Autobusy typu mini

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
jelcz2612
Sympatyk forum
Posty: 664
Rejestracja: pn 13:32, 28 cze 2010
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Autobusy typu mini

Post autor: jelcz2612 »

Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

1. System informacji pasażerskiej – wyświetlacze.
1) Elektroniczna tablica informacyjna przednia LED – umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość
wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej a także z obwódką) oraz nazwę przystanku końcowego lub innych
napisów informacyjnych typu „zjazd do zajezdni”, „zmiana trasy”, czy nazw ulic, w jednym lub dwóch wierszach,
w sekwencji statycznej i płynącej; możliwość prezentowania dodatkowych elementów graficznych (piktogramów),
o wymiarach min. 90 x 23 ilości punktów świetlnych w rozstawieniu 6 ÷ 8 mm, o wymiarach umożliwiających
wypełnienie dostępnej przestrzeni w czole pojazdu
;
Czegoś się nauczyli po Swingach :)

I wpisali też nazwę krańcówki z tyłu! Jak w Warszawie.

Najważniejsze:
7. Autobus ma mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 50 osób, w tym minimum 18 na miejscach
siedzących, w tym maksymalnie 4 siedzenia rozkładane (uchylne) .
8. Oferowany autobus powinien posiadać długość 8,0 – 8,5 m, szerokość 2,2 – 2,45 m.
9. Oferowany autobus ma być pojazdem niskopodłogowym, o wysokości wejścia nie większej niż 360 mm
od powierzchni jezdni. W rozumieniu niniejszego opisu przedmiotu zamówienia, za autobus niskopodłogowy
uznaje się pojazd bez stopni pośrednich tj. stopni (schodów) w przejściu środkowym lub w jakichkolwiek
drzwiach autobusu,
Co te kryteria spełnia z pojazdów dostępnych na rynku?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: px33 »

Jeszcze drzwi otwierane do wewnątrz a to chyba wyklucza np. Sprintery
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Jordi »

Z testowanych w Łodzi tylko Karsan Atak chyba... Stratos mieści maks 44 pasażerów. Merc odpada w przedbiegach, bo ma tylko 10 siedzeń. Najlepsze, że Karsan był ewidentnie najgorzej oceniany przez kierowców, jak i pasażerów...

Co ciekawe jęczyło MPK, że Vero na 66 przez osiedle (Jaskółcza) są za szerokie. Karsan jest... 1cm szerszy :P


Ciekawe, że to zakup 24... i jest opcja na 18 kolejnych. Po kiego kloca nam 42 dostawczaki??? :shock:
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

Nie da się zabudować drzwi otwieranych do wewnątrz w Sprinterze?

Niemniej jednak Iveco chyba tak czy inaczej tańsze.

Ale też miało drzwi otwierane na zewnątrz :)

Tylko długości nie spełnia. 7,66 m, a ma być minimum 8. Liczby miejsc też nie - ma 44 (w tym 18 siedzących), a ma być minimum 50 (w tym 18 siedzących).

Może jakaś wydłużona wersja tego Stratosa, o ile są w stanie coś takiego zrobić.

Z drugiej strony, Solaris Alpino kryteriów... też nie spełnia, bo ma 8,6 m długości, a w kryteriach jest długość do 8,5 m.

Ale... istnieją też Alpino w wersji "8,5" (http://www.muenchen-busse.de/bustypen-mvv-solaris.html, https://transvosges.com/transports-urba ... omte/dole/) - a więc to też jest jakaś opcja.

Autosan ma w ofercie Wetlinę City - ale to w sumie to samo, co Vero, też na podwoziu od Mercedesa Vario (skąd oni biorą te podwozia, jak Vario już się nie produkuje?) - nie w pełni niskopodłogowa i chyba nie spełnia norm czystości spalin. A SanCity jest 9-metrowe - chyba, że byliby w stanie zrobić wersję na 8,5 metra.

MAN robi, jeśli wierzyć Wikipedii, autobusy o spełniającej nasze wymogi długości (od 8,13 m, jest wersja o szerokości 2,38 m), chociaż już na stronie internetowej nie mają informacji o takiej wersji - ale oni dotychczas nie brali udziału w przetargach dla Łodzi, więc pewnie i teraz nie będą zainteresowani.

Za to spełnia je chyba też Karsan.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: SCEL »

Wyświetlacz z kierunkiem jazdy z tyłu wymusza zmiana przepisów. Karsan chyba nie spełnia wymogu braku stopni w przejściu przez środek pojazdu. Za drugimi drzwiami są stopnie. Autosan Wetliny już dawno nie produkuje, ostanie egzemplarze jakie były to pojazdy zabudowane na używanych podwoziach MB Vario. SanCity 9 ma dokładnie 8550 mm długości czyli jest za duży. Nie wiem też jak u Karsana jest z parametrami technicznymi silnik skrzynia biegów itd bo tutaj strony importerów podają sprzeczne dane.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: nowy1212 »

No to ciekawe co z tego wyjdzie. Albo MPK ma coś na oku o czym my nie wiemy albo opis zamówienia będzie ulegał licznym korektom. W tym drugim wypadku problemem może być potem brak dostaw w 2018r.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Jordi »

Merc Sprinter przede wszystkim nie ma szans spełnić wymogu 18 siedzeń i 50 łącznie ;)

Maks co oferuje MB to 16 siedzeń (ale aż 6 rozkładanych - MPK dopuszcza maks 4) i łącznie 40 pasażerów.

Stratos maksymalną długość oferuje niecałe 7.8m, więc też bajbaj... SU Alpino 15cm za długi :evil: Sancity 9 10cm za długi :evil:

Na razie to ja tylko Karsana widzę z tego co znam z "dostawczaków" (chociaż Karsan nie wygląda jak dostawczak).
Ostatnio zmieniony wt 12:52, 27 lut 2018 przez Jordi, łącznie zmieniany 2 razy.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: px33 »

Jakie przepisy wymagają dużej tablicy z tyłu? Umowa czy cokolwiek wyżej?
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

SCEL pisze:Karsan chyba nie spełnia wymogu braku stopni w przejściu przez środek pojazdu.
Ale to nie jest przejście przez środek, on ma schody za ostatnimi drzwiami.

Karsany póki co mają w Budapeszcie (na liniach obsługujących wzgórze zamkowe) i w Mińsku Mazowieckim. Ciekawe, jak tam się sprawują.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: SCEL »

No ci z tego ze za drugimi drzwiami?Nie ma zapisu o braku stopni pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami tylko w przejściu przez środek pojazdu. Za drugimi drzwiami też masz przejście przez środek pojazdu dokładnie pomiędzy fotelami.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

Ale to nie jest środek, tylko tylna część pojazdu.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
SCEL
Stały bywalec
Posty: 280
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: SCEL »

Ale przejście środkowe jest wzdłuż środkowej osi pojazdu a nie części. Tak samo w przedniej,środkowej jak i tylnej części pojazdu masz przejście przez jego środek.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: nowy1212 »

26 tygodni na realizację zamówienia. Termin składania - 6.04. Czyli 5.10 powinny być wszystkie, ale to się może oczywiście przesunac (i pewno tak będzie).
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Graficzny »

OT: Jednocześnie jest jeszcze przetarg na najem 46 autobusów.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

Profil "Zapiski pasażera łódzkiej komunikacji miejskiej" na Facebooku podaje, że w odpowiedzi na zapytania oferentów, MPK zmieniło zakres dopuszczalnej długości pojazdów z 8-8,5 m na 7,86-8,5 m.

Ciekawe, co za pojazd chcieli zaoferować. O Stratosa tu nie chodzi, bo on ma długość 7,66 m. Z kolei Sprinter City 77 jest za długi - ma 8,7 m. Poza tym jest dużo droższy od Karsana czy Stratosa.

Ponadto sprecyzowano, że niska podłoga musi być między pierwszymi a drugimi drzwiami, natomiast za drugimi może być wysoka.

W związku z powyższym przesunięto otwarcie ofert z 6 na 19 kwietnia.

-----

Może tutaj jednak o Stratosa chodzić. W przetargu w Bielsku-Białej w 2016 roku też padło pytanie o dopuszczenie autobusów o długości 7,86 m (ostatecznie dopuszczono autobusy od 7 do 7,9 m) i jedyna złożona oferta to był właśnie Stratos (którego dystrybutorem jest firma ABP ze Słupska - dystrybutorem Karsana jest z kolei też słupska Kapena). Może w jakiś sposób oni go mierzą tak, że wychodzi 7,86 m zamiast 7,66 m.

----

W Gdańsku w 2016 roku też padło takie pytanie, o taką dokładnie odległość. Tam przetarg był powtórzony dwukrotnie. Za pierwszym razem jedyna oferta była od EvoBusa (czyli pewnie zaoferowali Sprintera), za drugim razem w ogóle nie było ofert. Więc w sumie nie wiadomo, o co chodzi, i co za autobus ma taką akurat długość.

----

Jedyny autobus, o dokładnie takiej długości, jaki udało mi się znaleźć, to Ikarus EAG E13.51. Ale on nie jest już produkowany (firma Ikarus-EAG - z tego co się orientuję, na Węgrzech było trochę firm nieudolnie usiłujących kontynuować tradycję Ikarusa - nie produkuje autobusów od 2007 roku), jest wysokopodłogowy i wątpliwe, by spełniał współczesne normy spalin.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: kuba_łódź »

Chyba Autosan ani Solaris nie są zainteresowani. Można powiedzieć, że pozbyli się ich wymogiem długości do 8,5 metra, a ostatecznym potwierdzeniem jest to, że nie padło żadne pytanie odnośnie zwiększenia długości. Czyli witamy kolejne dostawczaki. Mam wrażenie, że będzie jeszcze gorzej z ich sprawnością - Vero są na podwoziu Mercedesa Vario, elektroniki tam praktycznie brak, w nowszych dostawczakach elektronika jest wszędzie.

A jeśli chodzi o przetarg - teraz idealnie łapie się Rába S91 - http://www.raba.hu/vehicle/s91_midibus.html ;) Nawet ma polskiego dystrybutora - http://www.gsppolska.pl/autobusy,raba.html, czyli są szanse na pojawienie się jej w przetargu.
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Jordi »

Za drugimi drzwiami może być wysoko - ewidentnie pod Karsana zmienione.

Nadzieja w Stratosie - on nie był taki najgorszy, no ale prawda taka, że to walka "dostawczak kontra turecki szmelc" się szykuje.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: prof_klos »

Nie wiem dlaczego, lecz... pachnie mi Karsanem. Jednocześnie i IVECO pasuje, wszak próbują wchodzić na lokalny rynek, w Łasku wygrali ostatni przetarg. Siedem metrów autobusu, toć to tyle co duży, amerykański rodzinno-wyprawowy VAN. ;)
Jedno jest pewne, przy takim rozmiarze na pewno komfortu lepszego, niż w Vero się nie zazna. Małe kółka, być może adaptacja z jakiegoś "dostawczego" wozu, czas pokaże. W tą Rabę nie wierzę, nie ma co liczyć na spektakularny, węgierski powrót. Przecież nikt tego nie kupuje w Polsce, to dlaczego akurat tutaj mieliby startować z ofertą? ;) Oj, na siłę się wynalazków szuka, jakby nie można było ujednolicić oferty pod coś szerzej produkowanego i znanego, chociażby Autosana (Solaris niestety wycofał się z produkcji 8 i 9 metrowych aut).
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przetarg na autobusy typu mini

Post autor: Kpc21 »

Według prospektu: http://www.raba.hu/vehicle/en.jarmu.rab ... .06.07.pdf Raba ma długość 7,905 m - ale może jakoś inaczej mierząc wychodzi 7,86 m.

W takim razie nawet trochę udało mi się trafić z tym Ikarusem.

Ale to i tak dziwne, bo wychodziłoby, że w dwóch polskich miastach już rozważali wzięcie udziału w przetargu, lecz ostatecznie go nie wzięli.

Tam jednak chodziło o dostawy po 2 sztuki autobusów, u nas ten przetarg jest dużo większy. Więc może biorąc to pod uwagę wezmą udział.

Któremuś z dostawców nie pasowało też to, że z tyłu ma być nie tylko numer linii, ale też kierunek. Może właśnie o Rabę chodzi, bo ona ma z tyłu taki mały ekspozytor.

MPK ma podjąć decyzję w późniejszym terminie, czy zgodzić się na zmianę warunków tak, by z tyłu mógł być sam numer.

@prof_klos: Iveco nadal jest za krótkie.

A co do Raby, to mają jedną (kupioną jako używaną) w MZK Kęty. Tak więc mniej tego w Polsce, niż Karsanów (których też jest mało - jedno czy dwa miasta w ilości jakichś pojedynczych sztuk), ale nie jest absolutnie niespotykane.

----

W sumie, to w tych Kętach mają ich co najmniej cztery sztuki: http://infobus.pl/czwarta-raba-we-floci ... 92670.html

Tyle, że na Phototrans one są wpisane... jako Ikarus-EAG! To ja nawet jeszcze celniej, niż myślałem, trafiłem z tym Ikarusem w swoim poście. Tamten Ikarus-EAG i ta Raba to jest ten sam autobus, tylko produkowany przez inną firmę.

Te kęckie Ikarusy/Raby są z lat 2003-2008. Ale z wyglądu obecnie produkowana wersja Raby od tamtych Ikarusów różni się bardzo niewiele.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
ODPOWIEDZ