Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Forum dyskusyjne o biletach komunikacji zbiorowej.
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: domino »

Uruchomienie półrocznego pilotażowego programu przyjmowania płatności za bilet kartą płatniczą zapowiedziała podczas Kongresu Transportu Publicznego Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju i akceptacji kart płatniczych Mastercard. Opłata za przejazd ma być ściągana bezpośrednio z konta pasażera dzięki rejestracji przejazdu w odpowiednich czytnikach. Nośnikiem biletu ma być natomiast sama karta.

– Przygotowujemy się już do tego projektu, wystartuje on na początku przyszłego roku – wskazywała przedstawicielka organizacji płatniczej. – System będzie oparty o rozwiązanie stosowane w Londynie. Każdy podróżny, zarówno mieszkaniec, jak i przyjezdny, będzie mógł zapłacić za bilet swoją kartą, płacąc zbliżeniowo – wskazywała.

Według zapowiedzi program ma objąć jedynie część taboru. – W nowoczesnych tramwajach Pesy, aby skorzystać z nowej możliwości, łodzianie będą musieli dokonać tzw. check-in i check-out, czyli zameldować się w czytniku przy wejściu i przy wyjściu – opisała Kamila Kaliszyk. Stwierdziłą również, że pilotaż można będzie potraktować jako formę konsultacji społecznych, bo atrakcyjność nowej formy płatności będzie dało się ocenić na podstawie zainteresowania, jakim będzie się cieszyć.

Przedstawicielka Mastercard przekonywała, że proponowane rozwiązanie jest wyjątkowo wygodne dla podróżnych. – Dla mnie idealny transport zbiorowy to taki, w którym w ogóle nie myślę o płatności, o tym, jaki mieć bilet. Chciałabym mieć kartę płatniczą w którymś z banków, móc wejść do dowolnego środka transportu, a opłata naliczyłaby się sama po zakończeniu podróży – wskazywała.

Dodała też, że z rozwiązania będą mogły skorzystać także dzieci np. dzięki opaskom zastępującym tradycyjne karty. – Polskie społeczeństwo jest bardzo nowoczesne i bardzo szybko adaptuje się do nowoczesnych technologii – podkreśliła. Myślę więc, że za kilka lat w zakresie płatności w transporcie będziemy w zupełnie innej rzeczywistości – oceniła.

Plany uruchomienia programu pilotażowego przy współpracy z Mastercard potwierdziło MPK-Łódź. – Z uwagi na charakter przedsięwzięcia jeszcze nie możemy zdradzać szczegółów – mówi jednak Sebastian Grochala, rzecznik prasowy przewoźnika.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 53365.html
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: kuba_łódź »

MPK Łódź. Do czego służą żółte płytki w tramwajach linii 10?
Sandra Kmieciak
06.01.2017 08:03
Pierwszy etap montażu kasowników do nowego systemu pobierania opłat za bilety MPK

Pierwszy etap montażu kasowników do nowego systemu pobierania opłat za bilety MPK (Sandra Kmieciak)
Łodzianie podróżujący tramwajami linii 10 od kilku dni zwracają uwagę na tajemnicze żółte płytki, które pojawiły się w niektórych pojazdach. Są zlokalizowane przy drzwiach i wiele osób myli je z kasownikami. Problem pojawia się, gdy próbują włożyć w nie bilet.
W jeżdżącym po trasie W-Z tramwaju numer 10 jak zwykle w godzinach szczytu jest tłoczno. W końcu już prawie godz. 17, łodzianie tłumnie wracają do miejskich sypialni: na Retknię albo Widzew. Komu uda się wepchnąć do tramwaju, ten jest szczęśliwy. Jeszcze szczęśliwszy byłby, gdyby udało mu się skasować bilet i nie narażać się na mandat. Nic prostszego, kasowniki wiszą przy każdych drzwiach. I dopiero gdy podróżny wyciąga rękę w stronę kasownika odkrywa, że coś tu jest nie tak. Żółte płytki nie mają szczeliny w którą można wsunąć bilet, nie ma na nich żadnych napisów ani instrukcji obsługi. Niektórzy głośno zastanawiają się co to jest. - Ja myślę, że to pod reklamy - zastanawia się jedna z pasażerek. Ktoś inny sugeruje, że może tabliczki zastąpią albo ujednolicą przyciski do otwierania drzwi przy wysiadaniu. Pojawiają się również pomysły, że do płytek będą montowane kasowniki.

MPK modernizuje stare tramwaje


MPK Łódź jak londyńskie metro

Okazuje się, że tabliczki same w sobie będą kasownikami. MPK planuje wprowadzenie innowacyjnego systemu, zgodnie z którym pasażerowie płaciliby za przejechane przystanki a nie za czas przejazdu jak do tej pory. Opłatę za przejazd uiszczaliby kartą płatniczą. Oczywiście taką, która posiada opcję płacenia bez wprowadzania pinu czyli paypass. Podobne rozwiązanie od dwóch lat funkcjonuje w londyńskich środkach komunikacji: metrze, autobusach i podmiejskich kolejkach. W Polsce takie rozwiązanie nie jest stosowane w żadnym mieście. - Po wejściu do pojazdu pasażer musiałby przyłożyć kartę do płytki - tłumaczy Sebastian Grochala z MPK. - Podobnie przy wysiadaniu. System zliczyłby ile przystanków ktoś przejechał i ściągnął za nie opłatę. Jeszcze nie wiemy, jakiego rzędu byłyby to kwoty. Na razie montujemy pierwsze elementy systemu czyli płytki. Pilotażowo tylko w tramwajach linii 10, w nowoczesnych pojazdach PESA. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, testowanie mogłoby zacząć się jesienią.

Chociaż system miałby być w pełni sfinansowany przez Mennicę Polską i Mastercard, na opóźnienie w jego wprowadzeniu nalega Zarządu Dróg i Transportu. ZDiT chciałby, aby nowy system zaczął działać dopiero, gdy wprowadzona zostanie nowa siatka połączeń. Na razie procesowane są także zmiany obecnej taryfy biletowej. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami więcej mielibyśmy zapłacić za bilety 20- i 40-minutowe oraz za miesięczną i trzymiesięczną migawkę.

Co widzi kontroler?

Obawy może wzbudzać kontrola biletowa gdy fizycznie nie kasujemy biletu, tylko odbijamy swoją kartę płatniczą. Grochala uspokaja, że specjalnie przygotowany system pozwoli kontrolerom na sprawdzenie wyłącznie informacji o opłaceniu przejazdu. Niedostępna będzie cała historia transakcji, jakie dokonywane były za pomocą karty. Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie jest potrzebna żadna dodatkowa karta, nawet migawka. Poza tym dzięki płaceniu za przejechane przystanki nie płacimy za stanie w korkach czy czekanie na przystanku podczas przesiadki. - System chcemy najpierw przetestować w tramwajach linii 10, aby dowiedzieć się czy łodzianie w ogóle będą nim zainteresowani - mówi Grochala. - Jeśli sprawdzi się, wprowadzimy go we wszystkich pojazdach MPK.
http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35153,21 ... ii-10.html
Zapowiada się ciekawie, może zachęci to więcej osób do korzystania z KM ?
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kuba »

Osobiście wątpię, aby taki system został zamontowany we wszystkich pojazdach. Są to ogromne koszty. Tutaj należy pamiętać, że jest prywatny inwestor, który nam to finansuje na czas testów. Później już nie będzie tak różowo. Jeżeli już mamy wydawać jakąkolwiek publiczną kasę, to zamiast na takie rzeczy, lepiej wydać na poprawę komunikacji (nowe tramwaje lub większa częstotliwość kursowania itp).

Poza tym w Polsce, w przeciwieństwie do Niemiec, brak jest standaryzacji, czy to w urządzeniach biletowych (biletomaty, kasowniki) czy w informacji pasażerskiej (sterowniki, przesył danych), w związku z tym urządzenia każdego nowego producenta wiążą się zapewne z wymianą (montażem) nowej infrastruktury, dlatego na czas testów będziemy mieć w pojeździe dwa rodzaje kasowników zamiast jednego. :P

uważam, że zamiast jakiegoś nowego producenta MPK powinno w tym zakresie nawiązać współpracę z R&G i po prostu systematycznie wymieniać kasowniki. Byłem na ostatnich targach w Kielcach i widać było, że nieco podobny system ma już R&G. To chyba ten ze Świebodzic: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 51192.html
Być może taki system byłby nieco tańszy, bo nie trzeba byłoby wymieniać całej infrastruktury tylko jego część.

Z tego co wiem przygotowywane są też testy innego systemu (również dot. naliczania przystankowego) opartego na tzw. beaconach (widać już takie małe niebieskie gówienka na przystankach na trasie WZ). Nie trzeba instalować w pojazdach żadnych kasowników. Pasażer musi mieć smartfona z zainstalowaną odpowiednią aplikacją (w której m.in. wprowadza się dane karty płatniczej) i włączonym bluetoothem. Też coś takiego funkcjonuje w Świebodzicach, tylko tam polega to na tym, że smartfon jedynie wykrywa, że wsiadasz do pojazdu i automatycznie przypomina o zakupie biletu i można wybrać ten właściwy.
http://swiebodzice.pl/strony_2/do_druku ... 06/018.htm

Jak widać oba systemy stosowane w Świebodzicach nie naliczają dynamicznie opłaty za przejechane przystanki. Także w Łodzi byłaby to jakaś nowość, ale oparta częściowo na już dostępnych rozwiązaniach. O ile w małym mieście wdrożenie czegoś takiego jest prostsze, to w dużym na pewno generuje znacznie większe koszty. Drugie rozwiązanie jest o tyle lepsze, że kasownik zastępujemy smartfonem, więc już nam część kosztów odpada. A chyba w dzisiejszych czasach wszyscy wychodzą z domu z telefonem i rzadko kiedy się z nim rozstajemy. ;)
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: px33 »

Niemal dowolnie elastyczny bilet przystankowy na całą sieć możemy mieć praktycznie bezinwestycyjnie (kwota rzędu kilku tysięcy złotych).
W każdym pojeździe jest biletomat, który może drukować dowolne bilety - wystarczy wprowadzić opcję zakupu biletu przystankowego na zadaną liczbę przystanków. Z kolei obecne kasowniki mogą drukować numer aktualnego przystanku na bilecie, wystarczy to wpisać w konfiguracji. Kilka co bardziej popularnych "nominałów" (5, 10, 15 przystanków, bilet na całą trasę) można wprowadzić do normalnej sprzedaży, tak jak od dawna było w Poznaniu.

Jedyną opcją, w której pasażer odnosi realną korzyść z drogiego systemu elektronicznego jest system z limitem, taki jak w Londynie (tj. odbija się kartę przy każdym wejściu, ale jeśli dzienne opłaty przekroczą koszt dobowego biletu, w danym dniu jeździ się gratis). Wciąż, mamy poważniejsze problemy niż system biletowy - w tej chwili dostępność biletów w łódzkiej KM jest rewelacyjna (minus MARKAB, minus KORO)
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: BB93 »

px33 pisze:(minus MARKAB, minus KORO)
I chyba te dwa minusy powinno się wyeliminować w pierwszej kolejności. Chociażby wprowadzając zapis, że każdy pojazd ŁLTZ musi być wyposażony w biletomat z możliwością płacenia kartą i doładowywania migawek.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: mig »

Choć na początku byłem sceptyczny co do taryfy przystankowej, to teraz jestem jak najbardziej za nią. W Poznaniu wprowadzenie takiego rozwiązania okazało się sukcesem, mimo pozostawienia biletów czasowych, w tym mitycznych 10-minutówek. Ograniczone zostaną sytuacje sporne wynikające z dłuższego niż rozkładowy czasu przejazdu i wiążącego się z tym przekroczenia ważności biletu.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kpc21 »

To nie są sytuacje sporne, tylko nieznajomość przepisów taryfowych wśród kontrolerów.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: mig »

Są to sytuacje sporne, skąd kontroler ma wiedzieć na którym przystanku wsiadł pasażer?
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kpc21 »

Na bilecie jest godzina skasowania biletu. Trzeba tylko sprawdzić, na jakim przystanku był wtedy autobus.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: mig »

Tak, tylko nie zmienia to faktu, że jest to nie do sprawdzenia na miejscu przez kontrolera, więc pasażer musi pisać odwołanie, a tego chcemy unikać. W przypadku taryfy przystankowej nie będzie takich sytuacji.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kpc21 »

A nie jest? Powinna być taka możliwość.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: px33 »

Są to sytuacje sporne, skąd kontroler ma wiedzieć na którym przystanku wsiadł pasażer?
A co to go obchodzi? Do czasu ważności biletu dodaje się opóźnienie (jeśli czytniki kanarów mają 3G to przydałaby się aplikacja wyciągająca opóźnienie dla danego pojazdu) i tyle. Więc co prawda znając wartość opóźnienia pojazdu pasażer może oszukać system (wsiadając z niedawno przedatowanym biletem do kursu opóźnionego o pół godziny - jedzie gratis), ale jeśli postępuje uczciwie to nigdy nie zostanie oszukany bo każda minuta ponad czas rozkładowy dolicza się przecież do opóźnienia pojazdu.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kpc21 »

Problem jest przy przesiadkach.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: px33 »

Nie przesadzajmy, to już jest mocno wydumany problem i na pewno nie warto wydawać w tej chwili milionów na jego rozwiązanie. Zresztą tutaj i tak przystanku liczyłyby się w ramach jednego pojazdu.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: STUDI »

Kpc21 pisze:To nie są sytuacje sporne, tylko nieznajomość przepisów taryfowych wśród kontrolerów.
A naklejany w pojazdach wyciąg z regulaminu przewozów nt milczy. Większość pasażerów o tym nie wie i w przypadku wlepienia mandatu nie odwoła się.
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kuba »

Bo pewnie w ogóle mało kto zapoznaje się wcześniej z przepisami, a tam jest wszystko wyraźnie napisane (nawet na tych naklejkach w pojazdach, bo to nie jest wyciąg z regulaminu, a pełny tekst przepisów).
Okres ważności biletu przedłuża się odpowiednio o wydłużony czas podróży, spowodowany opóźnieniem się pojazdu, w stosunku do obowiązującego rozkładu jazdy.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: nowy1212 »

Wiadomo co z tym OPS na linii 11AB? Bo już marzec i cisza.

I w ogóle OPS jest ejszcze na 10AB czy już nie?
Kamil.2
Stały bywalec
Posty: 255
Rejestracja: wt 17:14, 10 paź 2017

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kamil.2 »

Na 10AB będzie chyba do września 2019r. A co do 11AB to miał być od stycznia a w Pesach z 2008 i NF6D nawet nie zaczęli montować tego systemu więc jeszcze pewnie to potrwa.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: Kpc21 »

Poza tym przecież Pesy z 2008 przeszły na 10, więc teraz muszą to zrewidować.

W sumie, czemu nie wrzucić Citków na 10 za te Pesy 2008?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Łódź: Karta płatnicza stanie się biletem

Post autor: px33 »

Na samym początku CR-y zniknęły z 10 bo miały podłogę niżej niż perony na stajni, ale nie wiem czy ta wersja wciąż obowiązuje.
ODPOWIEDZ