Dwuprzegubowy Ikarus 293

Na każdy temat.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Dwuprzegubowy Ikarus 293

Post autor: prof_klos »

http://buszok.freeweb.hu/ik293.htm

Zapoznajcie się z tym. ROTFL.
Podziwiać kierowców takich wehikułów.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Obrazek Fantastyczny...Prawdziwy protoplasta rodu megabusów.Jeśli kiedykolwiek w Łodzi miałyby być megabusy to po co kupować jakiś szajs mercedesa - lepiej od razu pójść na całość Obrazek
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Początkowo myślałem, że to jakiś fotomontaż, ale gdzie tam!
To się nazywa Ikarus!
Takim to już się nie da manewrować po parkingu.
W prezentowanych egzemplarzach napęd jest na tylne koła pierwszego członu oraz koła pierwszej przyczepki. Druga jest "bierna". W ogóle jak to nietypowo brzmi "druga przyczepa" Ikarusa.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Ma napędzane dwie osie???

Taki wóz kojarzy mi się z ciągnikiem rolniczym ciągnącym dwie przyczepy, nieźle trzeba takim zestawem nadrabiać na zakrętach, a może być tam nawet 5 punktów łamania. Tu są ''tylko'' 3. Jeśli jednak można takim traktorem wmanewrować do stodoły, to i autobus wprowadzi się do zwykłej zajezdni. Tylko że zwykłe stanowiska są o wiele za krótkie.

OIDP to megabusy produkuje Volvo, a nie Mercedes.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

No gdzieś pisało, że ma napęd na dwie ośki żeby ułatwić sterowanie. (Pojazd jest jakby pchany i ciągnięty). Idealny do jazdy na jakiejś pospiesznej linii. Nie wyobrażam sobie czegoś takiego w centrum Łodzi Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Wg znanej mi klasyfikacji (nie wiem, czy jest ona oficjalna) już 15-metrowce zaliczają się do megabusów.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

@Kazik: więc mercedes też ma swojego megabusa Obrazek
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Ba, nawet Jelcz Obrazek
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Chodzi ci o Vero czy Salusa? ObrazekObrazek
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

heh, o odkurzacze...
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

No nie, wybitnie chodziło mi o autobus trójczłonowy. Dzięki, że przypomnieliście mi o podziale na klasy Midi, Maxi i Mega.
mch
Sympatyk forum
Posty: 645
Rejestracja: pt 20:45, 31 mar 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: mch »

W zajezdni Nowe Sady. Obrazek

Obrazek
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

Jest taka plota, że autobus tego typu był był testowany w Łodzi na początku lat 80 na linii 81. Testy ponoć się nie powiodły z powodu zbyt dużego promienia skrętu. Ktoś coś wie na ten temat?
M.C.
Gaduła
Posty: 1958
Rejestracja: sob 16:08, 01 gru 2007

Post autor: M.C. »

Ja słyszałem za to o "ścinaniu" sygnalizatora przy skręcie z Aleksandrowskiej w Traktorową. Autobus miał być rzekomo testowany na linii B.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez M.C., łącznie zmieniany 1 raz.
lukas.j
Coś mówi
Posty: 27
Rejestracja: śr 13:28, 21 mar 2007
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lukas.j »

W linku podanym przez profa:
http://buszok.freeweb.hu/ik293.htm
jest jedna harmonijka (taborowy 5207). Zwróćcie uwagę na to, ze ona jest jeszcze dłuższa od "standardu". Środkowy człon posiada dodatkowe okno. Nieźle, nieźle;)
rafal_ost
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn 12:04, 24 wrz 2007
Lokalizacja: Złotno/Retkinia
Kontakt:

Post autor: rafal_ost »

Noo, nie. To tenże sam Ikarus 293, z tym, że na Kubie (dokładne tłumaczenie strony już zamówiłem u kumpla hungarysty). Zobacz, za drugą osią masz czarny fragment nadwozia - to druga harmonijka, a za nią masz 2 okna członu C.

Poniżej przedstawiam tłumaczenie (dzięki uprzejmości Szymona Pawlasa - http://varpho.net/):

Ikarus 293 - podwójny autobus przegubowy.
(foto ze zbioru mdbz)

Fabryka Ikarusa wyprodukowała w 1988 najdłuższy węgierski autobus,
22-metrowej długości Ikarusa 293. Prototyp zaliczył wówczas uważane za obowiązkowe BNV [Budapesti Nemzetközi Vásár - Międzynar.
Targi Budapeszteńskie], jak również wykonał próbne przejazdy w Budapeszcie, głównie
na trasie linii 61E, ale również na innych. Prowadzący ten autobus
szoferzy narzekali na ociężałość pojazdu, jego słabe przyspieszenie,
zachodzenie, jak również trudną kierowalność. Poniższe zdjęcia
wykonano w Budzie, przy ulicy Jánosa Irinyiego w 1988.

Obok próbnych przejazdów w Budapeszcie, autobus pojawił się także w
Pécsu, gdzie jeździł bez pasażerów na linii 7, ponieważ nie miał
pozwolenia na przewóz pasażerów. Zdjęcie wykonano w Pannon Volán w
Pécsu, na przodzie autobusa widoczne logo tej firmy [Pannon Volán]
(wtedy jeszcze nie istniała Pécsi Tömegközlekedési Rt. - Transport
Publiczny Pécs SA)

Poza jazdami próbnymi, autobus ten jeździł też na międzynarodowe
pokazy. Później do 1992 pojazd odpoczywał w parku [zajezdni lub parkingu fabrycznym - rafal_ost] Ikarusa w
Mátyásföld, następnie wymieniono mu silnik, przebudowano wnętrze,
przemalowano.

Do pojazdu wbudowano sześciocylindrowy silnik dieslowy 280 LE-s MAN i
kierownicę typu Csepel. Autobus został kupiony przez firmę z Teheranu,
drogę do Iranu autobus pokonał "na własnych nogach". Na zdjęciu
widoczny personel testowy.

Silnik MAN-a ma większe wymagania co do miejsca, z tego powodu drugie
drzwi trzeba było przenieść do przodu. Z tak
przestawionymi drzwiami Ikarus wysłał do Iranu także autobusy typu 280.

"Wieloprzegubowy autobus typu 293 to prawdziwy pociąg. Ze swoją
długością 22,5 m, 184 kilowatowym silnikiem z turbodoładowaniem 2156MT6U może
pomieścić 229 pasażerów. Taka wielka pojemność może być wykorzystana
np. na liniach przedmieścia-metro [lub centrum - rafal_ost]. Chociaż pojazd ten spełnia
wymagania ONZ EGB [nie byliśmy w stanie tego rozszyfrować - rafal_ost], to z powodu specyficznego ruchu nie jest polecany
do ruchu wewnątrzmiejskiego. Władze odpowiedzialne za komunikację w
poszczególnych krajach uważają różne szerokości pasa dla autobusów
jako wystarczające dla poruszania się pojazdu. Przeguby tego pojazdu
są różnorodne, jeden ma "wieniec kulek" [???] i jest zaopatrzony w
opóźniacz zamykania [???], drugi jest tradycyjny i ma "królewskie koło
zębate" [???] [technicy od Ikarusów - wyjaśniajcie - rafal_ost]. Takie rozwiązanie zapewnia stabilność pojazdu i ułatwia
manewrowanie podczas kierowania (chociaż cofanie/zawracanie i tak
jest dość trudne)." ("Komunikacja Miejska" 1990 / 2)

Na podstawie licencji Ikarusa na Kubie też składano autobusy pod nazwą
Giron. Najwięcej autobusów to tamtejsze odpowiedniki Ikarusów 280, acz
wyprodukowano też podwójny przegub Girona na bazie Ikarusa 293, z
drzwiami harmonijkowymi, który jest widoczny na poniższym zdjęciu.

Dane techniczne:
Długość: 22.680 mm
Szerokość: 2.500 mm
Wysokość: 2.980 mm
Odległość między osiami A i B: 5.400 mm
... B i C: 6.180 mm
... C i D: 6.200 mm
Użytkowe obciążenie / ładowność?: 15.650 kg
Masa całkowita: 33.450 kg
Max. liczba osób: 229 osób
Silnik: Rába D 2156 MTU, sześciocylindrowy diesel, z turbodoładowaniem
Największe osiągi: 184 kW przy 2200 obr/min
Skrzynia zmiany biegów: Voith, hydromechaniczna automatyczna
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Układ hamulców: przy osi A i D 2-2 powietrzne, przy osi B i C 4-4
powietrzne z wewnętrznym gumowym buforem, z ustawianiem poziomu.
Teleskopowe, hydrauliczne urządzenia łagodzące zachodzenie.
Czterokołowy system hamulców powietrznych [?] z regulowaną siłą
hamulców w zależności od stopnia obciążenia autobusu, z automatycznym
ustawianiem po hamowaniu [??].
Kierownica: Bendiberica hydrauliczna
Promień skrętu: 24m
Szkielet: Specjalna antykorozyjna, samonośna karoseria stalowa.
Wnętrze: Warstwowe ściany i sufit z włókien drewnianych [chyba chodzi o laminat - rafal_ost]. Podłoga
pokryta tworzywem sztucznym [plastikiem], siedzenia miękkie,
powleczone sztuczną skórą.
Ogrzewanie i klimatyzacja: Ogrzewanie przestrzeni dla
pasażerów z nawiewem powietrza. Niezależne ogrzewanie przeciwwietrzne
[?]. 4 dachowe wentylatory.
Generator: 100 A/ 24 V
Akumulator: 2*180 Ah
Elektryczne urządzenia: Oświetlenie sufitowe, głośniki.
Dobudowywalne dodatki: Barwione i temperaturoszczelne szyby w oknach,
specjalne oświetlenie, elektroniczne wskazywanie drogi [IMHO system zapowiadania przystanków - rafal_ost], odporne na
rdzę stalowe kołpaki i schody, siedzenie powlekane tekstyliami.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez rafal_ost, łącznie zmieniany 2 razy.
lukas.j
Coś mówi
Posty: 27
Rejestracja: śr 13:28, 21 mar 2007
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lukas.j »

rafał_ost napisał:
"Noo, nie. To tenże sam Ikarus 293, z tym, że na Kubie (dokładne tłumaczenie strony już zamówiłem u kumpla hungarysty). Zobacz, za drugą osią masz czarny fragment nadwozia - to druga harmonijka, a za nią masz 2 okna członu C."

Trochę nie rozumiem Twojego opisu:).
Ten autobus nie jest do końca taki sam. Oznaczenie modelu jak najbardziej, ale wóz jest dłuższy o jedno okno w środkowym członie. Za pierwszym "przegubem" masz drzwi + 3 okna( normalnie miał 2).
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez lukas.j, łącznie zmieniany 1 raz.
o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Post autor: o3r »

"na przodzie autobusa " - jeszcze polonista powinien na to zerknąć Obrazek

Wielkie dzięki, wspaniale się spisaliście Obrazek
ODPOWIEDZ