reaktywacje linii pasażerskich

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Z tym Węgorzewem to niezłe zaskoczenie.

O Lubawce było. W-ch - Kłodzko ma być normalnie na SA od przyszłego rj.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Zabytkowe pociągi mają ożywić ruch turystyczny na polsko-czeskim pograniczu

Muzea w Jaworzynie Śląskiej i czeskim Jaromierzu połączy linia kolejowa. W
obu kierunkach, po malowniczej trasie, będą kursowały odrestaurowane
pojazdy z czeskimi i polskimi turystami

Turystów z Polski nie trzeba specjalnie zachęcać do odwiedzenia atrakcji w
Czechach. Położone w pobliżu granicy Skalne Miasto koło Teplic nad Metuji
oraz ogród zoologiczny w Dwór Kralove są oblegane przez Polaków. Jak jednak
zachęcić Czechów do zwiedzania naszych atrakcji? Na to pytanie znalazło
odpowiedź kierownictwo Muzeum Przemysłu i Kolei w Jaworzynie Śląskiej.
Opracowało projekt turystycznych połączeń kolejowych, które połączą oba
państwa. Długość lini ma wynieść ok. 100 km.

Czekają na pieniądze
? Do współpracy zaprosiliśmy Muzeum Kolejnictwa w Jaromierzu ? opowiada
Katarzyna Szczerbińska, kierownik Muzeum Przemysłu i Kolei w Jaworzynie
Śląskiej. ? Ustaliliśmy, że placówki połączy turystyczna linia kolejowa. W
weekendy będą po niej kursować osobowe pojazdy szynowe, które są częścią
naszych zbiorów.
Wybór padł na motoraki, które produkowano w latach 50. w Czechosłowacji.
Motorak jest skrzyżowaniem drezyny z wagonem osobowym. Przewiezie 55 osób,
ale można doczepić do niego wagon dla 45 osób. Motorak z Jaworzyny Śląskiej
jest już odrestaurowany i gotowy do jazdy. Także Czesi kończą już
remontować swój.
? Projekt ma być finansowany z Programu Operacyjnego Współpracy
Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2014 ? wyjaśnia
Katarzyna Szczerbińska. ? Wart jest ponad 300 tys. zł. Pieniądze zostaną
przeznaczone na naprawy uszkodzonych części trasy, po których będą kursować
motoraki.

*Szlakiem przemysłu*
Decyzja o przyznaniu pieniędzy na projekt ma zapaść we wrześniu. Jeżeli
będzie pozytywna, pierwsze pojazdy z turystami wyruszą na trasę jeszcze w
tym roku. Jeżeli nie, pomysłodawcy projektu będą szukać innych źródeł
finansowania.
Motoraki mają wyruszać na trasę w sobotnie przedpołudnie i wracać do
macierzystej stacji w niedzielę wieczorem. Przez niemal cały weekend Czesi
będą mogli zwiedzać atrakcje Dolnego Śląska i u nas nocować. Natomiast
Polacy spędzą ten czas u nich. Stacjami początkowymi i końcowymi będą muzea
kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej i Jaromierzu. Trasa będzie przebiegała
przez Wałbrzych, Mieroszów i Mezimesti. Postój pociągu został zaplanowany
na bocznicy zamkniętej XIX-wiecznej. zabytkowej kopalni w Wałbrzychu.
Działa tu obecnie Muzeum Przemysłu i Techniki.
? Pociąg zatrzyma się w pobliżu szybu Sobótka, na terenie, z którego kilka
lat temu korzystała firma Carbo Julia ? tłumaczy Jerzy Kosmaty, kustosz
muzeum. ? Za zrealizowanie pomysłu odpowiada muzeum w Jaworzynie Śląskiej.

http://walbrzych.naszemiasto.pl/wydarzenia/877784.html
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Garść niusów:


- otwarto oferty na Bydgoszcz - Chełmża. Stanęły PKP PR oraz PCC Rail Arriva, stawki odpowiednio 13,93 i 11,77 zł. (info: pmk).

- co do Mrozy - Rudka nic nie upadło, wręcz przeciwnie. Wojewódzki konserwator przyrody wydał zezwolenie na poprowadzenie kolejki przez rezerwat przyrody, ruszyła konstrukcja wagoniku (zarzucono pomysł ściągania tego z Sochaczewa), w budżecie gminy zarezerwowane są pieniądze na zakup podkładów i szyn oraz roboty ziemne. Więcej można przeczytać w aktualnym kwartalniku "Wąskie tory" (jest w empiku).
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Generalny remont na torach

Po torach biegnących przez Szymany i Wielbark znów jeździć będą pociągi, zarówno osobowe jak i towarowe. Wiadomość cieszy nie tylko mieszkańców powiatu, ale także inwestorów, którzy marzą o połączeniu kolejowym z fabryką Swedwood.

Perspektywa przywrócenia pociągów pasażerskich cieszy sołtys Szyman Jadwigę Rasieńską
REAKTYWACJA LINII

Linia kolejowa ze Szczytna do Ostrołęki biegnie m.in. przez Wielbark i Szymany. Dziś po zarośniętych torach nie podążają już żadne pociągi, połączenia zostały zawieszone w styczniu 2000 roku. Mają jednak zostać reaktywowane w ciągu najbliższych kilku lat.
- Piątego sierpnia podpiszemy umowę z biurem projektów linii niemieckich, które wygrało przetarg. Wtedy też przedstawi ono koncepcję przebudowy linii - mówi Ireneusz Merchel, dyrektor Zakładu Polskich Linii Kolejowych w Olsztynie. Termin przebudowy planowany jest na lata 2009-2010. W Regionalnym Programie Operacyjnym na modernizację linii przewidziano niebagatelną kwotę 31,8 mln euro. Kolej zamierza dołożyć się do inwestycji, gwarantując dodatkowe kilkadziesiąt milionów złotych.
- Wymienimy na całej długości nawierzchnię torową oraz naprawimy znajdujące się na trasie obiekty mostowe - zapowiada dyrektor Merchel. W przeliczeniu koszt remontu jednego kilometra torów pochłonie 2,5 miliona złotych. By szybko dostać się z Olsztyna na lotnisko w Szymanach, linia musi być przystosowana do dużych prędkości. Aktualnie średnia prędkość na trasie do Szczytna wynosi 60 km/h.
- Początkowo analizowano przystosowanie linii do prędkości 120 km/h. To jednak zwiększyłoby koszt inwestycji trzykrotnie, podczas gdy czas podróży skróciłby się dodatkowo zaledwie o 12 minut. Przebudowa byłaby nieopłacalna. Pociągi podążać będą więc z prędkością 80 km/h, a czas podróży z Olsztyna do Szyman wynosić będzie nieco ponad 60 minut - zapewnia dyrektor Merchel.
Sołtys Szyman Jadwiga Rasieńska cieszy się z takiej wizji:
- Brakuje nam bardzo porannego pociągu, będzie on zapewne znacznie tańszy i szybszy od autobusów. Dzieci zyskają łatwiejszy dojazd do szkół, a starsi przestaną spóźniać się do pracy.


DLA LOTNISKA CZY FABRYKI?

Choć w sprawie reaktywacji linii kolejowej klamka zapadła, nadal nie wiadomo, czy pasy startowe w Szymanach zostaną przywrócone do życia. Co będzie, jeśli próba otwarcia lotniska się nie powiedzie? Starosta Jarosław Matłach zapewnia, że rozmowy na ten temat wciąż trwają. Z kolei Ireneusz Merchel tłumaczy, że linia kolejowa zostanie przywrócona nie tylko ze względu na komunikację z Szymanami:
- Zależy nam głównie na tartaku w Wielbarku, z którym połączenie będzie bardzo korzystne zarówno dla Olsztyna, jak i dla Szczytna. Linia powstanie, nawet gdyby lotnisko miało nie istnieć.
Jednym z argumentów ulokowania tartaku i fabryki Swedwood w Wielbarku była obecność torów prowadzących do Olsztyna i na wschód. Zakład ma szansę na prężny rozwój, bo na reaktywację połączenia czekają inwestorzy z całego kraju. Udostępnienie torów znacznie przyspieszyłoby transport z fabryki. - Odciąży to nasze bardzo zatłoczone drogi. Jeden skład pociągu zastąpi czterdzieści ciężarówek, które w ciągu doby opuszczają tartak - szacuje wójt gminy Wielbark Grzegorz Zapadka, pamiętając także o mieszkańcach wsi: - Dla nich będzie to dodatkowy, alternatywny transport osobowy. Choć połączenie autobusowe jest zadowalające, przydałoby się jeszcze kilka szynobusów na dobę.

Radosław Grosfeld/Fot. M.J.Plitt

http://kurekmazurski.pl/?art=7381
fot.: http://kurekmazurski.pl/32_08/09_FOTO.JPG

Przypomnijmy, idzie o 21-kilometrowy odcinek Wielbark - Szczytno linii D29-35 Ostrołęka - Szczytno. Ruch pasażerski zwinięto tam w 2001, towarowy w 2002. Obecnie wg PLK Vmax wynosi 0 km/h. Jeśli się uda...
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Tu o reaktywacjach, to wybiję się z czymś przeciwnym.

Zamykany ruch na "Kudowie".
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
jacub
Czasem wpada
Posty: 59
Rejestracja: śr 14:46, 04 lip 2007
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: jacub »

i na Jelenia Góra - Szklarska Poręba Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Co do Kudowy i Szklarskiej - przypomnę, że takie kroki PKP zapowiada już drugi rok z rzędu. Sądzę, że to raczej bluff mający na celu pozyskanie środków na remont - wszak Szklarska powoli osiąga śmierć technologiczną - jechałem w sobotę. Kudowy nie mam zaliczonej, więc nie wiem. Ale PLKa dała w wykazie na przyszły rok 0km/h OIDP (w zeszłym roku tak dostała Szklarska).

Tymczasem od 1.09 rusza Piła - Wałcz.
Rozkład: http://www.pr.pkp.pl/img_in//SRJP/Zmienione%20tabele%20SRJP%202007%20-%202008/tabela%20365%20z%20dnia%2025.08.2008.pdf

Dodatkowo jeśli ktoś chce zaliczyć Tychy - Orzesze Jaśkowice przez Orzesze Miasto to ma szanse do 20 listopada z powodu remontu linii Katowice Ligota - Orzesze.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego pisze:Nie będzie likwidacji połączeń kolejowych!

Wszystko wskazuje na to, że kolej wycofa się z planów likwidacji
połaczeń kolejowych z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby i z Kłodzka do
Kudowy Zdroju. Takie obietnice uzyskał marszałek Marek Łapiński w
trakcie swojej wizyty w Warszawie.

Według planów PKP pociągi do ważnych sudeckich kurortów i sanatoriów
miały przestać jeździć w grudniu tego roku. Informacja o tych zamiarach
spowodowała ostry sprzeciw Samorządu Województwa Dolnośląskiego i
przedstawicieli samorządów, których dotknęłyby plany kolei. Marszałek
Marek Łapiński wraz z członkiem zarządu Zbigniewem Szczygłem i
dyrektorem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Leszkiem Lochem spotkali
się w tej sprawie w środę, 27 sierpnia z Ministrem Infrastruktury
Cezarym Grabarczykiem i członkiem zarządu spółki PKP Polskie Linie
Kolejowe SA, która odpowiada za infrastrukturę kolejową.

Po rozmowach, w trakcie których przedstawiciele Dolnego Śląska wyrazili
zdecydowany protest przeciwko planom likwidacji połączeń, marszałek jest
dobrej myśli. - Uzyskaliśmy zapewnienie, że kolej wycofa się z
likwidacji tych połączeń. Mieszkańcy Dolnego Śląska i turyści powinni
odetchnąć z ulgą - cieszy się Łapiński. Jak dodaje, dzięki
natychmiastowej reakcji i rzetelnie przygotowanym argumentom udało się
uzyskać duży sukces. - Teraz oczekuję na pisemne potwierdzenie tych
obietnic, które z PLK powinno dojść do urzędu marszałkowskiego lada
dzień - dodaje marszałek.

Jak wynika z ustaleń, zarząd województwa zadeklarował, że zaangażuje się
w remont torowisk na tych trasach, m.in. poprzez pozyskanie na ten cel
środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Już wcześniej zarząd
województwa, jako instytucja zarządzająca RPO, podjął decyzję o
ogłoszeniu naboru projektów indywidualnych dotyczących modernizacji
linii kolejowych na Dolnym Śląsku.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego za jeden z ważnych elementów poprawy
systemu komunikacji na Dolnym Śląsku uważa lepsze wykorzystanie
transportu kolejowego. Staraniem samorządu województwa w najbliższym
czasie zakończone zostaną kolejne etapy przywracania połączeń na trasach
Wrocław - Trzebnica i Wrocław - Świdnica. Dzięki dofinansowaniu ze
środków województwa, przeznaczonych na promocję kolejowych przewozów
regionalnych, uruchomiono także, zawieszone 63 lata temu, połączenie z
Jeleniej Góry do Trutnova w Czechach. Pociąg kursuje we wszystkie soboty
i niedziele lipca oraz sierpnia.


Samorząd województwa jest także organizatorem kolejowych przewozów
regionalnych na terenie Dolnego Śląska. Finansuje wszystkie uruchamiane
połączenia o charakterze aglomeracyjnym. Ostatni wprowadzony rozkład
jazdy pociągów, przygotowany i finansowany z budżetu województwa,
umożliwił m.in zwiększenie częstotliwość kursowania pociągów na
większości linii kolejowych z Wrocławia i wprowadzenie cyklicznego
rozkładu jazdy w czasie szczytu w tzw. takcie 60-minutowym. Dzięki temu
zwiększyła się liczba przewozów kolejowych na linii Wrocław - Jelcz
Laskowice, co przyniosło również odciążenie przewozów drogowych w ciągu
komunikacyjnym remontowanych ulic Krakowskiej oraz Strachocińskiej we
Wrocławiu. Na to, aby Dolnoślązacy mogli korzystać z wygodnego systemu
komunikacji kolejowej, w budżecie województwa zaplanowano wydatki w
wysokości prawie 300 mln zł w najblizszych 3 latach, z czego 120 mln
jeszcze w tym roku.

http://www.umwd.dolnyslask.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=494&Itemid=135%3E

A swoją drogą, zdaje się że za parę dni rusza Tychy - Tychy Miasto! Rozkład: http://www.pr.pkp.pl/img_in//SRJP/Zmienione%20tabele%20SRJP%202007%20-%202008/tabela%20151%20z%20dnia%2001.06.2008.pdf
hradek
Bywalec
Posty: 167
Rejestracja: pt 14:34, 17 sie 2007
Lokalizacja: Łódź Niciarniana

Post autor: hradek »

rkplodz pisze: A swoją drogą, zdaje się że za parę dni rusza Tychy - Tychy Miasto!

Nie.

Bo: http://www.pr.pkp.pl/img_in//SRJP/Zmiany%20do%20SRJP%202007-2008/Zmiana%20nr%20124%20z%20dnia%2026.08.2008.pdf
nakazuje wykreślenie wszystkich pociągów do/z Tychów Miasta. Ponoć z powodu braku przepustowości, związanej z remontem Katowice - Orzesze.


(Ciekawostkowo dodam, że ta sama poprawka przenosi DŁUGOSZA i nocną rzeźnię Lublin - Wrocław na linię Sosnowiec Południowy - Olkusz - Tunel.)
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez hradek, łącznie zmieniany 1 raz.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

I 46 par pociągów. Dla porównania - ze stacji Świnoujście odprawia się ... 19 par pociągów w tym wszelkie Exy, ICy itp. A to w końcu tylko kolejka kąpielowa rozwożąca po nadmorskich kurortach. I na tym właśnie polega różnica miedzy koleją a PKP.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Jakby ktoś był zainteresowany - to zapraszam do obejrzenia kilku migawek z wakacji prezentujących odwieszane niedawno linie. Każdy z przypadków opatrzyłem stosownym komentarzem.

Mścice - Mielno:
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7696&mode=search
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7697&mode=search

Sławno - Darłowo:
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7736&mode=search

Sędzisław - Lubawka - Kralovec:
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7781&mode=search
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7782&mode=search
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7785&mode=search

Zbąszynek - Gorzów Wlkp.:
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7890&mode=search

Co do nowości - od przyszłego rj wraca przejście graniczne Międzylesie - Lichkov. Czesi oferują dwie pary osobówek. Tu rozkład: http://www.gvd.kvalitne.cz/soubory-konec/k021.pdf

Co do Kudowy i Szklarskiej - wciąż dochodzą sprzeczne doniesienia - może więc lepiej zaliczyć póki da się, jeśli ktoś ma czas. Na szczęście Szklarską też zrobiłem w wakacje:
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7805&mode=search
http://72.29.90.228/~galeriap/galeria/details.php?image_id=7816&mode=search
A na Kudowę jeszcze w tym rj się wybieram.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Mają być także całoroczne Trutnov - Jelenia Góra w ilości 3 par (i dalsze 3 do Lubawki po ogłoszeniu). Chyba w weekendy, ale pewien nie jestem.
Pojawiają się też 2 pary pośpiechów Wrocław - Praga (ciekawe, czy będą klasycznie zdekomunikowane z pociągami z Łodzi...)
Zaś co do Szklarskiej na razie jest zapowiedź, że pociągi zakończą bieg w Piechowicach, a dalej KaKA.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Już wiadomo, że pojadą pociągi Bydgoszcz - Chełmża. W wyniku jawnego dumpingu - obsługiwać będzie PKP PR. Tak więc pociągi w kujpomie finansowane będą de facto również z dopłat łódzkiego marszałka. Do Chełmży nie dorzuci się marszałek podlaski, zachodniopomorski no i mazowiecki. Pierwsi dwaj zagwarantowali sobie finansowanie przewozów również w drodze przetargu, zaś Mazowsze ma swoja kolej i dobrze na tym wychodzi. A frajerzy wrzucają miliony do wora bez dna...

http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,35590,5761951,Pociagi_PKP_beda_kursowac_do_Chelmzy.html
Pociągi PKP będą kursować do Chełmży
ka
2008-10-02, ostatnia aktualizacja 2008-10-02 17:42

Spółka PKP Przewozy Regionalne wygrała przetarg na obsługę trasy kolejowej
Bydgoszcz-Chełmża. Pociągi mają na niej ruszyć 16 listopada.

Narodowy przewoźnik wygrał z ofertą zgłoszoną przez polsko-brytyjskie
konsorcjum Arriva PCC. Przewozy Regionalne chciały od urzędu
marszałkowskiego 10,59 zł dopłaty za każdy przejechany kilometr pociągu do
końca tego roku oraz 10,73 zł w 2009 roku. Natomiast Arriva zaproponowała
stawkę w wysokości 11,77 zł za cały ten okres. Zwycięski przewoźnik otrzyma
od urzędu trzy szynobusy do obsługi trasy. Pociągi z Bydgoszczy do Chełmży
mają jeździć sześć razy dziennie, a dodatkowo od poniedziałku do piątku
dwukrotnie na krótszej trasie z naszego miasta do Unisławia Pomorskiego.
Ruch kolejowy będzie reaktywowany na tej trasie po 8 latach.

Źródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 2 razy.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Buahahaha. "Jaka piękna tragedia". PKP nawet mając do dyspozycji 9 par pociągów nie umie rozkładu ułożyć w taki sposób, żeby dało się normalnie dojechać na 8.00 i wrócić po 16.00. A tak się niektórzy cieszyli, że przetarg wygrało PKP, a nie Arriva. Duch związkowca-nieroba jak widać w PKP nie ginie Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 1 raz.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

No i mamy także cięcia.
Pociągiem nie zaliczymy już Kozłów - Koniecpol, ale tam to nie ma znaczenia w ruchu.
Ważniejsze jest to, że leci północna węglówka (od Zduni do Ponętowa, dalej... jedna para), prawdopodobnie Leszno - Głogów (!) i zagrożona jest linia lwówecka... Obrazek
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

rkplodz pisze:No i mamy także cięcia.
Pociągiem nie zaliczymy już Kozłów - Koniecpol, ale tam to nie ma znaczenia w ruchu.
Ważniejsze jest to, że leci północna węglówka (od Zduni do Ponętowa, dalej... jedna para), prawdopodobnie Leszno - Głogów (!) i zagrożona jest linia lwówecka... Obrazek

Oraz węglówka południowa w dni wolne od pracy. A w przyszłym roku zapewne definitywnie.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

W dniu 04.12.2008r SKPL Kalisz oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zawarły umowę na zarządzanie i prowadzenie przewozów na nieczynnej linii kolejowej Czempiń - Śrem. Na podstawie uchwały Zarządu SKPL w dniu 13.01.2009r utworzono jednostkę organizacyjną SKPL Śremska Kolej Lokalna, która ma jako pionowo zintegrowany podmiot kolejowy zarządzać infrastrukturą i prowadzić przewozy na w/w linii.

http://skpl.kalisz.pl
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

POLSKA Dziennik Bałtycki pisze:Koniec monopolu PKP - pociągi Arrivy od 1 marca dojadą do Malborka

1 marca na pomorskich torach pojawi się prywatny kolejowy przewoźnik
pasażerski. Polsko-brytyjskie konsorcjum PCC Rail/Arriva przejmie od PKP
Przewozów Regionalnych ruch na linii Malbork - Kwidzyn. Wznowi
jednocześnie przewozy zawieszone w ubiegłym roku na odcinku Kwidzyn -
Grudziądz.

Władze woj. pomorskiego nie ukrywają, że wprowadzenie na tory prywatnej
firmy ma zmotywować pozostałych przewoźników, czyli PKP PR i SKM, do
podniesienia jakości i zmniejszenia kosztów. Dla Arrivy to z kolei
rozszerzenie jej oferty. Od grudnia 2007 r. pociągi tego przewoźnika
obsługują ruch na kilku liniach w woj. kujawsko-pomorskim. W przetargu
okazali się tańsi od PKP PR - zażądali stawki o ok. jedną trzecią
niższej od rywala.

W przypadku linii Malbork - Kwidzyn - Grudziądz przetargu nie było.
Władze województwa skorzystały z formuły prawnej "zaproszenia do
negocjacji". Jedynym zaproszonym była Arriva. Był to bowiem jedyny
przewoźnik, który był w stanie zapewnić ruch na tej linii szynobusami.

PKP PR nie mają na Pomorzu własnych szynobusów, lecz "pożyczają" je od
województwa. Skierowanie ich na trasę do Grudziądza spowodowałoby
zabranie ich z innych linii. Eksploatacja szynobusów jest blisko o
połowę tańsza od składów tradycyjnych, są też lżejsze, dzięki czemu mogą
rozwinąć prędkość do 70 km/godz. na będącym w złym stanie odcinku
Gardeja - Grudziądz. Składy tradycyjne poruszałyby się tam z prędkością
nawet do 10 km na godzinę!

Ale o wyborze Arrivy zdecydowało nie tylko to, iż ma własne szynobusy.

- Konkurencja na torach podnosi jakość i pozwala racjonalizować koszty -
mówi Mieczysław Struk, pomorski wicemarszałek.

Ruch lokalny na wszystkich innych liniach na Pomorzu prowadzą SKM i PKP
PR. Konsorcjum zawiązane przez te spółki zażądało na 2009 r. ok. 30
proc. większej dotacji niż w 2008 r. przy zachowaniu podobnej liczby
pociągów. Tłumaczono to wzrostem kosztów, m.in. podwyżką cen energii.

- Dla pasażera wprowadzenie Arrivy nie powinno mieć wielkiego znaczenia
- uważa dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego UG. - Ale w
perspektywie otwarcia rynku znaczy to dużo. Pojawi się możliwość
organizowania przetargów z prawdziwego zdarzenia, a o tym, czyje pociągi
pojawią się na szlaku, będzie decydować ekonomia.

Z punktu widzenia pasażera ważna może być jeszcze inna sprawa. Do 28
lutego pociągi na trasie Malbork - Kwidzyn obsługują PKP PR. Pasażerowie
mogą tę trasę przejechać z jednym biletem miesięcznym. Po wprowadzeniu
Arrivy na trasie Malbork - Kwidzyn - Grudziądz musieliby kupować dwa
bilety miesięczne. Zarówno przedstawiciele PKP PR, jak i Arrivy
zapewniają jednak, że chcą się porozumieć w sprawie wprowadzenia
wspólnego biletu.

PKP PR nie chcą oddawać takich linii walkowerem. Rzecznik PKP PR Paweł
Ney powiedział, że spółka w tym roku chce kupić 50 używanych szynobusów.
Walka o klienta będzie się rozwijać.

Powalczymy o kolejne trasy
Rozmowa z Maciejem Królakiem rzecznikiem Arrivy.

- Od ponad roku pociągi Arrivy dojeżdżają do Czerska i Chojnic, a więc z
waszych usług korzystają też pomorscy pasażerowie. Doskonale pamiętają
oni sytuację z przełomu 2007 i 2008 r. Pociągi miały gigantyczne
spóźnienia, samorządowcy z Kujaw zastanawiali się, czy nie zerwać umowy.
Teraz się poprawiło, ale władze woj. pomorskiego zapowiadają, że będą
zwracać dużą uwagę na jakość usług.

- Na starcie mieliśmy trudne warunki, ale nie chcemy się tym
usprawiedliwiać. Teraz sytuacja jest zgoła odmienna. Przez rok
wyrobiliśmy sobie pozycję na rynku, dlatego dołożymy wszelkich starań,
by na linii do Malborka nie było żadnych zakłóceń.

- W grudniu kończy się kontrakt, jaki Urząd Marszałkowski zawarł z
konsorcjum SKM i PKP PR na obsługę reszty połączeń lokalnych na Pomorzu.
Będziecie walczyć o kolejne kontrakty?

- Oczywiście. Cieszymy się, że samorząd woj. pomorskiego jest
zdecydowany, żeby wprowadzić konkurencję na szynach. Mamy nadzieję, że
wprowadzenie nowego gracza, na razie na jedną linię, to początek pewnego
ciągu zdarzeń.

Kwidzyn - Grudziądz reaktywacja... Co dalej?

1 marca pojawi się 10 pociągów Arrivy w relacji Malbork - Kwidzyn -
Grudziądz i 6 składów Malbork - Kwidzyn.
Być może wśród tych 10 składów będą też bezpośrednie połączenia Malbork
- Toruń. Rozkład ma być znany w przyszłym tygodniu. Umowa z Arrivą
będzie obowiązywała od 1 marca do 10 grudnia 2009 r. Do końca lutego na
trasie Malbork - Kwidzyn kursuje 14 pociągów PKP PR. Powyżej
przedstawiamy mapkę linii na Pomorzu.
Po masowej likwidacji linii, teraz mówi się o reaktywacji kilku połączeń
- największe szanse mają linie Somonino - Kartuzy, Lipusz - Bytów i
Prabuty - Kwidzyn. Przed Euro 2012 (prawdopodobnie) powstanie linia do
Rębiechowa.

Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki

http://starogardgdanski.naszemiasto.pl/wydarzenia/949987.html
ODPOWIEDZ