Wykorzystanie taboru MPK
Wykorzystanie taboru MPK
Postanowiłem przeanalizować i podliczyć jakie jest na chwilę obecną faktyczne wykorzystanie taboru autobusowego MPK w dzień roboczy.
Jeśli nic nie pokręciłem to porównując aktualny stan taboru z rozpiską brygad na poszczególnych liniach wyszło mi coś takiego:
ZEA-1
autobusy solo:
ilość taboru: 91
liczba brygad: 84
pozostało: 7 szt.
autobusy przegubowe:
ilość taboru: 111
liczba brygad: 94
pozostało: 17 szt.
ZEA-2
autobusy mini:
ilość taboru: 17
liczba brygad: 14
pozostało: 3 szt.
autobusy solo:
ilość taboru: 98
liczba brygad: 87
pozostało: 11 szt.
autobusy przegubowe:
ilość taboru: 91
liczba brygad: 77
pozostało: 14 szt.
Ogółem na 408 autobusów potrzeba ich w dzień roboczy około 356 sztuk, co daje nam liczbę 52 sztuk wolnych pojazdów (wykorzystanie na poziomie 87%).
Nie wiem ile dokładnie jest obecnie rezerw liniowych (kilka zostało uwzględnionych), a także niektóre niejasne dla mnie łączenia brygad mogą nieco zaburzać te wyliczenia, ale na pewno daje to jakiś ogólny pogląd na sytuację. Trzeba też pamiętać, że zawsze coś stoi odstawione w naprawie.
Ogólnie widać, że najgorzej jest jeśli chodzi o wykorzystanie Jelczy Vero na Sadach (tylko 3 wolne) oraz wozów krótkich na Limance (tylko 7 wolnych). Na przegubach sytuacja jest nieco lepsza, ale to najczęściej właśnie przegub awaryjnie zastępuje inny pojazd, więc tutaj musi być większa rezerwa.
Gdyby ktoś miał ochotę to w tym wątku może się podzielić podobnym zestawieniem dla tramwajów.
Natomiast co do autobusów to w miarę możliwości będę w tym wątku aktualizował ten stan. Gdyby były jakieś błędy to proszę zgłaszać.
Jeśli nic nie pokręciłem to porównując aktualny stan taboru z rozpiską brygad na poszczególnych liniach wyszło mi coś takiego:
ZEA-1
autobusy solo:
ilość taboru: 91
liczba brygad: 84
pozostało: 7 szt.
autobusy przegubowe:
ilość taboru: 111
liczba brygad: 94
pozostało: 17 szt.
ZEA-2
autobusy mini:
ilość taboru: 17
liczba brygad: 14
pozostało: 3 szt.
autobusy solo:
ilość taboru: 98
liczba brygad: 87
pozostało: 11 szt.
autobusy przegubowe:
ilość taboru: 91
liczba brygad: 77
pozostało: 14 szt.
Ogółem na 408 autobusów potrzeba ich w dzień roboczy około 356 sztuk, co daje nam liczbę 52 sztuk wolnych pojazdów (wykorzystanie na poziomie 87%).
Nie wiem ile dokładnie jest obecnie rezerw liniowych (kilka zostało uwzględnionych), a także niektóre niejasne dla mnie łączenia brygad mogą nieco zaburzać te wyliczenia, ale na pewno daje to jakiś ogólny pogląd na sytuację. Trzeba też pamiętać, że zawsze coś stoi odstawione w naprawie.
Ogólnie widać, że najgorzej jest jeśli chodzi o wykorzystanie Jelczy Vero na Sadach (tylko 3 wolne) oraz wozów krótkich na Limance (tylko 7 wolnych). Na przegubach sytuacja jest nieco lepsza, ale to najczęściej właśnie przegub awaryjnie zastępuje inny pojazd, więc tutaj musi być większa rezerwa.
Gdyby ktoś miał ochotę to w tym wątku może się podzielić podobnym zestawieniem dla tramwajów.
Natomiast co do autobusów to w miarę możliwości będę w tym wątku aktualizował ten stan. Gdyby były jakieś błędy to proszę zgłaszać.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Bardzo dobry wątek. Postaram się w wolnym czasie uzupełnić BWLki w rozpisce autobusowej, co da nam pełny obraz sytuacji (mi bez rezerw wyszło max 342 wozy w ruchu w szczycie na 408 wozów na stanie i 348 możliwych do wystawienia).
Również zapraszam wszystkich do pomocy z tramwajami
Również zapraszam wszystkich do pomocy z tramwajami
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Aż 60 wozów jest niesprawnych?
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Nie, 60 (czy raczej 52 jak napisano wyżej) wozów zostaje w zajezdniach. Są to zarówno autobusy zepsute i rozbite, jak i takie, przy których wykonuje się zaplanowane prace, wymagające więcej czasu (a może i dziennego światła).
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Blisko 90% wychodzących pojazdów to zupełnie dobry wynik, taka duża firma potrzebuje trochę rezerwy żeby sprawnie funkcjonować.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Ciekawe jak w takim razie chcą przejąć jeszcze dodatkowo linie 58. Volva się sypią a mają dopiero połowę lat od ich niezawodnej konkurencji mercedesa o405 made in West Germany.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Moim zdaniem zbyt pochopnie skasowani Citaro 21XX oraz przegubowe 405 z Nowych Sadow. Na trudniejsze trasy mogły dalej wyjeżdżać. Fakt, wadą niektórych starych przegubów był brak drzwi tylnych ale na takie linie jak 50, 52, 76, 80 mogły wyjeżdżać, a gdyby był inny podział zajezdni to też na 82 czyli linię podmiejską gdzie są w obsadzie planowej przeguby.
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Re: Wykorzystanie taboru MPK
A nie kasowano ich z powodu "śmierci" technicznej? Gdy wozy się notorycznie psują z uwagi na zużycie podzespołów to ich eksploatacja kosztowo mija się z celem.
Tak samo jak Volvo, które jednak jakimś cudem wciąż hasają.
Tak samo jak Volvo, które jednak jakimś cudem wciąż hasają.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Jakby GN-y zredukować do 12-15 sztuk to wydaje mi się, że jeszcze z rok czy dwa by pojeździły.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Stare Citaro zachwycające nie były, ale na pewno wyglądały i jeździły lepiej niż równoletnie Volvo 7000. Jeszcze 2 lata spokojnie by pojeździły. Tak samo O405GN - ostatnie pancerne niskacze. W Gdańsku jeździ ich nadal ponad 20 (mimo że mają po 21 lat), a ich krótkie odpowiedniki bez problemu znoszą eksploatację nawet u Bursiaka. Jeżeli mówimy o kasowaniu z powodu śmierci technicznej - z tego właśnie powodu wyleciały B10L, 7000A i prawie połowa 7000.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
20xx/21xx były już w takim opłakanym stanie, że zaczęły się w palić.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Akurat w przypadku Citaro 1 to nie było za bardzo zależne od wieku, jak były nowe to też się paliły.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
A to niby tylko Citaro się palą ? W Łodzi nie zapalił się chyba jeszcze tylko Solaris (zapewne dzięki zewnętrznemu serwisowi).
Re: Wykorzystanie taboru MPK
O Solaris tu akurat nie chodzi. Te wozy są zadbane i jeszcze długo posłużą w Łodzi. Tamte pojazdy natomiast były już zupełnie wyciućkane.. Także 405ki zaczęły się powoli sypać, 1 z nich jeździł "gabaryty", jak by przegub złamał.
-
- Megagaduła
- Posty: 2391
- Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Nie wiem, gdzie pasuje, ale ostatnio dzieją się dziwne rzeczy. Na mieście dawne szkoleniowe 1384+1385 w jednym ze styczniowych dni widziałem na linii 2; dzisiaj na 15 jest 1440+41...
Które z pojazdów pełnią obecnie rolę szkoleniowych? Na pewno 1705+07, ale czy coś jeszcze?
Które z pojazdów pełnią obecnie rolę szkoleniowych? Na pewno 1705+07, ale czy coś jeszcze?
Re: Wykorzystanie taboru MPK
1705+1707 jeździ na linii, podobnie jak egzaminacyjny 1296+1313.
Re: Wykorzystanie taboru MPK
Też zauważyłem pojawienie się dawno niewidzianych składów liniowo. Jeszcze na 13 w piątek widziany był 1396-97.