Oszczędność i ekologia

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Oszczędność i ekologia

Post autor: Graficzny »

Zauważyłem, iż ogólnie raczej oszczędnie stosuję się oświetlenie pojazdu. Z nielicznymi wyjątkami większość pali wnętrzne światło dopiero jak się robi ciemno. Tak jak powinno być. Ale nie rozumiem, dlaczego na krancówkach, nawet jak stoi z 10 min. lub dłużej, nagminnie musi pracować silnik? Tak ciężko wygasić? Niepotrzebne spalanie diesel, hałas i zanieczyszczenie środowiska.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: nowy1212 »

No dobra, ale jak wyłączy silnik to potem na nowo musi nagrzewać (latem schładzać) wnętrze pojazdu, a w jesiennych warunkach taki pojazd szybko miałby zaparowaną szybę.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Kuba »

Poza tym jeżeli chcemy mieć na postoju włączone oświetlenie no to musi być też silnik uruchomiony, żeby się akumulator nie rozładował. Natomiast jeżeli chcemy silnik wyłączyć to i inne elementy powinny być wyłączone (światło, biletomaty itp.).

Ostatnio nawet w Warszawie była sprawa, bo babka napisała (chyba do jakiejś gazety) skargę że autobus na pętli stoi z wygaszonym światłem i pasażerowie nic nie widzą i w ogóle. ZTM tłumaczył, że to właśnie z uwagi na oszczędność akumulatora w sezonie zimowym.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Graficzny »

nowy1212 pisze:No dobra, ale jak wyłączy silnik to potem na nowo musi nagrzewać (latem schładzać) wnętrze pojazdu, a w jesiennych warunkach taki pojazd szybko miałby zaparowaną szybę.
Nie do końca. Ogrzewanie jest rzadko włączone, podobnie wygląda z klimatyzacją.
Podczas deszczu też często widać nagminnie zaparowane szyby przez całą jazdę.
A jak są drzwi i okna pozamykane, to w ciągu pare minut się pojazd nie schłodzi/nagrzeje.

Tak samo tak szybko akumulator też się nie rozładuje. Jest wielu przykładów, gdzie jest zapalone wnętrze i zewnętrzne światło, monitory SIP, kasowniki i drukarka kierowcy włączone i tak przez pół godziny i też nie ma problemu. Tak zauważono w Niemczech. W dodatku mają jeszcze ogrzewanie na olej opałowy i z niego korzystają. Jakoś nigdy nie było problemu z odpaleniem później.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: prof_klos »

To autobusów nie obowiązuje przepis o ekologii, dot. maksymalnego czasu 1 minuty odpalenia motoru w terenie zabudowanym?

Z drugiej strony, Diesel to Diesel, trzeba go rozgrzać,a do tego wyłączony motor nie generuje ogrzewania / klimatyzacji przedziału pasażerskiego, zaś elementy elektryczne - wyświetlacze, kasowniki, automaty biletowe, oświetlenie - doiłyby akumulator do cna.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Graficzny »

I może jeszcze jedno pytanie: Dlaczego często na światłach czy w korku kierowcy zamiast hamulec przystankowy używają hamulec ręczny ? Przecież tu więcej powietrza idzie?

Natomiast jakoś bardzo rzadko widzę, że kierowcy używają przyklęk autobusu dla wózków dziecięcych.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: kuba_łódź »

Użycie hamulca przystankowego nie jest przypadkiem powiązane z aktywacją ciepłego guzika ?

Ja mam odwrotne wrażenie, 99% kierowców opuszcza autobus jak widzi wózek (no chyba że jest to Vero, gdzie takich bajerów nie ma), wyjątkiem są obecnie budowane wysokie perony, gdzie krawężnik kończy się na wysokości podłogi.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: px33 »

Nie, jest osobny guzik. To działa w drugą stronę - przy otwarciu drzwi włącza się hamulec
Intermodalny
Stały bywalec
Posty: 460
Rejestracja: sob 18:10, 06 cze 2015

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Intermodalny »

A wszystkie autobusy mają możliwość przyklęku?
Ja w tym temacie tylko wiem, że na pewno Solarisy. Oświećcie mnie

Ja też bardzo rzadko jestem świadkiem używania przyklęku przez kierowców nawet przy przy starych, niskich przystankach. Mam wrażenie, że kiedyś chętniej obniżali pojazdy. A co do wyremontowanych peronów, to coś by zaszkodziło, gdyby przy nich też opuszczali?
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: prof_klos »

Wszak to trzeba jeden przycisk więcej nacisnąć i poczekać pól sekundy - ciężka sprawa...

Przyklęk przy wyższym peronie skutkuje nieprzyjemnym "uskokiem" pomiędzy podłogą autobusu, a krawężnikiem.
Na zachodzie stosuje się specjalnie profilowane krawężniki w zatokach, dzięki czemu kierowca może wjechać w zatokę, puścić kierownicę, a koła idealnie, jak po szynach, poprowadzone zostaną równo z krawędzią zatoki, co niweluje do minimum odstęp krawężnika od linii podłogi pojazdu.
W Polsce - teoretycznie - można robić tak samo. Z tym, że na naszych, standardowych krawężnikach, po jednym "kółku" w autobusie byłyby do wymiany prawe opony... Dlatego też pojazdy nie podjeżdżają pod sam rant zatoki, co często irytuje osoby starsze. Nadrobić można przyklękiem, który - o ile w ogóle użyty - chociaż trochę udogodni wsiadanie osobom starszym, matkom z wózkami i inwalidom.
Pneumatyczne zawieszenie daje wiele możliwości, można podnosić wóz na gorszych drogach. W Vero, o ile pamiętam, tylne maleńkie kółka są zawieszone na poduchach powietrznych, konstrukcja jednak wyklucza opcję przyklęku.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: nowy1212 »

prof_klos pisze: Na zachodzie stosuje się specjalnie profilowane krawężniki w zatokach
No, a u nas takich nie ma? To nie sa takiej jak na Przybyszewskiego? Jeśli nie to wrzucisz zdjęcie jak wyglądają? Bo moze po prostu warto by było napisać do ZDiT w tej sprawie.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: prof_klos »

Nie wiem, czy macie takie w Łodzi - nie zwróciłem na to uwagi.
W Pabianicach o tym była swego czasu dyskusja - dlaczego przy budowie wielu nowych zatok nie zastosowano profilowanych krawężników umożliwiających podjazd pod samą krawędź zatoki bez szarpnięć i strat w oponach.
A wygląda to tak:

Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: nowy1212 »

To w Łodzi mamy cos takiego - ostatnio stosuje się albo właśnie takie krawężniki albo granitowe - różnie.
Tak jest choćby na Kopernika(1) czy Przybyszewskiego(2). Z tym, że kierowcy i tak nie podjeżdżają pod sam przystanek, tzn to zależy, ale generalnie nie. Być może po prostu ich nie przeszkolono z tego jak z nich korzystać. Choć tu też może byc kwestia źle zaprojektowanych zatok autobusowych.

(1) https://www.google.pl/maps/@51.7617798, ... 312!8i6656
(2)
https://www.google.pl/maps/@51.7498061, ... 312!8i6656
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: kuba_łódź »

Przyklęk jest we wszystkich autobusach z pneumatycznym zawieszeniem ECAS, czyli całym taborze MPK z wyjątkiem Vero - które z tyłu mają poduszki, ale z przodu resory prosto z Vario.
joker8888
Stały bywalec
Posty: 316
Rejestracja: sob 15:36, 27 kwie 2013

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: joker8888 »

Kuba pisze:Poza tym jeżeli chcemy mieć na postoju włączone oświetlenie no to musi być też silnik uruchomiony, żeby się akumulator nie rozładował. Natomiast jeżeli chcemy silnik wyłączyć to i inne elementy powinny być wyłączone (światło, biletomaty itp.).

Ostatnio nawet w Warszawie była sprawa, bo babka napisała (chyba do jakiejś gazety) skargę że autobus na pętli stoi z wygaszonym światłem i pasażerowie nic nie widzą i w ogóle. ZTM tłumaczył, że to właśnie z uwagi na oszczędność akumulatora w sezonie zimowym.
Wczoraj w 70 #2191 na Matek Polskich cały czas miał zgaszone oświetlenie w środku aż do odjazdu, a ludzi w środku było całkiem sporo.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Kpc21 »

Dzisiaj rano ok. 8 rano jechałem 57, i kierowca zgasił światło w autobusie, gdy wewnątrz było jeszcze dosyć ciemno.

Często też dosyć ciemno jest w Swingach. Nie są one dosyć dobrze doświetlone przez okna, co sprawia, że najwięcej światła w ciągu dnia dają tam... te świetlne listwy nad drzwiami.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
kuba_bed
Gaduła
Posty: 1624
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: kuba_bed »

A jak mają się do tego zapisy w przetargach dotyczące konieczności utrzymania podświetlenia ekranów, tablic, kasowników, wyświetlaczy, biletomatów itp? :D Zamawiający wymagał, żeby chyba przez 15 minut od momentu wyłączenia silnika biletomat był dostępny i takie zapisy były też w innych miejscach, ale szczerze mówiąc nie chce mi się teraz szukać konkretnych zapisów :)
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Karol »

Kuba pisze:Ostatnio nawet w Warszawie była sprawa, bo babka napisała (chyba do jakiejś gazety) skargę że autobus na pętli stoi z wygaszonym światłem i pasażerowie nic nie widzą i w ogóle. ZTM tłumaczył, że to właśnie z uwagi na oszczędność akumulatora w sezonie zimowym.
Cały rok wygasza się światła. Nie tylko w sezonie jesienno-zimowym. Chociaż, dla odmiany, w dzień czasami są włączone...
prof_klos pisze:To autobusów nie obowiązuje przepis o ekologii, dot. maksymalnego czasu 1 minuty odpalenia motoru w terenie zabudowanym?
No właśnie dlatego wyłącza się silnik, a co za tym idzie oświetlenie wewnętrzne.
kuba_łódź pisze:Ja mam odwrotne wrażenie, 99% kierowców opuszcza autobus jak widzi wózek (no chyba że jest to Vero, gdzie takich bajerów nie ma), wyjątkiem są obecnie budowane wysokie perony, gdzie krawężnik kończy się na wysokości podłogi.
Premii za nieopuszczenie autobusu raczej się nie straci. Chyba nie ma w Łodzi takiego obowiązku.
Kpc21 pisze:Często też dosyć ciemno jest w Swingach. Nie są one dosyć dobrze doświetlone przez okna, co sprawia, że najwięcej światła w ciągu dnia dają tam... te świetlne listwy nad drzwiami.
Zgadza się. Swingi są ciemne nawet w pochmurne dni. Wszystko przez obecność członów ;) Wydaje mi się, że te szyby mogą też część światła nie przepuszczać.
Obrazek
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Kpc21 »

A jak te świetlne listwy gasną (nie pamiętam, czy one gasną podczas otwarcia drzwi, czy właśnie jak drzwi zostaną zamknięte - chyba jednak to pierwsze), w wagonie robi się jeszcze ciemniej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oszczędność i ekologia

Post autor: Karol »

One zapalają się po wyłączeniu akceptacji - w łódzkich Swingach powinno być podobnie.
Obrazek
ODPOWIEDZ