Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Na każdy temat.
kamlox
Czasem wpada
Posty: 66
Rejestracja: pn 15:54, 19 lis 2012

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: kamlox »

STUDI pisze:Linia grójecka miała rozgałęzienia (do Góy Kalwarii) docierała daleko bo aż do Nowego Miasta m/Pilica. Ponadto na wschód do Grójca wybiegały tory wąskotorowe - dość daleko w kierunku Białej Rawskiej - jeszcze na przełomie lat 90-tych i XXI wieku telepałem się autobusem PKS z Grójca do Łodzi przez Białą Rawską i wielokrotnie przecinałem tam tory wąskotorówki biegnące przez sady.
Linie WKD (nie mylić z EKD obecnie WKD) pod lewej stornie Wisły miały tor metrowy. Nic dziwnego że tam właśnie trafiły łódzkie parowozy.
Linia o której mówisz z Białej Rawskiej to linia wąskotorowa Rogowskiej Kolei Dojazdowej z Rogowa do Białej Rawskiej p. Rawę Mazowiecką o rozstawie 750 mm.
STUDI pisze: Sieć tramwajowa w GOP i kolejki wąskotorowe parowe miały dawniej ten sam rozstaw - 760 mm. Po II WŚ porzucono przekuwanie części parowej sieci wąskotorówek - zostawiając ją jako GKW z rozstawem 760 mm - podlegała pod PKP.
785 mm.
Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1891
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: STUDI »

kamlox pisze: Linia o której mówisz z Białej Rawskiej to linia wąskotorowa Rogowskiej Kolei Dojazdowej z Rogowa do Białej Rawskiej p. Rawę Mazowiecką o rozstawie 750 mm.
To nie te tory. Wybiegały z Grójca w kierunku zachodnim Do Białej Rawskiej nie dochodziły.
Na mapie Google jest kawałek tej linii naniesiony - Grójec, Odrzywołek, Belsk Mały, Belsk Duży... tory na pewno szły dalej w stronę Rębowoli.
kamlox pisze: 785 mm.
Moja pomyłka. 785 mm czyli około 30 cali pruskich.


PS: To tory które prowadziły do Nowego Miasta n/Pilicą dalszy przebieg to Błędów, Mogielnica i Nowe Miasto n/Pilica.
Ostatnio zmieniony ndz 18:51, 28 sty 2018 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: prof_klos »

Bardzo możliwe, bo sam doskonale pamiętam, że studiując uważnie dokładne mapy i plany 15-20 lat temu odkryłem za którymś razem na jakimś arkuszu, że linie grójecka i rogowska były prawie połączone. Pierwotnie myślałem, że obie mają wspólny rozstaw szyn, dopiero później zrozumiałem, że to tyczyło się jedynie bocznic 1000 mm.
Na wąskotorówkach był to bardzo popularny patent, linie podciągano wszędzie tam, gdzie były magazyny, spichlerze, zakłady, budowy, a nawet... folwarki. Wystarczy spojrzeć jaki ultra węzeł był chociażby pod Krośniewicami (Krzewiem), albo wspomnieć linię do Leśmierza* czy nawet... Strykowa (wąskotorówka docierała tam z Ozorkowa!)

*oby tylko! Wąski tor wybiegał z Sierpowa przez Leśmierz hen dalekoooo na wschód, galante za miasteczko Piątek! Aż pod sam Łowicz! To była GIGANTYCZNA sieć! Wąskotorówki były WSZĘDZIE!
Bardzo polecam mapę interaktywną dot. linii kolejowych Polski na bazie kolejowej, bardzo rzetelne źródło, można wyśledzić wiele wspaniałych ciekawostek:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... 94/19.4372
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Kpc21 »

Zaraz na północ od Łowicza też była wąskotorówka, na pewno docierała do Kiernozi.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: BB93 »

To była wąskotorówka cukrowni Dobrzelin. Jej przebieg jest zaznaczony nawet na moim atlasie Polski z 2012 wydawnictwa Demart. Przebieg od Kiernozi przez Wolę Stępowską, Luszyn, Zarębów, Grabów, cukrownię Dobrzelin, Oporów, Pobórz (węzeł) i z Poborza do Trębek oraz Muchnic Nowych. Według bazy kolejowej (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... o=przebieg) linia biegła za Kiernozię do wsi Brzozów Stary. Co ciekawe, w Kiernozi wzdłuż drogi do Wejsc z jednej strony jest normalnie chodnik a z drugiej pas trawy i dopiero ogrodzenie ogrodu pałacowego.
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Tymczasem mamy nowość: płatności zbliżeniowe w tramwaju linii 10AB. Na razie w fazie testów. Jestem generalnie za, ale oprócz wybranych linii tramwajowych niech to dotyczy jak największej liczby linii autobusowych. W pierwszej kolejności miejskich. Systemowe rozwiązania w komunikacji powinny zniechęcić do użytkowania samochodów, tak, aby stanie w korkach nie było koniecznością na jak największej liczbie odcinków dróg. Najpierw płatności zbliżeniowe powinno uruchomić się na liniach strategicznych, czyli: 55, 57, 65, 69, 70, 80, 83, 96, 99, tak, aby w dalszej przyszłości liczbę linii stopniowo zwiększać. Jeśli chodzi o tramwaje, najbardziej przyda się ten system na liniach 10 i 11, w dalszej kolejności na 14 i liniach studenckich (m.in. 12, 15, 16, 17, 45, 46).
Ale na razie tylko 10AB. Miłej lektury.
http://www.dzienniklodzki.pl/komunikacj ... ,12482355/
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Kpc21 »

No i jak to będzie obsługiwać więcej linii, to koniecznie trzeba umożliwić przesiadki. Powiedzmy, że do 1,5 godziny, bo tyle maksymalnie na przesiadkę się czeka, biorąc pod uwagę ewentualne utrudnienia itp.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Tak, ale pytanie, czy to nie będzie za trudne logistycznie. Tu musiałaby pomóc Migawka, której zadaniem mogłoby być w przyszłości rejestrowanie wykonanych kursów. Obawiam się, że płatności zbliżeniowe sprawdzą się raczej na przejazdach jednoliniowych. Choć na przykład przy przesiadkach wyjściem byłoby podanie kolejnych przystanków (na drugiej i każdej kolejnej linii) jako kontynuację podróży. Tylko tak jak mówię, trzeba zarejestrować taki czy taki kurs. Albo za pomocą Migawki, albo ewentualnie aplikacji mobilnej. Mało tego, nie da się, aby taka forma płatności była wdrożona do wszystkich linii na raz, trzeba to robić stopniowo. Jeśli forma się sprawdzi, to myślę, że do Expo powinno to objąć wszystkie linie autobusowe i tramwajowe (być może oprócz wybitnie podmiejskich, czyli: 61, 67, 90, 91 i 94 oraz zgierskiej 6 funkcjonującej na innych zasadach). Tylko czy rzeczywiście - same testy na 10AB potrwają ok. pół roku, zanim dojdzie do przetargu na urządzenia do tego typu płatności, to się zejdzie, to na kolejnych kilku liniach możnaby na to liczyć jesienią '18. Potem zmienią się władze, nie wiem, jak oni będą podchodzić do kwestii płatności mobilnych (choć wszyscy doskonale wiedzą, że nowoczesność w komunikacji miejskiej się przyda).
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: px33 »

Jeśli mpk ma do tego dołożyć chociaż złotówkę to lepiej żeby tego nie kupowali, bo jest tak około million lepszych rzeczy, na które można wydać kasę
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Ogólnie jednak, jeśli chodzi o formę płatności za przejazd komunikacją miejską, możnaby zaproponować nowe, ciekawe rozwiązania. Darmowe pierwsze dwa przystanki dla wszystkich i system biletów liczący opłaty podług przejechanych przystanków (uwaga: zastrzeżenie jest takie, że koniecznie zaraz po wejściu do tramwaju należałoby skasować bilet, nie mogłoby to nastąpić później niż minutę po odjeździe z przystanku). Jednocześnie trzeba byłoby pomyśleć o szerszym pakiecie ulg nie tylko dla uczniów i seniorów (http://www.dzienniklodzki.pl/komunikacj ... ,12500040/), ale także... dla kobiet przebywających na urlopach macierzyńskich. Wśród tego pakietu ulg można wymienić możliwość przejechania jednorazowo do ośmiu przystanków (sic!) za darmo (a czemu nie?). Tutaj jednak potrzebna jest weryfikacja założeń i co rozumiemy przez jednorazowy przejazd, a przede wszystkim system kontroli biletów. Tak więc propozycja ciekawa, ale droga do tego daleka - żeby się nie okazało, że dalsza niż do płatności mobilnych. :D
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

No i wreszcie się doczekaliście kolejnych przemyśleń związanych z siatką połączeń (tudzież odłączeń).
Ostatnio wyjątkowo głośno zrobiło się na temat linii 7 i jej wyjątkowo nieatrakcyjnego dość, że przebiegu, to jeszcze rozkładu jazdy. :D I faktycznie, taki mały pomysł na uatrakcyjnienie tej linii. Propozycja na nową trasę? Proszę bardzo, tylko niech zrobią ten natrętny łącznik na Kozinach. Od Chochoła przez Aleksandrowską, Włókniarzy, Srebrzyńską, Legionów, Pomorską, Kilińskiego, Dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza na Stoki. Taki łakomy kąsek w sam raz dla studentów z Teofilowa. Problem z 13 można rozwiązać poprzez jej skrócenie do pętli Legionów/Zielona. Przecież i tak jest obsługiwana przez ET-2. :D
Przy takiej trasie "siódemki" od razu rodzą się pomysły na przetasowania, np. 5 i 6 - komplet z Chocianowic, bo wtedy na 7 składy by wysyłała Telefoniczna. Tutaj ktoś też powinien od razu wpaść na pomysł na Przybysza. Przypuszczam, że niedobór kursów od cmentarza Zarzew do Śmigłego-Rydza mogłaby uzupełnić albo "czwórka" (Dąbrowskiego nie będzie chyba miało problemu ze zmniejszeniem ilości linii tramwajowych?), albo 16, tyle, że ona do samego pl. Reymonta i to pod warunkiem, że zrobią torowisko na Wróblach (co do tego pewności stuprocentowej nie mamy), żeby mogła połączyć się z Politechniką, Dworcem Kaliskim i Teofilowem. Wtedy nie będzie pustek ani na 7 (przynajmniej od poniedziałku do piątku), ani na 16 (wtedy może z dużym powodzeniem jeździć także w weekend), ani nawet może na żadnej. :)
Josek102
Bywalec
Posty: 193
Rejestracja: pt 15:13, 08 lip 2016

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Josek102 »

Wątpię by chcieli zamykać zawaloną Al.Włókniarzy dla wbudowania torowiska i trakcji
ex.Josek101niestety nie dostałem pomocy by używać poprzedniegonicka
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Tydzień, i to, powiedzmy, w okresie wakacyjnym, ludzie chyba będą w stanie wytrzymać. Tym bardziej, jeśli ma się na myśli chęć uatrakcyjnienia linii 7.
Druga opcja. Przerzucenie przez linię 7 części odpowiedzialności "piątki" i trasa do Kilińskiego przez Pomorską (wtedy linia wystarczy z Kozin, i nie ma potrzeby skracania 13), a potem w kierunku Kurczaków tak jak obecnie 5, zaś sama "piątka" mogłaby być z Fabrycznego skierowana w kierunku Stoków. Wówczas nie ma ani problemów z zamykaniem Włókniarzy na tydzień, ani z przetasowaniami taborowymi. Ale oba rozwiązania sprzyjałyby "siódemce".
Faktycznie, nasuwa się wniosek, że projekty siatki połączeń były pisane na łapu-capu. Efekty widoczne były m.in. na "siódemce". Dlaczego nikt z tym do tej pory nic nie zrobił? Wiadomo, remonty. Na dziś tyle w temacie.
Josek102
Bywalec
Posty: 193
Rejestracja: pt 15:13, 08 lip 2016

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Josek102 »

Ludzie może wytrzymają ale gorzej z pojazdami .Chyba ,ze by w nocy budowali po jednym pasie zamkniętym. Ale na pewno by to uatrakcyjniło linię 7
ex.Josek101niestety nie dostałem pomocy by używać poprzedniegonicka
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Dokańczam spekulacje na temat potencjalnych objazdów w porze przyszłorocznych remontów. Dochodzę do wniosku, że najłatwiej będzie, jeśli:
4 - skierują przez Wojska Polskiego, Franciszkańską, Kilińskiego i Przybysza, jak już wspomniałem przed chwilą,
7 - z racji uwag dotyczących niedoboru tramwajów na osiedlu przy Śląskiej, będzie... jedynym tramwajem skierowanym na pętlę Niższa/Śląska,
13 - prawdopodobnie pojedzie Piłsudskiego do Puszkina i stamtąd w kierunku pętli Zarzew,
14 - raczej pojedzie od skrzyżowania Piłsudskiego/Kilińskiego tak jak 4 (kierunek Dw. Łódź Dąbrowa),
2 - będzie skrócona do placu Niepodległości, z prostej przyczyny - tramwajów na Przybyszu m. Kilińskiego a Śmigłego-Rydza będzie już za dużo,
1 - zostanie wysłana na Żabieniec lub Wycieczkową, a 6 może być zawieszona. Przy czym wskazane byłoby, aby 16 wzmocniła po części zawieszoną 6 i jechała przez Piotrkowska Centrum i stamtąd do Dworca Kaliskiego i dalej swoją dotychczasową trasą.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

A jakie remonty są planowane na przyszły rok tak w ogóle?
Bo ja wiem, że Śmigłego-Rydza od Piłsudskiego do Przybyszewskiego (bez skrzyżowania)

Na Północną, Plac Wolności, Wojska Polskiego przetargów nie było (albo sie nie udały), więc to pewno w 2019r dopiero.
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Ale mówi się, że te trzy (Północna, Plac Wolności, Wojska Polskiego) mają zacząć się jeszcze w '18.
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2391
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Rok 2022 - niskopodłogowe tramwaje w Łodzi.
Będzie komplet NF6D, będą te z WZII (chyba wszystkie), Citki i Tramicusy raczej zostaną, o Swingach nie wspominając. Jak dobrze pójdzie, to jeszcze będzie GT8N. Oczywiście nie zapominamy się o M8CNach.

I tak, jeśli nie będzie znaczących zmian w siatce połączeń, a wszystkie planowane remonta dojdą do skutku, to:
M8CN - 1, 15, 17
GT8N - 4, 45
NF6D - 4, 9, 12, 15, 18
Citki - 4, 11, 12
Tramicusy - 11
Swingi '15 - 10
Swingi '18 - 11, 14, 18
WZII - 5, 6
hytgar655
Stały bywalec
Posty: 355
Rejestracja: sob 17:58, 16 lip 2016

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: hytgar655 »

Osobiście nie wyobrażam sobie, żeby tramwaje z TDŁ nie jeździły na 2. Rzgowska na razie nie jest w planach do remontu, a 2 będzie miała całą trasę nową. Więc w roli pewniaka stawiałbym 2 i dopiero do niej dobrał jakąś linię.

Swoją drogą, chętnie przedstawię jeszcze dzisiaj późnym wieczorem swoją wizję obsady linii, jeżeli by Ciebie lub kogoś innego to zainteresowało.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: prof_klos »

Kilka NF6Ds-ów "wskoczy" na 41. Pamiętajmy, że w 2020 linia zostanie oddana do użytku po kapitalce! ;)
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
ODPOWIEDZ