Nowa taryfa

Forum dyskusyjne o biletach komunikacji zbiorowej.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

Racja. Co prawda stosowny komunikat wyświetlają też biletomaty w trybie anglojęzycznym - ale raz byłem świadkiem, jak grupka Erasmusów chyba z Portugalii kupowała z ciekawości czy dla zabawy bilety w trybie polskojęzycznym i odniosłem wrażenie, że nie wiedzieli, że bilet należy skasować.

To, że upoważnia do przesiadania się, jest dosyć logiczne w przypadku taryfy czasowej, ale w różnych krajach bywa z tym różnie, więc mimo wszystko dobrze, by ta informacja była.

Z drugiej strony - może się to skończyć tym, że na bilecie będzie, generalnie, nadmiar informacji.

Jeszcze biletomaty mogłyby po prostu drukować bilet w odpowiednim języku zależnie od wybranej wersji językowej (choć, jak wyżej napisałem, nie wyczerpuje to problemu), ale przy biletach z drukarni nie jest to już takie łatwe.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Nowa taryfa

Post autor: domino »

Od 2 kwietnia można się zwracać do kierowców po pomoc w przypadku awarii kasownika:
https://scontent.fwaw3-1.fna.fbcdn.net/ ... e=595E5FB2
https://scontent.fwaw3-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5956244F
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

A dotychczas nie było można?

Awaria kasownika to mniejszy problem. I już dotychczas występujący. Jak jeden kasownik nie działa, albo nie odbija dobrze stempla, zawsze można skorzystać z innego. Jak nie działa żaden - nie powinna odbywać się kontrola (kierowca i tak nie podejmie się "kasowania" biletów ręcznie wszystkim pasażerom). Jeśli kasownik podrze bilet - jeszcze się z taką sytuacją nie spotkałem, ale w takiej sytuacji chyba rzeczywiście zwróciłbym się do kierowcy.

Akcja jest pożyteczna, bo pewnie nie każdy pomyśli, by w takiej sytuacji zgłosić się do kierowcy - tylko zamiast tego po prostu pojedzie do biletu.

Choć mogli napisać, by w razie nieczytelnego stempla spróbować skasować bilet jeszcze w innym kasowniku, najlepiej od drugiej strony, żeby nie przebiło obecnego stempla i żeby kanar mógł bez problemu stwierdzić, że oba stemple są z tego samego tramwaju.

Przydałyby się informacje, co robić w razie awarii biletomatu.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowa taryfa

Post autor: px33 »

A co jeśli (a zdarzyło mi się coś takiego) tramwaj ma datę ustawioną pół roku do tyłu? :P
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

Jak pasażer tego nie zauważy (a zazwyczaj nie zauważy, bo nie wie nawet, które cyfry na wydruku z kasownika oznaczają miesiąc - ewentualnie zauważy na wyświetlaczu kasownika, jeśli wyświetla on datę, ale niekoniecznie to skojarzy), to w przypadku kontroli w tym samym pojeździe problemu nie ma. Inni pasażerowie też tak będą mieli, poza tym w razie wątpliwości zawsze można przeprowadzić próbne kasowanie. Trudniej jest po przesiadce. Wtedy już chyba kanar będzie musiał starać się dotrzeć przez centralę do motorniczego tramwaju/kierowcy autobusu, z którego pasażer się przesiadał (na podstawie numeru taborowego na wydruku z kasownika - o ile jest on wydrukowany poprawnie), i to w ten sposób zweryfikować.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Nowa taryfa

Post autor: domino »

Mieszkańcy Łodzi wybrali wzór biletów komunikacji miejskiej. Zwyciężył wariant z kolorowym tłem i białymi atrakcjami Łodzi.
http://www.dzienniklodzki.pl/komunikacj ... ,11981670/
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

Sam byłem za tym wariantem, ale ciekawe, jak będzie na tych biletach widać wydruki z kasowników... Powinni przewidzieć na to specjalne białe pole.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowa taryfa

Post autor: Jordi »

Druga strona kartonika będzie biała :) Tylko trzeba "wyuczyć" ludzi, jak wkładać bilet do kasownika :P Bo u nas każdy kasuje jak chce.

Też głosowałem za nr.1 - postawiłem jednak na estetykę i symbole miasta :)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kuba »

Ponieważ współczesne kasowniki nadrukowują od góry to de facto bilet należy wsuwać "do góry nogami".

Natomiast co do tego, że druga strona będzie biała to nie byłbym tego taki pewny. :P
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

Jordi pisze:Druga strona kartonika będzie biała :) Tylko trzeba "wyuczyć" ludzi, jak wkładać bilet do kasownika :P Bo u nas każdy kasuje jak chce.
Czyli pasażer ma znać na pamięć wszystkie typy kasowników i to, które z nich kasują bilety od spodu, a które z wierzchu? I jeszcze wiedzieć, że to, że na kasowniku jest napisane "Bilet kasowany jest od spodu" nic nie znaczy, bo często taki napis spotyka się na kasownikach kasujących bilet z wierzchu?

Dobrze, że nie mamy w Łodzi biletów wielokrotnego kasowania, bo wtedy byłoby jeszcze więcej zabawy.

W Krakowie spotkać można bilety dwukrotnego kasowania, a w Niemczech miałem do czynienia z biletami nawet czterokrotnego kasowania. Ale tam wszystkie kasowniki kasują z tej samej strony. W ogóle w całym kraju spotyka się w zasadzie tylko jeden typ kasowników - choć różnią się one szerokością szczeliny i kierunkiem nadruku (w poprzek lub wzdłuż biletu) zależnie od organizatora transportu zbiorowego w danej lokalizacji. To chyba zabezpieczenie, by nie skasować biletu w kasowniku nie tego organizatora, co trzeba.

Ale zdarza się, że kasownik wykona nieczytelny nadruk. Wtedy kasuję bilet jeszcze raz - albo na odwrocie, albo w ogóle na drugim końcu.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Nowa taryfa

Post autor: domino »

Po miesiącach oczekiwania w punktach sprzedaży pojawiły się długo zapowiadane kolorowe bilety.
http://tvtoya.pl/news/show/17516
jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2283
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Nowa taryfa

Post autor: jan_defecto »

Projekt uchwały dot. podwyżki cen biletów opublikowano w BIP UMŁ. Numer projektu 378/2019.
- Wycofano bilet 60 minutowy z tabeli. Ciekawe czy tylko z powodu wydłużeń 20->40, 40->60, czy już na stałe.
- Opłata za brak biletu wzrośnie do 288 zł + bilet 60 minutowy.
- Niestety nadal utrzymano bilet jednodniowy i zrównano jego cenę z weekendowym. Ciekawe czy będzie sprzedawany w formie jednego biletu z napisem jednodniowy/weekendowy skoro będzie miał ten sam nominał. Powinni przywrócić bilet 24 godzinny, a ten weekendowy wydłużyć w poniedziałek do 8 rano. Standardem w Polsce są bilety 24 godzinne. Wydłużenie weekendowego do 8 w poniedziałek spowoduje, że w poniedziałek będzie można nim jeszcze gdzieś pojechać, bo koniec biletu w środku nocy i tak nie ma sensu.
- Mogliby usunąć migawkę liniową, która się nie opłaca bo taniej kupić 90 dniowy na wszystkie linie. Może jakby usunąć migawki liniowe to cena biletów okresowych na wszystkie linie wzrosłaby trochę mniej. Ciekawe ile osób kupuje te liniowe - pewnie mało.
- Nadal nie ma biletu na podstawie którego można przejechać w całości długą trasę np. 75AB, 96AC. Zmuszanie do pilnowania czasu i dokasowywania dodatkowego biletu może zniechęcić pasażera. Może warto zainspirować się taryfą warszawską i zrobić jeden krótki bilet 20 minutowy, a drugi długi który będzie miał dwie funkcje będzie ważny na przesiadki np. 60 minut, a jeżeli pasażer jedzie jednym pojazdem będzie działał jako jednoprzejazdowy nawet jeżeli limit 60 minut zostałby przez pasażera przekroczony.
- Uważam, że warto zainspirować się Warszawą i zrobić dwie taryfy biletów okresowych. Jedna dla łodzian płacących podatki w Łodzi (oraz dla ich dzieci uczących się lub studiujących), a drugą dla pozostałych osób.
- Na końcu chciałbym zauważyć, że moim zdaniem już teraz ceny KM są zbyt wysokie w stosunku do jakości oferowanej usługi.
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1996
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Karol »

No dobra, ale ten 20-minutowy ważny jest na dwie strefy, a tamten dłuższy tylko na pierwszą. Obecne bilety czasowe ważne są na dwie strefy, więc trzeba mieć to na uwadze.
Pomysł Karty łodzianina miałby sens tylko wtedy, jeżeli byłaby większa dysproporcja pomiędzy ludźmi płacącymi tutaj podatki a ludnością napływową. Wtedy miasto miałoby większe wpływy do budżetu.
Z jeszcze innej strony, gdyby zlikwidować podatek dochodowy to nie byłoby w ogóle potrzeby takiej karty.
Obrazek
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowa taryfa

Post autor: px33 »

Gdyby zlikwidować podatek dochodowy (i nie wymyślić jakiegoś innego finansowania samorządów lokalnych) to można by zaorać całe miasto. Na strefy też jest uczciwe rozwiązanie - bilet 40-minutowy byłby ważny 40 minut w obu strefach w założonym czasie i do końca linii w 1 strefie, bilet 60-minutowy do końca dowolnej linii - to mniej więcej pokryłoby się z długością tras miejskich i strefowych.
Wciąż nie rozumiem idei biletu dziennego, co by im szkodziło rozszerzenie go do 24h albo chociaż wydłużenie do 6 następnego dnia?
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nowa taryfa

Post autor: TramMomentyStudenta »

jan_defecto pisze:chciałbym zauważyć, że moim zdaniem już teraz ceny KM są zbyt wysokie w stosunku do jakości oferowanej usługi.
Ale z czegoś trzeba wypłacić pensje dla prowadzących pojazdy (nie mówiąc o jakichkolwiek podwyżkach, które przecież się im należą), zapłacić za energię elektryczną, której koszty w przyszłym roku zaczną dramatycznie rosnąć (my w przyszłym roku na razie mówimy o podwyżce 20-30 proc., ale myślę, że tego rzędu podwyżki przez najbliższe kilka lat będą następować co roku), nie mówiąc o jakichkolwiek zakupach taboru. :|
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nowa taryfa

Post autor: nowy1212 »

No tak ale tu nikt nie krytykuje tego ze zbiorkom będzie za drogi i ludzi nie będzie stać tylko to że oferowana usługa jest beznadziejna. Płacę wymagam, a tu zapłacisz więcej a standard się nie poprawi na nawet pogarsza bo zamykają kolejne odcinki torowisk
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nowa taryfa

Post autor: TramMomentyStudenta »

No ale jak nie podwyższą tych cen biletów, to albo cięcia na tabor, albo cięcia w takcie, albo mniej płacone nadgodziny, albo długi u dostawcy energii elektrycznej. No sorry. :?
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nowa taryfa

Post autor: Kpc21 »

No ale przecież wpływy z biletów to i tak niewielki procent kosztów działalności komunikacji miejskiej... czy się mylę?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Nowa taryfa

Post autor: BB93 »

Zazwyczaj w transporcie zbiorowym tak jest. Bardzo rzadko zdarzają się przykłady linii/systemów, które utrzymują się bez dotacji. Jednak, jeśli chce się utrzymać mniej-więcej stały % pokrycia wydatków podwyżki są nieuniknione. A w obecnej sytuacji jakiekolwiek cięcia nie wchodzą w grę.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowa taryfa

Post autor: px33 »

Zresztą ten niewielki procent to i tak ponad 40, co przekłada się na dość grube miliony. No a budżet nie jest z gumy i miasto nieszczególnie stać na zwiększenie dofinansowania (i niestety też na poprawę jakości - aczkolwiek uważam że w KM jest jeszcze spore pole do oszczędności)
ODPOWIEDZ