Strona 1 z 5

AdTranz Variotram

: pt 13:57, 02 gru 2016
autor: jan_defecto
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=7075

Na Skyscrapercity znalazłem taką informację.
HKL Helsinki posiada 40 takich tramwajów wyprodukowanych w latach 1998-2003. Z tego co wyczytałem to będą wycofywać tak młode wagony z powodu problemów technicznych (wózki, pudła i jeszcze coś) i awaryjności.
Ciekawe czy opłacałoby się je kupić i czy nadawałyby się do eksploatacji.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Helsinkach
https://en.wikipedia.org/wiki/Variobahn

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 14:19, 02 gru 2016
autor: kuba_łódź
Jeżeli te Variotramy miałyby być "drugimi Tramicusami", to nie warto. Lepiej byłoby skupić się na pozyskaniu NF6D z Bogestry, które mają tylko problemy z wózkami, a te zostały podobno naprawione przez producenta.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 20:10, 22 cze 2017
autor: potwo-or
Główny problem tych Variotramów to wyłamujące się sprzęgi. Variotram w instrukcji ma zapisane łuki 18 metrowe a na zajezdni 15 metrowe (prędkość nie większa niż 10km/h). Tymczasem w Helsinkach bezstresowo nimi jeżdzą 50-70km/h po łukach 15 metrowych.
U nas problemu by nie było - najciaśniejszy liniowy łuk (Gdańska x Legionów) to r 25m, a na zajezdni chyba są r 18.

Po prostu idiotycznie kupili sztywniaki.

A co do awaryjności to przy mniej niż -25 stopniach mają ponoć też problemy z odpalaniem, ale to u nas na tyle sporadyczna sytuacja, że można olać.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: wt 10:42, 25 lip 2017
autor: jan_defecto
Dwa Variotramy jadą na testy do firmy RNV obsługującej tramwaje w Ludwigshafen, Mannheim i Heidelberg.

http://www.railjournal.com/index.php/li ... hannel=526

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: wt 11:05, 25 lip 2017
autor: suomi
jeśli Niemcy są zainteresowani tymi wagonami to cena będzie poza zasięgiem Łodzi

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: śr 07:35, 26 lip 2017
autor: SCEL
Z pewnego źródła wiem że MPK też interesuje się tymi wagonami. Natomiast same wagony nie należą do przewoźnika z Helsinek tylko do Bombardiera.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: śr 14:04, 26 lip 2017
autor: suomi
Niemcy je łykną bo u nich już takie tramy jeżdżą więc nie będą mieli problemu z serwisem

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: śr 20:11, 26 lip 2017
autor: nowy1212
Poza tym oni zapłacą więcej niż my. Ale nadzieja umiera ostatnia.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 17:19, 27 lip 2017
autor: TramMomentyStudenta
1. Z pewnego źródła, tzn. z jakiego, o ile nie jest to objęte ścisłą tajemnicą i czy istnieją jakieś wzmianki w sieci na ten temat.
2. Czy ewentualny zakup Variotramów ma w ogóle sens, zanim przez przypadek dojdzie do znaczących remontów ulic/torowisk. O ile mnie się dobrze wydaje, NF6D nie ma aż takich wymagań technicznych. Biorąc pod uwagę potencjalne możliwości na teraz, to widzę je tylko na liniach 4, 8, 11AB i 12AB, 14. Jak zrobią porządek z Dąbrowskiego to jeszcze 2. Bogestra mogłaby jeszcze lecieć na 9, 15 i 17.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 17:24, 27 lip 2017
autor: Kpc21
Ma sens, bo gdy dojdzie do tych remontów, może nie być już drugich Variobahnów na sprzedaż.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 17:32, 27 lip 2017
autor: TramMomentyStudenta
A kiedy dojdzie, jeżeli ktoś napisał, że np. koniec remontów na Dąbrowskiego jest planowany na sierpień 2019? Jestem w kompletnym szoku, a gdzie jeszcze robić Rzgowską, Przybyszewskiego, Nowowęglową czy Broniewskiego, a nawet, w kolejnych latach, Czerwoną i Wróblewskiego, nie zdążą chyba, zanim oni będą chcieli wprowadzić kolejne zmiany w siatce tramwajowej!

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 19:11, 27 lip 2017
autor: Josek102
A tu jeszcze czekają Doły na remont ,Legionów,Aleksandrowska itd

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 20:25, 27 lip 2017
autor: Kpc21
A te Variotramy faktycznie są takie delikatne i nie mogą wyjeżdżać na gorsze torowiska?

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 20:32, 27 lip 2017
autor: jan_defecto
Raczej delikatne. Konstrukcja taka jak Pesa Jazz. Brak osi, każde koło ma swój silnik.
http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/ ... /vario.htm (po fińsku i po angielsku).

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: czw 22:58, 27 lip 2017
autor: hytgar655
TramMomentyStudenta pisze:A kiedy dojdzie, jeżeli ktoś napisał, że np. koniec remontów na Dąbrowskiego jest planowany na sierpień 2019? Jestem w kompletnym szoku, a gdzie jeszcze robić Rzgowską, Przybyszewskiego, Nowowęglową czy Broniewskiego, a nawet, w kolejnych latach, Czerwoną i Wróblewskiego, nie zdążą chyba, zanim oni będą chcieli wprowadzić kolejne zmiany w siatce tramwajowej!
No remonty muszą się nałożyć. Bo inaczej to do 2030 byśmy je robili. Razem z Dąbrowskiego Śmigłego-Rydza powinno być robione. Potem też można myśleć o połączeniu remontów.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 20:33, 28 lip 2017
autor: TramMomentyStudenta
Ale widzą Państwo, no tyle natrzepali (czy też natrzepią) kasy z Bruxeli i teraz co oni robią, to jest jedno wielkie wyrzucanie pieniędzy w błoto! Jakby nie rządziły Platfusy to podejrzewam, że byłoby to robione po prostu sprawniej, może na jakość by się to nie przełożyło, ale z kolei nie można byłoby mówić o takim zacofaniu. Przypominam, że Platfusy nie mają rządu dopiero od 2015. Jakby od tego samego roku nie miały samorządu, to do Expo spokojnie wyrobiliby się z remontem wielu torowisk na terenie Łodzi, a możliwe, że nawet i poza. A tak, to nie można mieć pewności, bo objęcie samorządu na początku 2019 oznacza generalnie objęcie samorządu praktycznie w samej końcówce perspektywy unijnej. A nowe perspektywy unijne to mają być mniej obfite dla Polski, co oznaczałoby konieczność ograniczenia inwestycji, również w torowiska, w tabory. "Remonty muszą się nałożyć" - no dobrze, niech się nałożą, byle tylko nie robić utrudnień na wielką skalę. Ale skąd pewność, że środki z "Tramwaju dla Łodzi" wystarczą na wszystkie remonty? A nawet jeśli, to kiedy można byłoby myśleć o zamknięciu tematu, mam jeszcze złudzenie, że do Expo zdążą, ale... Czekam tylko na taką chwilę, w której można byłoby powiedzieć, że komunikacja w Łodzi jest na tyle przyzwoita, żebym nawet mógł myśleć o przeprowadzce na zawsze, właśnie do Łodzi. Nie chodzi mi tutaj o sprowadzanie Variotramów. Fajnie byłoby je widzieć, gdybyśmy rzeczywiście mieli te torowiska przyzwoite, tak jak mówię, w tej chwili nadają się tylko na 4, 8, 11AB, 12AB. "Dziesiątki" pomijamy, bo tam i tak jeżdżą Swingi, które szybko z tej linii nie znikną.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 20:36, 28 lip 2017
autor: TramMomentyStudenta
A tu jeszcze czekają Doły na remont ,Legionów,Aleksandrowska itd
O planowanych remontach na Wojska Polskiego i Legionów wiem dość sporo, nic nie słyszałem o Aleksandrowskiej (choć też by się przydało wyremontować)

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 21:30, 28 lip 2017
autor: nowy1212
^^Może trochę mniej polityki? A jeśli już to piszmy normalnie. To nie forum Onetu by pisać Platfusy czy też np. Pisiory...

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 21:44, 28 lip 2017
autor: TramMomentyStudenta
To prawda, polityki powinno być tutaj mniej. Ale fakt, że ją tu wplątuję, uzasadniam wyłącznie koniecznością krytyki działań, zaniedbujących kwestie właśnie takie, jak niedoinwestowanie w torowiska czy tabor.

Re: HLK Helsinki chcą wycofać tramwaje AdTranz Variotram

: pt 22:04, 28 lip 2017
autor: px33
Ej, moment. To nie "platfusy" zapuściły łódzką KM (w tym infrastrukturę) tylko ekipa Kropiwnickiego, który orbituje przecież wokół tych "właściwych i dobrych". To za tamtej władzy odłożono planowany remont WZ, przez prawie 8 lat z dużych inwestycji zrobiono tylko kiepski ŁTR i zaniedbano wymianę taboru (nie mówiąc o takich głupich posunięciach jak kupienie 10 tramwajów do obsługi linii jeżdżącej na 14 brygad..., ale poza tym w latach 2007-2013 Łódź kupiła o co najmniej 25-30 tramwajów za mało). A jak trasa WZ była już w stanie agonalnym, przygotowano totalnie beznadziejną koncepcję remontu utrwalającą wszystkie złe rozwiązania i naprawdę dobrze że udało się to zablokować.
Więc niestety w Łodzi "platfusy" zaczęły swoje rządy z kompletnie rozwaloną KM bez projektów modernizacji - tu nawet przy najlepszych chęciach (a tych trochę brakuje) nie da się wiele na szybko zdziałać.