Modernizacje 805Na by MPK Lodz

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Modernizacje 805Na by MPK Lodz

Post autor: Aleksej »

Jako ze poprzedni temat skasowalo, ponawiam go, w troszke innej formie.

Zamierzam w tym temacie zamiescic moje uwagi na temat modernizacji wagonow 805Na przeprowadzanych przez MPK Lodz. Dodalem funkcje glosowania na swoja ulubiona modernizacje.

Chopper - byla to pierwsza prawdziwa modernizacja stworzona przez MPK Lodz. Wagon z aparatura AdTranz wyjechal z hal remontowych w 1997 roku. Niestety powstala tylko jedna modernizacja, w zwiazku z czym wagon (1451) nie jezdzi liniowo (tylko jako linia sluzbowa z Telefonicznej na Lodowa). MPK mysli o przerobieniu Choppera na Bulwe i dodania do niego doczepy biernej. Niestety nigdy nie mialem okazji jechac Chopperem.

Woltan - sklad 1936-1937 wyjechal z zakladow remontowych w 2000 roku. Wagon ma nowy naped nowy pulpit motorniczego (znany juz z Elina). Wagon wyroznia sie chrakterystycznymi 'golebnikami' na dachu. Bardzo ciekawa modernizacja, wagon jest cichy i dosyc dynamiczny. Piszczenie podczas hamowania nie jest tak donosne jak w Elinach.

Eliny - moim zdaniem jak narazie najciekawsza modernizacja jaka wyszla z MPK Lodz. Pierwszy prototypowy sklad wyjechal w 1998 roku, w 2000 roku podpisano kontrakt dzieki ktorym zmodernizowano dalszych 10 skladow. Pierwszy sklad jest bardzo podobny do Woltana, ma golebniki na dachu, nowy pulpit motorniczego (znacznie bardziej ergonomiczny) nowa kolorystyke wnetrza. Wagon jest dobrze wyciszony (orginalnie ten sklad mial oslony na wozki).

MPK zdecydowalo sie na modernizacje wraz z Elinem w przeciwienstwie do zakupu nowego taboru wysokopodlogowego od Alstomu-Konstalu z powodu lepszej jakosci wykonywanych remontow u siebie. Oto lista wszystkich Elinow z zaznaczeniem roznic miedzy wagonami:

1368-1369 - pierwszy elin, patograf OTK-1, 'golebniki' na dachu.
1932-1933, 1934-1935, 1938-1939, 1930-1931, 1348-1349, 1350-1351, 1335-1336, 1916-1917 - druga seria Elinow, pantografy Stemman Fb-700, oporniki firmy Woltan, stare gniazda sterowania ukrotnionego, wyswietlacze pikselowe firmy R&G (lacznie z systemem informacji pasazerskiej).
1908-1909, 1914-1915 - jak wyzej, tylko nowe gniazda sterowania ukrotnionego.

Bulwa badz Ryjek jak lubia mowic na nie motorniczowie. Jest to najnowszy projekt modernizacji by MPK Lodz (chociaz nie do konca jest to prawdziwa modernizacja) jak narazie udalo sie ten projekt 'wyeksportowac' do Gdanska. Projekt polega na tym ze zmieniono sciane czolowa i tylnia wagonow (lub skladow).

Obecnie zbulwienia polegaja na modernizacji sciany czolowej pierwszego wagonu skladu i tylniej drugiego, drugi wagon jest doczepa czynna (pierwsze w Lodzi, napewno duzy plus tej modernizacji), system informacji firmy R&G (z swietnymi pomaranczowymi wyswietlaczami). Oto lista zmodernizowanych skladow do dnia dzisiejszego (ostatni sklad jest na jazdach probnych od wczoraj).

2517-2518 - pierwsza bulwa, pokazana na Wystawie Komunikacji Miejskiej 24-25 wrzesnia 2003 r. Oba wagony 'zbulwione' jak narazie ma jako jedyna ozdobna naklejana listwe, ktora maja posiadac wszystkie wagony.
2234-2235, 1455-1456 nastepne dwie bulwy, tym razem zbulwiony tylko przod i tyl skaldu, w drugim wagonie kabina motorniczego.
1565-1567, 3928-3929, 2240-2241, 2507-2508 - ostatnie bulwy, zmodernizowany przod i tyl skladow oraz drugi wagon jako doczepa czynna.

Enika - prototyp wagonu wyjedzie niedlugo na miasto na testy homologacyjne. Wagon jest zbulwiony, ma nowy pulpit, stemmana Fb-700, oraz nowa kolorystyke wnetrza (pewnie jak w Elinach, jest niebieska szafa). Narazie trudno cos wiecej napisac, chciaz mam nadzieje ze ta modernizacja bedzie udana i pojawi sie wiecej takich skladow.

Osobiscie we wszystkich modernizacjach chcialbym zobaczyc kilka zmian. W Enice chcialbym widzec nowa kolorystyke wnetrza (jak w Elinach), ozdobna listwe, oslony na wozki, nowyk uklad wnetrza wagonu jak ponizej, oraz nowe szczelne drzwi otwierane do srodka.

Obrazek

Glosujcie na swoja ulubiona modernizacje, ja osobiscie najbardziej lubie Eliny, ale Bulwy tez sa fajne, ZTCW to Enika rowniez bedzie wygladala swietnie.

Pozdrawiam,
Aleksej
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Ja wole bulwy, są dobre, mają świetne wyświetlacze i są estetyczne.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Schemat nie daje powodów do radości. Wąskie przejścia, i za dużo wolnej przestrzeni dla osób stojących. Podczas tłoku niektórzy mogą nie mieć za co złapać. Może to być problem dla dzieci, osób starszych, i niskich. Wyjściem może być poręcz zamontowana po środku od sufitu do podłogi, coś na wzór tych z M11.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

W Krakowie funkcjonuje taki uklad siedzen (troszke inny, jest dodatkowe siedzenie na samym koncu, juz na skosie). Oczywiscie porecze sa ulozone inaczej niz dotychczas, tak aby kazdy swobodnie mogl sie zlapa. Porecz sufitowa jest nad drugim rzedem siedzen, a porecze idace od dachu do foteli sa rowniez wysuniete do drugiego rzedu.

Co do duzych przestrzeni dla stojacych, jest to bardzo dobre i skuteczne rozwiazanie, jak ktos wejdzie z wozkiem dla dzieci to nie blokuje dwoch/trzech siedzen i nie ogranicza przejscia. Rzeznia jest w dodatku efektywna podczas tloku, latwo do niej wejsc i z niej wyjsc poprzez dwie pary drzwi.

A co do szerokosci przejsc, to bedzie ona w zupelnosci wystarczajaca, pamietaj ze 805Na to dosyc szeroki wagon, i uklad siedzen 2+1 jest optymalny. Podobne uklady maja Cityrunnery (ale tutaj brakuje 2giej rzezni a pierwsza jest troszke za mala), M8S, GT-6 oraz zmodernizowane 803N by MKT (plus dwie rzeznie).

Pozdrawiam,
Aleksej
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Muszę przyznać, że nawet mi się spodobało Obrazek Kiedy Enika może się pojawić na trasie ?
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

szymon5444 pisze:Ja wole bulwy, są dobre, mają świetne wyświetlacze i są estetyczne.

Estetyka i wyswietlacze tak, ale niestety to nie jest tak naprawde modernizacja. Wogony te nie sa wyciszone, nie maja statycznych przetwornic ani zadnych innych nowosci uprzyjemniajacych jazde. Tak naprawde to zwykle NG z nowa mordka.

Jednak osobiscie mam nadzieje ze Enika bedzie juz zupelnie nowa jakoscia. Ja to bym widzial tak, nowy uklad siedzen (jak juz zaproponowalem), drzwi typu Bode (jak w nowych autobusach, otwierane do srodka, sa szczelne i otwieraja sie cicho), kolorystyka wnetrza ala Elin, pulpit motorniczego rowniez zElinowany, oslony na wozki, pantograf Stemman Fb-700, nowy uklad napedowy, eletronika by Enika, oraz jak dotychczas system informacji R&G z pomaranczowymi diodowkami.

Podobno jesli testy wypadna pomyslnie doczepy beda doczepami biernymi (bez silnikow) dzieki czemu koszt calej modernizacji sie znaczaco zmniejszy. MPK przebakuje ze jesli Enika wypali, postaraja sie zmienic silniki w Chopperze i zbulwic go, dodac doczepe bierna i na miasto. Podobnie moze byc z Woltanem i Elinami (zamiast 11 skladow Elinow bedziemy mieli 22 :) ). Ale pozyjemy zobaczymy, juz nie moge sie doczekac az Enika wyjedzie.

Pozdrawiam,
Aleksej
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Moja propozycja układu siedzeń jest następująca:

Obrazek

Drzwi dałem tutaj opdskokowe. Są moim zdaniem lepsze. Ale można też zrobić normalne drzwi, ale ładniejszee i bardziej szczelne. Druga propozycj to zakrycie w bulwach wózków jezdnych, połówkiwy pantograf i zbulwienie nie 50, a 100%. Zagłosowałem na bulwę ze względu na wygląd, który i tak mógłby być lepszy.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Czemu dałeś pojedyncze drzwi po środku ?? Podwójne pozwalaja na lepszą wymiane pasażerów w szczycie.
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Tak, ale przeczytaj post uważnie. Jeżeli damy drzwi odskokowe, to podwójne drzwi są niemożliwe. Jeśli damy zaś drzwi normalne, takie jak teraz, z tym, że nieco łądniejsze, szczelniejsze i nowocześniejsze, to jak najbardziej po środku mogą być ich dwie pary.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Nie przeczytałem posta do końca Obrazek Oskokowe mogą być pod warunkiem, że będą odpowiednio szerokie Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Ja wolę pdwójne dzrzwi po środku. Dziwi mnie, że warszawskie 13N, nie są przerabiane na pdwójne dzrzwi.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

Hmm....pewnie taka przerobka bylaby strasznie droga, to nie tylko wyciecie kawalka blachy na nowe drzwi ale rowniez zmiana w konstrukcji wagonu.

A co do odskokowych drzwi, moim zdaniem bardziej efektywne i pewnie nawet tansze (albo przynajmniej takie same koszty) bylyby drzwi typu Bode (jak w nawoczesnych autobusach typu Solaris, Man czy Mercedes), podobno MPK Krakow chce zmodernizowac jeden sklad 105tek takimi drzwiami, na probe.

Pozdrawiam,
Aleksej
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Tak. Drzwi typu Bode wskazane byłyby moim zdaniem w bulwach. Lepsze niż odskokowe, no i wtedy po środku mogą być dwie pary.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

Gdyby tylko MPK chciala posluchac i pobawic sie tym Obrazek Idealny moment to wyjazd Eniki, ale niestety sa tam tradycyjne drzwi z napedem IFE.

Pozdrawiam,
Aleksej
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Pamiętacie, jak na 100 leciu KM w Łodzi, wyszedłe z MPK pomysł na 805NF, tego przegubowca z obniżoną podłogą? Szkoda, że nie zrobili jednego testowego egzemplarza. Fajny wagon by powstał. W Poznaniu jest coś podobnego do 805NF.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
805Na
Czasem wpada
Posty: 88
Rejestracja: ndz 14:26, 31 lip 2005

Post autor: 805Na »

No ten tramwaj mi się podobał ,w którymś pantografie był jego rysunek Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Ja mam projekt i informacje co i jak na jego temat ze 100 lecia.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
BartStep
Stały bywalec
Posty: 283
Rejestracja: czw 19:36, 25 sie 2005
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: BartStep »

Zrobiliby i zaraz by się posypał. Poznańska modernizacja polegająca na wstawieniu dodatkowego niskopodłogowego członu w zasadzie wprost między wagony jest rewelacyjna. Ale wiadomo, tej podłogi będzie mało.
Aleksej
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: wt 11:43, 19 lip 2005

Post autor: Aleksej »

http://www.cyf-kr.edu.pl/lodzkietramwaje/temp/enika_1.jpg
http://www.cyf-kr.edu.pl/lodzkietramwaje/temp/enika_2.jpg

Jak widac Enika juz jest testowana, jest Stemman Fb-700 oraz sa oslony na wozki. W srodku biale porecze (zolte lepiej by wygladaly, ale niech bedzie). Czekamy na drugi wagon (doczepka, nie wiadomo czy czynna czy bierna) i na miasto (ze stemmanem, nawet zlozonym wyglada lepiej).

Pozdrawiam,
Aleksej
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Bardzo fajnie, że są osłony na wózki. Obrazek Mam nadzieję, ze w kolejnych bulwach teżje zastosuję. Jednak nie ma niestety cały czas listw ozdobnych. Obrazek
ODPOWIEDZ