Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.
: sob 19:13, 26 mar 2022
autor: TramMomentyStudenta
Nigdy więcej wojny, tym bardziej, że myślę coraz bardziej ambitnie.
Otóż rano wpadłem na pomysł, praktycznie nierealny, ale zasadniczo konieczny, żeby myśleć o sprawnej komunikacji w Łodzi. Chodzi tak na dobrą sprawę o jedyną możliwą na ten moment w Łodzi lokalizację dla tramwaju pospiesznego. I kapitalną z punktu widzenia ograniczenia ruchu samochodowego w zalążku. Pytanie o potoki, ale w sumie nie martwiłbym się tym specjalnie, a nuż widelec może to wykreować w porywach dodatkowe miejsca pracy
Chodzi mi o taką linię:
PKP ŁÓDŹ RADOGOSZCZ ZACHÓD - Włókniarzy - Jana Pawła II - Bartoszewskiego - Rzgowska - CZMP
Przewidywane postoje:
* przyszła Włókniarzy/Jantarowa
* Włókniarzy/Liściasta
* Włókniarzy/Lutomierska
* Włókniarzy/Długosza
* Włókniarzy/Legionów
* Włókniarzy/Mickiewicza
* Jana Pawła II/Wróblewskiego
* Jana Pawła II/Obywatelska
* Jana Pawła II/Pabianicka
* Bartoszewskiego/Demokratyczna
* Bartoszewskiego/Przednia (zależnie od lokalizacji krańcówki na CZMP, która być może powstanie jeszcze w latach 20., na razie mówiło się ze strony... rządowej
o roku 2024
)
Jeśli by się udało, to taki tramwaj pospieszny mógłby powstać gdzieś w okolicach lat 2030-33. To bardzo droga inwestycja, pewnie ze dwa-trzy-cztery razy przewyższy W-Z. Nawet na takiej Włókniarzy należałoby zrobić dodatkowe tory, żeby taka 8 nie miała zbyt wiele wspólnego z tramwajem pospiesznym.
Rentowność inwestycji może paradoksalnie wzrosnąć, gdyby od linii pospiesznej powstała króciutka odnoga pospieszna, która biegłaby w rejonie Pasażu Łódzkiego, przez rejon hali sportowej obok Politechniki aż do Centralu (czytaj: stajni jednorożców). Wówczas, przy spełnieniu odpowiednich założeń, mogłaby np. powstać linia na wzór 8, lecz po skręcie z Limanowskiego we Włókniarzy przyłączona do tramwaju pospiesznego, a następnie przez Politechnikę do stajni i dalej przez W-Z dotychczasową trasą 8. Taka linia mogłaby w pewnym sensie ułatwić dojazd:
* z Politechniki do Dworca Kaliskiego (a przez przesiadkę np. na stajni także do Fabrycznego, i to niemal bez wysiłku)
* szybki dojazd z osiedla na Teofilowie na zajęcia na Politechnice (i z powrotem
).
Natomiast linia główna pospieszna:
* ułatwi znacząco dostanie się z osiedla Radogoszcz-Zachód do centrum miasta, bo chociaż są pociągi, to kursują dwa razy na godzinę, a tramwaj mógłby kursować cztery-pięć, ponadto niektórzy mieszkańcy mieliby bliżej do tramwaju niż do pociągu;
* w przypadku przystanków pośrednich zawsze miłym akcentem byłoby przyspieszenie dojazdu nie tylko do centrum, ale także na Dworzec Kaliski, gdzie można się przesiąść w pociąg regionalny i dalekobieżny (za jakiś czas także pewnie będą występować pociągi pospieszne);
* potencjał do szybkiego dostania się do zakładów przy ulicy Demokratycznej, ale też Pryncypalnej oraz kapitalna alternatywa dla dojazdów autobusami w alei Jana Pawła II i Bartoszewskiego ze względu na potencjalną częstotliwość;
* będzie to także bardzo ważne połączenie do CZMP.
Ciekawe, czy ta koncepcja może się powieść. Wiadomo, że droga, ale dla mnie ta inwestycja zwróci się. I może przy tym zmniejszyć korki na Włókniarzy w szczytach.
Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.
: śr 15:08, 25 maja 2022
autor: biengraf
W perspektywie na rok 2025/2026, proponuję taki układ i takt linii jak poniżej:
Przebieg tras:
1: Dw. Łódź Warszawska - Warszawska, Łagiewnicka, Dolna, Zgierska, Zachodnia, Ogrodowa, Północna, Kilińskiego - Dw. Łódź Chojny
2: Kochanówka - Aleksandrowska, Limanowskiego, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Rzgowska, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
3: Dw. Łódź Warszawska - Warszawska, Łagiewnicka, Dolna, Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska - Widzew Augustów
4: Helenówek - Zgierska, Nowomiejska, Pomorska, Kilińskiego, dw. Łódź Fabryczna, Węglowa, Kopcińskiego, Śmigłego-Rydza, Niższa - Dąbrowa Niższa
5: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Zgierska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Kilińskiego, Przybyszewskiego, Piotrkowska, Rzgowska - Chojny Kurczaki
6: Doły - Strykowska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Rzgowska - Instytut CZMP
7: Doły - Strykowska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Kilińskiego, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska - Widzew Augustów
8: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska, Puszkina, Przybyszewskiego - Cm. Zarzew
9: Zdrowie - Konstantynowska, Legionów, Zielona, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Kopcińskiego, Piłsudskiego, Rokicińska, Hetmańska, Odnowiciela, Ofiar Terroryzmu 11 Września - Olechów
10: Retkinia - Wyszyńskiego, Bratysławska, Bandurskiego, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska, Hetmańska, Odnowiciela, Ofiar Terroryzmu 11 Września - Olechów
11: Helenówek - Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Pabianicka - Chocianowice IKEA
12: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Włókniarzy, Bandurskiego, Bratysławska, Wyszyńskiego - Retkinia
13: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Legionów, Zielona, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Kopcińskiego, Śmigłego-Rydza, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
14: Retkinia - Wyszyńskiego, Bratysławska, Bandurskiego, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Śmigłego-Rydza, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
15: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Żeromskiego, Politechniki, Paderewskiego, Rzgowska - Instytut CZMP
16: Kochanówka - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska - Widzew Augustów
17: Stoki - Telefoniczna, Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Żeromskiego, Politechniki, Pabianicka - Chocianowice IKEA
18: Stoki - Telefoniczna, Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Kilińskiego, Piłsudskiego, Piotrkowska Centrum, Mickiewicza, Bandurskiego, Bratysławska, Wyszyńskiego - Retkinia
21: Koziny - Srebrzyńska, Ogrodowa, Cmentarna, Legionów, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Pabianicka, Ksawerów: Łódzka, Pabianice: Warszawska, Łaska - Pabianice Wiejska
22: Chojny Kurczaki - Rzgowska, Paderewskiego, Pabianicka, Piotrkowska, Piotrkowska Centrum, Kościuszki, Zachodnia, Zgierska, Zgierz: Łódzka, 1 Maja - Zgierz pl. Kilińskiego
23: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Zielona, Legionów, Konstantynowska, Konstantynów: Łódzka, Jana Pawła II - Konstantynów pl. Wolności
Takt (co ile minut w dni robocze/nierobocze):
Wariant 1 - zróżnicowane takty linii, cały dzień pozostają takie same
Linie 2, 4, 6, 10, 11, 12, 14, 15, 18: 10/20
Linie 1, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 21, 22: 15/20
Linia 23: 20/30
Wariant 2 - równy takt wszystkich linii, podwojenie taktu wybranych linii w godziny szczytu (bez skracania tras)
Linie 2, 4, 6, 10, 11, 15, 18 - 7,5 w godziny szczytu i 15 w pozostałe/20
Linie 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14, 16, 17, 21, 22 - 15/20
Linia 23 - 20/30
Uzasadnienie:
Analizując reformy tramwajowe z 2001 i 2017, starałem się wyłapać co każda z nich robiła dobrze, a co się nie przyjęło, i na tej podstawie stworzyć zoptymalizowany układ. I tak:
- Linie szczytówki kursujące poniedziałek-piątek, czy linie wariantówki: out. Powodują one w większości zamieszanie i uznałem, że to taktem linii bazowych powinno się osiągnąć wyższe częstotliwości w dni robocze, bez cudowania z różnymi przebiegami tras. Jednocześnie, system przesiadkowy również trochę out - zbyt wiele odcinków w duchu reformy 2001 było obsługiwane przez jedną linię jadącą w jednym kierunku, albo jeszcze gorzej po 2017: linię "pełną" i jakieś pokraki dorzucone na uzupełnienie (casus linii 7 czy zwłaszcza 16). Częstotliwość może i była imponująca dla linii w 2001, ale komfort jazdy dla pasażera niezbyt, zwłaszcza gdy linie się ze sobą nie zgrały. Jest to również uciążliwe na skrzyżowaniach przez potoki pieszych. Jednocześnie, nie oznacza to powrotu do systemu sprzed 2001, a rozsądny kompromis w ilości linii i kierunkach jakie ogarniają.
- Częstotliwość 12 minutowa dla wszystkich linii tramwajowych powoduje, że niemożliwe jest dobre zróżnicowanie taktu na wybranych ciągach. Jest za niska np. dla dwóch tramwajów na Politechniki, czy jednego na Przybyszewskiego/Łagiewnickiej, a jednocześnie zbyt wysoka żeby dołożyć dodatkową linię. Starałem się, żeby dla zdecydowanej większości odcinków ilość poc/h pozostała taka sama lub wzrosła w porównaniu do stanu po reformie 2017/18, a jednocześnie żeby nie ograniczać siebie taktem 12 minut. W ten sposób doszedłem do opcji albo taktu zróżnicowanego na 10 lub 15 dla poszczególnych linii, albo jednego taktu 15 z jego podwojeniem dla wybranych linii w godzinach szczytu. Pierwszy oferuje w miarę jednolity i stabilny takt każdej linii w ciągu dnia, ale jednocześnie sprawia, że tramwaje w godziny szczytu mogą jeździć nieco nabite, zaś poza szczytami - puste (brak dopasowania do potoków), oraz może utrudnić ułożenie równomiernych odstępów odjazdów linii o różnych częstotliwościach. Drugi z kolei sprawia, że najbardziej obłożone kierunki są wzmocnione wtedy kiedy tego najbardziej potrzeba, a układanie równomiernych rozkładów jazdy jest prostsze, ale oznacza niższe zdolności przewozowe poza szczytami, oraz dodaje MPK dodatkową komplikację w codziennej eksploatacji tramwajów.
- Jednolity, 20-minutowy takt we wszystkie dni nierobocze uważam za dobry: zmniejsza skomplikowanie rozkładu jazdy zarówno dla MPK, jak i dla pasażera (stałość i przejrzystość rozkładu niezależnie od dnia to czynnik, który jest bardzo istotny dla pasażerów), oraz lepiej odzwierciedla potoki pasażerskie w moim układzie linii, których jest generalnie więcej, zwłaszcza na ciągach gdzie wcześniej jeździła tylko jedna lub dwie linie. Ogółem, dzięki temu rozwiązaniu na mojej sieci jest mniej poc/h w sobotę (choć nie wszędzie!), ale prawie uniwersalnie wszędzie więcej poc/h w niedzielę. Jeżeli tramwaje miałyby jeździć puste, to jest na to rozwiązanie, które już i tak było stosowane w Łodzi na linii 1 oraz 5: składy jednowagonowe.
- Linie podmiejskie trasą i taktem zintegrowane z miejskimi: każda linia podmiejska stanowi integralny element komunikacji na długim odcinku miejskim, a nie jest ogryzkiem ledwo docierającym do centrum - zmuszającym do przesiadek, nieprzydatnym dla ludzi w mieście. Numeracja dwudziestkami przybliża ideę linii podmiejskich jako części zwykłej komunikacji po mieście, oraz uwalnia przedział 30-49 dla autobusów (ja bym go wykorzystał dla autobusów podmiejskich, szczególnie 42, 43, 44, itp. dla linii do Tuszyna, Lutomierska, Aleksandrowa, itd.)
Mój układ zakłada również następujące rozwoje inwestycyjne w Łodzi:
- Zakończenie remontów większości tras tramwajowych w mieście w katastrofalnym stanie, w tym do Zgierza, Pabianic i Konstantynowa
- Budowa odcinka na przedłużeniu ul. Węglowej od Tramwajowej do Kopcińskiego
- Brak budowy odcinka na Broniewskiego, za to wydłużenie tramwaju na Rzgowskiej do Instytutu CZMP
- Brak budowy odcinka od Dołów do Dw. Łódź Marysin ze względu na brak funduszy na grzebanie w tak niewielkim odcinku
- Przebudowa ul. Legionów, Cmentarnej, Ogrodowej i Srebrzyńskiej. Odcinek Legionów od Cmentarnej do Włókniarzy pozostawiłbym jako awaryjny; wolę to niż żeby jedyna dostępna na nim linia jeździła co 20 minut
- Utworzenie centrum przesiadkowego wokół Dw. Łódź Warszawska, wraz z krańcówką dla tramwajów dwukierunkowych - skrócenie tramwajów od pętli Marysin Warszawska. Jako zatramwaj puściłbym po Warszawskiej 51 i 85 zamienione trasami: 51 do Łagiewnik/Skotnik przez Sterlinga, Źródłową, Marynarską, oraz 85 na Arturówek przez Uniwersytecką i Palki. Takie rozwiązanie urzeczywistnia moim zdaniem wysłanie dwóch linii w tę okolicę, poprawiając takt na Łagiewnickiej i Warszawskiej, a zarazem integruje transport w okolicy przy przystanku ŁKA. Jako alternatywę widziałbym wybudowanie pętli przy Rondzie Powstańców i zakończenie tam jednej linii, a drugiej przy Wycieczkowej, ale niesie to moim zdaniem ryzyko i większych kosztów, i pretekstu do całkowitego zamknięcia linii na Warszawskiej
- Brak odbudowy linii do Lutomierska i Ozorkowa, oraz zignorowanie przez Zgierz linii na odcinku Kurak-Proboszczewice. W razie W, 16 w obecnym kształcie umożliwia wydłużenie do Aleksandrowa, gdyby kiedyś nadarzyła się taka okazja, co nadaje perspektywicznie jeszcze więcej sensu tej linii oprócz stałego wsparcia taktu 8 i 10. Można też spokojnie co trzeci wariant linii 23 wysłać do Lutomierska, jeżeli uda się remont tej trasy jednak. Natomiast, tramwaj na Proboszczewice rodziłby pewne komplikacje w przyjętym przeze mnie systemie, przez co wolę nie planować pod niego.
Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.
: śr 15:41, 25 maja 2022
autor: biengraf
Jeszcze uzasadnienia dla poszczególnych linii:
2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 15, 18 bez większych zmian, albo sensownie wydłużone
1: wprowadzenie połączenia okolicy Przybyszewskiego/Kilińskiego/DŁF z ŁTR, przynajmniej na jego północnym odcinku, oraz dodatkowa linia na Łagiewnickiej i Warszawskiej dowożąca do ŁTR i DŁF; sporo osób które znam zabiłoby zwłaszcza za połączenie Fabryczny-Manufaktura
4 i 13 zamienione krańcówkami: ze względu na wyższy takt 4-ki, dla lepszej obsługi odcinka na Niższej
7: druga linia na Przybyszewskiego, oraz połączenie okolic Zarzewia z DŁF, okolicami Galerii Łódzkiej i Dołami
12: ze względu na przebieg 23, istnienie 18 o bardzo atrakcyjnej trasie WZ-DŁF, oraz brak połączenia Retkinia-Pl. Wolności
8 i 16: jedno skróciłem na Teofilów, drugie ze względu na przyjęty przebieg jako wzmocnienie 8 i 10, oraz możliwość wydłużenia do Aleksandrowa w przyszłości, idzie na Kochanówkę
17: na Stoki, ponieważ 15 zostało wydłużone do ICZMP, a 12 i 18 by się za bardzo dublowały
21: dla Kozin - tramwaj o przebiegu podobnym jak 7 na ŁTR, o który przebieg wnioskowali mieszkańcy, dodatkowo jadący w okolice pl. Niepodległości, Ronda Lotników i Ikei, dla Pabianic - tramwaj dowożący bezpośrednio aż do Zachodniej/Legionów w Łodzi bez przesiadek
22: dla Zgierza i Kurczaków - powrót starej 16, przejazd przez praktycznie cały ŁTR, oraz jego połączenie z ciągiem Paderewskiego i Rzgowskiej
23: dla Konstantynowa - bezpośredni dowóz do DŁF i w okolice uniwersyteckie, dla Łodzi - wzmocnienie ciągu Zielona-Narutowicza-Konstytucyjna; to jest trasa którą spokojnie mógłby jeździć także tramwaj nocny