są dostarczane przez kilkaset firm polskich i zagranicznych. Elementy napędu do wagonów 122NaL dostarczył warszawski Medcom oraz łódzka Enika. Zestawy kołowe pochodzą z Huty Lucchini, odbieraki wyprodukowała firma Stemann, a siedzenia – wielkopolski Ster. – Łączna liczba polskich i zagranicznych firm współpracujących z Pesą wynosi ok. 1800. Nie ma regionu w Polsce, w którym nie działałoby co najmniej kilku naszych kooperantów – mówi Żurowski.

Za 12 tramwajów MPK zapłaci 99 600 000 zł brutto. Transakcja była możliwa dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych. We wniosku o dofinansowanie wpisano trasę linii 14, jednak wobec zbliżającego się rozpoczęcia przebudowy jednego z ważniejszych odcinków trasy (al. Śmigłego-Rydza) nie jest wykluczona zmiana przydziału nowego taboru.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 19:08, 15 sty 2018
autor: kuba_łódź
Znowu te beznadziejne małe wyświetlacze żywcem z 805Na :roll:

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 19:49, 15 sty 2018
autor: nowy1212
No niestety. Ciekawe skąd taka decyzja? To jest tragedia zwłaszcza dla osób starszych.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: pn 22:09, 15 sty 2018
autor: Kpc21
Taka wielka ramka na wyświetlacz i malutki wyświetlacz.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 11:17, 16 sty 2018
autor: STUDI
Kpc21 pisze:Taka wielka ramka na wyświetlacz i malutki wyświetlacz.
Bo mniejszy wyświetlacz jest tańszy. Proste acz niestety brutalne.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 20:37, 16 sty 2018
autor: Kpc21
Ile tańszy?

Tramwaj kosztuje kilka milionów. Wyświetlacz - ile? 1000 zł? Kilka tysięcy? Na pewno nie więcej. Nie wiem, gdzie problem, by dołożyć część tej kwoty na większy wyświetlacz.

Poza tym w autobusach jakoś nie montuje się takich malutkich wyświetlaczy, tam nikt na taki absurdalny pomysł nie wpada, by wstawiać wyświetlacz mniejszy, niż miejsce na ten wyświetlacz przeznaczone. Pomijając stare używane autobusy, ale co innego stary używany pojazd, a co innego nowy egzemplarz - do tych używanych wstawia się wyświetlacze z odzysku, dlatego nie raz są one mniejsze, niż powinny.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 21:39, 16 sty 2018
autor: eDragon55
Wyświetlacze to grosze w porównaniu do tramwaju ale widocznie trasę W-Z musi obsługiwać taki sam tabor albo bliźniaczy. Przynajmniej siedzeń będzie o 10 więcej co łącznie daje 44 stałych i 6 składanych.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 22:03, 16 sty 2018
autor: px33
Wg SIWZ najmniejsza dozwolona długość tablicy to 1,2 metra (200px * 6 mm), górnego limitu wielkości nie ma (za to jest górny limit rastra - 8 mm). Nie wiem czy te tablice to produkt R&G z półki (jeśli tak to to musiałby być ETLP-124200, raster 6 mm, szerokość 1,25 m), ale te duże z autobusów (ETLZ-U 2240200) mają raster 9 mm, więc się nie łapią. Mogą być też za duże.
Tu nasuwają się dwa wnioski - albo świetlik w Swingu 2 jest za mały (bo bydgoskie z Pixelem też mają małe wyświetlacze) albo R&G zażądało za dużo za tablicę zrobioną na wymiar.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 22:07, 16 sty 2018
autor: nowy1212
A w warszawie jakiej firmy sa tablice?

Być może rozwiązaniem by była tablica z numerem linii na osobnym wyświetlaczu jak w Poznaniu.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: wt 23:29, 16 sty 2018
autor: px33
W Swingach są jakieś fińskie, w Jazzach Novamedia.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 03:48, 17 sty 2018
autor: kuba_łódź
Z tylu zapewne jest wielki wyswietlacz na sam numer linii, to akurat jest bardzo czytelne. Ciekawe, czy też te sterowniki będą psuć i nie wyświetlać numeru linii ? Było to dość powszechne na początku eksploatacji poprzedniej partii Swingów, wtedy ratowała oczywiście niezawodna dykta z Konstala :D

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 11:15, 17 sty 2018
autor: px33
Tu są R&G 6000, więc pewnie będzie działać tak samo jak R&G w woltanach (tj. zewnętrzne zwykle tak, a wewnętrzne zwykle kiepsko - znalezienie woltana, który ma wszystkie wewnętrzne tablice w pełni działające graniczy z cudem, zawsze coś nie styka albo któraś aplikacja jest zawieszona).

Swingi bez numeru biorą się z tego, że tam można albo ustawić linię z bazy (z trasą) albo zdefiniowany tekst. A w tekstach są tylko nazwy wszystkich krańcówek (bez numerów) i standardowe teksty typu "Awaria". Jeśli z jakiegoś powodu nie ma linii w bazie to motorniczy nie ma innej opcji niż wybrać nazwę krańcówki.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 16:50, 17 sty 2018
autor: Graficzny
W autobusach może nie są dozwolone mniejsze wyświetlacze wg prawa. Boczne jednak też są bardzo małe.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 17:19, 17 sty 2018
autor: px33
To nie kolej, tu nie ma żadnych regulacji

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 17:47, 17 sty 2018
autor: Kpc21
Są, ale mówią tylko tyle, że musi być kierunek z przodu i z boku. Poza tym i tak rzadko który przewoźnik ich przestrzega i nikt z tym nic nie robi.

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 20:38, 17 sty 2018
autor: nowy1212
px33 pisze:Tu są R&G 6000, więc pewnie będzie działać tak samo jak R&G w woltanach (tj. zewnętrzne zwykle tak, a wewnętrzne zwykle kiepsko - znalezienie woltana, który ma wszystkie wewnętrzne tablice w pełni działające graniczy z cudem, zawsze coś nie styka albo któraś aplikacja jest zawieszona).
Wina R&G czy wina osób pracujących w MPK, ze nie potrafią odpowiednio skonfigurować systemu od R&G?
Jeśli to pierwsze to może nalezy zmienić system, a jeśli to drugie to moze trzeba kogoś zwolnić lub go przeszkolić?

Re: Przetarg na 12 tramwajów.

: śr 20:53, 17 sty 2018
autor: px33
Stawiałbym że zdecydowanie wina R&G (podobnie jak kosmicznie zabugowane oprogramowanie LCD w autobusach, które też regularnie się wywalają a nawet komunikaty mówią mniej więcej co trzeba poprawić), po stronie MPK co najwyżej jest problem że odbiera się systemy, które nie działają, ewentualnie nie egzekwuje napraw gwarancyjnych.
Zmiana systemu to też nie taka prosta sprawa bo Novamedia wcale dużo lepsza nie jest (MZA Warszawa właśnie wymienia zupełnie nowe systemy na R&G), Pixel pewnie też ma swoje problemy a Macrosystemu poza Warszawą się nie spotka no i też ostatnio pojawia się coraz rzadziej. A zachodnie systemy może są bardziej niezawodne ale mniej funkcjonalne.